Dzisiaj jest 18 kwietnia 2024, 16:43


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna
Autor Wiadomość
Post: 24 kwietnia 2009, 15:36 
Administrator Nysa Service

Rejestracja: 29 lipca 2007, 11:09
Posty: 1057
Lokalizacja: Polska
Sledząc neta zauważyłem ze podobnie jak o FSD Nysa tak i o FSC Lublin jest bardzo mało informacji . Może warto zgłebić temat chwaląc sie ciekawostkami , historią tej fabryki .

Obrazek

FSC Lublin
Położona w Lublinie Fabryka Samochodów Ciężarowych to jeden z największych zakładów przemysłowych położonych na Lubelszczyźnie. To także jeden z największych producentów w zakresie motoryzacji na terenie całej Polski.
W 1948 roku uchwała podjęta na wspólnym kongresie Polskiej Partii Socjalistycznej i Polskiej Partii Robotniczej pozwoliła na założenie lubelskiej FSC. Fabryka powstała bardzo szybko, bo już w 1950 roku w Lublinie w dzielnicy Tatary powstały pierwsze zabudowania. Według założeń fabryka miała dawać miejsce pracy dla większości z mieszkańców Lublina. Zakład powstał dzięki pomocy ,,zaprzyjaźnionego ,, ZSSR. To inżynierowie z Sowieckiej Rosji kierowali pracami na terenie obiektu, oni też szkolili pierwszych pracowników FSC. Do pracy przyjmowano każdego, niekoniecznie pożądano pracowników z doświadczeniem w dziedzinie motoryzacji. Pierwszym obiektem oddanym był dział montażu głównego wraz z spawalnią i lakiernią.
Pierwsze samochody wyszły z fabryki bardzo szybko, bo już w listopadzie 1951 roku z taśmy zjechało pierwsze auto (wyprodukowane rzecz jasna na radzieckiej licencji). Był nim przestarzały jak na te czasy Lublin 51, który był oparty na pomyśle Gaza 51. Ostatecznie wyprodukowano do 1958 roku (w którym do zaprzestano wykorzystywać licencjonowane produkty) 17 840 Gazów 51 z plakietką FSC. Po pierwszych ciężkich latach (nieudane wprowadzenie pierwszego Lublina) i wielu kosztownych inwestycjach (m.in. budowa kuźni, wydziału kół i resorów) fabryka zaczęła wychodzić na prostą.

1 maja 1958 roku podczas pochodu pierwszomajowego odbyła się oficjalna prezentacja samochodu dostawczego Żuk, model A 03. W tym roku mija 50 lat od tego wydarzenia.

Pierwszy model Żuka powstał w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie, zespołem jego konstruktorów kierował inż. Stanisław Tański. Prace nad nowym samochodem dostawczym trwały zaledwie siedem miesięcy. Pojazd skonstruowany na podzespołach samochodu Warszawa (silnik, układ napędowy, zawieszenie przednie, elementy układu hamulcowego i kierowniczego), o masie całkowitej 1350 kg, ładowności 900 kg i nadwoziu pick-up nazwano Żuk.
Model A 03 pokazano po raz pierwszy podczas pochodu pierwszomajowego w roku 1958. Wykonano wówczas próbne 50 egzemplarzy, a w roku następnym rozpoczęła się seryjna produkcja modelu A 03. Samochód miał metalowe nadwozie i skrzynię ładunkową połączoną z dwuosobową kabiną. Skrzynia mogła być dodatkowo wyposażona w metalowe pałąki, na których rozpinano brezentową plandekę. Żuk miał 431 cm długości i 4 mkw. powierzchni ładunkowej.

W 1959 roku wyprodukowano ponad 1 tys. Żuków, zaś w roku następnym już ponad 2,1 tys. sztuki, w tym 100 na eksport. Produkcja i eksport pojazdu systematycznie rosły. W ciągu kolejnych lat samochód udoskonalano - wzmocniono resory i ogumienie, a zawiasy przeniesiono na przedni słupek. Powstała też koncepcja wprowadzenia do produkcji nowych wersji nadwozia.

W 1965 roku powstało pierwsze 50 sztuk Żuka A 05, a w roku 1966 rozpoczęła się produkcja seryjna. Model A 05 wyposażono w nadwozie typu furgon (zamknięte) z drzwiami w ścianie prawej i dwuczęściowymi drzwiami, otwieranymi do góry i do dołu, w ścianie tylnej. Całość nadwozia była oszklona, a przestrzeń ładunkową od przestrzeni pasażerskiej oddzielono przegrodą. Ładowność wynosiła 850 kg.

