Forum Miłośników Polskich Dostawczaków http://forum.polskiedostawczaki.pl/ |
|
Nysa 501 http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=1&t=2418 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | wiesław [ 23 lutego 2014, 21:49 ] | |||
Tytuł: | Re: Nysa 501 | |||
Witam ponownie Zapomniałem dodać, szukam wywietrznika dachowego do nysy 501 - może ktoś ma lub wie kto ma ????
|
Autor: | Marian [ 23 lutego 2014, 22:01 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
Wiesław! Cieszę się, że przedstawisz nam kolejny projekt renowacji Nyski Podejrzewam, że ta będzie zrobiona jeszcze lepiej niz N-59 z racji tego, że człowiek uczy się na błędach, no i chyba będzie jednak prościej (nie jest wersją specjalna i jest w dużo lepszym stanie niż N-59). Z wywietrznikiem nie pomogę, niestety.. może ktoś inny. Pozdrawiam i czekam na relację z remontu! Marian. |
Autor: | Wydra [ 25 lutego 2014, 22:03 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
Kibicuję, czekam na relację |
Autor: | wiesław [ 10 marca 2014, 22:43 ] | ||||||
Tytuł: | Re: Nysa 501 | ||||||
Witam Co do tego czy będzie zrobiona lepiej - nie wiadomo. Fakt iż to nie wersja specjalna, ale stan o wiele gorszy od N59. Okazało się to po piaskowaniu. Wyszły różne cuda. Poniżej zdjęcia po piaskowaniu i kilka „patentów” jak kiedyś naprawiano Nysy. Obejrzyjcie to. Co do wywietrznika to prawdę mówiąc myślałem ?. Może byłem naiwny ???. Pozdrawiam
|
Autor: | Marian [ 11 marca 2014, 17:17 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
Nie no.. nie jest źle przecież... Czemu mówisz, że stan dużo gorszy od N-59? |
Autor: | wiesław [ 11 marca 2014, 19:28 ] | ||||
Tytuł: | Re: Nysa 501 | ||||
Witam Proszę mi wierzyć, jest w zdecydowanie gorszym stanie. N59 stała 30 lat w stodole - nieużywana. A ta prawie cały czas pracowała - rocznik 1964 (a u mnie jest tylko 5 lat). Była kilka razy naprawiana niefachowo, a stan blach wewnątrz np. nadkola kół przednich do wymiany. Poszyć bocznych nie ma od 5 lat, zdemontowane przy pierwszej próbie renowacji - to o czymś świadczy. A wywietrznik dachowy udało się uratować tylko jeden - drugi jak pisałem szukam. A tak mimochodem szukam elementów blach do takiej nysy - może pasują niektóre od 521 lub 522. Przynajmniej tak sądzę. Może ktoś ma coś takiego - kupię lub wymienię się na elementy typowe do późniejszych nys. Mam coś takiego co poniżej na zdjęciach, a znajomy mówił iż ma zderzak przedni.
