Dzisiaj jest 27 kwietnia 2024, 20:33


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 20 lutego 2015, 03:03 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Tomku nie mogę się w pełni zgodzić z Tobą z paru powodów:

Po pierwsze gdyby w samochodzie zamontować zwykłą szybę to nawet przy uderzeniu z "złe miejsce" i tak by poszła - aż zaczynam myśleć o tym aby zrobić taki prosty eksperyment... mam nawet pewien pomysł na "obiekt badań".

Tak ogólnie a propos wybijania szyb w aucie to od racu przypomina mi się taki obrazek:
Obrazek

Kolejna sprawa to czy skoro można zrobić cienką folię o dobrych właściwościach (odporna na zarysowania, przezroczysta, odporna na chemię spryskiwaczy) to czemu nie zrobić takiego plastiku... w mojej opinii jest to raczej kwestia niegotowości prawa do postępu techniki. To jest trochę jakby robić dogmat, że samochód musi być ze stali i wówczas wszystkie Trabanty i inne "plastiki" (w tym coraz więcej elementów nowoczesnych aut) poszło by do przemiału.

Zaś odnośnie tego, że szkło ma strukturę amorficzną to jest to kwestia fizyki a nie przekonań. Ja opieram się tu o wiedzę przekazaną na materiałoznawstwie oraz wielu rozmowach z ojcem, który jest fizykiem ciała stałego i zagadnieniem krystalizacji zajmuje się na co dzień. Szkło nie ma bowiem struktury krystalicznej.

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lutego 2015, 03:11 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
O szkle można również poczytać na wiki:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Szk%C5%82o

Tu jest też dość dobrze opisane hartowanie szkła... i tu też warto zauważyć, że przy procesie hartownia powstają mikrokryształy na powierzchni co prowadzi do zmiany propagacji fali świetlnej - polecam oglądanie szkła hartowanego przez polaryzator - zobaczycie rozkład dysz hartowniczych :)

Zaś bardziej naukowe podejście do tematu można znaleźć w:
http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/mari ... M_07_9.pdf

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lutego 2015, 08:00 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
Wikipedię tworzą losowi ludzie, znacznie lepiej dorwać fachową książkę ;) Jak będę w domu to mogę podać tytuł i autora, bazowałem na niej pisząc akurat jedną pracę o szkle.

A no co do polaryzatora to nawet mając odpowiednie okulary przeciwsłoneczne z polaryzacją widać różnice w szybie normalnej, atermicznej a także tak jak prawisz strukturę szkła hartowanego starą metodą, czyli w naszych zabytkach ;)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lutego 2015, 09:57 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Tomek pisze:
Wikipedię tworzą losowi ludzie, ...


Książki też piszą ludzie...
Zerknąłem kontrolnie do encyklopedii fizyki... nie znalazłem rozbieżności
Zerknąłem do Encyklopedi PWN a tam:
"SZKŁO, ciało bezpostaciowe o właściwościach mech. zbliżonych do ciała stałego, powstałe w wyniku przechłodzenia stopionych surowców miner. i innych surowców nieorg., bez krystalizacji składników. Brak uporządkowania struktury w przestrzeni zbliża sz. do cieczy,..."

Dałem też wcześniej linka do artykułu zamieszczonego na stronie wydziału Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Gdańskiej... ok... tak ten artykuł też napisali ludzie :wink:

Czekam zatem na wyciągi ze źródeł objawionych nieskalanych ludzką ręką :wink:

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lutego 2015, 18:03 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
Napisałem "losowi" ludzie, byle kto może edytować wikipedię i dodać tam chłamu ;) Twierdziłeś, że szkło jest przestudzoną cieczą, wg tekstu który załączyłeś jest zbliżone do ciała stałego, wg informacji w PWN :

szkło -
ciało stałe bezpostaciowe, o różnorodnych właściwościach i zastosowaniach, zależnych od składu chem. i sposobu wytwarzania.

