Dzisiaj jest 28 marca 2024, 17:49


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 25 marca 2019, 21:49 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
Czołem!!

W poprzedni weekend próbowałem nastawić przechylenie koła, gdyż zbiera mi troche bieżnik od zewnatrz. Geometrie probowali mi zrobić w jednym warsztacie w UK, ale niestety udało im sie ustawić tylko zbieżność, także koła są równolegle do siebie do jazdy na wprost.. Pomimo schematów, nie dali rady ustawić koła co do pionu, a lewe koło zdaje mi się, że jest troszeczkę na zewnatrz, a wchodząc na ang rondach w lewo- zdziera mi jeszcze bardziej.
Zabrałem się za to sam, jednak mam zagwozdkę, gdyż po wykręceniu smarowniczki- przekrój C-C nr 36, nie znalazłem wejścia na klucz do nastawienia przechyłu.. po drugiej stronie tez nie ma żadnego wejścia na żaden klucz.
Mam do Was pytanie, jak nastawiacie przechył i gdzie się wpiąć z jakimś kluczem, bo u mnie żaden imbus (jak jest chyba podane w instrukcji) nie pasuje..
Na przekroju C-C poluźniam śrubę 8, wykręcam smarowniczkę 36 i powinienem mieć otwór na ustawianie przechyłu.. u mnie chyba nic takiego nie ma, chyba że jakis patent o którym nie wiem...
Szkoda mi opony bo nówka funkiel :-)


Załączniki:
zz.JPG
zz.JPG [ 91.99 KiB | Przeglądany 7518 razy ]

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 25 marca 2019, 22:42 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Po pierwsze, do ustawienia dobrego potrzebny sprzęt :) Możesz próbować "na sznurki", ale z doświadczenia Ci powiem, że nici z tego będą, zawsze będą odchyły.
Po drugie - dobrze szukasz. Pod smarowniczką z jednej lub z drugiej strony tej osi wahacza powinien być otwór na imbus. Na pewno jest, tylko pewnie zawalony smarem. Otwór jest w samej osi gwintowanej. Żeby cokolwiek obrócić musisz poluzować także jarzma łącznika wahaczy i wahacza. Otwór jest na dość mały imbus, nie pamiętam już, ale chyba 5-6mm. Dopiero po poluzowaniu śrub jarzm można obrócić mimośrodem i ustawić kąt pochylenia. Śruby trzeba potem z powrotem dobrze ścisnąć, szczególnie śrubę jarzma łącznika wahaczy, żeby mimośród się nie obracał w łączniku, tylko sztywno siedział, wahacz ma się obracać względem osi.

Tak wygląda oś z mimośrodem, funkcję osi pełnią te gwintowane fragmenty mniejszej średnicy. Ten większej średnicy jest mimośrodem. https://6.allegroimg.com/original/0c69b ... eee7338746


Załączniki:
78c79bcc4788aad35beee7338746.jpg
78c79bcc4788aad35beee7338746.jpg [ 512.37 KiB | Przeglądany 7512 razy ]

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 26 marca 2019, 15:22 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
Dzieki za info Marian. Otwor jest po prawej stronie tego mimosrodu, faktycznie bardzo maly. Czyscilem go ze smaru itp, jednak nie moglem dobrac zadnego imbusa, jedne za maly, drugi za duzy, tak sie teraz zastanawiam, czy ktos nie probowal tego juz wczesniej robic I nie ukrecil gniazda imbusa, bo moze chcial to zrobic na zakreconej srubie 8 na przyklad.. Chyba bedzie sens, zeby kupic nowy mimosrod I go wymienic, wtedy bede wiedzial co w nim siedzi.
Czy jeszcze cos jest na co uwazac przy wymianie mimosrodu? Pozdro MIrek

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 26 marca 2019, 16:00 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Musisz mieć ściągacz do sprężyn lub zrobić to ściągaczem na patencie :) viewtopic.php?p=6098#p6098

Zobaczysz w jakim stanie będzie oś i tuleje po demontażu, ale jakbym się zabierał za przednie zawieszenie to już bym wszystkie tuleje i osie powymieniał. Wszystko smarować smarem z dwusiarczkiem molibdenu - MoS2, w kalamitki ładować smar co 2500 km i będzie długo służyło :)

Ważne też by duży gwint na mimośród w łączniku wahaczy nie był wyrobiony. Śruby jarzm zaciskowych możesz wymienić na takie klasy 8.8 lub 10.2, mniejsze ryzyko ukręcenia i wyciągnięcia śruby, a trzeba je nieźle dociągnąć.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 26 marca 2019, 18:18 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
No to cholera troche sie pospieszylem, bo kupilem na alle mimosrod, widze jednak, ze skoro trzeb abedzie sprezyne zdjac, to juz inna bajka, bo nie mam jak tego zrobic w zaciszu mojego garazu :-) Takze lipa, 30zl wydane niepotrzebnie, chyba, ze kiedys mnie najdzie I dorobie zciagacz sprezyny..