|
Autor: | Historyk1985 [ 11 marca 2014, 19:41 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
do N59 mam tylko tylne zderzaki (te zainstalowane w "belferce" - widoczne na zdjęciach) i to w bardzo agonalnym stanie. Znalazłem też na złomie 2 lampki CINEMA - obie kompletne z datą produkcji 1965, ale chyba je wykorzystam do którejś z moich Nysek 522 - nie różnią się prawie wcale od tych produkowanych w latach 70-tych. Są w dość dobrym stanie po tym, jak wypolerowałem niklowane obramówki w nich... Nie martw się, jak będziesz mieć szczęście, to coś napewno znajdziesz wcześniej czy później do niej... Wczoraj dostałem za darmo np oryginalny zdobiony klosz lampki oświetlenia wnętrza z przedwojennej Skody... Innym razem znalazłem coś z czego chcę zrobić replikę lampy z przedwojennej furgonetki CWS... |
Autor: | Marian [ 11 marca 2014, 20:14 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
wiesław - o jakie konkretnie elementy blacharskie Ci chodzi. Oprócz wywietrznika oczywiście. Tylne naroża powinieneś móc dopasować z 522, zaspawując otwory na lampy. Tylny pas - raczej musisz wyrzeźbić. Przedni pas również. Boki to proste kawałki blachy zaklepane na obrzeżu - zobacz tutaj, jak Mariusz ładnie sobie dorobił -> viewtopic.php?f=2&t=1785 Drzwi, jeśli masz stelaż, wymieniasz poszycie... Ciężko o blachy stricte do 501. O błotnikach przednich możesz raczej pomarzyć, ale zawsze jest szansa, że gdzieś trafisz. Nadkola jest jeszcze szansa zdobyć, ewentualnie dorobić. Podobnie ze stopniami. Przednia maska - ostatnio na allegro były dwie |
Autor: | wiesław [ 11 marca 2014, 20:52 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
Witam Może faktycznie trochę ogólnie się wypowiedziałem. Generalnie interesują mnie tylko blachy boczne, narożniki z tyłu, nadkola przednie, nadkola tylne. No gdyby ktoś miał stopień tylny – taki jak pokazałem na zdjęciach mojej N59 – to by była rewelacja, no i wywietrznik dachowy (dla niewtajemniczonych – musi być dedykowany do 501 – 521 i 522 miały inne). Błotniki przednie prawie na pewno nie dostanę, jeden miałem ale po przeróbce poszedł na naprawę N59. Co do masek przednich to mam trzy – jeden stary(od mojej 501) i dwa od późniejszych 501. Zderzaki – również mam dwa komplety. Drzwi już mam od innej nysy – 522 – okaże się czy mogą być adaptowane do 501 bo dzisiaj moja 501 dojechała do blacharza. No a gdyby ktoś miał felgi I lub II typu opisywane przy renowacji N59 to również proszę o informację. Pozdrawiam |
Autor: | Marian [ 11 marca 2014, 22:28 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
Moim zdaniem blachy boczne oraz nadkola tylne można dorobić z prostej blachy. Co do Nadkoli przednich - były swego czasu na allegro, a przerobienie tych od 522 też powinno wchodzić w grę. Zobacz w temacie kinowozu 501 Bryana, on je częściowo dorabiał, a częsciowo jakieś wstawki robił. Narożniki tylne - szukać, ale pewnie będziesz musiał dopasować z 521/522. |
Autor: | Dziwny Mag [ 11 marca 2014, 22:52 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
Narożniki tylne w 501 są, że tak powiem, "płaskie" - tzn. w pełni rozwijalne na płaszczyznę. Użycie elementów przetłaczanych z 521/522 byłoby błędem w kontekście odtwarzania oryginału. Reszta - tak, jak napisał Marian. Z wywietrznikiem jest spory problem, bo on jest "typowy" tylko dla N59 i 501 - nie spotkałem się z takim w żadnej innej "pakamerze" nawet Choć wydawało mi się, że występował w jakichś nadwoziach warsztatowych / autobusowych na ciężarówkach z analogicznego okresu. Masz co robić przy tej Nysce, ale trzymam kciuki! Powodzenia! |
Autor: | wiesław [ 26 marca 2014, 00:26 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
