Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Tarpan a silnik co w nim drzemie
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=22&t=1516
Strona 1 z 1

Autor:  misiol [ 12 lutego 2011, 22:34 ]
Tytuł:  Tarpan a silnik co w nim drzemie

Witam
Niedawno nabylem drogą kupna ikonę polskiej motoryzacji rolniczej pt Tarpan. Odremontowalem, w tym blacharke, przemalowalem (na bialo) lekko stuningowalem (za to na bazie PRLowskich dodatkow) i ciesze sie nim dniami i nocami, latem i zima.

Milosc miedzy nami duza, jedyne co mam mu do zarzucenia to że głośny, no i że przy 60km/h to już silnik z maski chcialby wyskoczyc - co prawda do 90 mozna go wyżyłowac, ale tarpan drze sie i wyje i mi go szkoda. No cóż miłóść ślepą bywa i założyłem ze ten typ tak ma.

Nawet aż tak bardzo mi to nie przeszkadza jako że i tak jeżdże po miescie gdzie jak wszyscy wiedza jezdzimy wszyscy 50km/h :) aż tu nagle włócząc sie po forach nysavanowskich naszła mnie straszna wątpliwosc : moj tarpan nie jest taki jak go matka FSR na swiat wydała !!!

I tu ma prośbę do kolegów na forum o wyjaśnienie:

Mój tarpan ma w dowodzie F233, co jak wiadomo wskazuje ze posiada silnik i skrzynie od Fiata 125p, co jest oczywiście nieprawdą albowiem w moim akurat bije serduszko zukowskiego S21. Do dzis za bardzo sie tym nie przejmowałem zakładając że przez te lata nie takie dziwne rzeczy w dowodach rejestracyjnych sie zdazały.

Ale czy nie jest tak że ktoó mogł wymienic mu silnik wraz ze szkrzynia (mam 3biegowa od zuka) a zostawic most fiatowski? Czy wowczas symptomy opisane na wstępie nie byłyby by efektem tego mezaliansu, i czy nie powinienem czym predzej wymienic silnik na 115C, lub co bardziej prawdopodobne wymienić most na taki pasujacy do skrzyni zuka?

Proszę o info jak to zdiagnozowac czyli jak rozpoznam jaki most ma moje auto.

pozdrawiam

Autor:  Marian [ 13 lutego 2011, 10:11 ]
Tytuł: 

witamy :)
nie wiem, jakie przełożenia miały mosty fiatowskie, ale popatrz w galerii nasze nysy w zdjęciach zobaczysz jak powinien wyglądać most nysy, żuka i tarpana z s-21.

P.s.
pokaż zdjęcia tarpana :)

Autor:  monterr07 [ 13 lutego 2011, 12:35 ]
Tytuł: 

Właśnie, pokaż zdjęcia :D Daj też zdjęcie mostu, może jakoś się rozpozna, np porównując archiwalne zdjecia czy coś :D
ps. jeżeli chcesz wiedzieć jaki był w oryginale silnik, patrz na tabliczkę znamionową

Autor:  Marian [ 13 lutego 2011, 13:10 ]
Tytuł: 

Przecież most to po wyglądzie poznasz, gorzej z przełożeniem, bo może mieć przełożenie z Żuka/Nysy, albo z Warszawy, a jeśli nie ma mostu z Nysy to znaczy, zę ma inny i trzeba go zweryfikować :)

Autor:  Dziwny Mag [ 13 lutego 2011, 14:39 ]
Tytuł: 

Oj młodizeży, młodzieży... Obojętnie, jaki w Tarpanie był silnik, to most wygladał tak samo... Róznice były wewnątrz obudowy i opisane numerem nabijanym na kołnierzu pochwy mostu 8)

MisiolTakze przyłaczam sie do prosby o zdjęcia Twojego autka :D Njaepiej załóz mu temat w dizale "nasze dostawczaki".
Wieczorek dokopie się do ksiązek i posprawdzam to, o co pytasz
:)

Autor:  Marian [ 13 lutego 2011, 14:59 ]
Tytuł: 

No na Tarpanach się nie znam, więc nie wiem, jakie mosty montowali, ale most fiatowski raczej wygląda inaczej niż Nysowy :) Ale jak go nie montowali to nie ma o czym dyskutować, tylko mozna zajrzeć do wnętrza mechanizmu różnicowego :)

Autor:  monterr07 [ 13 lutego 2011, 15:55 ]
Tytuł: 

Charakterystyka samochodu Tarpan 237 S i F (wg instrukcji obsługi, rok wydania 1983) Co do mostów tzn jakie przełożenia - patrz druga strona,
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Autor:  Dziwny Mag [ 13 lutego 2011, 16:05 ]
Tytuł: 

O- super Monter - własnie tego miałem zamiar poszukać.

