Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Nysa N59 1961 Sanitarka
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=1&t=553
Strona 16 z 19

Autor:  wiesław [ 17 lutego 2013, 17:37 ]
Tytuł: 

Witam :D

Muszę powiedzieć iż jestem niezmiernie zadowolony z ostatniego zdjęcia zamieszczonego przez SAWE. Nareszcie coś rzeczowego i konkretnego potwierdzającego moje wielomiesięczne dochodzenie do prawdy o felgach (i tym samym oponach) stosowanych w Nysach N 59.
Tym samym uważam iż na 100% w nysach N59 stosowano felgi o rozmiarze 4.00Ex16 z oponami o rozmiarze 6.00 - 16 .
Potwierdzały to;
- wpisy w katalogu części zamiennych,
- moje dochodzenia o kształtach felg, ich rozmiarze i dacie produkcji,
- pośrednio budowa i pojemność pojemnika na koło zapasowe.
Teraz potwierdza to tekst na drugiej tabliczce. Jako alternatywę dopuszczano stosowanie większych opon ale wiązało się to z błędnymi wskazaniami przyrządów. Cały układ pomiarowy prędkości i przebytej drogi dostosowany był do kół „właściwych” czyli felg 600Ex16 z oponami 6.00 – 16”. Przy stosowaniu opon 6.50 – 16” z felgą 4.50 x 16 należało korygować te wskazania.
Niezmiernie jestem ciekaw kiedy mocowano takie tabliczki (i kto je mocował) – moja nysa N59 z 1961r takiej nie miała, pomimo iż stan jej oryginalności był bardzo duży.

Natomiast nadal otwarta jest sprawa jakie właściwe są felgi i opony w Nysach 501 (również mnie to interesuje gdyż takową posiadam a biedactwo – nadal - oczekuje na remont). Z moich dociekań wynika iż pierwsze felgi o rozmiarze 450x16 są z 1964r. (nikt nie zgłosił się z informacją iż ma felgę o tym rozmiarze z datą produkcji wcześniejszą. Tak więc twierdzę iż pierwsze Nysy 501 miały również felgi 4.00Ex16 z oponami 6.00 – 16 natomiast ostatnie mogły już mieć o rozmiarze większym- 6.50 - 16. Ale jest to , tak mi się wydaje, trochę naciągana i dziwna teoria. Może ktoś ma jakieś informację o kołach w nysie 501 (katalog części zamiennych, instrukcja obsługi, prospekt itp.) co by potwierdzało jakie tam były stosowane felgi i opony.

pozdrawiam

Autor:  Dziwny Mag [ 21 lutego 2013, 18:05 ]
Tytuł: 

To ja wypiszę kilka informacji, które są sprawdzone, natomiast za wcześnie na jednoznaczne wnioski ;)

==========================================
Tabliczki ze zdjęcia Sawy są w Nysie z numerem podwozia 4219 (czyli z okolic przełomu rocznika 1960/1961).

Tablice z katalogu Nysy 501 sprawdzę, gdy tylko do mnie wróci ;)

wiesław pisze:
Z moich dociekań wynika iż pierwsze felgi o rozmiarze 450x16 są z 1964r. (nikt nie zgłosił się z informacją iż ma felgę o tym rozmiarze z datą produkcji wcześniejszą.


Katalog Części Zamiennych FSC Lublin "Żuk" 1960 już podaje rozmiar felgi 4,50 K x 16'' - i tylko taki.

Co oczywiście nie wyklucza stosowania innego rozmiaru kół w Nysach. Zwłaszcza, że jak się okazuje, co najmniej do połowy lat 60. konsturkcyjnie Żuki i Nysy "szły odrębnymi ściżkami". Żuk od początku miał układ kierowniczy taki, jaki znamy z późniejszych modeli i Żuka, i Nysy (aż do końca produkcji; zmieniono tylko metalowe tuleje we wspornikach na "plastikowe"). Nysy miały zupelnie inny m.in. środkowy drążek (taki, jak widać u N59 Wiesława).

Inne informacje: felgi, takie jak w FSO "Warszawa" do 1957 roku i Nysa N59 (jeszcze nie wiemy, do kiedy), czyli 4,00Ex16' (na oponę 6,00x16') stosowano też w pewnym okresie w co najmniej:
- siewniku "Poznaniak"
- ścinaczu do kiszonki "Orkan"
- kombajnie "Vistula" - tu mam potwierdzenie (instrukcja obsługi), że co najmniej do 1968 roku, czyli ten rodzaj felg był jeszcze wtedy w produkcji.
Mówiąc "ten rodzaj" mam na myśli także wygląd felgi; jedyna dopuszczalna różnica to brak blaszek na mocowanie kołpaka.

