Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

"Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=10&t=2505
Strona 4 z 6

Autor:  jorg [ 22 października 2014, 19:34 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Będąc w Wawie na wakacjach w połowie lat '80 pamiętam ekspozyturę MPK pod PKiN w podobnej przyczepie,lecz przód był chyba z PR110-chodzi o te trójkątne okienka-a nie z dwóch tyłów.Jeśli,zaś chodzi o wspomnianego przez Historyka skrzyniowego 080 z Sieradza,to możliwe,że woził kartofle na giełdę hurtową w Gliwicach.Możliwe ,że lbs5 będzie pamiętał lepiej.

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 16:08 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Co do tej giełdy w Gliwicach, to nie wykluczone. Widuję w ostatnim czasie, jak tą trasą jeżdżą regularnie ciężarówki Star 200 i podobne Stary. Jeden z wiśniową szoferką i białym kontenerem, inny z zieloną szoferką, jeszcze inny z kontenerem i cały biały. Jeżdżą tam po tej samej trasie regularnie - niemal dzień w dzień. Co najmniej jeden z nich jest na tablicach z Sieradza, inny jest na 100% na blachach z Wielunia. Pojawiły się chyba wszystkie dopiero jesienią. Dzisiaj Star 200 (o 28-29 już nie wspomnę), to u mnie już niestety dość rzadki widok, więc zwracam na nie uwagę. Może ten Star 200 jest jakimś "następcą" tego szarego skrzyniowego Jelcza 080...
Pamiętam, że ten Jelcz 080 miał najprawdopodobniej silnik od Stara, bo wydawał taki charakterystyczny "charczący" dźwięk, jak ciężarówki Star. Kiedyś poznawałem auta już po samym dźwięku silnika i w 90% się to sprawdzało. Jelcz 080 był na bazie Stara 200, więc i tutaj wszystko "się zgadza". Myślę więc, że ów Jelcz 080 miał oryginalny silnik...

Ta przyczepa jest chyba tą samą, co na tym zdjęciu w kolejnym komentarzu

Co do przyczepy, która miała te okienka pochodzące z przedniej części Berlieta, to może to był jakiś przerobiony Jelcz 080. Wiem, że nawet przyczepa P-080 miała zamiast przedniej ściany z tymi "trójkątnymi" okienkami, drugą ścianę tylną - identyczną, jak z tyłu. Jeśli zaś przyczepa miała ten "dziób" z okienkami, to może znaczyć to, że pierwotnie był to jakiś "samodzielny pojazd silnikowy", przerobiony jakoś prowizorycznie na przyczepę

Autor:  jorg [ 23 października 2014, 19:53 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Ta przyczepa miała dyszel skręcający koła tak jak P-01, wyglądała jak skrócony PR, miała chyba osie z niego.
Poza tym była z MPK, a ci raczej nie mieli 080,i nie miała otwieranego grila z 080.No i w tym wieku rozróżniałem PRa od 080. Może ktoś potwierdzi ,sprecyzuje,w końcu minęło 30 lat i mogę się mylić.

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 20:59 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Może być tak, że cała buda była "mocno kombinowana". Jelcze "Kaczory" czyli te wszystkie kanciate z przodem w kształcie "dzioba" miały dość prostą konstrukcję. Wystarczy zawsze przeciąć budę w pół, odjąć jakiś odcinek, ponownie zespawać żebra i blachy, a wszystko postawić na podwoziu jakiejś "przegnitej na śmierć" przyczepy P-01
Szczerze mówiąc czy to 080, czy to Pr110, czy może M11 - L11 - wszystkie miały wspólne pochodzenie, były łudząco podobne, powstałe z niemal takich samych elementów blacharskich. Możliwe były wszelakie "kombinacje" i zamiany...