Czyli moje założenie jest prawdziwe i dalej będę się w nim utwierdzał, że szkło jest ciałem stałym, a struktura amorficzna zależy od rodzaju szkła, wkleję tak na szybko pobieżną informacje :
krzemionka - postać amorficzna
szkło kwarcowe - krystaliczna

Wikipedia:

szkło – zależnie od rodzaju ma większą lub mniejszą zawartość fazy amorficznej; im większy jej udział w szkle, tym jest ono mniej kruche i łatwiej topliwe, ale też bardziej mętne; typowe szkło stosowane w szybach okiennych posiada od 40 do 60% fazy amorficznej; idealnie czysta krzemionka poddana procesowi bardzo szybkiego schładzania jest szkłem całkowicie amorficznym; z kolei szkła kwarcowe, do których dodawane są substancje przyspieszające krystalizację, nie posiadają fazy bezpostaciowej wcale.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lutego 2015, 21:14 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Każdy może edytować ale nie każda edycja jest zatwierdzana (czyt. widoczna dla użytkowników) i tak dla omawianego artykułu o szkle dam takie przykłady jak:
18:24, 13 lis 2011‎ PawełMM (dyskusja | edycje)‎ . . (26 667 bajtów) (+70)‎ . . (Anulowanie wersji nr 28686293 autora 83.27.56.26 w wyliczeniu byc powinno)
10:54, 21 paź 2011‎ Rrudzik (dyskusja | edycje)‎ . . (26 665 bajtów) (-376)‎ . . (brak potwierdzenia w przypisach)
05:12, 21 lip 2011‎ PL Przemek (dyskusja | edycje)‎ . . (25 582 bajty) (-897)‎ . . (Wycofano ostatnią zmianę (zrobioną przez 95.49.68.199)

Jak zatem widać owa mityczna losowość jest jedynie mitem o Wikipedii zaś porównując procent błędów Wikipedii do słynnej encyklopedii Britanica okaże się, że Wikipedia posiada mniej błędów.

Wracając jednak do szkła to proszę przeczytaj co napisałeś i zobacz gdzie jest błąd logiczny zwłaszcza istotny ze względu na temat dyskusji. Mówimy bowiem o szkle w aspekcie szyb pojazdów a nie szkła jako materiału z którego wykonuje się naczynia laboratoryjne... ba może od razu opiszmy właściwości mechaniczne filtrów ze szkła porowatego... tylko kto będzie chciał mieć mleczny plaster zamiast czyby czołowej.
Dorzućmy do tego aspekt hartowania = szybkiego schładzania... i ile procent fazy amorficznej czyli bezpostaciowej jedynie zbliżonej właściwościami mechanicznymi do ciała stałego mamy?

Oczywiście prawdą jest też że szkło nie jest przechłodzoną cieczą (błąd który sam wcześniej popełniłem) bowiem też nie spełnia kryteriów cieczy przechłodzonej. Choć to uproszczenie ma coś w sobie jak zerkniemy na wykres temperatur ciała stałego, cieczy i gazu w porównaniu do postaci szklistej.

Zatem szkło (w sensie szyba = szkło okienne) jest ciałem bezpostaciowym i taka jest fizyka a nie przekonania.

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 21 lutego 2015, 08:28 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
Możliwe, że się nieco rozpędziłem i zacząłem omawiać w zbyt szerokim zagadnieniu temat szkła, jeżeli zawęzimy pojęcie do szkła stosowanego do produkcji szyb samochodowych to masz racje, ja popełniłem mały błąd, ale Ty także w sensie cieczy przechłodzonej, ważne, że potrafimy się do tego przyznać i spokojnie prowadzić konwersacje ;)

Co do wikipedi to temat na oddzielny dział, ale kilkukrotnie szukając materiału na prace, które pisałem z działu mechanicznego spotkałem się z rażącymi "bykami" i stąd moje zrażenie do tego źródła, stąd także moje większe zaufanie do książek fachowej treści ;)

Kolega z forum chciał sprzedać szybę a my mu narobiliśmy offtopu, biedny, tego się nie spodziewał i nie wiadomo czy teraz tą nieszczęsną szybę sprzeda :evil:

Mam mało czasu ogólnie na dyskusje i stąd moje posty tak ubogie w dane źródłowe, ale nie mogłem przeboleć postu nysomana, który totalnie nie ma pojęcia w tym temacie ;)



nysoman pisze:
Ta szyba musiala byc wadliwa, albo uderzona gdzies wczesniej, lub tez traktowana bardzo wysoka temp. np. rozhartowana palnikiem,jak to na zlomie, bo szyby sie nie starzeja ani nie pekaja ot tak same z siebie ze starosci lub od slonca :) warunki atmosferyczne ani czas nie uszkodza szyb. Moje tez sa na sloncu wiele lat i nic im nie jest, nie pekla mi nigdy przy przenoszeniu. Ktos dal na to homologacje zreszta kiedys i dzialaly. Bespo byly dobre. Raz mi pekla przy przenoszeniu w rekach od tarpana ale to zahaczylem rogiem o drzwi stalowe.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 21 lutego 2015, 14:10 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
I tu muszę Tobie przyznać rację... zarówno pod kątem tego, że szyby jak wszystko może się starzeć pod wpływem słońca czy innych warunków atmosferycznych... ba w każdym materiale może zachodzić starzenie się, zmęczenie materiału czy inna kumulacja naprężeń.
Kiedyś byłem świadkiem jak szyba w gablocie sklepowej (taka zwykła budowlana) od tak sobie pękła. A nie zdarzyło się nic - ani nie było wiatru, ani warunki nasłonecznienia nie była jakieś ekstremalne czy zmienne.

Muszę też Tobie przyznać rację w kwestii tego, że w dziedzinie mechaniki na Wikipedii jest jeszcze sporo do "przeorania" - widać, to też zresztą i po słabym uźródłowieniu wielu artykułów i po "słabej" historii edycji.

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 lutego 2015, 09:18 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
Właśnie co do pękanie samoistnie szyb to widziałem kilka przypadków w samochodach w skrajnych warunkach atmosferycznych, zarówno w mrozie, jak i w upale, fabryczne szyby w samochodach, bez uderzenia kamykiem pękały, naprężenia i oczywiście warunki atmosferyczne zrobiły swoje, przy dwóch przypadkach dosłownie stałem i tylko słychać było "trzaśnięcie" ;)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 lutego 2015, 12:33 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 stycznia 2010, 12:12
Posty: 2835
Lokalizacja: EU
ta dyskusja jest fascynujaca :wink: w ex NRD ludzie plekse przyczepiali na przednia szybe trabantów wartburgów itd. bo zima sypali nieraz czyms grubszym od piasku :mrgreen:

_________________
FSD - NYSA SERVICE (POLMO)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 24 lutego 2015, 01:25 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Pamiętam jak na przedmiocie "projektowanie nadwozi" opowiadał nam prowadzący o pękaniu szyb wstawionych fabrycznie... i okazało się, że tolerancja geometrii szyby to jedno, tolerancja otworu okiennego to drugie a i uszczelka miała swoje tolerancje wykonania... w efekcie były takie sztuki co śmigały, że aż miło a były takie, że ledwo wyjechały za bramę i już trach na pierwszym krawężniku (na krawężniku bo buda wówczas zawsze trochę skrętu dostanie).
W efekcie poradzono sobie zaostrzając rygory odbioru i chyba nawet wprowadzono coś na kształt grup selekcyjnych.

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 24 lutego 2015, 07:18 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 lipca 2007, 13:03
Posty: 2604
Lokalizacja: Kołobrzeg
Pojazd: Nysa 522W, 522S,Autosan H6 ZK
Np w pierwszych autosanach H-9 szyby pękały co rusz jeszcze na placu fabrycznym....

_________________
nysomani wszystkich krajów-łączcie się!!!!!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 26 lutego 2015, 07:52 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 22 grudnia 2014, 17:51
Posty: 434
Lokalizacja: gdynia
Pękały a nie pękają czyli dlaczego?

_________________
Fiat 126p 97”
Nissan Cherry 83”
Fiat 126p i 125p 82”
Fiat 126p 77”
Niewiadow n126 75”
Trabanta 601 72”
Wsk 125 58”


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 lutego 2015, 00:27 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Choćby dlatego, że np. jak pękła im trzecia z rzędu to podrapali się po łbie - stuknęli młotkiem tu i tam - poprawili podszybie czy inny element ramki okna - wstawili i śmiga.

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 lutego 2015, 08:52 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 lipca 2012, 21:56
Posty: 229
Lokalizacja: Pomorze
Możliwe, że naprężenia były za duże, zbyt cienka uszczelka szyby, przehartowana seria szyb, takie gdybanie, może znawca od autobusów się wypowie ?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 66 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1, 2, 3, 4, 5  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 56 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net