EDYCJA
Znalazłem co nieco: "42 Badanie drogowe Motoru samochodu Nysa 501 TOWOS przeprowadzono w lipcu-listopadzie 1965 r, korzystając z seryjnego pojazdu testowego dostarczonego redakcji przez Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych."
W danych technicznych znajdujemy: "Koła - prasowane, tarczowe, z obręczami 4,5E x 16. Ogumienie 6,50x16. " / Motor nr 7(720), 13 lutego 1966

Wiemy już zatem, że od co najmniej czerwca 1965 roku Nysa 501 miala koła i ogumienie identyczne z Żukiem, na oponę 6,50x16.

P.S. @ Wiesław - czy dobrze rozumiem, że to mnożenie wskazań wynika z różnicy w zewnętrznej średnicy całego koła? ---> Czy to znaczy, że opony wg oznaczenia o takiej samej średnicy a tylko innej szerokości, faktycznie mają jakąś drobną różnicę w średnicy zewnętrznej? ---> Czy opona 6,00x16'' jest mniejsza, niższa minimalnie od opony 6,50x16'' ?

I zostaje nam jeszcze do rozwiązania kwestia felg 15', równiez wymienianyhc przez katalog częsci (i ulotkę reklamowa) N59... - Tu też pytanie - czy ta tabliczka o przeliczaniu wskazań mogła być zamontowana w aucie z kołami 15', czy to chodzi wyłącznie o to, co wyżej - dwie różne opony 16' ? Wiem, że to można wyliczyć, ale to już nijak nie moja bajka, stąd takie być może "głupie" pytanie.

Pozdrawiam! :D

Autor:  wiesław [ 24 lutego 2013, 21:14 ]
Tytuł: 

Witam :)
Co do kół stosowanych w żukach to się nie wypowiadam. Nie moja "bajka". Ja próbuje dojść do tego jakie stosowano koła w Nysach N 59 (szczególnie) i Nysach 501. Może faktycznie te dwie firmy stosowały w tym samym okresie różne felgi i tym samym różne opony- nie przeczę i nie potwierdzam. Wpis poprzedni dotyczy danych o Żuku. Nadal jednak pozostaje otwarta kwestia kół i opon w Nysach - brak wiarygodnych danych. Przynajmniej takich jak o badaniach Żuka z 1966r. W moim przypadku mam dwie nysy - N59 i 501. Druga 501 poszła na części zamienne - nie było sensu ją ratować. Muszę powiedzieć iż w moich nysach 501 były (i są) felgi o rozmiarze 4.00E x 16 i felgi 4.50E x 16.
Ale jak już wcześniej ktoś napisał, w "tamtych" czasach tak zamiennie traktowano kola iż może się okazać iż do Nys zakładano koła od żuków. Wszak miały większy rozmiar, a tym samym większa nośność (trochę upraszczając).

A co się tyczy przelicznika na tabliczce ze zdjęcia, to może ktoś wytłumaczy (udowodni) koledze iż to dotyczy wyłącznie felg o średnicy 16 cali.

Pozdrawiam

Autor:  Dziwny Mag [ 24 lutego 2013, 22:06 ]
Tytuł: 

Witaj :)

Przeczytaj jeszcze raz mój wcześniejszy post - badania OPUBLIKOWANE W 1966 (luty) DOTYCZĄ NYSY 501 z 1965 rocznika :D

Formalnie nie wiemy, kiedy dokładnie nastąpiła zmiana kół w Nysach. Wiemy, ze w 1962 na pewno jeszcze były wąskie, i wiemy, ze od maja 1965 na pewno już były szerokie.

Ale wiemy też, że szerokie felgi były w produkci juz od 1960, co jest tylko informacją bez znaczenia argumentu, tak samo jak informacja, że nasjtarsza szeroka felga jaką posiadasz jest z określonego roku ;)

Otwarty pozostaje też wątek kół 15' w katalogu N59 - ale to zupełnie pobocznie, dla samego wyjasnienia / znalezienia kolejnych informacji.

Co do przelicznika- nie potrzebuję udowadniania, tylko właśnie prostego wytłumaczenia - choćby informacji jakie wymiary / wielkości i wg jakiego wzoru policzyć - to z samym liczeniem już sobie poradzę.
Ciekawe, kto miałby to wytłumaczyć lepiej, skoro od dawna widać, że wątek takich "dupereli" najbardziej "wkręcił" akurat nas dwóch...

