Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Nysa 522R 1978 - próba reanimacji totalnego wraku
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=1&t=2419
Strona 7 z 7

Autor:  Marian [ 26 sierpnia 2014, 00:01 ]
Tytuł:  Re: Nysa 522R 1978 - próba reanimacji totalnego wraku

Miałem do czynienia z wieloma autami jak dotąd, mimo stosunkowo krótkiego "stażu kierowcy" i śmiem twierdzić, że naprawdę dużo aut ma dwie kontrolki. Ale to nie temat na dyskusję tutaj :)

Kable w różnych kolorach, samochodowe, o oznaczeniu LgY-S zdobędziesz w firmie ELNOWA -> elnowa.com.pl
Mają więcej kolorów niż na stronie, trzeba tylko wysmarować maila do nich. Dobra cena - 1zł/1m.
Jest istotne, by nie stosować zwykłych kabli do samochodów. Przewody LgY-S mają odporność na benzynę, oleje, różnice temperatur i wibracje. Zwykły przewód szybko może popękać, stwardnieć, izolacja straci swoje właściwości.

Co do schematu - są schematy na stronie, na ich podstawie możesz odtworzyć obwody poszczególnych odbiorników. Podobnie ostatnio robiłem instalację do Żuka - wzorując się na schematach żukowych musiałem stworzyć coś trochę innego - dołożyć kilka przewodów, z kilku zrezygnować.

Autor:  Historyk1985 [ 26 sierpnia 2014, 16:02 ]
Tytuł:  Re: Nysa 522R 1978 - próba reanimacji totalnego wraku

Właśnie tak będę musiał zrobić, jak mówisz. Dobrze, że mi powiedziałeś o kablach. Trzeba będzie całą "listę życzeń" zrobić. wszystko podliczyć, sprawdzić i wymierzyć i dopiero wtedy zamówić. Szczerze mówiąc, to nie wiedziałem o tych kablach, ze trzeba jakieś specjalne gatunki kabli...

No właśnie, a czy trzeba też jakichś specjalnych typów przełączników?
Wiem, że w Nysach jest bardzo wiele SPECJALNYCH (czyli oryginalnych typowo samochodowych) przełączników. Kolumna kierownicza ma ich pełno, później przełącznik świateł w desce, gdzie ciągnie się gałkę bardziej lub mniej (światła mijania/drogowe). Nożny przełącznik świateł, przełącznik wycieraczek - wszystko to znam i sporo z tego mam, ale chodzi mi o przełączniki DODATKOWEGO WYPOSAŻENIA. Gdybym chciał podłączyć halogeny prostokątne Zelmota, tylną lampę przeciwmgłową, lampkę oświetlenia skrzyni ładunkowej, pomarańczowe koguty na dachu i kto tam wie, co mi jeszcze wpadnie do głowy :mrgreen: :lol: 8)
No i chodzi mi właśnie o przełączniki typu ON/OFF do obsługi tego typu bzdetów. Czy można użyć do tego celu zwykłych "dźwigienkowych"? Wiem, że są na takich "pstryczkach" różne wartości w Wattach, Amperach, Voltach, ale czy oprócz tego trzeba jeszcze brać coś pod uwagę przy zakupie tych przełączników?

Tak czy siak, jestem już "skazany" na bogatszą wersję wyposażenia, choćby z racji tego, że w desce rozdzielczej jest wywiercone aż 8 otworów. Trzeba będzie więc dodać to i owo. Otwory już istniejące wykorzystam, nie będę musiał ich zaślepiać, a wóz może mieć też wiele różnych "zabawek" zainstalowanych 8)
Już teraz wywierciłem w odlanej przeze mnie z żywicy, płycie czołowej deski rozdzielczej otwory na lampki kontrolne świateł przeciwmgłowych przednich i tylnych oraz parę "w rezerwie" :wink: :mrgreen:
Grunt, to rozlokować kontrolki równomiernie na pulpicie, aby nie wyglądały na przypadkowo "rozrzucone", gdzie popadnie. Kontrolki mam akurat oryginalne, takie, jakie instalowano w Nysach w czasach PRL i to w bogatej gamie kolorów :wink:

Autor:  Marian [ 26 sierpnia 2014, 17:13 ]
Tytuł:  Re: Nysa 522R 1978 - próba reanimacji totalnego wraku

Przede wszystkim musisz przed zabraniem się za instalacje posprawdzać, ile prądu będzie pobierał każdy odbiornik.

