Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Tarpan Rolnik na przestrzeni lat
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=22&t=4542
Strona 1 z 1

Autor:  sebek [ 20 sierpnia 2019, 22:21 ]
Tytuł:  Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

Witam, kiedyś dawno temu miałem tu konto ale chyba poleciało w kosmos. Tak mnie tknęło znów tu zajrzeć :roll: Przy okazji już trafiłem na kilka znajomych "twarzy" :mrgreen:

Ale do tematu. Poszukuję informacji na temat różnic konstrukcyjnych w Tarpanach na przestrzeni kolejnych lat produkcji ( dizla pomińmy interesują mnie wersje benzynowe sprzed 1990 roku).

- 2 typy ram
- klamki scyzoryki / 126p
- kierunki/postoje przód
- kierunki boczne
- przetłoczenie błotników przednich ( wewnętrzne/zewnętrzne tłoczenie oraz cięty/kantowany narożnik przy zejściu maski z pasem przednim)
- 2 rodzaje atrapy przedniej
- 2 ( a może więcej ? ) sposoby montażu/typy nagrzewnic
- 2 typy lusterek zewnętrznych
- 2 typy mocowania zderzaka przód

Teraz pytania / rzeczy które nie dają mi spokoju :

- Czy występowały wersje z otwieranym deklem w dachu nad środkowym miejscem pasażera w przednim rzędzie siedzeń ? Ma ktoś jakieś zdjęcia z typami jakie występowały jeśli było to fabryczne ?

- zawiasy maski, czy zawsze występowały te śmieszne dwuprzegubowe łamiące maskę przy otwieraniu? Czy może występował jeszcze jakiś inny typ zawiasu maski ?

Jak ktoś zna jeszcze jakieś inne różnice/rzeczy które zmieniały się na przestrzeni lat produkcji to prosiłbym o wypisanie :)

Autor:  Dziwny Mag [ 30 sierpnia 2019, 11:01 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

Wszystko, co wymieniłeś, występowało, mimo wszystko, w pewnych "kompletach" i chronologicznie. Tylko klamki skalpele / kasetowe przez pewien czas występowały naprzemiennie przy nowym typie ramy i kabiny (atrapa, zderzak, kierunkowskazy...).

Zawiasy - najstarsze roczniki miały prosty kątownik na sworzniu, zastąpiony dosc szybko tymi nożycowymi zawiasami. One zostały już do końca produkcji.

Wywietrznik w dachu - występował na prospektach, bywał zamontowany w fabryce w niektórych indywidualnie przygotowywanych autach. W starszych to był zwykle wywietrznik taki, jak w Żukach; zdarzały się wywietrzniki (małe) identyczne jak w Nysach,

Autor:  sebek [ 09 września 2019, 21:10 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

Dzięki bardzo za pomoc.

Kolejne pytanie. Od kiedy do kiedy występował silnik dolnozaworowy? Po czym poznać że taki silnik był fabrycznie? Niestety mam auto, które chcę przywrócić do oryginału, w papierach jest wbity inny silnik ( jest MB), ściana grodziowa została bardzo dawno temu przerobiona.

Autor:  sukiennik68 [ 09 września 2019, 22:48 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

silnik dolnozaworowy M20 montowano w Tarpanach do 1976r.

Autor:  sebek [ 10 września 2019, 19:10 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

Dzięki za informację. Od którego roku szedł S21 (teoretycznie powinien być dostępny od samego początku, bo opracowany był jeszcze nim powstał Tarpan)? Z tego co wnioskuję po konstrukcji ściany grodziowej (części, której nikt nie przerabiał), wszystko wskazuje na to, że był tam albo M20 albo S21. 1500 nie było to na pewno.

Ewentualnie może ktoś się orientuje jakie przełożenie mostu było przy M20 ? W Żuka przy S21 leciało 5,125 więc w Tarpanie można by się spodziewać takiego samego przy S21. Przy 1500 był ~5,8

Autor:  sukiennik68 [ 10 września 2019, 19:24 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

przełożenie mostu w Tarpanie z silnikiem M20 to 5,125- odpowiednio 8 i 41 zebów. Wg mojej wiedzy s21 był montowany w Tarpanie od początku , przemiennie z silnikiem M20.