W roku 1966 rozpoczęto produkcję gaśniczego Żuka A 14, powstałego na zamówienie odbiorców z Egiptu. Samochód wyposażono w mocniejszy silnik S-21, węże strażackie zamontowano w środkowej części nadwozia, na dachu umieszczono 8-metrową drabinę, a w tylnej części nadwozia zainstalowano motopompę. Samochód mógł pomieścić 4 osoby. Pojazd miał 4,4 m długości i 2,44 m wysokości (łącznie z drabiną) i był wyposażony w czworo drzwi. Osiągał prędkość do 95 km/godz.

W 1967 roku wprowadzono do produkcji kolejne modele Żuka - A 09 i A 11 (z wyodrębnioną drewnianą skrzynią ładunkową, której trzy ściany były otwierane, a powierzchnia ładunkowa wynosiła 4,6 mkw.). Ładowność modeli A 09 i A 11 wynosiła 950 kg, długość wynosiła 4,45 m, zaś wysokość 2,3 m. W roku 1968 rozpoczęto produkcję Żuka A 15, który był praktycznie nie zmienioną wersją modelu gaśniczego A 14, przeznaczoną na rynek krajowy.

W 1970 roku z taśm montażowych zaczęły zjeżdżać Żuki A 07. Były to furgony towarowo-osobowe, w których wzdłuż bocznych ścian skrzyni ładunkowej zamontowano składane ławeczki dla 5 osób. Samochód był także wyposażony w większą liczbę okien i napędzany silnikiem S- 21.

W 1970 roku fabrykę opuścił 100-tysięczny egzemplarz Żuka. Dwa lata później opracowano Żuka A 18 (dziesięcioosobowy mikrobus) oraz Żuka R (o dłuższej kabinie, mniejszej skrzyni ładunkowej oraz zmodernizowanej konstrukcji przedniej ściany, poprawionym systemie wentylacji i ogrzewania w kabinie kierowcy). Kolejne modele auta, posiadające nową kabinę, oznaczono dodatkową literą "M" (np. A 07M).

W 1972 roku wyprodukowano również strażacki Żuk A 151 C, wyposażony w motopompę i czterystulitrowy zbiornik na wodę. W roku kolejnym do produkcji trafił najdłuższy, bo posiadający 4,45 m Żuk A 16 B. Jego wydłużona kabina mogła pomieścić do 6 osób, a skrócona skrzynia ładunkowa miała 3 mkw. Ładowność samochodu wynosiła 950 kg. Specjalnie do tej wersji zaprojektowano przyczepę jednoosiową D-17 o ładowności 350 kg wyposażoną w skrzynię ładunkową.

Ostatni Żuk opuścił fabrykę 13 lutego 1998 roku i powędrował do zakładowego muzeum. Łącznie w ciągu 40 lat wyprodukowano blisko 590 tys. tych aut

Obrazek

Wydawano też gazetę fabryczną ,,Głos FSC,,

Obrazek

Możliwe ze uda mi sie dostać w prezencie audycję w formacie MP3 z Radia Lubelskiego o FSC Lublin :D [/img]


Ostatnio zmieniony 25 kwietnia 2009, 08:44 przez AdministratorNysaVan, łącznie zmieniany 2 razy

Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 kwietnia 2009, 08:12 
Administrator Nysa Service

Rejestracja: 29 lipca 2007, 11:09
Posty: 1057
Lokalizacja: Polska
Żuki :D lata 80te

Obrazek

Na placu fabrycznym :D koniec lat 70tych

Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 26 kwietnia 2009, 13:22 
Fanatyk Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 29 lipca 2007, 19:20
Posty: 1089
Lokalizacja: Bytom
Obrazek

Nowe wcielenie żuka.

_________________
ŻUK SERVICE


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 26 kwietnia 2009, 18:59 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5077
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Rzeczywiście dobrze znac takie ciekawostki, chocby dla zapokojenia ciekawości. Pewnie kiedyś, jak bede miał czas, to poskanuje stare "Klaksony" i założe taki temat o FSD, bo w tych gazetach też co nieco o samej fabryce i ciekawostach jest :)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 26 kwietnia 2009, 22:58 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
To przestań pisać, co zrobisz, jak będziesz miał czas - bo to może być w "święte nigdy" :devil: tylko zeskanuj i napisz - choćby jedną stronę na tydzień czy miesiąc - ale "od ziarnka do ziarnka a zbierze się miarka" :D