P=UI, gdzie P - moc odbiornika, U - napięcie pracy, I - prąd potrzebny do uzyskania zakładanej mocy P.
Prosty rachunek:
Prąd pobierany przez dajmy na to halogeny 2x 55W to:

I=P/U => I=(2x55)/12 = 9,2 A. to bardzo duży prąd. Do takich prądów wymagany jest kabel o przekroju 1,5 mm^2, udźwiga około 17 Amper. 1mm może by starczył, ale zawsze trzeba brać z zapasem. Teraz kolejna rzecz -> włączniki. Włącznik/stycznik, jak sama nazwa wskazuje styka ze sobą dwa przewody "wewnątrz" włącznika. To powoduje, że prąd płynący przez odbiornik płynie także przez przewód doproiwadzający ORAZ włącznik. Wiele włączników samochodowych są włącznikami niskoprądowymi (wytrzymują kilka amper, powinno być na nich napisane ile). Aby przenosić duży prąd nie stosuje się przełączników bezpośrednio na przewodzie zasilającym do odbiorników dużej mocy. Stosuje się przekaźniki. Czyli włączniki elektromagnetyczne. Przycisk w konsoli włącza jedynie elektromagnes w przekaźniku, który powoduje zwarcie styków przekaźnika odpornych na wysoki prąd. Tym sposobem nie potrzeba, aby przez włącznik płynął tak duży prąd (również mniejsze ryzyko kopnięcia, przy uszkodzonym włączniku). Stosuje się też zabezpieczenie bezpiecznikami (oddzielnymi) zarówno przekaźnika, jak i samego odbiornika. tym sposobem liczba bezpieczników takiego urządzenia nam się zwiększy, ale instalacja jest bardziej bezpieczna.
Elektryka to temat rzeka i proponuję na ten temat dyskutować w odpowiednim dziale.

Autor:  Strucelsw [ 23 grudnia 2014, 13:22 ]
Tytuł:  Re: Nysa 522R 1978 - próba reanimacji totalnego wraku

Popytam sie kolegi, niedaleko mnie w Ozarowie maz. jeździ jeszcze nysa R z krótka paką, nawet miałem ja wziać, ale niebardzo na moje potrzeby pasowała(tj. turystyka latem a w sezonie wożenie arkuszy blach, motorów, części itp.).

Autor:  Historyk1985 [ 26 grudnia 2014, 01:49 ]
Tytuł:  Re: Nysa 522R 1978 - próba reanimacji totalnego wraku

Ciekawe, czy tamta Nyska to oryginalna wersja, czy może "obrzynek". I tak i tak "rolnicze" z długimi kabinami to są ciekawe egzemplarze - bez względu na to czy fabrycznie robione czy nie... Bo i w fabryce i w przydomowych warsztatach potrafili ciekawie zakończyć tą kabinę...

Autor:  Historyk1985 [ 22 stycznia 2015, 01:40 ]
Tytuł:  Re: Nysa 522R 1978 - próba reanimacji totalnego wraku

Skoro już się tyle nasiedziałem w Corelu, to postanowiłem i tą Nyskę zwizualizować jej możliwy przyszły wygląd w postaci rysunku.

PS przepraszam za jakość, ale jak zwykle - rysunek jest tylko rysunkiem poglądowym :wink:

Załączniki:
NYSA ROLNICZA rzut boczny.jpg
NYSA ROLNICZA rzut boczny.jpg [ 41.56 KiB | Przeglądany 6230 razy ]

Strona 7 z 7 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/