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 26 marca 2019, 18:38 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Czemu? Bez problemu ściągasz sprężyne za pomocą paru szpilek, jak w linku, który Ci podałem. Przemek tam stosował cztery szpilki gwintowane, ja stosuję (może dość ryzykownie, ale działa) tylko dwie lub trzy, bo w praktyce jedna i tak nigdy nie pracuje, sprężyna naciska głównie na dwie. Podnosisz auto do góry, zamieniasz śruby na szpilki, popuszczasz powoli, aż miska zejdzie, sprężyna poluzowana, możesz bez problemów odkręcać tuleje wahaczy i mimośród. Pamiętaj też o dokręceniu tulei z odpowiednim momentem, żeby się nie odkręciły.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 26 marca 2019, 20:04 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
No to widzę światełko w tunelu w takim razie. Muszę zaczekać na ten mimośród i ładniejszą pogodę i się odezwę. Dzięki za rady!

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 marca 2019, 20:13 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 października 2017, 21:34
Posty: 117
Lokalizacja: Ślunsk!
Pojazd: 1997 A07 4CTi90
Marian pisze:
Musisz mieć ściągacz do sprężyn lub zrobić to ściągaczem na patencie :) viewtopic.php?p=6098#p6098


za to sie nalezy conajmiej piwo :shock: :o

P.s apropo ustawiania camberów, kiedyś znalazłem:

Cytuj:
ustaw na maxa negatyw. W trakcie skrętu bedzie wychodzić na zero. Nie będzie tak rąbać zewnetrznej krawędzi


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 marca 2019, 21:20 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Ja też ustawiam wyjściowo na maksa negatyw, ale w praktyce trzeba zawsze na geometrii lekko podkręcić. Charakterystyka zawieszenia taka jest, że zawsze będzie przy skręcie i skoku zawieszenia wchodzić w pozytyw, ale to są chwilowe momenty, normalnie jak jedziesz na wprost (zazwyczaj) lepiej jak kąt jest ustawiony na 0st. Negatyw jest lepszy dla stabilności w zakrętach, ale bardziej zużywa wewnętrzną krawędź opony. Coś za coś. No i najlepiej jakby ten negatyw był taki sam po obu stronach, a to już można tylko na przyrządzie na geometrii sprawdzić.

P.S. Zdarza się, jak wahacz krzywy lub łącznik wahaczy, że brakuje zakresu regulacji, który na tym mimośrodzie naprawdę jest mały. Często trzeba się pogodzić, że idealnie nie będzie bez wymiany 100% części na nowe.. A z tymi nowymi to tak jest, że... i tak nie wiadomo czy są dobre :mrgreen:

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 marca 2019, 21:40 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
Dałbym sobie na luz z tym lewym kołem, które jest na lekki poztyw, ale cholerne angielskie ronda i większość skrętów jest z przechyłem na lewo, więc moja opona dostaje więcej. Podczas skrętu mam wrażenie, że samochód wypadnie z drogi, skręcając w lewo- prawe koło jest super stabilne i Żukens trzyma się dobrze. Muszę to zróbić , bo będzie mnie to gnębić przez cały czas.

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 14 maja 2019, 09:06 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
Czolem Ekipa. Powoli koncze prace nad moim Komarem, wiec szykuje sie na drugie podejscie do ustawienia przechylu. Nowy mimosrod mam, jednak najpierw sprobuje ruszyc stary, bo juz wiem dokladnie, jaki klucz tam wchodzi. Wiem Marian, ze pisales juz, zeby poluzowac sruby, te jedna od gory I te dwie co na zdjeciu? Czy mam je wykrecic calkowicie? Tylko ze pozniej bedzie problem z wkreceniem, bo jedna juz raz odkrecilem calkowicie I sie meczylem z pol godz zeby ja znow zgrac z mimosrodem. Mam tez drugie pytanie, czy ten gwint na lewej srubie na zdjeciu zawsze jest taki wyrobiony?Zdjecie z internetu, normalnie ta sruba jest po prawej stronie.


