Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

FSR TARPAN - wersja robocza
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=22&t=1521
Strona 1 z 9

Autor:  monterr07 [ 15 lutego 2011, 15:27 ]
Tytuł:  FSR TARPAN - wersja robocza

Witajcie :)
Założyłem ten wątek, aby pogadać o Tarpanach. O Tarpanie nie wiadomo za wiele, książek na jego temat dużo nie ma. Myślę, że jakby zapytać przedszkolaków, jak wygląda Tarpan - nie odpowiedziałyby, chyba że dziadek czy wujek ma takiego w stodole. Co innego Żuk, Nysa czy Polonez - te auta zna każdy, nawet jak nimi nie jeździł :D Rzeczy które opiszę, opieram na instrukcjach, prospektach, zdjęciach, gazetach Motor czy internecie (chociaż tutaj, nie można w 100% wierzyć, jak wiadomo każdy może napisać co chce, tak jak ja teraz) :P.
Historia z Tarpanem zaczęła się w 1972, gdy jakiś I sekretarz KW PZPR okręgu poznańskiego, chciałby rolnicy mieli pickupa z prawdziwego zdarzenia. No i od słowa do słowa, rozporządzenia itp. Powstały prototypy, Warta i Tarpan. Jak to wiadomo, testy, poprawki i tak, w 1973 roku wyprodukowano Tarpana 233.
Tarpan 233
Tarpan 233 to pierwsza wersja Tarpanów. Klamki, kierownica, przełączniki czy kierunkowskazy - z PF 125p. Silniki które napędzały 233 to M-20 i S-21 (nie wiem, od którego roku weszły do produkcji 115C) Podobnie zawieszenie, belka przednia most i skrzynia biegów - z Żuka. Atrapa nie zasłaniająca reflektorów a zderzak podobny do fiatowskiego - niezbyt estetyczny, przyczepiony do pasa przedniego. Napisu po bokach chyba jeszcze nie stosowano, natomiast od razu pojawiły się litery na masce.
233 jest chyba jedynym modelem, o którym napisano książkę napraw, jednak na okładce pojawił się ... 235, który jest prototypem. O nim coś naskrobię później :P .
Pierwsze Tarpany, miały koła 15 calowe. Produkowane modele : Standard, kombi, pick-up i skrzyniowy.
Obrazek
Obrazek Obrazek
Tarpan 237
W 1983 roku pojawił się Tarpan 237. Mechanicznie się wiele nie zmienił, głównie wygląd. Przede wszystkim pojawiła się nowa atrapa. zachodząca na reflektory, nowy zderzak, nadal mocowany do nadwozia. W nim pojawiły się elementy z PF 126p i Poloneza - kierunkowskazy, klamki czy kierownica. Silniki - S-21 i 115C, elementy podwozia nadal te same co w 233.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tarpan 239D
W tym modelu zmieniło się chyba najwięcej. Przede wszystkim - nowy silnik. Perkins 3P, znany z Ursusa. Ze zmianą silnika wiąże się zmiana belki przedniej - belka z Żuka nie pasowała do silnika, ponieważ Perkins jest ''wyższy'' niż S-21 czy 115C. Pojawiły się nowe koła - większe, 16 calowe, pod drzwiami podnóżki ułatwiające wejście do auta. Nowy zderzak, bez żadnych wygięć, mocowany do ramy (pierwsze 239 miały jeszcze chyba zderzaki z wcześniejszego modeluu). Na drzwiach pojawiły się nowe uchwyty lusterek, tzw typu bezpiecznego. We wnętrzu - nowe przełączniki i inne zegary. Produkowany tylko jako wersja skrzyniowa i standard, jako Tarpan 237D.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Tarpan 237D
Z tym wytworem poznańskiej fabryki mam problem. Wyglądał niby jak 239, lecz widziałem kilka takich z silnikiem benzynowym, a belka z Perkinsa. Na jednej ze stron internetowych, przeczytałem że 237D był prototypem i miał prototypowy silnik na olej rzepakowy. Ile w tym prawdy? nie wiadomo.


Fabryka Samochodów Rolniczych nie wyposażała swoich samochodów do służb takich jak straż czy milicja. Tarpany spotykane w tych służbach, to raczej wytwory właścicieli.

Zdjęcia pochodzą głównie z internetu, przepraszam jeżeli kogoś uraziłem za użycie jego zdjęć.

Autor:  Marian [ 15 lutego 2011, 15:45 ]
Tytuł: 

Super :) lubie, jak wszystkie informacje są w jednym miejscu :) Sam nic od siebie nie dodam, bo nie siedzę w temacie Tarpanów.
P.S. Poszła PW :)

Autor:  monterr07 [ 15 lutego 2011, 15:46 ]
Tytuł: 

Dzięki Marian. Poogarniam to jeszcze i dam na oldtimery, jak prosiłeś :D

Autor:  monterr07 [ 15 lutego 2011, 15:50 ]
Tytuł: 

Jeżeli chodzi o kształt nadwozia, to 1983 zmieniły się błotniki przednie. Krótsze przedłoczenie i inny wzór nadkoli.
Co do książek pana Skwarka o 233. Pierwsza wersja, o 233 miała na rysunku żóltą 233 w wersji standard. Dopiero do 233S i F233 na obrazku zamieścili 235

