Dzisiaj jest 28 kwietnia 2024, 01:53


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Post: 07 września 2008, 22:48 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 13:21
Posty: 24
Lokalizacja: PL
Dysponuje niezwykle interesującym informatorem opisującym zmiany wprowadzone w Żuku w okresie od 1960 (wydanie katalogu części) aż do początków 1964.
Jako że dotychczas w sieci nie znalazłem opisu zmian przeprowadzonych w tym okresie, pozwolę sobie, cytując informator wprowadzić troszkę porządku w miejsce domysłów i ułatwić życie osobom, które chciałyby określić stopień oryginalności napotkanego egzemplarza „z lat przełomu drzwiowego”. Oczywiście, jeżeli ktoś z Forumowiczów dysponuje dodatkowymi informacjami (proszę, potwierdzonymi jakimiś ówczesnymi wydawnictwami), proszę o uzupełnienie poniższego zestawienia.

1. Filtr olejowy bocznikowy. Zmiana wkładu filtra olejowego bocznikowego z okrągłego o numerze katalogowym 51-1017035-13 na wkład filtrujący trójkątny o numerze 51-1017035-12-2. Obydwa rodzaje wkładów są wzajemnie wymienne i można dowolnie stosować jeden bądź drugi.
2. Pompa paliwowa. Ze względu na utrudniony dostęp do dźwigni pompy paliwowej, do samochodów od numeru podwozia 25400 zostaje wprowadzone cięgno dźwigni pompy paliwowej, ułatwiające ręczne pompowanie paliwa.
3. Układ wydechowy. Pierwotne rozwiązanie układu wydechowego stwarzało możliwość przedostawania się spalin do skrzyni ładunkowej. Od podwozia nr 4751 zastosowano, więc nowy układ wydechowy ze zmienionymi rurami i tłumikiem zamocowanym w innym miejscu. Wylot spalin znajduje się teraz z lewej strony samochodu, co jest zgodne z postanowieniami Kodeksu Drogowego.
Celem zastosowania nowego układu wydechowego do samochodów z podwoziami o numerach niższych od podanego nr, należy wykonać we własnym zakresie (nie są produkowane jako części zamienne) i przyspawać je do ramy samochodu.
4. Hamulec ręczny. Od numeru podwozia 6401 wprowadzono do hamulca ręcznego trzpień zacisku, nr katalogowy A03-3508040-2, o zmienionym kształcie, jak również zmieniono nowy grzebień zapadki nr A03-3508048. Ponadto jedną ze śrub mocujących grzebień zapadki zastąpiono wkrętem.
5. Cewka zapłonowa. Ze względu na zdarzające się wypadki urywania się wsporników cewki zapłonowej (wpływ drgań silnika), jak również dla zmniejszenia nagrzewania się cewki, począwszy od podwozia nr 28400 cewka ta będzie mocowana nie do silnika, tylko do stałej osłony silnika.
6. Światło odblaskowe, przerywacz, przełącznik kierunkowskazów. Od podwozia nr 18985 wprowadzono do samochodu dwa światła odblaskowe, o numerze katalogowym PN/S-76090 typ Ac, mocowane w dolnej części narożników ścian bocznych skrzyni ładunkowej, pod światłami pozycyjnymi. W ten sposób dostosowano się do wymagań nowego Kodeksu Drogowego.
Przełącznik kierunkowskazów nr 51-3713300 zmieniono na przełącznik nr W-21, a przerywacz termobimetalowy nr 20-3726150-1 zmieniono na przerywacz nr P1. Obydwa rodzaje przełączników oraz przerywaczy są wzajemnie między sobą zamienne.
7. Oświetlenie tablicy rejestracyjnej. Od podwozia nr 5290 wprowadzono do samochodu zmienioną pokrywę oświetlenia tablicy rejestracyjnej, z przymocowanymi do niej na stałe oprawkami żarówek. Zmiana ta znacznie ułatwia dostęp do żarówek w razie konieczności ich wymiany. Pokrywa nie jest zamienna z pokrywą stosowaną wcześniej.
8. Tablica wskaźników. Od podwozia nr 6234 wprowadzono do samochodu zegar godzinowy nr 20-38040-W11 z napędem mechanicznym. W związku z tym tablica wskaźników nr A03-3801022 została zmieniona na tablicę nr A03-3801022-2, Nowa tablica nie jest zamienna z tablicą poprzednio stosowaną i nie można jej założyć do samochodu o niższych numerach nadwozia.
Niezależnie od tego szybkościomierz nr 20-3802010-W1 zmieniono na szybkościomierz B06-3802010, co jednak nie spowodowało utraty zamienności szybkościomierza między sobą.
9. Kabina kierowcy. Najpoważniejszą zmianą wprowadzoną do samochodu Żuk jest zastosowanie kabiny kierowcy z drzwiami zawieszonymi na słupku przednim i otwierającymi się do tyłu, wzmian za kabinę z drzwiami zawieszonymi na słupku tylnym i otwierającymi się do przodu. Uzyskano przez to pewność, że drzwi nie otworzą się podczas jazdy, jak również zwiększono sztywność drzwi i poprawiono szczelność i wentylację kabiny.