Załączniki:
qq.png
qq.png [ 304.49 KiB | Przeglądany 7054 razy ]

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 14 maja 2019, 19:02 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Żeby wymienić mimośród, musisz albo wyciągnąć sprężynę, albo ścisnąć ją na tyle, żeby łącznik wahaczy dał się bezpiecznie wyjąć bez obciążenia. Bez tego nie próbuj nawet.

Po kolei:
1. Odkręcasz śrubę jarzma, widoczną na zdjęciu, całkowicie ją wykręcasz.
Załącznik:
śruba11.jpg
śruba11.jpg [ 1.1 MiB | Przeglądany 7034 razy ]


2. Odkręcasz dwie nakrętki/tuleje zaznaczone na Twoim zdjęciu, też całkowicie.

3. Odkręcasz śrubę jarzma łącznika wahaczy, która bezpośrednio unieruchamia mimośród, też ją wykręć całkowicie, żeby móc w razie czego śrubokrętem poluzować jarzmo
Załącznik:
sruba1.jpg
sruba1.jpg [ 1.55 MiB | Przeglądany 7034 razy ]


4. Wykręcasz imbusem mimośród przez otwór tulei widocznej po prawej stronie Twojego zdjęcia (czyli tam, gdzie była skręcona jarzmem.

5. Montujesz w odwrotnej kolejności, tuleję gwintowaną obustronnie dociągasz momentem podanym w książce, drugą tuleję po jaja, a potem ściskasz jarzmo śrubą min. 8.8 lub 10.2 też bardzo silnie (książka chyba nie wyszczególnia momentu, ale warto sprawdzić)

Wszystko wal na smar z dwusiarczkiem molibdenu i taki potem ładuj przez kalamitki co 2500km, a zawiecho będzie długo służyć. Podczas smarowania ważne poruszać smarowanym połączeniem, czyli jak smarujesz tuleje wahaczy, druga osoba z odpowiedniej strony ma bujać żukiem jak najmocniej, aż smar powypływa.. Przy smarowaniu układu kierowniczego, kręcić kierą w lewo i w prawo do oporu. Smaru nie żałować :)

Mam nadzieję, że wyjaśniłem :)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 14 maja 2019, 19:21 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
No klasa Marian. Na pewno pomoże nie tylko mi. Myslę, że sprężynę zcisnę tylko trochę, żeby zeszło.
A powiedz mi jeszcze co z tym 'wytartym' gwintem po lewej stronie mojego zdjęcia.. taki ma być?

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 14 maja 2019, 20:34 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Na zdjęciu ciężko stwierdzić, ale nie wygląda na wytarty. Ten gwint jest dość "płytki" fabrycznie, to co masz to jest nowe czy zdemontowane?

Co do sprężyny - przy odrobinie wprawy i BHP można to zrobić w ten sposób, że podnosisz żuka na lewarku, pod wahacz podstawiasz klocek/kobyłkę, tak, by żuk oparł się na dolnym wahaczu, w tym momencie górny wahacz powinien dać się odpiąć od łącznika wahaczy. Ale wyjęcie sprężyny nie jest niczym super pracochłonnym, a zawsze lepiej jak w czasie pracy sprężyna nie jest ściśnięta. Poszukaj na forum, było parę patentów na wyciągnięcie sprężyny, np z użyciem długich szpilek, którymi po kolei zastępujesz śruby miski sprężyny i poluzowując je opuszczasz bezpiecznie sprężynę na dół. Polecam to rozwiązanie, jeśli robisz to pierwszy raz.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 14 maja 2019, 20:51 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
To co na zdjeciu to jest foto z google.., ale moja śruba też wyglądała podobnie z tym płytkim gwintem, więc się wystraszyłem.. Przy wymianie mimośrodu piszesz żeby wykręcić obydwie śruby, spoko, a co jeżeli chcę tylko mimośród ustawić do wymaganego położenia? Czy mam wykręcić czy tylko poluzować te śruby?? No i na tym schemacie moim przekrój C-C pokazuje 0.5-1mm przerwy pomiędzy prawą śrubą... Tak ma być?

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 16 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net