Dzisiaj jest 28 marca 2024, 16:12


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 02 marca 2019, 21:56 
Gość Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 lutego 2019, 08:37
Posty: 8
Pojazd: Tarpan 239D
W posiadanie tego oto Tarpana 239D z 1989 roku wszedłem w sumie przez przypadek, zbieg okoliczności lub po prostu to było przeznaczenie :D

Pewnego dnia dostałem telefon od znajomej ( ona wie że zbieram stare graty na czterech i dwóch kółkach) że jej sąsiedzi w sędziwym wieku mają Tarpana i nie wiedzą co z nim zrobić, i chcieli się mnie poradzić jako że jestem powiedzmy lokalnym ekspertem od tych spraw.
Po umówieniu się z starszym małżeństwem po drodze zabierając kolegę właściciela dotarliśmy na podwórko na którym stał on.

Na początku widząc porośniętego mchem wrośniętego w podłoże samochodu nie pałałem entuzjazmem. Jednak po bliższych oględzinach okazało się że nie jest tak źle zz bliska jak się wydawało z daleka :D

Samochód ma ostatnią pieczątkę z przeglądu z 2011 roku, więc wrastał 8 lat. Jednak właściciel systematycznie go przepalał, coby się silnik nie zastał, oststnio był przepalany około 2 lata temu, ze względu że właściciel ciężko chorował i nie mógł się poruszać o własnych siłach.

Po oglądnięciu przedstawiłem sprawę że mogę odkupic pojazd, po dogadaniu się co do ceny umówiliśmy się na następnuy termin celem uruchomienia silnika.
Przygotowałem nowy filtr paliwa, bańkę z ropą wężyki itp, by go nie odpalać z orygialnego zbiorika, bo kto wie co tam się znajduje po latach. Po sprawdzzeniu poziomu oleju, który był w normie, wlaniu cieczy do układu chłodniczego, odpowietrzeniu układu zasilania Tarpan bez większych oporności przemówił. Zeszło chwilę wyrywać go z szponów matki natury, ale się udało. Tarpan wjechał na lawetę i jest już u mnie.

Będę miał do użytkowników mnóstwo pytań związanych z odbudową tego pojazdu, chciał bym wrócić do oryginalnego koloru ( widać go na jedej z fotek ) oraz napisu na bokach Tarpan 239D.

Przerobioną pakę raczej zdemontuję, a skrzynię ładunkową obiję nowymi deskami.

Jak wam się widzi? Są jacyś użytkownicy, Tarpanów, którzy będą mogli mi merytorycznie pomóc przy odbudowie ?

Na koniec fotki, na jednej z nich jest pamiątka w postaci fotografi, z czasów kiedy Tarpan był w BDB stanie, poprzedni właściciel sobie ją zostawił :)

https://imgur.com/a/uCFJnK1


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 03 marca 2019, 10:08 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 sierpnia 2017, 14:06
Posty: 157
Lokalizacja: Ashford, Kent, UK
Pojazd: Żuk A151B
Ładny i ładna historia :-) Powodzenia z remontem

_________________
Niestety zachorowal na:
- Covid 19 ( moze )
- Zuk A151B 1982'
- Robur 2002A 1973'
- K750 military 1971'
- 3x Simson SR2 1959-60
- Komar 1969'
- Honda Spacy 125 1994'


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 03 marca 2019, 10:23 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 593
Pojazd: tarpan239
Witamy kolejnego 239D w "odbudowie".
Chętnie pomogę na ile moja wiedza i możliwości pozwolą.

Powodzenia ! :D


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 marca 2019, 07:17 
Gość Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 lutego 2019, 08:37
Posty: 8
Pojazd: Tarpan 239D
Na początek mam garść pytań:

Sprzęgło jest takie jak w Ursusie c360 3p, czy po prostu pasuje z Żuka?

Zauważyłem że brakuje tabliczki znamianowej, w dowodzie rejestracyjnym w polu VIN mam 5-cio cyfrowy numer a nie pełen 16 znakowy VIN. I tu się nasuwa kolejne pytanie- czy oprócz tabliczki znamianowej jest jakieś miejsce z wybitym numerem ramy/ nadwozia ?

I tu prośba- czy ktoś z posiadaczy mógł by zrobić fotkę tabliczki znamianowej w swoim 239D ? Widziałem że są dostępne do kupienia, jednak jestem ciekaw jak wyglądały nabite na niej znaki i czy w dowodzie powinien się znajdować 16 znakowy vin.

I następna kwestia- hak holowniczy. Czy ktoś ma takowy zamontowany, jeśli tak to czy oryginał czy podebrany np. Żuka czy Lublina. I jakie wartości powinny znajdować się w dowodzie rejestracyjnym w rubrykach dotyczących mas holowanych przyczep. Mam Niewiadowkę N126 i czasem jadąc na jakiś zlot chciał bym zabrać ją se sobą. Z ciekawostek z tyłu jest zamontowanie gniazdko zasilania świateł przyczepki. Poprzedni właściciel mówił ze nie miał nigdy haka, całkiem prawdopodobne ze pierwsi właściciele mieli jakis doczepiany hak do holowania na dziko.

