Dzisiaj jest 27 kwietnia 2024, 08:29


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 18 lutego 2015, 13:43 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 marca 2010, 17:27
Posty: 775
Lokalizacja: Nysowo
pierdy to sie unoszą a nie utleniają :D

_________________
Predom Dezamet


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 18 lutego 2015, 20:15 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
phinek pisze:
A takie dokumenty znacie:
eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1424004457313&uri=CELEX:32001L0092
eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1424004457313&uri=CELEX:31992L0022
Owszem Nysa to jeszcze czasu grubo przed powstaniem Komisji Europejskiej - jednak istotne jest w tym to, że szyba czołowa już od dawna dawnego miała być szybą bezpieczną i o ile pierwotnie przyjmowano, że szybą bezpieczną jest szyba hartowana o tyle obecnie winna być to szyba warstwowa albo wykonana z tworzywa sztucznego.
Jako ciekawostkę podam, że dla pojazdów kolejowych wykonuje się badanie gdzie w szybę czołową wystrzeliwuje się znormalizowany pocisk z prędkością conajmniej dwukrotnie większą od maksymalnej prędkości konstrukcyjnej pojazdu. Szyba musi pozostać w swej oprawie zaś usadzony na miejscu maszynisty manekin nie może dostać odłamkami (specjalnie manekin jest pokrywany warstwą klejącą, aby złapać wszelkie ew. odłamki).

Zatem opowieści o hartowanych szybach pękających w rękach należy traktować nie jako cechę szyby hartowanej ale jako wadę konkretnego egzemplarza.




Co do "szyb" wykonanych z tworzywa sztucznego znajdują one zastosowanie w niektórych samochodach, ale dopuszczalne są jedynie jako szyby tylne bądź boczne ze względu na to, że nie spełniają wymagań optycznych. Osobiście klejonka dla mnie bezpieczniejsza jest od szyby z tworzywa sztucznego.

Nysoman - mój znajomy ma chiński skuter i wcale mu się nie psuje, wyjątek nie potwierdza reguły, to, że masz kilka szyb i nie pękły podczas przenoszenia nie oznacza, że w innych tak nie będzie. Duże znaczenie ma w jakich warunkach przechowywane są szyby, ta, która roztrzaskała mi się w rękach była non stop wystawiona na działanie wilgoci i słońca, pokryta była mchem.
Twierdzisz, że ze szkłem nic się nie dzieje ? Znasz strukturę szkła ? Nie jest gładka i przejrzysta, nazywają ją krystaliczną. Każdy materiał się starzeje, w szybach "klejonych" występują przebarwienia (często mleczne), pęcherzyki, zaburzenia przejrzystości. Gdyby szyba hartowana, którą trzymałem była uderzona to nie istniała by w całości, wystarczy punkcik, jedno małe celne uderzenia i cała rozsypuje się w drobny mak.
Właśnie, dobrze napisałeś "Ktos dal na to homologacje zreszta kiedys i dzialaly.", uważasz, że "kiedyś" przywiązywano należytą uwagę jak teraz do odpowiedniego hartowania szkła ? :)


Kaczka ma pośrednio racje, pośrednio, bo szkło się nie utlenia, tylko powierzchnia szkła ulega trawieniu (głównie dlatego, że przyciąga wilgoć, głównie wodą), powstają coraz większe nierówności w strukturze krystalicznej, lądują w nich zanieczyszczenia organiczne i nieorganiczne co powoduje pogorszenie przejrzystości szyby, łatwiej ulega zabrudzeniu.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 18 lutego 2015, 21:47 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 stycznia 2009, 19:51
Posty: 106
Lokalizacja: Pomorze
Niewidze potrzeby sie zaglebiac w ten temat,tymbardziej ze to dzial ogloszen. Ja swoje wiem ,zdania nie zmienie, referatu teoretycznego o tym pisal nie bede, ale zajmuje sie autami od dziecka,wiec juz bardzo dlugo i moje wieloletnie doswiadczenie praktyczne z autami , z szybami ,oraz ilosc szyb posiadanych luzem i na autach potwierdza moje zdanie. Bywaly szyby uszczerbione i zyly dalej. Nigdy zadnych problemow z szybami nie mialem ,i nie boje sie odlamkow. Temat zbedny. Wolny kraj i masz prawo do swojego zdania. Pozdrowionka.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 18 lutego 2015, 22:11 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2074
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
hej, a może by przenieść tą naszą dyskusję, a raczej jej część do odpowiedniego działu, np w dziale "nadwozie" i tam dalej kontynuować dyskusję o szybach...

