Dzisiaj jest 28 marca 2024, 09:17


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Autor Wiadomość
Post: 08 czerwca 2014, 19:20 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
W wątku tym chciałem przedstawić temat różnych "dziwolągów" powstałych na bazie seryjnie produkowanych, popularnych w Polsce autobusów. Nie nazwę tego "samoróbkami" ponieważ niektóre z pojazdów, jakie tu przedstawię powstały w fabrykach. Inne natomiast są jedynymi w swoim rodzaju dziełami utalentowanych mechaników i blacharzy. Nie chcę się też ograniczać do tematu ciężarówek - samoróbek, czy przyczep autobusowych. Wiele różnych ciekawych typów pojazdów powstało z przeróbek tak popularnych Jelczy "ogórków", Berlietów, Sanów czy też Autosanów H9.
Niektóre produkowane w małych ilościach autobusy -takie jak "MAT Oławka" czy Jelcz 080 albo przyczepy autobusowe takie jak: P 01 lub P 080 mogą się wydawać laikowi na pierwszy rzut oka jakimiś samoróbkami więc również i te pojazdy chciałem tutaj przedstawić.

Przez lata przeglądałem internet pod kątem tego typu pojazdów i jeszcze NIGDZIE nie spotkałem się z opracowaniem tego tematu. Trochę informacji znalazłem na stronie: "www.phototrans.eu" - fotogaleria transportowa, ale przy tak wielkiej ilości autobusów i nie wyszczególnieniu tych "dziwolągów" z tak licznego grona autobusów, znalezienie jednego z tych wozów jest bardzo trudne, a znalezienie wszystkich pod kątem przerobionych autobusów wydaje mi się niemożliwe.

Gdzie więc, jak nie tutaj mogę przedstawić swoją kolekcję zdjęć. Nigdy nie zajmowałem się tym tematem od strony naukowej. Dlatego nie twierdzę, że to co tutaj napiszę jest tylko i wyłącznie "prawdą objawioną". Mam jednak nadzieję, że wspólnymi siłami NAS WSZYSTKICH to czytających uda nam się stworzyć jakieś MAŁE KOMPENDIUM WIEDZY w tym temacie.

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 19:55 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Na początku przedstawiam chyba najpopularniejszy jeżdżący dzisiaj rodzaj przerobionego autobusu.

To jest pojazd pogotowia technicznego powstały z przeróbki nadwozia Jelcza "ogórka" czyli najczęściej z ex- PKS-owskiego Jelcza 043 lub ex-miejskiego Jelcza MEX 272 i osadzeniu obciętej części nadwozia na podwoziu jakiejś ciężarówki.
Egzemplarz przedstawiony na zdjęciach poniżej został wykonany w 1981 roku. Ucięte nadwozie starego Jelcza 043 zainstalowano na podwoziu ciężarówki Liaz (przedni zderzak z prostokątnymi reflektorami jest chyba jedynym elementem po którym można zidentyfikować "na pierwszy rzut oka" z jakiego samochodu pochodzi ta rama). Na codzień maszyna ta jeździ w lublinieckim PKS. Można go spotkać praktycznie wszędzie tam, gdzie kursują autobusy PKS Lubliniec. Wiele razy zabierał on zepsute lublinieckie autobusy z trasy do Opola, Częstochowy, Katowic itd. Raz nawet zabierał zepsutego Autosana H9 21 z ulicy przed moim domem :wink:
Bardzo ciekawa jest ta "zabudowa", jaka znajduje się z tyłu pojazdu. Samochód ten jest w stanie holować autobusy i ciężarówki zarówno ze sprawnym, jak i niesprawnym układem kierowniczym, hamulcowym itp. Może nawet transportować wraki autobusów z jedną tylko sprawną osią - reszta autobusu może wisieć w trakcie jazdy zawieszona na tych dźwigach widocznych z tyłu. Sposobów zaczepienia holowanego pojazdu jest tutaj tyle, że sam nie jestem w stanie ich wyliczyć. Praktycznie jest on w stanie zabrać z drogi niemal każdy uszkodzony w jakikolwiek sposób pojazd wagi ciężkiej...

Zdjęcia wykonałem w czerwcu 2010 roku na terenie zajezdni autobusowej PKS Lubliniec, dzięki uprzejmości mojego wujka, który na codzień jeździ tym cudeńkiem :P


Załączniki:
LIAZ 01.jpg
LIAZ 01.jpg [ 267.73 KiB | Przeglądany 10263 razy ]
LIAZ 02.jpg
LIAZ 02.jpg [ 263.67 KiB | Przeglądany 10263 razy ]
LIAZ 03.jpg
LIAZ 03.jpg [ 182.12 KiB | Przeglądany 10263 razy ]
LIAZ 04.jpg
LIAZ 04.jpg [ 222.88 KiB | Przeglądany 10263 razy ]
LIAZ 05.jpg
LIAZ 05.jpg [ 210.7 KiB | Przeglądany 10263 razy ]
LIAZ 06.jpg
LIAZ 06.jpg [ 231.59 KiB | Przeglądany 10263 razy ]
LIAZ 07.jpg
LIAZ 07.jpg [ 210.88 KiB | Przeglądany 10263 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 20:46 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Każdy z pojazdów tego typu jest JEDYNY W SWOIM RODZAJU i chyba nie ma na świecie dwóch identycznych "obrzynków" pogotowia technicznego.

Jako "materiał wyjściowy" do zrobienia takiego "stwora" używano nadwozi Jelczy 043 - czyli tych z "normalnie" otwieranymi drzwiami, jak i również nadwozi Jelczy miejskich MEX 272 - czyli tych z automatycznie otwieranymi drzwiami. Stąd budy tych "stworów" mogą się różnić rodzajem drzwi, rozstawem okien, a w niektórych może być jeszcze w przedniej części dachu "okienko" po tabliczce z numerem trasy. Nadwozia były też cięte na różnej długości, więc i tutaj możemy zobaczyć budy krótkie - ucięte jakiś metr za plecami kierowcy, jak i dłuższe, które mogą kształtem i sylwetką przypominać "dubelkabiny" naszych Nysek rolniczych czy Żuków A 16 B.

Możemy też spotkać różne zabudowy tych pojazdów. Spotkałem się nie tylko z takim "sprzętem", jak ten zestaw dźwigów, podnośników, dyszli i wyciągarek, jak w tym Liazie z Lublińca, ale też widziałem wozy pogotowia technicznego ze zwykłą drewnianą skrzynią ładunkową przykrytą plandeką.

Jeszcze większą różnorodnością wśród pojazdów tego typu cechuje się ich strona mechaniczna. Budowano je na podwoziach chyba wszystkich ciężarówek, jakie tylko jeździły po drogach PRL.
Możemy więc spotkać "obrzynka" na bazie Jelcza 315, Liaza, Kamaza, a nawet na przerobionym oryginalnym podwoziu autobusu Jelcz 043. Jako, że wizualnie pojazd miał wygląd autobusu, ciężko dzisiaj odróżnić tak na pierwszy rzut oka, co tam takiego kryje się pod maską danego holownika :mrgreen:

Fotki tych pojazdów znalazłem na stronce "phototrans.eu"


Załączniki:
Komentarz: To jest chyba najciekawszy "obrzynek", jakiego widziałem. Buda pochodzi z ex - miejskiego Autosana H9 35 (lub H9 33). Szczerze mówiąc jak dla mnie to blacharski majstersztyk! Przecież H9 nie ma komory silnikowej z przodu! Poza tym zwróćcie uwagę na to jak przerobiono prawy bok - H9 nie ma w tym miejscu drzwi, co Jelcz "ogórek". Ten "obrzyn" podoba mi się najbardziej ze wszystkich :)
c061e6badd[1].jpg
c061e6badd[1].jpg [ 40.1 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: ten "obrzynek" nie ma budy z Jelcza (chyba to jakiś Ikarus), ale wygląda bardzo ciekawie :D
ed08ec6234[1].jpg
ed08ec6234[1].jpg [ 73.68 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: Buda z Jelcza 043, ale ta jest krótko ucięta
img_2713-640x480.jpg
img_2713-640x480.jpg [ 47.65 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
img_0023-640x480.jpg
img_0023-640x480.jpg [ 51.45 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: a to jest chyba najdziwniejsza buda Jelcza "ogórka", jaką widziałem. Po przedniej części dachu wnioskuję, że był to miejski "MEX", ale ten bok ciekawie wygląda :)
b6aff7b2d5[1].jpg
b6aff7b2d5[1].jpg [ 62.74 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: Znowu przerobiony Jelcz 043, ale ten jest krótko ucięty
ab5c4b3c34[1].jpg
ab5c4b3c34[1].jpg [ 51.53 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: to mi też wygląda na przerobionego Jelcza 043
787e0377f7[1].jpg
787e0377f7[1].jpg [ 47.53 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
53a09e43a8[1].jpg
53a09e43a8[1].jpg [ 52.88 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: Bardzo podobny do tego z Lublińca "obrzynek". Przerobione nadwozie Jelcza 043, ale ten ma oryginalny przedni zderzak - podobnie, jak większość "obrzynków", jakie widziałem
8fd8d92180[1].jpg
8fd8d92180[1].jpg [ 32.53 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: tutaj też widać budę ex - miejskiego Jelcza, ale ta jest krótko ucięta
5weeip[1].jpg
5weeip[1].jpg [ 89 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: pierwszy z prawej strony to ten sam wóz pogotowia technicznego, co na zdjęciu poniżej, ale już na żółtych blachach. Jako, że schował zadek za Ikarusem, można pomyśleć, że to zwykły miejski Jelcz "ogórek"
e35d5d1e47[1].jpg
e35d5d1e47[1].jpg [ 45.94 KiB | Przeglądany 10258 razy ]
Komentarz: Przerobione nadwozie ex-miejskiego Jelcza MEX 272.
2b557eecbc[1].jpg
2b557eecbc[1].jpg [ 31.84 KiB | Przeglądany 10258 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 21:20 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Rolę "autobusowego" pogotowia technicznego spełniały nie tylko takie, jak wyżej przedstawiłem "obrzynki", ale i zdarzały się "całe" autobusy, w których przerabiano jedynie wnętrze. Autobus taki pełnił więc funkcję wielkiego furgonu dowożącego na miejsce awarii potrzebne, najczęściej psujące się części oraz mechaników.

Spotkałem się również z "obrzynkami" powstałymi z przerobienia autobusu przegubowego, w którym ucięto przegub, wyrzucono "przyczepę", a tył zaślepiono. Najczęściej widziałem przerobione w ten sposób Ikarusy 280. Jako, że taki "przegubowiec" ma tylną oś znacznie bliżej wysuniętą w kierunku końca przedniego członu niż jego "nieprzegubowy" odpowiednik, to można było takiego "ex-przegubowego obrzynka" używać również jako holownika. Taki pojazd mógł holować autobus na sztywnym złączu.

Fotki poniżej również znalazłem na "phototrans.eu"


Załączniki:
Komentarz: ...a tutaj "zupełnie nie cięty, cały i zdrowy" ex-miejski Autosan H9 35 (lub H9 33). Jak widać przerobiono tylko tylny zderzak uzbrajając pojazd w hak holowniczy. Pewnie też usunięto nieco siedzeń ze środka. Jak ja lubię takie ciekawe pojazdy :)
83a90f9988[1].jpg
83a90f9988[1].jpg [ 47.54 KiB | Przeglądany 10254 razy ]
Komentarz: Przerobiony na pogotowie techniczne "ex-przegubowy" Ikarus 280
3600c0d9aa[1].jpg
3600c0d9aa[1].jpg [ 47.94 KiB | Przeglądany 10254 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 21:35 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Przeglądając bezkres internetu dowiedziałem się, że nie tylko autobusy stawały się "dawcami" swoich przodów dla różnych pojazdów technicznych.

Na tym zdjęciu wykorzystano tył Jelcza Berlieta i zainstalowano go na podwoziu zwykłego Jelcza 315 - podobnie, jak się instalowało: Osinobusa, nadwozie 117 UAM (w Starach 660) czy "Sarna" lub "Sarna II" na bazie wojskowego Stara 266.

Jak widzę takie zdjęcia, dochodzę do wniosku, że Mac Gyver chyba był z pochodzenia Polakiem :mrgreen:


Załączniki:
Komentarz: Jelcz z kawałkiem tyłka Berlieta na grzbiecie ;)
53325.jpg
53325.jpg [ 113.27 KiB | Przeglądany 10253 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 22:00 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Z podobnym zestawem sprzętu, co Liaz z PKS Lubliniec widywałem też często "zwykłe" ciężarowe Jelcze 315 ze zwyczajną, "fabryczną" szoferką - takim wozem dysponuje np PKS Opole (a raczej "opolskie PKS").

Jeśli ktoś nie miał jeszcze okazji zobaczyć "na żywo", jak takie cacko działa i co potrafi, to proszę zobaczyć to zdjęcie:

"ogórek - obrzynek" w barwach PKS Zielona Góra zabiera "w ostatnią drogę" wrak Autosana H9 21
Jak widzicie - tył tego wraku wisi w powietrzu. Jedyne, czego potrzeba takiemu holownikowi, to 2 kręcące się koła w holowanym "obiekcie". Niemal identyczną scenkę widziałem jakieś 10 lat temu z okien jadącego autobusu, jak pomarańczowy Liaz z budą ogórka transportował równie rozmontowanego błękitnego Autosana H9-21 z napisem "PKS Lubliniec" na złomowisko w Herbach koło Częstochowy.

Autosana H9 jak zwykle mi żal, ale fajnie jest zobaczyć, co taki sprzęt potrafi


Załączniki:
Komentarz: To zdjęcie również znalazłem na "phototrans.eu"
331797[1].jpg
331797[1].jpg [ 249.68 KiB | Przeglądany 10247 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 22:48 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Najdziwniejszą jak dotychczas przeróbką autobusu, jaką widziałem, jest "grasujący" w Łodzi i okolicach "stwór" powstały z połączenia Jelcza 315 oraz Autosana H9 21 :mrgreen:

Dziwoląga tego używa PKS Łódź. Niestety nigdy nie miałem okazji spotkać go na żywo i znam go jedynie ze zdjęć, jakie znalazłem na stronie "phototrans.eu". Przyznam jednak, że jak zobaczyłem te zdjęcia po raz pierwszy, to nie potrafiłem wyjść z zachwytu i oderwać oczu od monitora :!:

Może jeśli komuś nie podobają się Autosany H9, wydawać się ten "stwór" czymś strasznie topornym, ale jak dla mnie jest to MAJSTERSZTYK pod względem przeróbek blacharskich.
Tutaj nie tylko trzeba było połączyć nadwozie autobusu z podwoziem ciężarówki, ale przecież Autosan H9 21 nie posiada z przodu komory silnikowej, ani wlotu powietrza z przodu. Dopiero po dokładniejszych oględzinach zauważyłem, że to coś ma przedni pas oryginalnie zachowany z Jelcza 315, a przetłoczenia na blasze udało się całkiem ładnie dopasować do przetłoczeń przednich narożników Autosana. Jedyne, co mi się z przodu nie podoba, to przedni zderzak z Jelcza, który ma się nijak do tych bocznych odcinków zderzaków z Autosana.
Podobnie ma się sprawa z nadkolami. Przecież Autosan H9 21 to nie Jelcz "ogórek" i przednie nadkola w H9 są znacznie dalej umieszczone niż w ciężarówkach. Tutaj twórcy tego cudeńka musieli zaślepić nadkola w jednym miejscu i zrobić nowe bardziej z przodu. Na dodatek musieli zrobić od podstaw tylne nadkola w tej budzie.
Jeszcze więcej przeróbek zrobiono w prawym boku karoserii. Szkoda, że mam tylko jedno zdjęcie prawej strony tego dziwoląga, ale widać na tym zdjęciu, że ów "stwór" ma zupełnie poprzerabiane sprawy związane z drzwiami bocznymi. Nie można było ich zostawić tam, gdzie były oryginalnie, bo przednie nadkole się tam znalazło. Zrobiono więc drzwi tam, gdzie miał je Jelcz 043.

Ciekawi mnie też data produkcji, jaką podano na tej stronce. Jest to rok 1985. Dla laika to może wiele nie mówić. Dzisiaj można zdobyć całego Autosana H9 21 niemal w cenie złomu. Zrobienie takiego cudeńka dzisiaj jest jedynie kwestią chęci. W 1985 roku jednak wcale tak nie było. Model Autosana H9 21 był produkowany od 1980 roku. Najstarsze egzemplarze H9 21 miały w 1985 roku najwyżej 5 lat. Zaczęto natomiast masowo wycofywać z taboru stare Jelcze "ogórki" czy też Sany i to one były najczęściej przerabiane. Autosany H9 21 z tego, co wiem są bardziej żywotne od swoich poprzedników. Znam wiele egzemplarzy H9-tek do dzisiaj jeżdżących, które wyprodukowano w 1985, 1989, 1995 roku... Ciekawi mnie więc dlaczego przerobiono wówczas całkiem nowy autobus, który na dodatek miał zastąpić w PKS starszej generacji wozy i stać się podstawowym modelem w PKS...
Czyżby przerobiono powypadkowy, nowy egzemplarz z rozbitym tyłem?

Tak czy siak ten pojazd mi się tak bardzo spodobał, że już w pierwszej chwili pomyślałem, że MUSZĘ GO ZREKONSTRUOWAĆ W SKALI 1:43 I POSTAWIĆ GO NA PÓŁCE :!: :mrgreen:
Jak narazie nie miałem czasu by zrealizować to marzenie, ale mam nadzieję, że z czasem i ten "stworek" będzie cieszyć moje oczy :mrgreen:


Załączniki:
10.jpg
10.jpg [ 85.33 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
09.jpg
09.jpg [ 116.91 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
08.jpg
08.jpg [ 105.06 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
07.jpg
07.jpg [ 85.9 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
06.jpg
06.jpg [ 94.19 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
05.jpg
05.jpg [ 61.09 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
04.jpg
04.jpg [ 108.9 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
03.jpg
03.jpg [ 67.9 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
02.jpg
02.jpg [ 95.05 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
01.jpg
01.jpg [ 97.47 KiB | Przeglądany 10240 razy ]
390581[1].jpg
390581[1].jpg [ 170.29 KiB | Przeglądany 10242 razy ]
107595.jpg
107595.jpg [ 234.49 KiB | Przeglądany 10242 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 23:31 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Wcześniej pisałem już o przeróbkach przegubowego Ikarusa 280 na wóz pogotowia technicznego.
Pewnie ktoś się zastanawiał, co robiono z tylnym członem autobusu, jaki zostawał po takiej przeróbce.
Jak zaraz zobaczycie, nie koniecznie trafiał on na złom. Równie dobrze mógł się on stać kioskiem, kasą biletową MZK, czy może magazynem na terenie zajezdni.

Ten zadek należał chyba do Ikarusa 280 :lol:
Fotkę znalazłem dawno temu na "naszej klasie"


Załączniki:
eb5c3d7308[1].jpg
eb5c3d7308[1].jpg [ 65 KiB | Przeglądany 10239 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 23:42 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Ciężarówki zrobione z autobusów to nie tylko domena takich firm jak PKS czy MZK.

Pamiętacie może scenę z filmu "Alternatywy 4", jak towarzysz Winnicki Jan sprowadzał się do nowego mieszkania? :lol: Pod blok podjechała wówczas taka wielka ciężarówka z której wyładowywano antyki i "...jeszcze ten obrazek". :lol:
Na stronce miłośników serialu "Alternatywy 4" znalazłem więc i kadr z uwiecznioną tą ciężarówką :wink:

Niestety nie wiadomo, co to była za ciężarówka - tzn na podwoziu jakiego konkretnie samochodu. Wiadomo jednak, że szoferkę zrobiono z przerobionego, krótko przyciętego nadwozia autobusu San H 100
Na zdjęciu widać, że przerobiono tą karoserię ponieważ San H 100 nie miał w tym miejscu drzwi z prawej strony, co ten pojazd.

Zdjęcie to stało się nawet dla mnie źródłem luźnej inspiracji modelarskiej, ale to już temat na inną historię... :wink:


Załączniki:
San[1].jpg
San[1].jpg [ 38.92 KiB | Przeglądany 10239 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 czerwca 2014, 23:54 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Przeglądając "naszą klasę" przekonałem się, że Jelcz "ogórek" podobnie, jak Żuk czy Nysa doczekał się własnej skrzyniowej wersji nadwoziowej :wink:

Zdjęcie pochodziło z portalu "otomoto" i stało się też później dla mnie inspiracją do uwiecznienia tego Jelcza w skali 1:43 o czym będzie jeszcze w innym dziale... :wink:

Swoją drogą ciekawie zrobiono te drzwi z prawej strony kabiny. Z tego, co widzę to są chyba przerobione lewe drzwi kierowcy, obrócone odpowiednio i ze zmienionym oknem...


Załączniki:
e36be8f1d4[1].jpg
e36be8f1d4[1].jpg [ 16.73 KiB | Przeglądany 10238 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2014, 00:23 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Kolejnym "tematem - rzeką", jeśli chodzi o "autobusowe dziwolągi" jest Jelcz 080

Dzisiaj ten pojazd jest już raczej rzadkością na naszych drogach i laikowi może się wydawać, że to jakaś samoróbka powstała z przerobienia miejskiego Jelcza Berlieta. Pojazd ten owszem jak wiadomo powstał na bazie Berlieta, ale był produkowany fabrycznie. Przedstawiam go natomiast tutaj ponieważ doczekał się on wielu wersji nadwoziowych. Podobnie jak Nysę czy Żuka można spotkać takiego Jelcza 080 zarówno w wersji "osobowej", jak i furgonu czy też skrzyniowej, a nawet strażackiej. Widząc Jelcza 080 w wersji "dostawczej" zastanawiam się zawsze czy to jest oryginał, czy samoróbka. Oryginalna natomiast na 100% jest przyczepa autobusowa P 080 wykonana na bazie Jelcza 080 - dzisiaj taka przyczepa jest prawdziwym motoryzacyjnym rarytasem.

Jelcz 080 jeśli ktoś nie miał okazji jeszcze go poznać, jest połączeniem miejskiego autobusu Jelcz Berliet z podwoziem Stara 200. Nadwozie autobusu skrócono, a silnik zamiast z tyłu, został umieszczony z przodu. Był to chyba jedyny "kanciaty" polski autobus z silnikiem z przodu.

Więcej ciekawych informacji o nim możecie znaleźć na tej stronie internetowej:

http://www.jelcz080.pl/

albo wstukując w googlach hasło: "projekt 080"


a teraz kilka fotek "podstawowej" wersji Jelcza 080
(fotki pochodzą z powyższej strony oraz z "naszej klasy")