Autor:  Marian [ 25 lutego 2013, 09:26 ]
Tytuł: 

Nie nadążam za Wami :mrgreen: Ale mam coś, co może Was usatysfakcjonować. Rzeczowe materiały z badań prowadzonych przez ITS nad samochodami Nysa N-59 z roku 1958 oraz N-61(prototyp) z roku 1960, oba samochody miały stosowane ogumienie 6,00 x 16. O konkretnych wymiarach koła nie wspomniano.

Autor:  wiesław [ 10 marca 2013, 19:59 ]
Tytuł: 

Witam :)
Musze przeprosić. Ja również niekiedy mam problemy z czytaniem ze zrozumieniem. Zasugerowałem się wpisem o Zuku i bezmyślnie przeniosłem to do wpisu o badaniach Nysy 501.
Tak więc mamy:
- felgi 4.00E x 16 w Nysach - z wpisu „Mariana” - na pewno do 1960 roku, a z mojej Nysy do 1962r.
– felgi 4,50E x 16. - badania Nysy 501 z 1965r
Występuje przerwa dokumentacyjna od lat 1963 do 1965.
Według mnie w Nysach N 59 z pewnością były „węższe” felgi i opony.
Jak było w Nysach 501 do 1965r. pozostaje – na razie- tajemnicą.


A tak mimochodem, jeśli ktoś ma Nysy 59 lub 501 i używa je rekreacyjnie i nie obciąża na „maksa” samochodu to radzę założyć felgi i opony węższe. Mniejsze opory toczenia a tym samym mniejsze zużycie paliwa.

[i]Co do wyjaśnienia przelicznika na tabliczce myślałem iż ktoś się wypowie. Nikt tego nie zrobił to może ja tak pokrótce, najprościej jak potrafię.[/i]

Generalnie rozmiar opon zapisuje się w postaci np.:
165/55 R16
Co to oznacza
165 - szerokości opony w [mm]
55 - stosunek szerokości opony do wysokości [ % ]
R - opona radialna
16 - średnica osadzenia w [ calach ] (średnica felgi)

(pomijam inne oznaczenia opon jak indeks nośności , prędkości, oznaczenie produkcji, normy , do jakich pojazdów jest przeznaczona, itp.)


A co oznacza;
6.00 x 16 lub 6.50 x 16
Otóż jest to stare oznakowanie gdzie;
6.00 lub 6.50 oznacza szerokość opony wyrażoną w calach
16 - średnica osadzenia w calach (średnica felgi)
R- brak – oznacz iż nie jest to opona radialna
A gdzie tajemnicze np.: / 55;
Otóż jeśli tego oznakowanie brak to znaczy iż jest to tzw. opona „normalna”.

A co to jest „opona normalna”.
Jest to opona w której stosunek szerokości do wysokości wynosi 70 % (w przypadku opon z lat 60/70 – tych, a te lata nas interesują). Wcześniej to inaczej się kształtowało – było 98, 94, 88, 82.

Tak więc można powiedzieć iż opona o oznakowaniu ;
6.00 x 16 jest odpowiednikiem współczesnej opony o rozmiarze
150/70 x16 ( w przybliżeniu)
6.50 x 16 jest odpowiednikiem 165/70 x 16 (w przybliżeniu).

Mamy więc do porównania dwie opony.

A jak to wpływa na wskazania licznika i prędkościomierza.
Otóż oznaczmy;
oponę 6.50 x 16 jako {a}
oponę 6.00 x 16 jako {b}
i policzmy jaki jest obwód opony w przypadku {a } i {b }
16 cali średnica felgi = 406,4 mm
Przyjmując iż wysokości opony jest „normalna” to znaczy wynosie 70 % (przypominam iż są to lata 60/70) to wysokość opony wynosi w przypadku ;
{a } 115,5 mm
{b } 105 mm
Czyli średnica opony w przypadku
{a } 406,4 + 115,5 + 115,5 = 637,4
{b } 406,4 + 105 + 105 = 616,4

Stąd (ze wzoru znanego) obliczamy obwód koła (opony), a to ma bezpośredni wpływ na przebytą drogę.
{a } 2001.5 mm
{b } 1935,5 mm

Stosunek tych dwu wielkości wynosi 1,034

Czyli tak jak zapisano na tabliczce przymocowanej w Nysie N59.
Jest to dowód iż tabliczka ta dotyczy tylko i wyłącznie felg 16 calowych i nie ma nic wspólnego z felgami 15 calowymi.
Jeśli ktoś interesuje może dla własnej satysfakcji wyliczy jaki ten przelicznik (wskaźnik) miałby wartość w przypadku kół na felgach 15 cali i 16 cali.