Fakt jest taki - po przeczytaniu wszystkich poprzednich wypowiedzi, że szyby używane to swoisty "kot w worku". Mogą być takie lub inne i trudno odróżnić jedne od drugich. Jedne mogą się rozpaść z byle powodu, zaraz po założeniu, a inne będą dobre przez kolejne dziesiątki lat - to jest pewne, a to, jaki kto ma pogląd na ten temat, to widzę, że już zależy od czyichś subiektywnych doświadczeń życiowych...
Pewien mój znajomy wymieniał szybę w Polonezie Caro i też mu "pierdykła" kilka minut po założeniu. Tłumaczył mi to "możliwymi naprężeniami na budzie". Inny znajomy mechanik kupił szybę przednią do Fiesty IV (takiej jak moja) i szlag ją też trafił z byle powodu...

Myślę, że wszyscy możemy postawić tutaj jeden wspólny wniosek

Jak kupować szyby używane, to TYLKO I WYŁĄCZNIE za jakąś niską cenę, bo zakładanie "używek" to duże ryzyko. Na większości stacji demontażu widziałem szyby np przednie do osobówek w cenie 100zł/szt. Jak dla mnie to za duże ryzyko ta stówa. Jeszcze w granicach 30 - 50zł to bym był gotów zaryzykować, ale 100zł - nigdy! To już wolę za 300zł kupić nową bez ryzyka. I tyle w temacie z mojej strony :wink:

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 00:37 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
1 - szkło ma strukturę amorficzną nie krystaliczną
2 - szkło ze względu na strukturę niekrystaliczną płynie, choć płynięcie widać dopiero po jakiś 100 latach (polecam wizytę w starych kościołach z autentycznymi witrażami)
3 - hartowanie polega na wprowadzeniu dodatkowych naprężeń ściskających w zewnętrznej warstwie i tym samym zwiększa odporność szyby na urazy zewnętrzne... oczywiście do czasu przebicia się "intruza" w głąb.
4 - szyby przednie z tworzywa gdzieś już spotkałem... a właściwości optyczne - zerknijcie na większość samochodów i ich reflektory - plastik fantastic a nie szkło i jakoś jest to przejrzyste
5 - dobre współczesne tworzywo sztuczne można zgiąć o 180 stopni i samo się wyprostuje zachowując przejrzystość - sam sprawdzałem w ramach ćwiczeń z projektowania nadwozi pojazdów (mało sobie zębów nie wybiłem)

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 07:40 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
1. Zależy od rodzaju szkła, metody wytwarzania.
4. Normy europejskie nie zezwalają na montaż szyb z tworzywa sztucznego jako przednią szybę nie bez powodu, co do reflektorów to w wielu autach matowieją bardzo szybko, odpowiednio szybciej niż ich szklane odpowiedniki.Nie można porównywać reflektora do szyby bo piszesz, że "jakoś jest to przejrzyste". Szkło akrylowe (plexi, pleksi), jest o wiele mniej przejrzyste niż szkło tradycyjne stosowane w autach, pisałem kiedyś o tym pracę, musiałbym ją znaleźć aby rzucić odpowiednie wartości, ale jestem pewny, że są mniejsze w przypadku tworzywa. Oczywiście są różne gatunki tworzyw i ich plastyczność, ale w momencie pęknięcia powstają duże kawałki o ostrych brzegach, które potrafią zrobić krzywdę. Takie szyby z tworzywa sztucznego nie mają żadnej homologacji i nie są dopuszczone do ruchu drogowego.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 09:35 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
1 - chętnie poznam przykład szkła o strukturze krystalicznej, ponieważ do tej pory zawsze pojmowałem szkło jako przechłodzoną ciecz z ew. ogniskami krystalizacji jedna ze względu na amorficzność struktury a właściwie na stan przechłodzenia wszelakie przemiany strukturalne wewnątrz szkła zachodzić będą wyjątkowo powoli. Chyba, że pojmujemy szkło krystaliczne jako to co uzyskamy po zbiciu szybu. Dla porównania proponuję zapoznać się z gwałtowną krystalizacją innej przechłodzonej cieczy:
https://www.youtube.com/watch?v=_yf7UJ3QBhk