No to faktycznie JEŚLI ktoś wstawił S21 a most zostawił od 115.c... :roll: to może być przyczyną opisanych objawów.
ALE
numeracja tarpanów "233" i "237" nie ma żadnego powiazania z typem silnika... :devil: :peace: Dopiero dalsze rozwinięcie numeru (używane w dokumentacji - książka gwarancyjna itp) określa rodzja silnika i mostu (czy z blokadą, czy bez blokady mechanizmu różnicowego). Przełożenie mostu wynika wprost z użytego silnika.

Autor:  monterr07 [ 13 lutego 2011, 16:49 ]
Tytuł: 

233 i 237 różnią się wyglądem - nie mechaniką. 233 to są samochody sprzed 83 - stara atrapa klamki migacze boczne i przednie z 125p, 237 miały już nową atrapę, klamki z malucha migacze z poloneza.

Autor:  misiol [ 13 lutego 2011, 17:45 ]
Tytuł: 

Dzieki wielkie

Zakładam ze czort tkwi w opisie mostu tylnego, w którym przełozenie dla S21 to 5,125 (liczba zebow 41 i 8 ) a dla 115C wynosi 5,857 (liczba zebow 41 i 7)

Tylko ze czytac umiem a i tak nic nie kumam - czy to jest tak ze jesli mam przelozenie wieksze to jade wolniej? (czyli jak w przerzutce w rowerze hehe?)

I co mozna z tym zrobic? Gdzies czytałem ze mozna liczbe tych zebow zmieniac (ostatecznie to 1 zabek :D ). Gdzie indziej ze istnieja szybkie mosty i wolne do Tarpana. Czy tak?

No i wkoncu jak temu zaradzic? Niekoniecznie usmiecha mi sie wymiana silnika na 115C bo czytałem ze w Tarpanie to sie nie sprawdzilo (choc w owczesnych ksiazkach przedstawiaja to jako duzy postep technologiczny i mniejsze spalanie). Rozumiem ze zmiana skrzyni na 4biegowa tez mi nic nie da bo ostatnie przelozenie jest takie same w obydwu skrzyniach.

Moze skrzynia od Zuka diesla? W moim GAZie jak zrobilem eksperyment odwrotny czyli zastapilem S21 co mi padł andrychowskim 4C90 jakims cudem zachowujac skrzynie 3biegowa to mnie Bozia pokarala bo przy 40km/h to silnik wył jak by go ze szlifów obdzierano, a reduktora to sie bałem właczyc bo chyba rama by wyrwala do przodu a ja bym z buda został w miejscu. Ale gdyby tak zrobic na odwrot to logicznie biegi powinny byc dłuzsze?

Ktos ma inny pomysł?

Autor:  nysanek [ 13 lutego 2011, 17:59 ]
Tytuł: 

S21 i przelozenie z warszawy 41/9 ja bym zamontowal , to przelozenie dla fiatowskiego silnika jest wolniejsze.

Autor:  Marian [ 13 lutego 2011, 21:30 ]
Tytuł: 

Tak, to dokładnie tak jak przełożenia w rowerze, a raczej odwrotnie, przełożenia w rowerze, to tak jak w samochodzie :D
Oczywiście, im niższa ta liczba przełożenia tym most "szybszy", czyli ten 5,125 bylby szybszy, ale tak, jak pisze nysa-service , mozesz zamontować przełożenie z Warszawy ono jest jeszcze szybsze 41/9 to wychodzi ok. 4,55 :) Więc na pewno szybciej będzie jeździć Tarpan wtedy, ale będzie trudniej ruszał z obciążeniem... coś za coś.

Autor:  misiol [ 01 maja 2011, 12:53 ]
Tytuł: 

Na podstawie zdjecia moze byc trudno ocenic wszak to chyba z zewn to samo tylko ilosc zabkow sie zmienia. Gdziesz czytalem ze typ mostu jest gdzies napisany na tabliczce znamionowej w aucie. Czy ktos wie gdzie ona jest i co na niej powinienem znalesc?

Autor:  nysanek [ 01 maja 2011, 13:40 ]
Tytuł: 

te dane techniczne pokazuja dokladnie przelozenie ,ze w tarpanach z silnikiem fiata jest o jeden zabek mniej na walku atakujacym 7/41 bo silnik jest slabszy , fabryka to przewidywala na obciazanie samochodu , ale z silnikiem S21 to mozna dac 9/41 wiecej nie bo za slaby bedzie. W instrukcjach sa podane przelozenia na tabliczkach znamionowych tego niema , mosty maja wbite numery na obudowie , ale niema tam tez nic nabitego o przelozeniu.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/