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 27 kwietnia 2009, 15:16 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5077
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Dziwny Mag pisze:
To przestań pisać, co zrobisz, jak będziesz miał czas - bo to może być w "święte nigdy" :devil:

:oops: :oops: Oj obawiam się, że masz racje.. :oops:
Nie no, pewnie, że kiedys zaczne skanowac, chocby z litości, bo te gazety sie troche juz rozpadaja, kiedys jak straca swoj byt materialny, to chociaz w elektronicznej formie, bedzie mmozna przeczytac. :)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 27 kwietnia 2009, 21:27 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 13 kwietnia 2009, 19:50
Posty: 66
Lokalizacja: Wrocław
sam wiem jak cieszkko z tym skanowaniem ale jak tak dużo osób będzie Cię nagabywać to może szybciej Ci pójdzie :wink: - ja sie dołączam w każdym bądź razie do prośby o skany tych gazet


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 30 maja 2009, 12:53 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2009, 17:36
Posty: 817
Lokalizacja: Lublin
Pojazd: Żuk A-0701J i A-111J
wczoraj od dziadka dostałem:)
Obrazek Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 01 czerwca 2009, 19:28 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2009, 17:36
Posty: 817
Lokalizacja: Lublin
Pojazd: Żuk A-0701J i A-111J
Gdzie dwóch sie kłóci, tam Lublin korzysta
Obrazek Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 01 czerwca 2009, 19:47 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2009, 17:36
Posty: 817
Lokalizacja: Lublin
Pojazd: Żuk A-0701J i A-111J
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 02 czerwca 2009, 11:34 
Administrator Nysa Service

Rejestracja: 29 lipca 2007, 11:09
Posty: 1057
Lokalizacja: Polska
Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 23 czerwca 2009, 08:06 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2009, 17:36
Posty: 817
Lokalizacja: Lublin
Pojazd: Żuk A-0701J i A-111J
tydzien temu w sobote mialem w domu spotkanie z którymi obslugujemy technicznie piesza pielgrzymke na Jasną Górę. Z ciekawych rzeczy dotyczacych FSC dowiedzialem sie iż moj "szef" ukonczył wydział mechaniczny naszej politechniki lubelskiej co mnie zaszokowało bo wykłada w technikum elektronicznym. Po skonczonych studiach dwa lata był listonoszem na poczcie na lubelskim osiedlu "Tatary" do jego rejonu należało drugie osiedle powstałe przy FSC "Motor" na lubelskiej "Kalinie". Podczas roznoszenia listów i przekazow pienieznych zobaczyl na balankiecie(czy jak to sie nazywa) tytułem: FSC Lublin i zapytał pana o fabrykę co dokładnie tam robi. Okazało się ze pracuje w OBR. opowiedział mu historie nowego Lublina. Mówił że samochód opracowany był już w 1972. Prezantacja towarzyszom z Warszawy i Moskwy odbyła się około 1980 r. Po zapoznaniu sie z zamochodem i planami zmineli dokomenty i tak sie zakonczylo:( rozmawiali o tym okolo 1,5 h ale to bylo w 1982 wiec duzo nie pomietal juz....

_________________
"Ozdobą wszystkich dróg jest lubelski żuk"


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 25 czerwca 2009, 21:29 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2009, 17:36
Posty: 817
Lokalizacja: Lublin
Pojazd: Żuk A-0701J i A-111J
Obrazek

_________________
"Ozdobą wszystkich dróg jest lubelski żuk"


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 01 lipca 2009, 09:28 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2009, 17:36
Posty: 817
Lokalizacja: Lublin
Pojazd: Żuk A-0701J i A-111J
wrescie zrobilem fotki FSC ode mnie z poddasza :)

Obrazek

1. nowa hala wybudowana do produkcji LD 100
2. nowa lakiernia
3.elektrocieplownia
na prawo od tego wysokiego komina elektrociepłownik widac budynek centrum medycznego obok niego stoi hotel FSC (drzewo go zaslania)

_________________
"Ozdobą wszystkich dróg jest lubelski żuk"


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 11 lipca 2009, 07:02 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 07 maja 2009, 17:36
Posty: 817
Lokalizacja: Lublin
Pojazd: Żuk A-0701J i A-111J
od kilku dni moj kolega pracuje w FSC (kołownia). Jest zaskoczony ogromem zakładu. Dalej obowiazuja tam przepustki. Poza tym wczoraj wkonc z dziadkiem podadałem o jego pracy w FSC troszke wiecej sie dowiedzialem:)

_________________
"Ozdobą wszystkich dróg jest lubelski żuk"


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 72 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net