4 - Normy europejskie zezwalają jak na razie na stosowanie szyb, gdzie tworzywo jest jedną lub więcej niż jedną z warstw, czyli nie jest to kwestia przejrzystości, bo gdyby panował dogmat złej przejrzystości tworzywa sztucznego to zakazane były by też wszystkie szyby wielowarstwowe. Inna sprawa, to że wielu kierowców nie panuje nad zagadnieniem umiejętnego doboru kosmetyków samochodowych do nowoczesnych aut... tak niestety jest z reflektorami z tworzywa - tu trzeba być bardzo uważnym jaki płyn do spryskiwacza reflektora się stosuje - zwłaszcza zimą.

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 12:09 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 marca 2010, 17:27
Posty: 775
Lokalizacja: Nysowo
ciekawe czy autor tematu spodziewał się tylu odpowiedzi :)

_________________
Predom Dezamet


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 12:29 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
phinek pisze:
4 - Normy europejskie zezwalają jak na razie na stosowanie szyb, gdzie tworzywo jest jedną lub więcej niż jedną z warstw,(...). tak niestety jest z reflektorami z tworzywa - tu trzeba być bardzo uważnym jaki płyn do spryskiwacza reflektora się stosuje - zwłaszcza zimą.


Czyli w praktyce szyby czołowe i tak zewnętrzne powierzchnie mają ze szkła, co w praktyce czyni je odporniejszymi na nie-idealne warunki eksploatacji (np "rażące" błędy użytkowników w konserwacji). :wink:

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 14:51 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5077
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Tworzywo łatwiej się rysuje i matowieje przy stosowaniu wycieraczek..

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 18:38 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Tworzywo wcale nie musi rysować się od wycieraczek:
https://www.youtube.com/watch?v=GCKj0zh6aJs
a tu inny plastic fantastic:
https://www.youtube.com/watch?v=15PXph6E-A0
oraz przykład dobrze zahartowanej szyby:
https://www.youtube.com/watch?v=LvTL7vdhOJ4

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 18:58 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
Dodatkowa folia, tak, ale mówimy o "gołym" szkle i "gołym" tworzywie sztucznym ;)

Ten ostatni filmik to nie żaden przykład dobrze zahartowanej szyby, bo w prawie każdym aucie jest podobnie, tylko niewiedzy osoby próbującej tą szybę uszkodzić, w zły punkt uderza, tutaj podobny przykład : https://www.youtube.com/watch?v=SHnuCT2l1SU

Tak powinni to zrobić :
https://www.youtube.com/watch?v=NhOcninORnw


Tutaj znając charakterystykę naprężeń można szybę stłuc palcem
https://www.youtube.com/watch?v=YJSB1aNZrJ0


Phinek, ja pojmuję szkło jako ciało stałe, błędnie nazywa się je cieczą przechłodzoną, dlatego, że szkło poniżej temperatury krystalizacji nie jest ciekłe ;)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 22:39 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2074
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
kaczka pisze:
ciekawe czy autor tematu spodziewał się tylu odpowiedzi :)


No bardziej się spodziewałem przeniesienie tego tematu do działu "NADWOZIE", ale niech i tak będzie jak już jest :wink:

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lutego 2015, 23:59 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Jest w off-topicu, bo jest między innymi ;) o szybach ogólnie, nie o szybach w kwestii dopasowania do Nyys Żuka czy Tarpana ;)

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lutego 2015, 00:42 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2074
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
W sumie masz rację :D

Choć i tak temat oscyluje tylko i wyłącznie wokół tego, czy szkło pierdyknie po założeniu czy nie :wink:

No a ja, co raczej zdarza się wyjątkowo rzadko (i o czym wszyscy wiedzą :wink: ) streszczę się wyjątkowo krótko :mrgreen:

Jak by tematu nie ugryźć, to szyby używane to "rosyjska ruletka" - klejone czy hartowane. Zawsze jest ryzyko pomyłki i mimo najwnikliwszych studiów nad szybą i tak może pierdyknąć :mrgreen:

Morał więc taki dla mnie - nie płacić za szybę używaną za wiele, bo kasa ta może po krótkiej bardzo chwili wylądować w koszu :mrgreen:

Ja np szyby od malucha nie sprzedawał bym za więcej, jak 10zł/szt - ot zarobić i mieć czyste sumienie, że druga strona na tym nie straci :wink:

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 52 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net