Tymczasem przejrzałem sobie trochę "bezkresy" forum Phototrans.eu
Szczerze mówiąc ten portal ma tak wielką galerię, że mimo wielu prób, jeszcze nigdy nie udało mi się w całości jej ogarnąć i za każdym razem się w tych "bezkresach" gubię...

ale do rzeczy, co mi się udało tam znaleźć

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 21:09 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Przedstawiłem już budę Autosana H9-21 na podwoziu Jelcza 315 z PKS Łódź.
Okazuje się, że jest znacznie więcej podobnie przerobionych Autosanów H9

Czerwony pojazd ma najprawdopodobniej fragment budy Autosana H9-03
Biało - niebieski wygląda mi na fragment nadwozia od H9-21

Każdy z nich ma inną długość budy i każdy ma inną "zabudowę". Jak dla mnie każdy z nich jest jedyny w swoim rodzaju i wart uwiecznienia.

Wszystkie zdjęcia pochodzą z portalu phototrans.eu no i gdyby nie ta stronka, to nigdy nie dowiedział bym się o ich istnieniu. Czapki z głów za to, co robią, no i pełen wyraz szacunku dla twórców tych "Autosanowych dziwolągów" 8) :mrgreen: :D

Załączniki:
H9 03 pogotowie.jpg
H9 03 pogotowie.jpg [ 105.03 KiB | Przeglądany 7245 razy ]
H9 21 Konin 01.jpg
H9 21 Konin 01.jpg [ 149.7 KiB | Przeglądany 7245 razy ]
H9 21 Konin 02.jpg
H9 21 Konin 02.jpg [ 86.29 KiB | Przeglądany 7245 razy ]

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 21:20 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Kolejny typ wozów pogotowia technicznego, jaki znalazłem na zdjęciach w galerii phototrans.eu to przerobione Ikarusy. Najczęściej są to Ikarusy 280, w których wyrzucono przegub i tylny człon, a zamiast tego wstawiono ścianę i hak.
W niektórych zlikwidowano boczne okna w tylnej części. Warianty wymalowań też są bardzo ciekawe...

Również i te zdjęcia nie są mojego autorstwa, a jedynie umieściłem je tutaj dla zilustrowania tego arcy ciekawego tematu.

Załączniki:
Ikarus Rembertów.jpg
Ikarus Rembertów.jpg [ 108.35 KiB | Przeglądany 7244 razy ]
Ikarus obrzyn.jpg
Ikarus obrzyn.jpg [ 101.43 KiB | Przeglądany 7244 razy ]
ikarusy1.jpg
ikarusy1.jpg [ 83.22 KiB | Przeglądany 7244 razy ]
Ikarus280obrzyn.jpg
Ikarus280obrzyn.jpg [ 109.94 KiB | Przeglądany 7244 razy ]
Ikarus Racibórz.jpg
Ikarus Racibórz.jpg [ 95.24 KiB | Przeglądany 7244 razy ]
Ikarus pogotowie.jpg
Ikarus pogotowie.jpg [ 99.66 KiB | Przeglądany 7244 razy ]

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 21:27 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Nie tylko Ikarusy przerabiano w ten sposób, ale znalazłem też tak przerobionego Jelcza M 11
Skrócony i zaślepiony tył, zaślepione tylne okna.

Zdjęcie pochodzi z fotogalerii transportowej Phototrans.eu

Załączniki:
Berliet Bielsko Biała.jpg
Berliet Bielsko Biała.jpg [ 92.29 KiB | Przeglądany 7244 razy ]

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 21:34 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Przeglądając tą stronę dowiedziałem się też, że i Jelcze "Ogórki" czyli w tym wypadku Jelcze 043 przerabiano na "płaską ścianę" tylną. W tym autobusie ucięto tylko mały fragment tyłu. Widać jeszcze początek zaokrąglenia tylnej części dachu...