Same kabiny są wzajemnie ze sobą zamienne i można montować do samochodu jedną lub drugą, natomiast należące do nich poszczególne elementy, jak drzwi, okna i zamki między sobą zamienne nie są. Jedynie klamki są wspólne dla obu kabin.
Zarówno kabina z drzwiami zawieszonymi na słupku przednim, jak i należące do niej elementy zmienione, zostały wprowadzone od podwozia nr 21448. Pierwsza zmieniona kabina otrzymała numer nadwozia 20810.
10. Lusterko wsteczne. Od podwozia nr 18967 zastosowano do samochodu dwa odchylane lusterka wsteczne, o numerach K03-8201700 (lewe) i K03-8201701 (prawe). Lusterka te nie są zamienne z lusterkami stosowanym poprzednio (zmiana miejsca mocowania i samego wspornika lusterka).
11. Podstawa foteli. W związku z wprowadzeniem hamulca ręcznego działającego na wał napędowy od podwozia nr 6289 skrzynkę narzędziową nr K03-5112012 zmieniono na K03-5112012, a ściankę środkową podstawy foteli nr K03-5112072, zmieniono na K03-5112072-2. Równocześnie usunięto przegrodę skrzynki, nr K03-112076. Wymienione wcześniej części nie są wzajemnie zamienne.
Od podwozia nr 25400 będą wprowadzone metalowe pokrywy skrzynki akumulatorowej, środkowej i narzędziowej o numerach katalogowych
K03-5112066-1, K03-5112080-1, K03-5112040-1. Zastąpią one stosowane obecnie pokrywy ze sklejki nr K03-5112066, K03-5112080, K03-5112040.
12. Ogrzewanie kabiny. Celem poprawienia ogrzewania kabiny kierowcy, wprowadzono od podwozia nr 15830 nowy wlot nagrzewnicy, o zmienionym kształcie. Może on być stosowany do samochodów o niższym numerze podwozia.
13. Wentylator ogrzewania szyby przedniej. W wentylatorze ogrzewania szyby przedniej zastosowano wirnik o zmienionym kształcie. Również przewód giętki został zmieniony na bardziej technologiczny. W obydwu przypadkach numery części pozostały te same.
Ponadto celem unifikacji, włącznik silnika wentylatora, nr katalogowy 20-3713300 został zmieniony na włącznik nr W-22.
14. Osłona silnika przednia. Od podwozia nr 25400 wprowadza się do samochodu Żuk zmienioną osłonę chłodnicy nr katalogowy K03-8402024-21 (dotychczasowa osłona miała numer K03-8402024). Zmiana polega na zastosowaniu siatki tłoczonej, zamiast plecionej i zakończonej obramowaniem. Również kształt ozdoby wlotu nr K03-8402018-1 został zmieniony na bardziej technologiczny. Obydwie zmiany nie mają wpływu na zamienność części.
15. Ściany boczne skrzyni ładunkowej. Zmiany wprowadzone do obydwóch ścian bocznych nie powodują braku zamienności i dlatego ich omawiać nie będziemy.
16. Podłoga skrzyni ładunkowej. Od podwozia nr 11923 została wprowadzona do samochodu nowa podłoga skrzyni ładunkowej nie posiadająca listew ochronnych i wykonana z desek zestawianych na wpust. Podłoga jest całkowicie zamienna z podłogą produkowaną poprzednio.
17. Ściana tylna skrzyni ładunkowej. Celem ułatwienia wchodzenia do skrzyni ładunkowej bez otwierania ściany tylnej, od podwozia nr 14260 zastosowano płat tylni skrzyni ładunkowej, nr katalogowy L03-8503038-1, posiadający stopień z prawej strony.
Stopień ten jest przyspawany od wewnątrz do płatu tylnego. Można go zastosować do samochodów o niższych numerach podwozia jedynie przez wymianę całego płatu tylnego.
Ponadto od podwozia nr 25400 zostanie wprowadzona aluminiowa osłona stopnia płatu tylnego, posiadająca nr katalogowy L03-8503046, mocowana do płatu wkrętami samogwintującymi.
18. Narzędzia kierowcy. Od podwozia nr 9025 do wyposażenia kierowcy dodano klucz do odpowietrzania hamulców nr katalogowy 20-3901103, oraz anulowano ręczną olejarkę nr 51-3901416-2.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 15 września 2008, 21:55 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 12 sierpnia 2008, 13:21
Posty: 24
Lokalizacja: PL
Tak, zatem to już wszystkie informacje jakie udało mi się odnaleźć na chwilę obecną, oczywiście jak tylko natrafię na coś nowego, postaram się wkleić... :lol:


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 16 września 2008, 23:36 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Chwała Ci za te informacje!! :D :jupi:


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 18 września 2008, 19:39 
Fanatyk Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 29 lipca 2007, 19:20
Posty: 1089
Lokalizacja: Bytom
Tak tak oczywiście info godne pochwały :wink: przyda sie...

_________________
ŻUK SERVICE


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 23 stycznia 2010, 13:32 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 września 2009, 21:11
Posty: 333
Lokalizacja: Kalisz
Katalog beztekstowy samochodu ŻUK A03 1965r.
Wydanie pierwsze.
Fabryka Samochodów Ciężarowych w Lublinie. Drukarnia Chełm.

19. Zawieszenie przednie z amortyzatorami tłoczkowymi (do numeru podwozia 5280-1961r.) Zawieszenie przednie z amortyzatorami teleskopowymi (od numeru podwozia 5281)
ObrazekObrazek

ObrazekObrazek

20. Resor tylny od podwozia numer 15520 (1962r.) Dodane jedno pióro.

21. Rozrusznik zmiana od podwozia numer 3225 (1960r.) Przed wprowadzeniem zmiany rozrusznik miał bendiks poruszany mechanicznie!!! Nie elektromagnesem. Niezły rodzyn!
ObrazekObrazek

Obrazek

22. Nawietrznik do nadwozia nr. 24999 (1963r.)stosowano nawietrznik nad szybą- dodam zdjęcia, mam w moim egzemplarzu (właściwie nic unikatowego chyba)


P.S. uzupełniam też opis zmian wydechu:
ObrazekObrazek

oraz hamulca ręcznego:
ObrazekObrazek


P.S. 2 jeśli będę robił Żuka zgodnie ze specyfikacją z 59' to chyba sami widzicie ile pracy mnie czeka:)

Pozdro!

_________________
Jeśli wierzysz, że się uda, znajdziesz każdą "nieosiągalną" część!


Ostatnio zmieniony 13 marca 2011, 21:13 przez PONY007, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 05 stycznia 2011, 21:12 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 września 2009, 21:11
Posty: 333
Lokalizacja: Kalisz
SENSACJA

Okazało się, że Żuki z drzwiami "pod wiatr" mają zupełnie inny dach od pozostałych.

