Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

FSR TARPAN - wersja robocza
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=22&t=1521
Strona 8 z 9

Autor:  monterr07 [ 05 marca 2019, 12:11 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Podczas dyskusji o numerach nadwozia w wątku Niutka, zacząłem się zastanawiać jak oznakowane Tarpany wychodziły z Fabryki. Czy właściciele Tarpanów mogą pochwalić się swoimi numerami nadwozia/VIN, żebyśmy mogli uzyskać jakąś "charakterystykę"?

Mój 239D miał pełny numer VIN, Niutek i Sukiennik (odpowiednio 1989 i 1987 rok prod. Tarpanów) mają jedynie pięciocyfrowy numer nadwozia wpisany w dowód. To mi się wydaje ciekawe, gdyż instrukcja do 239D "wypuszczona" w 87 roku już przewiduje pełen VIN. Jak to wygląda w starszych modelach? Zakładam, że tam rzeczywiście może być sam numer nadwozia/ramy.

Żeby nie być gołosłownym sam zacznę, w moim 239D z końcówki 1990 roku numer przedstawiał się następująco SURW9R000LA005853, gdzie:
SUR - Fabryka Samochodów Rolniczych w Poznaniu
W9R000 - pewnie oznaczenie modelu 239D, W to pewnie silnik wysokoprężny, 9 - 239, R rolniczy (skrzyniowy), 000 pewnie jako inne oznaczenia "wyposażenia". Nie wiem czy tak jest, wymyślam, ale wszystko dla porównania z innymi samochodami.
L - rok produkcji, 1990
A - to miejsce oznacza zakład produkcyjny, A - czyli jedyny zakład FSR.
005853 - czyli by wskazywało na to że mój samochód był 5853 Tarpanem 239D który opuścił Fabrykę. Nie jestem jedynie pewien czy jest to część z numeru ramy czy nadwozia, numer nadwozia miałem na pewno taki sam, numeru ramy nigdy nie mogłem dojrzeć.

Liczę na odzew, przy okazji pozwoli nam to ustalić wielkość produkcji Tarpanów, szczególnie mnie ciekawi jak to wyglądało na sam koniec produkcji.

Autor:  Dziwny Mag [ 05 marca 2019, 13:32 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Mam pod ręką tylko dowód, sam wehikuł jest zakitrany u kumpla na wiosce.
Tarpan 233S, rok produkcji 1978; w dowodzie tylko pięć cyferek numeru ramy: 59686.
Prawde mówiąc, nie pamiętam, jak nr wygląda fizycznie na autku; tabliczka jest nieczytelna 8)

Edycja:
Jeszcze kwestia numeru NADWOZIA wpisanego w dowodzie zamiast numeru ramy - w skrócie - zdarzyć się mogło w toku eksploatacji. Byłoby zaś ewenementem, gdyby było tak od nowości.

Autor:  atom1 [ 05 marca 2019, 19:54 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

moj jest 237 89 i mam krotki vin 5 cyfr, nie chce mi sie isc po dowod ale jutro uzupelnie ;-)

Autor:  miras7 [ 06 marca 2019, 12:04 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Monterr07 - to bardzo dobry pomysł. Nikt inny tego nie uporządkuje jeśli sami się tym nie zajmiemy. Proponuję podawać nr ramy, nr nadwozia oraz który jest na tabliczce i jak to wygląda w dowodzie. Przypisać to do rocznika z dowodu, ale fajnie by było podać podstawową charakterystykę - rama nowa/stara, nadwozie, silnik, wersja itp

Autor:  sukiennik68 [ 06 marca 2019, 14:40 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Tarpan 239d, 1987 r. nr ramy 01020, numer nadwozia( kabiny) 01023, silnik nr P82242, skrzynia z plandeką :D

Autor:  Dziwny Mag [ 06 marca 2019, 15:09 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

O! To już jest "ciekawostka" - wygląda, jkaby diesle były liczone od zera, jako nowy, osobny samochód.