To zdjęcie, jak i poprzednie pochodzi ze strony Phototrans.eu

Załączniki:
ogórek obrzyn.jpg
ogórek obrzyn.jpg [ 146.05 KiB | Przeglądany 7244 razy ]

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 21:39 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Jak się okazuje, nie tylko starsze autobusy z czasów PRL przerabiane były w ten sposób. Na wspomnianej wyżej stronie znalazłem również nowszy model Jelcza z uciętym tyłem i zaślepionymi tylnymi oknami - szczerze mówiąc taki układ okien przypomina mi trochę Nysę Towos :wink:

Źródło: fotogaleria "Phototrans.eu"

Załączniki:
JelczM120 pogotowie.jpg
JelczM120 pogotowie.jpg [ 111.97 KiB | Przeglądany 7244 razy ]

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 22:11 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Wspominał też ktoś o Autosanach H9 z aparaturą medyczną, chyba chodziło o rentgena i dentystyczne wersje. Wiem, że aparaty do prześwietleń były chyba instalowane w Autosanach H9-28
Nie jest to najpopularniejsza wersja H9-tki. Od H9-21 różni się on tym, że jest dłuższy, ma inny układ okien bocznych oraz drzwi. Drzwi znajdują się między przednią, a tylną osią, a nie, jak w H9-21 za tylną osią...
O ile Autosan H9-28 jest pojazdem fabrycznie produkowanym - jedynie trochę rzadszą wersją nadwoziową od H9-21, o tyle egzemplarze w których znajdowała się wszelaka aparatura, mają różne dziwne elementy na dachu - taki charakterystyczny dodatkowy "garb" na środku dachu. Słyszałem, że były takie przypadki, że wycofane ze służby "medycznej" Autosany H9-28 przerabiane były na "zwykłe" autobusy.

Podobno ten Autosan H9-28 służyć miał jako "medyczny". Widać tutaj taki dziwny garb na dachu - i bynajmniej nie jest to chyba właz "wywietrznik" dachowy.

Zdjęcie wysłał mi kilka lat temu kolega i nie pamiętam już, kto jest jego autorem.

Piszę "chyba" bo o tej całej historii słyszałem jakieś 4 - 5 lat temu no i nie mogę "dać głowy" za to, że na 100% chodzi akurat o ten autobus ze zdjęcia

Załączniki:
59807[1].jpg
59807[1].jpg [ 177.11 KiB | Przeglądany 7244 razy ]

Autor:  Robo [ 23 października 2014, 22:19 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

W tych ikarusach zauważyłem wszystkie drzwi na tylnych ścianach takie same-też na innych fotkach. Ciekawe czy jakaś firma to specjalistycznie przerabiała...

Autor:  Historyk1985 [ 23 października 2014, 22:26 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

no to jest fakt - rzeczywiście. A zwróćcie uwagę na ich tylne lampy - są identyczne i na identycznych przetłoczeniach/blachach... To jest dobre pytanie

Autor:  Historyk1985 [ 26 października 2014, 20:01 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Odnośnie tego uciętego Autosana H9-21 z Konina, którego zdjęcia wysłałem kilka postów wcześniej. Trochę więcej informacji o nim:

http://phototrans.pl/15,238837,464.html

Tutaj łódzki "autosanojelcz" opisany wcześniej:

http://www.phototrans.eu/14,61522,0,Jel ... 43857.html

Autor:  Dziwny Mag [ 31 października 2014, 21:15 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

Coś dla Ciebie, Marcin :D

https://www.facebook.com/NaCzarnych/pho ... 5843973577

Autor:  Historyk1985 [ 01 listopada 2014, 22:03 ]
Tytuł:  Re: "Pochodne autobusów" czyli Polak potrafi.

O RANY!!!

Ten Jelczu 080 wygląda niemal identycznie, jak ten, który przejeżdżał przez moją miejscowość w latach 90-tych! Tamten był na blachach z Sieradza, ale widziałem go ostatni raz w 1997 roku. Nie można więc wykluczyć, że go ktoś przerejestrował w 1997 roku. Tamten na sieradzkich blachach miał też skrzynię z plandeką, a nie kontener. No i tutaj kolejna różnica.
Kabina natomiast jest chyba w 100% identyczna, kolor taki sam...

miło zobaczyć auto, które wzbudza wspomnienia sprzed tylu lat :D

Jeszcze raz wielkie dzięki za ten link :D

Strona 4 z 6 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/