Autor:  Dziwny Mag [ 11 września 2019, 00:38 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

Przy M20 i S21 - 5,125.
M20 był w pierwszych egzemplarzach, bo fabryka w Antoninku działała poza centralnym rozdzielnikiem materiałów. Surowiec i części do produkcji organizowali bardziej jak "prywaciarze", niż jak państwowa fabryka. Stąd M20, ponieważ ze zdobyciem S21 był kłopot.
Wg literatury, M20 był w pierwszych kilkuset egzemplarzach (niecąłym tysiącu), a od połowy 1974 roku zaczęto montować już tylko S21.

Autor:  sebek [ 11 września 2019, 18:44 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

W sumie to jeszcze parę tematów nie daje mi spokoju z tym moim autem. Czy występowały Tarpany bez zderzaka przedniego ? Do tego tylna klapa jest gładka ( bez napisu Tarpan).

I teraz najciekawsze stare błotniki ( walcowane do środka nad kołem i z zejściem w stronę atrapy w narożniku przy samym przodzie maski(chodzi o górny narożnik), brak miejsc na napis "Tarpan" na pokrywie silnika ( i nie jest to ani zaspawane ani zaszpachlowane), jednoczenie brak kierunkowskazu bocznego ale co najdziwniejsze to też brak miejsca na kierunkowskaz przedni (a powinien być Fiatowski starego typu ten chromowany), tak jakby błotniki były pod nowy typ atrapy ale to się kompletnie kupy nie trzyma. Kierownica też jakaś inna ( bez napisu FSR) z metalową obudową przełączników zespolonych i kolumny kierowniczej.

Do tego odseparowane siedzenia z przodu ( brak ławy po prawej stronie). Może to być przeróbka, choć z drugiej strony wygląda to bardzo podobnie jak było w moim fabrycznym Rolniku tylko brakuje środkowego fotela bo ktoś w tym miejscu zrobił miejsce na lewarek biegów.

Autor:  Dziwny Mag [ 12 września 2019, 00:17 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

Dasz radę wstawić zdjęcia auta, o którym rozmawiamy? To może wiele uprościć :)
Wczesne Tarpany nie miały napisu z pojedynczych literek - pojawił się z czasem. Tylna klapa całkiem gładka też może być fabryczna. Brak przedniego zderzaka i to, co piszesz o błotnikach, to by wskazywało na... serię próbną. Oczywiście zakładając, że to nie jest jakaś zmota :wink:
Kierownica powinna być wtedy jak w Warszawie i Żuku (ta z napisem FSR to już jest fiatowska, ze 125p).
Jest szansa na zdjęcia? :wink:

Autor:  sebek [ 12 września 2019, 19:34 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

Kurcze nawet nie mam przy sobie a praca zawodowa wywiała mnie z kraju na jakiś czas :roll: Przeglądałem sporo zdjęć na internecie i wydaje się być podobny do tego (choć są pewne rozbieżności, ale nie wiem czy to nie radosna twórczość pierwszego właściciela):

Obrazek


Na pewno pokrywają się tematy takie jak :

- brak zderzaka z przodu
- wykonanie komory silnika ( choć tunel na silnik nie jestem pewien czy w moim jest oryginalny bo jest "kanciasty")
- zawiasy maski wyglądają identycznie jak te na zdjęciu
- brak napisu "Tarpan" na masce
- błotniki przednie wydają się być podobne, ale tu musiałbym się przyjrzeć bo samochód nie ma atrapy ( tej kratki zrobionej "z płotu"), jednocześnie na pewno nie pasuje atrapa starego typu z Tarpana sprzed okresu wprowadzenia jednolitego pasa przedniego


Rzeczy które się nie pokrywają to:
- szyby w drzwiach ( na zdjęciu są inne niż później występujące w Tarpanie)
- klamki ( tu jest jakaś malutka, w moim jest ze 125p "skalpel" jak wyżej napisałeś)
- lusterko ( sposób mocowania) ale tu nie jestem pewien, musiałbym się przyjrzeć bo nie pamiętam

Autor:  sukiennik68 [ 12 września 2019, 20:44 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

czyżbyśmy byli na tropie św. graala? :D

a taki szczegół jak wspornik maski silnika, jest mniej więcej umieszczony symetrycznie czy też może z boku ? nie sądzę aby komuś sie chciało przerabiać taki detal, więc może to być jakąś wskazówką

Autor:  sebek [ 13 września 2019, 17:26 ]
Tytuł:  Re: Tarpan Rolnik na przestrzeni lat

W sumie to nie wiem, będę musiał do ojca zadzwonić żeby rzucił okiem. Dam znać za jakiś czas.

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/