Autor:  miras7 [ 06 marca 2019, 15:18 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Myślałem, że każda kolejna informacja będzie sprawę porządkować, a tu coraz ciekawiej :roll:

Autor:  monterr07 [ 06 marca 2019, 15:27 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Akurat to mnie nie dziwi, tak jak pisałem mój miał numer 5853, więc wątpię że to byłby prawie 6000 Tarpan od 1973 roku. Rama też była zmieniona, więc to jasne że nadali nowe numery, badziej mnie ciekawi różnica w numeracji między 233 a 237.

Sprawdziłem rachunek zakupu: numer podwozia jest wpisane "5853", więc nie wiem skąd się wziął pełny numer VIN. W dowodzie na pewno było SURW9R000LA005853.
Numer silnika P163273U.

Ogólnie doszedłem do wniosku, że jak nam uda się zebrać kilka Tarpanów to można zrobić spis, oczywiście osobno diesle, osobno benzynowe bo pewnie tak były oznaczane. Czekam na info od znajomego który remontuje 237D.

To co pisałem wyżej o 233 i 237, myślę że tam pula numerów była wspólna, ale okaże się to wszystko po przeanalizowaniu danych.

Przemek - co wiemy o wielkości produkcji Tarpana? Ja nie mogę sobie przypomnieć żebym widział te dane, książeczek Wielińskiego nie mam przy sobie. Jedyne czego jestem pewien to ok. 6500 wyprodukowanych Tarpanów z silnikiem diesla, biorąc pod uwagę mój egzemplarz. Wielkość produkcyjna ok. 1000-1500 sztuk rocznie, biorąc pod uwagę rozstaw numerów między Sukiennikiem a moim byłym.
Swoją drogą, jeżeli się nie mylę, to ciekawie to wygląda w porównaniu z Golfem II, którego tylko w edycji limitowanej Fire and Ice wypuszczono ok 7000 egzemplarzy. Podkreślam: limitowanej.

Autor:  monterr07 [ 07 marca 2019, 21:22 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Tarpan 237D znajomego, obecnie w remoncie (namawiam żeby zalogował się na nasze forum):
Numer VIN: SURD7S000LA006457, "L" wskazuje na produkcję w 1990 mimo, że data pierwszej rejestracji 9.05.1991. Uwaga! Numer odczytany z tabliczki na ramie (!), w papierach tylko czterocyfrowy (!!) numer. Numer kabiny 79185, pierwsze co mi przyszło do głowy do dalszy ciąg numerowania kabin od 1973 roku, jednak znajomy mówi że Tarpan miał przekładaną budę. Silnika brak, obecnie montowana jest Andoria (namawiałem na Perkinsa :D ). Jednak wydaje mi się że "dieslowskie" kabiny były numerowane od zera (kabiny między 237 a 239D/237D posiadały różnice m.in inny pas przedni, przeniesienie wlewu paliwa w kabinie "standard" z lewego tyłu na prawy środek, inna podłoga - otwór na wewnętrzną maskę silnika), ponieważ wydaje mi się że w moim numer był czterocyfrowy, na 70% identyczny z tym w numerze VIN (numerem ramy).

Podsumowując:
Jeżeli chodzi o kodowanie numeru VIN to:
SUR - oznaczenie fabryki, tak jak pisałem;
dalsze trzy znaki:
-W9R - w przypadku modelu 239D (krótka kabina, paka drewniana)
-D7S - model 237D, 6 osobowy.
Wychodzi na to, że "W" które wcześniej podejrzewałem o oznaczenie modelu silnika raczej nim nie jest.
Dalsze znaki bez zmian, tj. 000 - powinno być oznaczeniem "wyposażenia" samochodu, L, rok produkcji, w obu przypadkach 1990, A - zakład produkcyjny, tu wiadomo, i ostatnie sześć cyfr indywidualny numer pojazdu, prawdopodobnie równoznaczny numerowi ramy.
Numery ram dla 237D i 239D z jednej puli.