- dach ma inny profil(kurołap bardziej płaski, późniejszy bardziej wyoblony i bardziej wypukły):

zwykły:Obrazek kurołap:Obrazek

- dach kurołapa ma 2 przetłoczenia w poprzek karoserii (od drzwi do drzwi), a późniejszy przetłoczenia wzdłuż osi pojazdu (trzy sztuki)

kurołap:Obrazekpóźniejszy:Obrazek

(zrobię lepsze zdjęcia to powklejam)

- dach kurołapa składa się z dwóch, zgrzewanych razem, elementów- później były już jako jedna wytłoczka

kurołap (widać miejsce łączenia):Obrazekpóźniejszy: nie ma tego łączenia:)

Pozdrawiam! :roll: :lol: 8) :roll: :lol: 8)Szczęśliwie- mój żuk jest 100% kurołapem:)

Zdjęcia: własne, net, FPM(dziwny mag, pocisk)

_________________
Jeśli wierzysz, że się uda, znajdziesz każdą "nieosiągalną" część!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 13 marca 2011, 21:10 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 września 2009, 21:11
Posty: 333
Lokalizacja: Kalisz
Z pewnością nastąpiła zmiana siatki atrapy z plecionej (wzór najprawdopodobniej drobniejszy niż w Nysie N59 - kratka ok 5x5mm) na dziurowaną (maszynowo rozcinana i rozciągana/ zgrzewana, ale pod kątem)- nie wiem niestety kiedy

ObrazekStary typ

Obrazek??? Maska przerobiona na "płytką"- ale siatka być może oryginał

ObrazekTyp nowszy

Reflektory przednie w początkowo miały podwójne ramki, zmiana najprawdopodobniej równolegle z Warszawą (może ktoś wie kiedy?)
ObrazekStary typ
ObrazekNowy typ

_________________
Jeśli wierzysz, że się uda, znajdziesz każdą "nieosiągalną" część!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 14 marca 2011, 23:38 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Reflektorami w Żuku SERYJNYM nie zaprzątałbym sobie głowy.
W Warszawach formalnie zmiana nastąpiła w 1957 roku. Tak więc prototypy Żuka składano jeszce na wcześniejszych zapasach, ale w produkcji seryjnej na 99,9% montowano już "nowy" wówczas typ reflektora. Zresztą - wykaz zmian z pierwszego postu nic nie mówi o reflektorach... choć można by podnieśc kwestię, że wykaz jest od 1960 roku... ale nie dajmy się zwariować :wink: - ?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 02 czerwca 2011, 11:07 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 17 września 2009, 21:11
Posty: 333
Lokalizacja: Kalisz
Kolejne "rewelacje"- przynajmniej dla mnie 8)
Umiejscowienie przyrządów na desce rozdzielczej, w tym kluczowa dla mnie rzecz- gdzie było cięgno od rozrusznika ręcznego:
Obrazek
W późniejszych Żukach główny filtr oleju był poruszany przy naciśnięciu pedału sprzęgła. Okazuje się jednak, że w najstarszych Żukach (tych do numeru 3225) filtr był poruszany razem z dźwignią rozrusznika- jedynie przy odpalaniu.
Obrazek

W pierwszej serii stosowany był również radziecki gaźnik K-22A
Obrazek

Inne foty tarcz hamulcowych tylnych i mechanizmu hamulca postojowego:
Obrazek
Obrazek

Dane z instrukcji obsługi, w końcu, z roku 1959:)

_________________
Jeśli wierzysz, że się uda, znajdziesz każdą "nieosiągalną" część!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 06 lipca 2011, 13:39 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5077
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Mam pytanie - od kiedy wprowadzono elektryczny napęd zegara godzinowego? W wykazie w pierwszym poście jest wzmianka, że zastosowano zegar mechaniczny -ok, ale potem stosowano elektryczne. Ktoś wie od kiedy? Mam jeden i drugi, na elektrycznym jest data III 79, natomiast na mechanicznym nie ma żadnych wybitych numerów.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 17 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net