Dzisiaj jest 29 marca 2024, 01:00


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Autor Wiadomość
Post: 24 lipca 2013, 11:15 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 14 lipca 2013, 09:49
Posty: 12
Lokalizacja: Lublin
Witam Wszystkich!
Chciałbym się tutaj podzielić z miłośnikami prl-owskiej motoryzacji swoim Tarpanem 237.
Kupiłem pod koniec 2012r Tarpana 237 z silnikiem fiata 1.5 od syna pierwszego właściciela więc praktycznie z pierwszych rąk. Niestety szczególnie stan blacharski tarpana pozostawia duuużo do zyczenia. Mechanicznie autko jeżdzące (przyjechało na kołach 70km do Lublina !)
Po konsultacjach z Dziwnym Magiem i Monterem ustaliliśmy że jest to nietypowa przejsciowa wersja ze starymi błotnikami, nowym przodem i dziwacznym pasem przednim z włókna szklanego który był zamontowany seryjnie

zapraszam do oglądania galerii:

https://skydrive.live.com/redir?resid=D ... h0HXfJ6e0o

Moim zamiarem jest przywrócenie tarpana do stanu mozliwie zblizonego do fabrycznego. Obecnie zacząłem poszukiwanie części głównie blacharski. Udało mi się nawet zdobyć kilka elementów podłogi :-)

Do czasu kiedy zacznę konkretne prace remontowe przy tarpanie chciałem kilka razy się nim przejechać i wykorzystać możliwości transportowe ale pojawiły się pierwsze problemy....

przy praktycznie pierwszym tankowaniu okazało się gumowe rury łączące wlew paliwa ze zbiornikiem są popękane i paliwo zamiast do zbiornika leci na ziemię...

Udało mi zakupić rury gumowe od poloneza atu o tej samej średnicy, nowe opaski zaciskowe i z tym problemem się uporałem.

Nie jest jednak tak dobrze gdyż zorientowałem się szybko że w tarpanie nie działają kierunkowskazy. Sprawdziłem wszystkie bezpieczniki bo tutaj miałem nadzieję że znajdę przyczynę. Niestety. Wszystkie bezpieczniki wyglądają na dobre. Rozkręciłem osłonę kolumny kierownicy, zdemontowalem przełączniki (rogi), sprawdziłem chyba wszystkie złączki, spryskałem elektrosolem i nic. Żeby było ciekawiej to zniknęły światła mijania i drogowe...
Musiałem się na tą chwilę poddać przynajmniej do zdobycia jakiegoś schematu instalacji lub książki napraw.
Wtedy wrócę do tematu napraw


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 24 lipca 2013, 21:42 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 września 2010, 19:26
Posty: 536
Lokalizacja: Sulejów
Pojazd: Pannonia T2 1962
A żarówki są dobre? :) Może styki lamp wymagają wyczyszczenia, albo przerywacze kierunkowskazów do wymiany.

Ładny ten Tarpan, mimo rdzy i wgnieceń. Będzie jeszcze piękniejszy po remoncie i wszelkich poprawkach :)

_________________
Pannonia T2 - 1962


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 28 lipca 2013, 08:37 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 14 lipca 2013, 09:49
Posty: 12
Lokalizacja: Lublin
Jeszcze nie udało mi się naprawić elektryki w moim tarpanie. Zabrakło czasu :(
Sprawdzę jednak wszystkie sugestie :)

Będzie mi jednak łatwiej z podmianą części gdyż...

Stałem się właścicielem drugiego Tarpana :D

Tym razem to 237 z 1989r z silkiem s-21. Pojechałem obejrzeć licząc na to że coś zakupię z części a ostatecznie kupiłem całego. Samochód okazał się być w dużo lepszym stanie niż mój pomarańczowy egzemplarz

Obrazek Obrazek Obrazek


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 28 lipca 2013, 21:39 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 września 2010, 19:26
Posty: 536
Lokalizacja: Sulejów
Pojazd: Pannonia T2 1962
Śliczny jest! :) Będziesz miał dwa, czy któregoś z nich zrobisz na dawcę części ? :)

_________________
Pannonia T2 - 1962


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 01 sierpnia 2013, 01:56 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 14 lipca 2013, 09:49
Posty: 12
Lokalizacja: Lublin
Dzięki Monter za podpowiedz w sprawie kierunkowskazów! Za sprawą zakupu drugiego tarpana (zielonego) podmieniłem przerywacz i okazało się że to on jest wadliwy w pomarańczowym.
Z kierunkowskazami ok ale teraz zniknęły mi mijania i drogowe...
:(

Tak więc teraz z tym walczę przy "pomaranczce"

Co do planów restaurowania to mam niemały dylemat...
Na pewno muszę się skupić na stworzeniu 1szt do stanu oryginalnego. na 2 egzemplarze nie mogę sobie pozwolić.
Tak jak pisałem i widać na zdjęciach, pomarańczowy to model przejsciowy z silnikiem 1,5. Niestety stan blacharski jest kiepsciutki, podłoga kabiny to ordynarnie wspawana blacha, przód już naprawiany, podłoga paki mocno dziurawa a dodatkowo nie wiem co jest ale samochód jest strasznie słaby. Vmax 60/h przy silniku 1,5 i skrzyni 4 to chyba trochę za mało. Nie wiem więc czy jest coś nie tak z silnikiem czy też może to kwestia zasilania. Przebieg to 50tys km
Plusy są takie że mam tego tarpanika zarejestrowanego, ubezpieczonego


Zielony jest nowszy (1989) z silnikiem S21 , skrzynia 3, w dużo lepszym stanie. Praktycznie blacharsko oryginał z poprawkami lakierniczymi. Także od 1 właściciela. Rama i podwozie zakonserwowane, podłoga do naprawy ale wszystko się trzyma kupy. Przebieg 17tys km. Zawieszeniowo sztywny. jestem w trakcie regeneracji gaźnika i pompy paliwa. Wymieniłem przewody gumowe pompy hamulcowej. Niestety jest bez papierów...

I teraz do rzeczy. mam dwa pomysły:
jeden to taki że bazując na ramie i nadwoziu zielonego (w lepszym stanie) wstawiać 1,5 zamiast 2,1, wizualnie zrobić starsze przetłoczenia błotników, starsze lusterka, felgi z deklami chromowanymi...

drugi pomysł jest taki że robić zielonego bez zmian i rejestrować go na zabytek za 2 lata jak skonczy 25 lat :D

Nie mam na razie porównania jak się ma fiatowskie 1,5 i skrzynia 4 do 2,1 S21 ze skrzynią 3

Co byście radzili?

Tak na marginesie to udało mi się zakupić poszycie drzwi prawych i parę elementów podłogi.
Gdyby ktoś miał namiary na lokalne sklepiki gdzie może się coś jeszcze mogło uchować z części do tarpana to będę wdzięczny za namiary
:D


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 01 sierpnia 2013, 09:53 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 września 2010, 19:26
Posty: 536
Lokalizacja: Sulejów
Pojazd: Pannonia T2 1962
Nie ma za co :)

Ja bym wolał zachować zielonego ze względu na stan, chociaż pomarańcza jest bardziej "unikatowa" jeżeli można to tak nazwać ;) Zależy też czy potrzebujesz teraz np. takiego samochodu żeby coś przewieźć czy coś - jak sam piszesz zielony jest w lepszym stanie, tylko szkoda, że nie ma papierów do niego.

_________________
Pannonia T2 - 1962


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 01 sierpnia 2013, 15:47 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Zrób mu opinię rzeczoznawcy, masz 2 tarpany, możesz zarejestrować na żółte jako część kolekcji. Spróbuj iść tym tropem. :) Nie zawsze musi mieć 25 lat, żeby mieć żółte. To tylko kwestia chęci rzeczoznawcy. Jak znajdziesz takiego, co Ci wystawi opinię już teraz, to nie masz z tym problemu. Ale tak, czy owak musisz mieć dowód zakupu, albo czekać na zasiedzenie.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 04 sierpnia 2013, 10:27 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 14 lipca 2013, 09:49
Posty: 12
Lokalizacja: Lublin
Dziękuję za podpowiedzi!
Zupełnie nie wiedziałem że można zarejestrować jako zabytkowy przed upływem 25 lat. Będę więc drążył ten temat a że mam dobry kontakt z rzeczoznawcami to myślę że przebrnę temat. Zresztą tak naprawdę zanim doprowadzę zielonego do stanu fabrycznego to jak znam życie to pewnie minie 2 lata i nie będzie problemu.
Na razie poszedł gaźnik i pompka paliwa do regeneracji. Postaram się zgłębić temat ustawienia zapłonu. Jak odpalę i przejadę się zielonym to pewnie wtedy zapadnie decyzja.
Faktycznie pomarańczowy jest bardziej "unikatowy" ale ten stan...

Będę się pewnie nie raz dzielił tutaj swoimi wątpliwościami i niewiedzą...
Wymieniłem ostatnio wężyki gumowe od pompy hamulcowej do zbiorniczków z płynem ham gdyz płyn ze zbiorniczków wyciekł przez stare sparciałe przewody.
I teraz mam problem jaki płyn dolać na razie bez wymiany całego płynu. Widzę po wycieku że płyn jest lekko czerwonawy. W instrukcji wyczytałem że powinien iść do tarpana DA-1 lub DA-2
Szukałem w necie i znalazłem tylko DA-1 ale sam nie wiem co jest w moim. Jeśli DA-1 to nie powinienem go mieszać z innym...


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 04 sierpnia 2013, 11:46 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Jeśli chodzi o hamulce to wymień stary płyn, bez żalu. Najlepiej skontroluj stan cylinderków, czy nie zapieczone. Potem i tak warto wszystko zregenerować lub wymienić.

Co do tego, czy zielony, czy pomarańczowy.. ja bym w pierwszej kolejności robił zielonego, mniej roboty, nabierzesz trochę doświadczenia, będziesz wiedział "z czym to się je", a potem, jak starczy zapału i pieniędzy zrobisz pomarańczkę :P

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 05 sierpnia 2013, 21:23 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 14 lipca 2013, 09:49
Posty: 12
Lokalizacja: Lublin
Ostatecznie sprawdziłem czy płyn hamulcowy z tarpana nie "zważy" się z posiadanym w garażu DOT3 i taki też dolałem do zbiorniczków. Jednak nie to żebym tutaj chciał oszczędzać coś poza własnym czasem gdyż na razie usprawnia zielonego tymczasowo a mam nadzieję że na zimę trafi do warsztatu na kompletny remont każdego elementu w tym hamulców i wtedy będzie czas na wymianę płynu ham. na nowy.
Niestety nie mam jeszcze znalezionego właściwego mechanika...

Pochwalę się kilkoma zakupami to tarpana :D
poszycie drzwi prawych:
Obrazek

elementy podłogi: Obrazek Obrazek

uszczelki szyb przesuwnych: Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Ogólnie zgodnie z podpowiedziami skupiam się na zielonym ale wpadł mi cokolwiek szalony pomysł zrobienia z pomarańczowego wersji kombi (blaszak) ale to zależy czy uda mi się zdobyć dach i klapę od kombi. Ale to późniejszy temat


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 10 ] 
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net