Witam Magu - podziwiam i bardzo szanuję twoją wiedze w zakresie wszelakich nys, ale co do ostatniego wpisu to muszę stwierdzić iż zupełnie się nie zgadzam z Tobą. A nawet twierdzę coś zupełnie innego. Celowo nie wypowiadałem się wcześniej bo, w jakiś sposób chciałem potwierdzić moje poglądy i uzasadnić to co wcześniej "wydedukowałem" z obserwacji zdjęć "z epoki". Otóż stare zdjęcia - jak się dokładnie przyjrzeć- pokazują iż Nysy 501 miały tylny narożnik "podwinięty" . Nie na darmo ktoś rzeźbił narożniki tylne w mojej nysie. Proszę przyjrzyj się. Tylko proszę nie patrzeć na zdjęcia Nys 501 z przerobionymi światłami tylnymi. A dlaczego - otóż dostałem oryginalną blachę narożnika tylnego do Nysy 522 (521) - nijak nie pasuje do mojej 501. Ten narożnik jest - jak ja to nazywam "prostokreślny" - to znaczy można go wywinąć z prostej blachy. Ma tylko specjalne przetłoczenia pod lampę zespoloną. Uważam iż w Nysach 521/522 uproszczono konstrukcję tych elementów. I dlatego twierdzę iż większość Nys 501 w których zostały przerobione światła tylne na lamy zespolone - ma blachy od Nysy 521/522. Moja , jakimś cudem miała te lamy zamontowane, ale przeróbka pod te lampy była bardzo, bardzo prymitywna. Serdecznie pozdrawiam Ps. Jak postępy przy w-wa Marin - pełen szacunek - za encyklopedyczną wiedzę w sprawie Nys. Dziekuję szczególnie za wpis bym w jakimś sposób wzorował się na Nysie 501 - kinowozu 501 Bryana. Ale, w nawiązaniu do najwcześniejszej treści, po analizie zdjęć z renowacji tej Nysy - twierdzę iz popełniono błąd w zakresie renowacji tego fragmentu Nysy 501 - zrobiono tak jak jest w Nysach 521/522. Pozdrowienia dla wszystkich fanów Nys wiesław |
Autor: | Marian [ 26 marca 2014, 01:09 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
Nie trzymałem w ręku narożnika oryginalnego od 501, więc kłócić się nie będę jeśli o niego chodzi, a nawet potwierdzę, że wg moich obserwacji archiwalnych zdjęć, których przetrząsnąłem dość dużo - narożnik nie jest wywijany z prostej blachy, jak pisze Mag, tylko, tak jak piszesz - jest zaokrąglony tak w przekroju poziomym jak i pionowym. Co do 522 - tu się nie zgodzę. Bo mam 522 i miałem w ręku nie jeden narożnik do 522 - są to elementy tłoczone, których RÓWNIEŻ NIE DA SIĘ rozwinąć z jednego arkusza i to byłoby błędem. Patrząc na zdjęcia jednak wydaje się, że możesz mieć rację w kwestii innego ich wykonania. Zapewne miało to związek ze zmianą technologii produkcji i/lub oprzyrządowania. Stąd kształt, choć podobny, nie jest ten sam. Co do wzorowania się - pisałem to w kontekście próby dorabiania nadkoli. Bryan "zarysował" tam przetłoczenia. Oryginalne są szersze, ale myślę, że lepsze takie, niż żadne. Zresztą, przy odrobinie samozaparcia mozna wyklepać przetłoczenia na wzór oryginału. |
Autor: | Dziwny Mag [ 26 marca 2014, 17:58 ] |
Tytuł: | Re: Nysa 501 |
To ja na razie "wyciągnę" kilka wątków pobocznych, co do których jestem 100% pewien, co i jak, a do narożników wrócę za 2-3 tygodnie, jak co nieco blach będę miał akurat na wierzchu Niemniej - faktycznie nieco "przeszarżowałem" z poprzednim wpisem (choć przede wszystkim chciałem wtedy powiedzieć, że narożniki z 521/522 nie podejdą do starszych Nysek). Ale do rzeczy: tylne lampy zespolone z Warszawy sedan montowano w Nysach 501 fabrycznie, wg deklaracji fabryki od maja 1968, równolegle z nowym oświetleniem tablicy rejestracyjnej i nową maską (ta z wieloma prostokątnymi otworami). Załącznik: Załącznik: Fabryczny otwór na te lampy był wykonany bardzo, jak to napisałeś, prymitywnie - ale prostokątne lampy zespolone z Wawy 203/223 w Nysach 501 od maja 1968 to fabryczna produkcja. Na zdjęciu poniżej z 501 radiowozu, z końcówki 1968r. Załącznik: Załącznik: Z kolei kwestia narożników w 501K (ex) Bryana - faktycznie, dół powinien wyjść nieco inaczej, ale wszystko powyżej listwy ozdobnej i ok 1/2 poniżej to blachy fabryczne, oryginalne, nigdy nie wymieniane: (o tyle, że otwory pod prostokątne lampy to w tym przypadku przeróbka użytkownika, ale zostały wycięte w oryginalnym narożniku). |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+1godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |