Dzisiaj jest 28 marca 2024, 13:41


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 123 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna
Autor Wiadomość
Post: 27 maja 2014, 13:47 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Pomoże ktoś, kto już przerabiał temat / ma praktyczne doświadczenie? :D

Co się najlepije sparwdza / ma najlepszą relację jakości do ceny do wygłuszenia / wyciszenia nadwozia?

Widziałem, że są maty głównie bitumiczne lub butylowe - ceny są zbliżone, a dalej rozmaite ich warianty.
Bitumiczne jakiś czas intensywnie pachną... butylowe ponoć są bezwonne i "zdrowsze" (nie wydzielają oparów) - prawda to?
Są same "lepszcza", lepiszcza z podkładem z folii aluminiowej i dalsze wraiacje z piankmai itp... - któraś z wersji jest wyraźnie lepsza?

I teraz czy dobrze kombinuję - jako pierwsza warstwa do blachy (dach, ścianki) musi przyjśc coś, co się dobrze klei i całą powierzchnią dokładnie przylega do blachy...?

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2014, 16:13 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
Bawiłem się kiedyś z bitumicznymi formowanymi termicznie, w sumie to było w osobówce i nie śmierdziało zbytnio, widziałem też z folią aluminiową, np. w nysie u mnie pod tapicerką, w każdych drzwiach była napchana wełna mineralna, wełną do blachy a aluminiową folią do tapicerki, rezultat z tego taki, że w wilgotniejsze dni wchłania wodę i jest mokra, szyby parują , blachy korodują itp. a w ciepłe dni wysycha i takie błędne koło ;) Jakoś różnicy w wygłuszeniu zbytniej nie zauważyłem...Widziałem też przypadki gdzie na klej przyklejali styropian, w sumie styropian nie absorbuje wody...


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2014, 17:10 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Średni współczynnik pochłaniania dźwięku dla styropianu, z tego co wiem jest mniejszy od tegoż współczynnika dla np. filcu. Generalnie rzecz ujmując dziwię się, ale w branży wygłuszeń samochodowych nie stosuje się w ogóle żadnych fizycznych miar pochłaniania dźwięku przez dane maty, czy inne tego typu izolacje/wygłuszenia. W praktyce jest jednak tak, że największą izolacyjnością charakteryzują się materiały lite, o dużej gęstości, jak np ołów, żelbet. Czego należy więc szukać? Na pewno czegoś względnie ciężkiego przy małej objętości, raczej też dobrze tłumiącego, czyli w miarę chropowatego. Styropian na pewno tej roli nie spełni zbyt dobrze. Wełna mineralna będzie pełnić funkcję podobną, jak filc, raczej wytłumiającą, aniżeli izolacyjną. Mówiąc o izolacji skupiamy się nad określonym spadkiem natężenia dźwięku dochodzącego do nas zza "przegrody". Mówiąc o tłumieniu mówimy o tym, jak szybko odbite fale dźwiękowe od materiałów wygaszą się. I tak np w pomieszczeniach o niskich czasach pogłosu stosuje się właśnie różnego rodzaju ustroje rozpraszające i pochłaniające, tak, by do człowieka nie docierało zbyt wiele opóźnionych fal odbitych. Znowu trzeba pamiętać o tym, że wszystko to kształtuje się różnie dla różnego zakresu częstotliwości. Dla średnich i wysokich tonów jakieś filce mogą spełnić funkcję całkiem znośnie, o tyle dla niskich częstotliwości i infradźwięków jesteśmy bezsilni. Ciężko wytłumić falę o długości większej niżdługość naszego pomieszczenia (samochód) na tak krótkiej drodze, jaką jest ściana w samochodzie. Po prostu jest to fizycznie niemożliwe. I tak np z ciekawostek - natężenie infradźwięków w samochodzie jest dużo większe niż przy elektrowniach wiatrowych, o które tak się "pienią" ekolodzy w kwestii właśnie rzekomo szkodliwego wpływu infradźwięków na zasoby przyrody. Owszem, jest to szkodliwe, ale przy tak małych mocach i w takim natężeniu, jeśli człowiek wytrzymuje, to znaczy, że nie jest to aż tak "śmiercionośne". A warto wiedzieć, że przy bodajże sygnale 7 Hz dużej mocy można zatrzymać pracę serca.. To oczywiście skrajne przypadki, ale jednak... :P

Uff.. ale się rozpisałem. Sorry, takie zboczenie, "prawie zawodowe". :D

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2014, 21:17 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Najpierw off-topic :wink: Co do infradźwięków przy wiatrakach i w aucie - choćby nie wiem, co, nie siedzisz w aucie non stop - organizm ma czas na zregenerowanie się. To tak dla zabawy w wyciąganie wniosków npdst szczątkowych danych lub wybranych założeń. Jeśłi będziesz regularnie podcinał sobie (lekko) żyły, a po chwili je opatrywał i podcinał za jakis czas itd - to też można powiedzieć, że nie jest to takie szkodliwe 8)
Nie wiem, jak jets faktycznie z infradźwiękami, czepiam sie spójności argumentowania :wink:
Inna sprawa, że zanim cokolwiek wiedziałem o wiatrakach i znałem slowo "infradźwięki", w okolicy tychże łeb napier...ł mi jak na potężnym kacu; w niektórych bardzo wspólczesnych autach mam to samo... Ale też na pewno znaczenie mają cechy indywidualne - mniejsza już o to :wink:

Wracając do Nysy - czyli najlepiej zalać ołowiem i wypełnić żelbetem? :lol:

Styropian nie wchodzi w grę, bo w praktyce ciężko go przykleić na całej powierzchi a izoluje akustycznie tyle, co nic.
Wełna też raczej do przemilczenia ;)

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 maja 2014, 21:32 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Ciągnąc offtop - racja, spójność argumentowania jest inwalidą :D Ale przedstawiane mi badania były dużo szersze, przytoczyłem zaledwie wycinek. Oczywiście wszystko można podważyć i wg mnie personalnie jest to dyskusja na temat wyższości Świąt Bożego Narodzenia na Świętami Wielkanocy. A trzeba też pamiętać o kierowcach zawodowych, np TIRów.

Oczywiście, to, co mówisz o cechach indywidualnych, myślę ma największy wpływ na poczucie. Z innej beczki udowodniono, że najwięcej infradźwięków pochodzi właśnie od wiatraków, a w przypadku elektrowni mamy do czynienia z dość pokaźnych rozmiarów wiatrakami. Jeszcze na marginesie, podobno człowiek podczas pracy stawów też wydaje infradźwięki :D Ale to temat za zupełnie inną dyskusję.

Wracjąc do meritum - jak pisałem styropian jest bez sensu, średni współczynnik pochłaniania jest mniejszy od 0,5 z tego, co pamiętam, więc nie wart zachodu. Tu potrzeba czegoś o współczynniku co najmniej 0,5, a że jak pisałem producenci wygłuszeń samochodowych nie piszą nic o współczynnikach, trzeba się opierać na wrażeniach namacalnych - masa, objętość i struktura.
Tyle, co mogę Ci poradzić z punktu widzenia tego, czego się nauczyłem.
Co do moich osobistych doświadczeń w izolowaniu samochodów, jak się zapewne domyślasz, nie posiadam takowych, więc mogę tylko teoretyzować, co czynię. Ale żeby nie przesadzać, kończę na tym moje teoretyczne rozważania :D

Jak coś już zastosujesz, to podziel się na forum efektami.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 28 maja 2014, 17:59 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Wyciszałem Żuka całkiem niedawno, dieselka, więc walka była ciężka. Wszystko znajdziecie na blogu http://www.lezuk.pl, ale tutaj w skrócie napiszę.

Po pierwsze lepiej zastosować różne cienkie warstwy z różnych materiałów, bo dźwięk będzie musiał przebijać się przez tworzywa o różnej gęstości. Po drugie trzeba to zrobić starannie;-)

Żuk mój to A07, czyli ma dwie kabiny. Przednia ma blaszaną podłogę, tylna drewnianą. Postanowiłem pozostawić na miejscu oryginalne gumowe elementy wygłuszenia przedniej podłogi. Ponieważ nie dochodziły one do ścian - za pomocą Blachogumu czyli gumy rozpuszczonej w benzynie lakowej - wypełniłem wszystkie te szczeliny.

Załącznik:
2014-01-25+12.57.55[1].jpg
2014-01-25+12.57.55[1].jpg [ 344.57 KiB | Przeglądany 9715 razy ]


Kolejnym krokiem było naklejenie mat bitumicznych - takich jak na fotce:

Załącznik:
2014-01-25+14.17.02[1].jpg
2014-01-25+14.17.02[1].jpg [ 285.27 KiB | Przeglądany 9715 razy ]


Widać pierwszą warstwę. Maty te doskonale likwidują rezonanse blach. Nie trzeba kleić jednej do drugiej na styk, ale z racji diesla - tak uczyniłem. Pierwsza warstwa wypełniła to co jest wgłębione, druga zaś poszła już na gładko. Klei się na zimno, potem podgrzewa opalarką i wprasowuje w szczeliny i załamania.

Okleić trzeba wszystko, w tym np. pionową część stopnia kabiny, czy to co jest w podstawach foteli. Każda blaszka przenosi dźwięk.

Kolejnym krokiem była warstwa aluminium samoprzylepnego w rolce. Do kupienia w sklepie dla mistrzów od chłodnictwa i klimatyzacji. Użyłem wersji zbrojonej. Dzięki tej warstwie dodatkowo poprawione jest rozprowadzenie ewentualnego ciepła.

Załącznik:
2014-01-27 13.45.45.jpg
2014-01-27 13.45.45.jpg [ 214.51 KiB | Przeglądany 9715 razy ]


Matami i aluminium oklejona jest dokładnie cała kabina przednia. Kolejnym krokiem była pianka 2mm, również dwie warstwy. Miałem w planach pierwotnie pomiędzy warstwy pianki dać aluminium, ale z racji upierdliwego naklejania dałem sobie siana.

Oto wklejona pianka:

Załącznik:
2014-02-08 15.46.07.jpg
2014-02-08 15.46.07.jpg [ 198.15 KiB | Przeglądany 9715 razy ]


Następnie na piankę poszło 8mm samoprzylepne "poroso" czyli specjalna szmatka nasączana różnymi cudami aby nie piła wilgoci. Tak wygląda to po naklejeniu:

Załącznik:
2014-02-13 15.55.28.jpg
2014-02-13 15.55.28.jpg [ 303.86 KiB | Przeglądany 9715 razy ]


Ostatnim elementem była wykładzina. Kupiona specjalna wykładzina do bagażników samochodowych, strzyżona, na gumowym podłożu. Trudne było jej docięcie, ale było warto. Górę i dół pokrywy silnika obrobiłem innym materiałem bo ta wykładzina była zbyt sztywna.

Fotki z wykładziną:

Załącznik:
2014-02-26 14.46.30.jpg
2014-02-26 14.46.30.jpg [ 277.82 KiB | Przeglądany 9715 razy ]


Wykończenie przy otworze silnika wykonałem z klejem, aby wykładzina podeszła pod uszczelkę pokrywy. Jak pisałem - użyłem na te dwa kawałki nieco innej, miękkiej wykładziny. Tutaj fotka:

Załącznik:
2014-05-23 13.11.04.jpg
2014-05-23 13.11.04.jpg [ 367.9 KiB | Przeglądany 9715 razy ]



Pokrywa silnika została oczyszczona ze starego szmelcu, wyklejona matami bitumicznymi miejsce obok miejsca, a potem położyłem 14 mm poroso samoprzylepnego, z warstwą aluminium - takie specjalne do masek aut.



Kabina tylna została potraktowana nieco inaczej. Na podłodze pozostawiłem oryginalne dechy i gumowe coś. Na to położyłem 8mm poroso (ale już bez samoprzylepności), łącznie z nadkolami. Przykryłem to 12 mm płytą MFP i obudowałem nadkola. W bokach kabiny wkleiłem maty bitumiczne, na nie zaś aluminium, potem piankę i na wierzch samoprzylepne poroso 8mm.

Wykonałem nowe panele tapicerskie z płyty pilśniowej (niższe o 2 cm z racji wyzszej podłogi) i okleiłem je wykładziną z Castoramy. Włożyłem jeszcze wełnę mineralną i wsunąłem panele. Ściany są dzięki temu pełne i doskonale izolują termicznie i dźwiękowo.

Drzwi wszystkie zostały oklejone matami bitumicznymi od środka i wypełnione wełną mineralną. Nie płynie przez nie woda jak w owych autach i spokojnie można tak zrobić. Efektem jest znacznie przyjemniejszy dźwięk zamykania. Po nawet solidnym strzeleniu drzwiami Żuk nie zachowuje się jak dzwon Zygmunta i nie rezonuje.

To z grubsza tyle porad dźwiękowych, mam nadzieję że się przydadzą. Szczegóły macie na blogu - sa tam filmy porównawcze i inne cuda;-) Pamiętajcie że to jest ekstremalne wyciszenie diesla - jest znacząco ciszej, ale w benzynce to była by cisza absolutna;-)

Czekam jeszcze na specjalnie zamówiony podwójny mieszek do zmiany biegów.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 02 czerwca 2014, 18:10 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Dzięki!!! To już generalnie wiem, w jakim kierunku pójdę z wyciszaniem "gaboty" ;)

W miedzyczasie dowiedziałem się też, że maty z aluminium pzreznaczone sa do miejsc, gdzie jest ciepło i aluminium ma za zadanie odbijać to ciepło (np w komorze silnika), zaś maty "gołe" są do stosowania tam, gdzie nic w okolicy nie grzeje (czyli np we wnętrzu).

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 02 czerwca 2014, 18:33 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Tak, ta z aluminium odbija ciepełko. Tutaj masz opis wyklejenia pokrywy silnika:

http://grzmiacyrydwan.blogspot.com/2014 ... oniec.html

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 02 czerwca 2014, 22:20 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 06 stycznia 2014, 11:54
Posty: 49
Co do wełny mineralnej to proponuję przed wyłożeniem umieścić ją w czarnej folii budowlanej i zgrzać ją. Takie wygłuszenie - izolacja termiczna jest w ciężarowych Volvo i Scania. No chyba, że jest to wełna, która nie absorbuje wody.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 03 czerwca 2014, 08:05 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Ja kupowałem wełnę wodoodporną. I raczej taką zalecam, bo inaczej przy przedziurawieniu foli będzie problem.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 czerwca 2014, 13:15 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Wypytałem i się dowiedziałem - główną przyczyną hałasu w samochodzie jest przenoszenie drgań przez blachy. Powinno się zatem wytłumić samą blachę, czymś raczej gumowym, a w każdym razie elastycznym i gęstym, przytwierdzając równomiernie na powierzchniach. Takie wytłumienie nie dość, że ma jakiś współczynnik tłumienia sam w sobie, to jeszcze przez zwiększeine masy drgającej z blachą, zmniejsza się natężenie drgań przenoszonych do kabiny. Podobno zazwyczaj to wystarcza, a w każdym razie daje dobre efekty i nie potrzeba robić jakichś super wytłumień. Nie będzie to izolacja jako taka, ale wytłumienie, spowoduje jednak odczuwalny spadek natężenia dźwięku w samochodzie.
Wniosek - lepiej dać grubszą warstwę bitumiczną czy coś w ten deseń, niż pchać tony filcu, który chłonie wodę. Filc może wpływać pozytwnie na rozchodzenie się dźwięku w samym wnętrzu i też pewnie da efekt obniżenia natężenia, ale nie koniecznie tak duży, jak coś, co wytłumi wibracje przenoszone przez blachy. :)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 czerwca 2014, 16:32 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Ale o czym ja pisałem? Właśnie o tym - klejenie mat bitumicznych do upojenia, na każdy kawałek blachy. Potem aluminum, potem pianka (ta nie chłonie wody), a potem poroso - ale impregnowane. Na deser można tak jak ja okleić z zewnątrz blachę widoczną w środku auta wykładziną. To eliminuje punkty gładkie od których dobrze odbija się dźwięk.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 czerwca 2014, 17:59 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Chodziło mi o to, że to poroso, pianki, filce nie wpływają w tak znaczącym stopniu, jak guma czy bitum czy coś podobnego przyklejonego do blachy. Folia aluminiowa jest tylko do odbijania ciepła, poza tym ona tylko zmniejsza współczynnik pochłaniania, bo jest z natury bardziej odbijająca od filcu czy gumy.
Zasadnicze pytanie, to co chcemy uzyskać. Jeśli izolację akustyczną, to w sposób, który ja opisałem. Jeśli izolację akustyczną + poprawę akustyki wewnątrz auta (odbijanie się dźwięku od ścian, rozpraszanie, pochłanianie, etc..), wtedy to, co piszesz jest świetnym pomysłem. Folia w kabinie moim zdaniem jest zbędna. Istotna jest jedynie na wewnętrznej pokrywie silnika, by ciepło od silnika nie waliło do środka, jeśli chodzi o resztę wozu, niewiele jesteśmy w stanie działać taką folią.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 czerwca 2014, 18:01 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Samą folią alu oczywiście nic nie zdziałamy, ale wykonując "kanapkę" jak najbardziej warto jej użyć. To kolejna, dodatkowa warstwa którą dźwięk silnika pokonać musi. Ja kleiłem ją na maty bitumiczne w kabinie kierowcy.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 czerwca 2014, 21:05 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 grudnia 2013, 09:31
Posty: 779
Lokalizacja: Zator
Pojazd: Żuk A15 1970
Wszystko Panowie fajnie z wyciszeniem wnętrza, obyście tylko za jakiś czas nie musieli tego całego ustrojstwa zrywać jak będzie potrzeba rudą pogonić. Miałem "przyjemność" takie kanapki zrywać i zmywać w Syrenie, dodatkowo wszystko posklejane konserwacją i poprzyklejane do płatów rdzy. Konserwacji miejscami było po 0,5 cm a pod spodem i tak rudzielec szalał...

Jeżeli więc coś kleić to tylko na 100% zdrową blachę odpowiednio zabezpieczoną przed ewentualną kondensacją wody w miejscach zamkniętych.

_________________
http://drewniany.wixsite.com/prl-auto-moto-mania


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 123 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net