Pozdrawiam

Autor:  nysanek [ 10 marca 2013, 21:17 ]
Tytuł: 

80% twojego mózgu zajete jest o wiedzy felgowej :shock: :shock: :shock:
niezle :D podziwiam ciebie 8)

Autor:  Marian [ 11 marca 2013, 00:19 ]
Tytuł: 

Wiesław - odezwij się do mnie na maila: marcinwar@gmail.com :)
Dzięki!

Autor:  wiesław [ 24 marca 2013, 13:17 ]
Tytuł: 

Witam :D

Odpocznijmy od felg i opon. Większości się znudziło.

Trochę o tapicerce z tyłu.
Jak wyglądało to widać na zdjęciach umieszczonych na stronie 8. Tylko jeszcze jedno, dla ciekawości, tapicerka – ta stara - od wewnątrz miała kartkę.


Obrazek

Postanowiłem trochę upiększyć nyskę i tapicerkę zrobię dwubarwną (znowu odstępstwo od oryginału- ale?)
Góra będzie jasna.

Obrazek

Obrazek

Pozdrawiam

Autor:  wiesław [ 01 kwietnia 2013, 10:58 ]
Tytuł: 

Witam :)
Dzisiaj część dalsza.
Tapicerka na dole została wykonana (odnowiona) w kolorze oryginalnym.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Dalsze prace trwają.
Pozdrawiam

Autor:  wiesław [ 08 kwietnia 2013, 07:52 ]
Tytuł: 

Witam :D

Drobny szczegół z wnętrza tyłu.
Tak wyglądał włącznik przy tylnych drzwiach.

Obrazek

Obrazek

Tak wygląda teraz.

Obrazek

pozdrawiam

Autor:  kaczka [ 08 kwietnia 2013, 12:58 ]
Tytuł: 

mam pytanie jak odświeżyłeś napisy ??
Bo właśnie szukam jakiegoś sposobu na odświeżenie takich napisów
Pozdrawiam

Autor:  Dziwny Mag [ 17 kwietnia 2013, 20:49 ]
Tytuł: 

@Wiesław - dzięki za wyjaśnienie tematu rozmiarów opon! Teraz już wszystko "kumam" :)

I jak zwykle - powodzenia w dalszych pracach! Choć kto wie, czy już czasem Nyski nie ukończyłeś, tylko trzymasz wszystkich w napięciu? :D ;)

Pozdrawiam!

Autor:  wiesław [ 21 kwietnia 2013, 11:15 ]
Tytuł: 

Witam.

Co do tabliczki z napisami nad włącznikami.
Nie są odświeżone, lecz zrobione od nowa. Nowe robią wszystkie firmy (chyba) zajmujące się drukiem i nadrukiem reklamowym. Do firmy zajmującej się czymś takim zanosi się starą tabliczkę, a oni na wzór starych napisów robią nową z napisami. Ja swoje robiłem dwa lata temu i dopiero teraz użyłem. Kosztuje niewiele.
Proszę w swojej okolicy znaleźć taka firmę. Najlepiej pytać się o firmę która robi tabliczki na puchary wręczane z okazji jakiegoś tam miejsca w zawodach albo jubileuszu lub podobnej uroczystości.

Co do rozmiarów opon i felg. Dziękuje iż ktoś coś zrozumiał, gdyż się obawiałem iż :roll:

Co do ukończenia mojej Nyski to nie jest tak dobrze jak sugerujesz. Prace stanęły. W optymistycznej wersji miałem nadzieje na wyjazd nią w tym roku, ale już wiem iż to nierealne. Jednak roboty wykończeniowe pochłaniają mnóstwo czasu, a jeszcze musi być malowana.

A jak twoja Nysa ???? Już jeździ ????

Pozdrawiam

Autor:  YOGI81 [ 22 kwietnia 2013, 12:16 ]
Tytuł: 

Sorki że tak późno, ale chciałbym na chwilkę wrócić do Twoich wyliczeń odnośnie średnicy opon nysowo/żukowych. Wszystko jest ok poza wysokością boku opony - rozmiar 6.50r16 czy 6.50-16 oznacza, że wysokość boku opony jest równa jej szerokości(albo bardzo, ale to bardzo zbliżona). Jakby nie patrzeć czy mierzyć średnica tych opon to bardziej 73cm(w przybliżeniu oczywiście). Nie żebym się czepiał czy coś w tym rodzaju(chociaż Śmigieloki czasami tak mają he he), ale może ktoś się zasugerować Twoimi wyliczeniami i kupić zupełnie nie pasującą oponę-no może nie 165/70r16, ale 185/70r16 jest już zupełnie osiągalnym rozmiarem i nadal za małym.

Strona 16 z 19 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/