A także: przypadek 237D z nabitym VIN na ramie pozwala mi stwierdzić że chłopaki mogą też znaleźć pełne 17 znakowe oznaczenie samochodu. A nawet jestem w stanie sam im podać jaki VIN powinien być :D

Teraz zostaje mi się odezwać do nowego właściciela w celu uzupełnienia danych których nie pamiętam (m.in numer kabiny), choć i to nie będzie w 100% pewne, bo i mój przechodził remont w 1996 i nie wiem na ile kabina jest oryginalną kabiną, która opuściła zakład na tej ramie.

Jak odezwę się do sąsiada i znajomego, licząc na szczęście że zachowali jakieś dokumenty to postaram się zdobyć dane dwóch Tarpanów 239D.

Autor:  miras7 [ 07 marca 2019, 21:56 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Dorzucę dane swojego, choć nie ma ich wiele: nr ramy 64376, nr nadwozia 50369, wersja F233RS, DR brak, tabliczki brak. Rama nowy typ, nadwozie stare, silnik 1.5

Autor:  monterr07 [ 07 marca 2019, 22:04 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Jak dobrze kojarzę, to Twój Tarpan jest prawdopodobnie produkowany w 1983?

Co do poprzedniej wiadomości nt. mojego przypuszczenia wielkości produkcji diesla, mogłem się machnąć o jakiś 1000-1500 biorąc pod uwagę numer ramy Tarpana 237D mojego kumpla, ale myślę że więcej jak 8000 nie powstało.

Autor:  Dziwny Mag [ 07 marca 2019, 22:46 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

monterr07 pisze:
Przemek - co wiemy o wielkości produkcji Tarpana? Ja nie mogę sobie przypomnieć żebym widział te dane, książeczek Wielińskiego nie mam przy sobie. (...).

To, co idzie ustalić z monografii pana Wielińskiego mówi tak:
wszelkich Tarpanów do 1991 włącznie powstało 77844szt. (w tym już jest trochę diesli jak i pierwsze Honkery - Honkerów w tym może być OKOŁO 950 - 1200).
Za lata 1992 - 1995 brak konkretnych danych.

Autor:  monterr07 [ 07 marca 2019, 22:52 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Brakuje mi tych książeczek pod ręką, muszę zabrać ze sobą przy następnej wizycie w domu. No i dokupić następne, bo nie mam całej kolekcji :D
Biorąc pod uwagę ok. 7500-8000 diesli, ok 1000 Honkerów do 1991 roku, to możemy przyjąć jakieś 69 tys sztuk tarpanów benzynowych ogółem, z motorami M20, S21 i fiatowskimi.

Autor:  Dziwny Mag [ 08 marca 2019, 01:03 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

Inaczej: do czasu uruchomienia w sierpniu 1986 produkcji diesla, wyjechało z fabryki około 60200 szt Tarpanów benzynowych (podkreślam "około", z czego na pewno nie mniej, niż w/w).

Wielkość produkcji za lata 1986 - 1991 to 24842 sztuki - w tym są wszystkie: benzynowe, diesle i Honkery.

A zostały jeszcze lata 1992 - 1995, gdzie nadal był w jakichś ilościach produkowany 337/239D i Honker. Honkerów powstało w tym czasie nie mniej, niż 600 i raczej nie więcej, niz około 1000.

Generalnie przy takich danych, jakie mamy, to, co szacujesz jest bardzo prawdopodobne. Zwłaszcza, że od najpóźniej 1990/91 dominował diesel...

Autor:  sukiennik68 [ 08 marca 2019, 14:19 ]
Tytuł:  Re: FSR TARPAN - wersja robocza

gdzieś czytałem ( niestety nie mogę na szybko zlokalizować źródła ale będę próbował :D ) że w przedostatnim roku produkcji FSR wyprodukowała ok 650 egzemplarzy 239d a w ostatnim tylko ok 230 szt.

W Automobliście 12/2018 jest informacja że wyprodukowano ogółem ok 6000 szt Honkera w ciagu 30 lat to średnio wychodzi 200 szt / rok. Rzeczywiście tylko tyle? :shock:

Strona 8 z 9 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/