robertsteć pisze:
(...)Czy mogą tu być takie zderzaki jak w 521? A lampy tylne? Czy może w tej wersji nie być drugich prawych drzwi? Czy powinien być z tyłu rozkładany stopień?
W Nysie 501Zderzaki cienkie z 521/522 - fabrycznie nigdy.
Lampy tylne jak w 521 - fabrycznie były od II lub III kwartału 1967 roku (wtedy także oświetlenie tablicy rej. w postaci "pudełka" nad tablicą - jak w skrzyniowych Żukach i Polonezach Truckach - "kanciate", inne niż jest na Twojej Nysce)
Brak drugich prawych drzwi... - wychodzi na to, że w Nysach (prawie) wszystko jest możliwe
Towosy nie miały wtedy drugich prawych drzwi, i rzadko bo rzadko, ale występowały towosy w pełni przeszklone (Nysanek wyjasnił co i jak) - więc prawdopodobnie to właśnie takie autko. Więcej będzie widać jak ściągniesz tapicerkę (kształt skzieletu w tamtym miejscu).
Rozkładany stopień w tylnym pasie - tak. W każdej N59 i 501.
robertsteć pisze:
Odnalazłem też tabliczkę znamionową i jest tam rok produkcji 1964, a więc 3 lata wcześniej niż w papierach. Model 501, silnik nr 180 478, podwozie nr 21794,
Maska przednia i numery przemawiają na korzyść tabliczki - że to jest ten wóz, co na tabliczce. Ewentualnie ktoś mógł zmienić nadwozie (?) a zostawić papiery od podwozia...
robertsteć pisze:
(...)silnik o skoku tłoka 100 mm, czyli chyba dolny?? Co ciekawe tabliczka jest niemal taka sama jak w N59 - ten sam schemat pól, i nazwa zakładu: "Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych NYSA", a w N59 kolegi z Radomia jest już tabliczka jakby nowszego typu "Samochód NYSA".
Skok tłoka i średnica cylindra w górniaku i dolniaku są takie same
Można je odróżnić (na tabliczce) po numerze - dolny zawsze ma na początku "20".
Tabliczki w Twoich obu Nyskach są fabryczne. Z kolei tabliczkę taką, jak w N59 z Radomia, widze po raz pierwszy - i na 100% nie jest to tabliczka fabryki. Przypuszczam, że może to być tabliczka jakichś dużych zakładów remontowych (takie zakłady miały prawo nabijać swoje tabliczki - obojętnie, czy były to zakłady wojskowe, czy cywilne lub resortowe).
Nysanek pisze:
(...)silnik jak najbardziej dolniak , w 1967 lub 68 weszedl dopiero S21 i jego wstawiali(...)
Tomek - dwója! :rotfl: Aha, no dobra, wiem, że to zanim wprowadzono Nyskę 522, czyli nie musisz wiedzieć
Silnik górnozaworowy S21 wszedł do seryjnej produkcji w 1962 roku i był montowany już w garbatych Warszawkach
Praktycznie też juz od 62 w pożarniczych Żukach (zwłaszcza eksportowych) i w Nyskach "resortowych" - dla Milicji i Służby Więziennej. Dla "zwykłych" klientów jeszcze znacznie częściej montowano dolniaki, ale górniaki też były dostępne.
robertsteć pisze:
(...)W opisie tech. czytam, że w tylnym zawieszeniu zastosowano amortyzatory tłoczkowe, a w moim są jeszcze ramieniowe...
Literatura w tamtym czasie pamiętała jeszcze amortyzatory mechaniczne, cierne, dlatego wyszczególnienie, że tłoczkowe - ale chodzi o te ramieniowe właśnie (nota bene teleskopowymi zastąpiono je w produkcji seryjnej dopiero w 1983 roku! )
robertsteć pisze:
Czyżbym miał jeden z pierwszych egzemplarzy 501?? Czy wiadomo od którego numeru podwozia szły 501-ki?
Zdecydowanie TAK
Masz jedną z pierwszych 501, bo produkcja 501 rozpoczęła się w październiku 1964. Co do konkretnego numeru przejścia N59 ---> 501 - nie spotkałem na razie takiej informacji.
Maskę masz w swojej odpowiednią do rocznika. Zmiana na taką z wieloma prostokątnymi wycięciami była w maju 1966r. Lampy tylne i oświetlenie tablicy rej. jakoś w połowie 1967.
Aha - jako najwcześniejsza 501 może mieć tylne lampy jeszcze jak N59, ewentualnie, ale bardzo ewentualnie, zespolone "czekoladki" (Wawka 201, Wawka pick-up, Syrena 103). Oświetlenie tablicy rej. - jak N59; deska rozdzielcza też jak w N59 (ta z tłoczonym napisem 501 i wskaźnikami 2+2 weszła w 1966 lub 67 roku).