Załączniki:
jelcz 080.JPG
jelcz 080.JPG [ 44.63 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
19820000_1[1].jpg
19820000_1[1].jpg [ 84.42 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
19780000_2[1].jpg
19780000_2[1].jpg [ 94.11 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
Komentarz: tutaj takie małe zestawienie Jelcza 080 z jego "pełnowymiarowym" odpowiednikiem
23092012_1[1].jpg
23092012_1[1].jpg [ 59.07 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
13ea3fbef1[1].jpg
13ea3fbef1[1].jpg [ 26.3 KiB | Przeglądany 10237 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2014, 00:33 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
No i wspomniana wyżej przyczepa autobusowa P 080
Do dzisiaj zachował się chyba jedyny egzemplarz takiej przyczepy i jest on własnością właściciela tej wyżej podanej strony internetowej. Co ciekawe przyczepa ta wygląda z tyłu i po bokach, jak zwykły Jelcz 080. Jak podchodzi się jednak do przodu przyczepy i ogląda ją z przodu, to zamiast charakterystycznego dla wszystkich Jelczy Berlietów "dziobatego" przodu widać oryginalną tylną ścianę charakterystyczną dla Berlietów.
Jak wyżej już wspomniałem, "stworek" ten to polski wynalazek, ale nie jest to żadna "samoróbka"

wszystkie zdjęcia poniżej pochodzą z tej strony:

http://www.jelcz080.pl/


Załączniki:
24092012_1[1].jpg
24092012_1[1].jpg [ 102.5 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
20120803_1[1].jpg
20120803_1[1].jpg [ 124.59 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
20080912_2[1].jpg
20080912_2[1].jpg [ 102.72 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
20071219_3.jpg
20071219_3.jpg [ 54.74 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
20071219_2.jpg
20071219_2.jpg [ 106.11 KiB | Przeglądany 10237 razy ]
20071219_1.jpg
20071219_1.jpg [ 149.65 KiB | Przeglądany 10237 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2014, 00:38 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Przeglądając "naszą klasę" znalazłem jeszcze zdjęcie innej przyczepy powstałej na bazie Jelcza Berlieta, która różni się nieco od tej z "projektu 080". Jak widać zamiast trafić na ulice wielkich miast, stała się kasą biletową...


Załączniki:
52fdc2e3ac[1].jpg
52fdc2e3ac[1].jpg [ 46.05 KiB | Przeglądany 10237 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2014, 00:49 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Wałkując temat Jelcza 080 nie sposób zapomnieć o tym dziwnym furgonie.
Zdjęcie jego także znalazłem na "naszej klasie".

zawsze mnie nurtowało to, czy to jest oryginalny pojazd, czy przeróbka. Nie ma on okien bocznych, ale jak przyglądam się poszyciu, to zdaje się, że ma ono "pasiaste" drobne przetłoczenia w blasze.
Ciekawi mnie też ta tabliczka w "gołębniku" z napisem "PRZEWÓZ OSÓB"


Załączniki:
76ae954d3b[1].jpg
76ae954d3b[1].jpg [ 41.96 KiB | Przeglądany 10236 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2014, 00:57 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Najciekawszą "wersją nadwoziową" Jelcza 080 jest chyba wersja skrzyniowa.

Zdjęcie to także znalazłem na "naszej klasie" i od początku zastanawiałem się czy jest to jakiś "fabryczny" egzemplarz, czy raczej samoróbka. Osobiście skłaniał bym się ku opcji, że to jest samoróbka. Wiem jednak na 100% że nie jest to jedyny egzemplarz skrzyniowego Jelcza 080
Pamiętam, jak około 1997 roku taki skrzyniowy Jelcz 080, tyle, że z kabiną koloru szarego i zamalowanym białą farbą okienkiem na tabliczkę z numerem trasy przejeżdżał REGULARNIE przez Dobrodzień. Ciężarówka ta miała tablice rejestracyjne z Sieradza i chyba dowoziła zaopatrzenie do jakiegoś sklepu - tylko tyle pamiętam, a zdjęć tamtego egzemplarza niestety nie posiadam...


Załączniki:
cc4d3f7518[1].jpg
cc4d3f7518[1].jpg [ 36.82 KiB | Przeglądany 10236 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 76 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5, 6  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net