Obrazek
Obrazek

Autor:  monterr07 [ 15 lutego 2011, 20:24 ]
Tytuł: 

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Autor:  Dziwny Mag [ 16 lutego 2011, 00:07 ]
Tytuł: 

No, Młody :wink: - szacunek! :D Dobra robota :)
Napisz może - na razie - ze to wersja robocza tematu - wspólnymi siłami i przy odrobinie czasu zrobimy z tego naprawde porządne opracowanie na temat Tarpana.
Bazuj najlepije tylko na książkach i katalogach, ewentualnie relacjach ludzi możłiwych do sprawdzenia. Bajki i anegdotki zaznacz, że są anegdotkami :)
Tarpan, podobnie jak inne auta, miał na ile to tylko możłiwe wykorzystywać elementy samochodów już produkowanych.
Przedni zderzak Tarpana 233 to tylny zderzak Warszawy pick-up.

Jak mi coś wpadnie w oczy, to tu będę się "dowalał" ;) - a ty edytuj może wówczas swój pierwszy post - ok? Z czasme posprzątam i niepotrzebne już posty - w tym ten w pierwszej kolejności - wywalę. Może tak być?
Pozdrawiam! :D

Autor:  monterr07 [ 16 lutego 2011, 15:29 ]
Tytuł: 

Wiadomo, że wersja robocza. Sam nic nie zdołam. Moim marzeniem było by zobaczyć zdjęcia z produkcji Tarpana, jakieś dokumenty czy coś takiego.

Autor:  PONY007 [ 16 lutego 2011, 22:27 ]
Tytuł: 

Chętnie poczytam też o Warcie:) Osobiście najbardziej lubię 223, ale fajnie się czyta, tak trzymać!

Autor:  monterr07 [ 17 lutego 2011, 14:19 ]
Tytuł: 

O Warcie też coś poszukam. Teraz poluję na Motory o tarpanach, kupię może sobie książkę o 233 a na jakiejś stronie były artykuły z Młodego technika (stamtąd dowiedziałem się, że standardy i kombi miały przesuwaną ścianę :D )

Autor:  Dźwiedziu [ 10 marca 2011, 18:57 ]
Tytuł: 

Ostatnio wylicytowałem parę Motorów z Tarpanami (ciekawe czy się nie podgryzaliśmy momentami), więc jak do mnie dojdą, to mogę wrzucić skany/foty materiałów.

Autor:  monterr07 [ 10 marca 2011, 19:26 ]
Tytuł: 

A to kolega mnie wyprzedził :D Ostatnio też był, 70 drogowe badanie, ale zapomiałem zalicytowac.. :( za 5 zł poszło

Autor:  Dźwiedziu [ 11 marca 2011, 00:18 ]
Tytuł: 

Jak od AntykwariuszPL to właśnie ja kupiłem :P

Autor:  monterr07 [ 15 marca 2011, 21:03 ]
Tytuł: 

Jutro zrobię skan ''WYKAZ ASO TARPAN 239 D'' ;)

Autor:  monterr07 [ 01 maja 2011, 12:05 ]
Tytuł: 

BLOKADA MECHANIZMU RÓŻNICOWEGO czyli inaczej blokada tylnego mostu. Była ona montowana w samochodach TARPAN 233 i 237, w wersjach z silnikiem S-21 (S233 i S237). Blokada była montowana na życzenie klienta. Dźwignia do uaktywniania blokady znajdowała się między fotelami, obok hamulca roboczego, czyli ręcznego. Po podciągnięciu jej do góry o ok 40mm i następnym opuszczeniu, blokada włączyła się automatycznie, gdy występowała różnica prędkości tylnych kół, np podczas jazdy po piachu czy żwirze. O połączeniu półosi sygnalizowała lampka na tablicy wskaźników (na dole, po prawej stronie - czerwona). Blokadę można było włączyć zarówno podczas jazdy jak i postoju. Aby wyłączyć blokadę, należało powtórzyć czynności - podciągnąć dźwignię i opuścić.
Obrazek

WYKAZ ASO TARPAN 239D
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Zastanawia mnie, gdzie był fabrycznie montowany klakson w Tarpanach. W moim Tarpanie, klakson włącza się przyciskiem pod kontrolką włączenia świateł, ale jednak w instrukcji obsługi zarówno 237 i 239D przycisk klaksonu wskazuje na kierownicę, jak np w Polskim Fiacie 125p.

Nie pamiętam czy wspominałem - w Tarpanie 237 zmienił się kształt błotników ;) Wystarczy spojrzeć na zdjęcia.

Autor:  monterr07 [ 17 czerwca 2011, 12:55 ]
Tytuł: 

Ciekawy artykuł o Tarpanie, skany zapożyczone ze strony oldtimery.com dzięki koledze Moch. Mam nadzieję, że nie obrazi się za użycie ich tu :D
http://images47.fotosik.pl/181/a2e5cdf1e962f8e9.jpg
http://images44.fotosik.pl/181/c1abaea1f9315a15.jpg
http://images38.fotosik.pl/176/d6d26df7f8384bca.jpg

Strona 1 z 9 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/