Na czasie zacznę od wstepnego umycia samochodu i demontażu spoilera i paczki.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 marca 2019, 18:13 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 593
Pojazd: tarpan239
:D zamach nie jest ani z żuka ani C 360 3P - jest z tarpana 239D, jeśli chodzi o samą tarczę sprzegła to pasuje z żuka, vin w tarpanie ogranicza się do numeru ramy 8) ( bity na tabliczce znamionowej i na ramie po prawej stronie w okolicy koła przód) , numer nadwozia był nabijany w pobliżu tabliczki znamionowej w okolicy obudowy nagrzewnicy, vin w dowodzie ma mieć 5 cyfr, hak holownioczy w modelu 239D nie był nieststy przewidywany, :-|


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 marca 2019, 22:43 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 września 2010, 19:26
Posty: 536
Lokalizacja: Sulejów
Pojazd: Pannonia T2 1962
Bardzo ładny, dobra baza, mam sentyment do czerwonych Tarpanów :D

Postaram się odpowiedzieć na pytania zadanie przez Ciebie.

Z numerem VIN nie mogę się zgodzić, mój "były" z końcówki 1990 roku posiadał pełny, 17-znakowy numer
(SURW9R000LA****** - znaki pod gwiazdką to same cyfry, SUR oznacza Fabrykę Samochodów Rolniczych, L - 1990 rok produkcji). Zdjęć tabliczki mogę poszukać, ale nie wiele pomogą, gdyż mój miał już przygodę z lakierowaniem w latach 90-tych, więc i tabliczka została zamalowana.

Co do gniazdka przyczepki, według moich danych (m.in pobranych ze starych zdjęć) gniazdko było w Tarpanie montowane fabrycznie, nawet gdy auta wychodziły bez haka. O ile się nie mylę jest to gniazdko w metalowej obudowie produkcji radzieckiej (o ile pamięć mnie nie myli napisy były wykonane cyrylicą). I zdaje się że każdy z 239D ma identyczne, Sukiennik musi potwierdzić ;) Jeżeli zaś chodzi o dane co do mas ciągniętych przyczep - u mnie był podobny problem, nie było skąd pobrać danych i zdaje się że na którymś z przeglądów, kiedy w końcu diagnosta zauważył że brakuje tych danych wklepał dane z Żuka ;)

Pakę masz oryginalną - jedynie pokusiłbym się o znalezienie oryginalnego stelaża i plandeki, bo tylko to jest przerobione :) Nadbudówka nad kabiną również mi się nie widzi. W środku zostały nadkola czy właściciel je usnął zaślepiając czymś? ;)

edit. załączam fotkę komory silnika, niestety jedyne zdjęcie jakie posiadam na którym można zauważyć tabliczkę, niestety nie byłem przewidujący i nie wykonałem szczegółowych zdjęć Tarpana zanim mi go sprzedali :( w bonusie hak a właściwie dwa, które były w moim samochodzie, rolniczy był na pewno wcześniej, kulowy zyskał ok. 1996/7 roku podczas remontu.


Załączniki:
tarpan0128.JPG
tarpan0128.JPG [ 1.33 MiB | Przeglądany 15156 razy ]
tarpan0092.JPG
tarpan0092.JPG [ 1.25 MiB | Przeglądany 15156 razy ]

_________________
Pannonia T2 - 1962
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 04 marca 2019, 23:55 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 593
Pojazd: tarpan239
w takim razie wiemy, że w 1987 r Tarpany 239D nie miały jeszcze pełnego VIN a w 1990 już miały :D

gniazdo było montowane fabrycznie, w moim jest polskie, plastikowe, produkcji jakiejś spółdzielni. Producent Tarpana 239D, ze względu na baaaardzo marne parametry trakcyjne, "fabrycznie" nie przewidział możliwości holowania przyczepki przez ten samochód :? dlatego nie było certyfikowanych haków do tego modelu, dzisiaj można spotkać jedynie różne samoróbki. Chyba tylko jako "nagroda pocieszenia" fabrycznie "montowane było" przyspawane do ramy "ucho" z pręta gładkiego fi 10 :lol:


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 05 marca 2019, 00:02 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 września 2010, 19:26
Posty: 536
Lokalizacja: Sulejów
Pojazd: Pannonia T2 1962
Musiałeś mieć zmienione, wydaje mi się że na fotce z Motoru z 1987 roku z testu drogowego Tarpana też wychwyciłem to metalowe.

Jak możesz to podeślij mi fotę tego ucha - nie kojarzę tego w swoim, chyba że masz na myśli uchwyt na belce do holowania

edit: w temacie tabliczki znamionowej podsyłam skan z instrukcji


Załączniki:
11.jpg
11.jpg [ 1.26 MiB | Przeglądany 15149 razy ]
1.JPG
1.JPG [ 115.19 KiB | Przeglądany 15149 razy ]

_________________
Pannonia T2 - 1962
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 05 marca 2019, 14:37 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 19 grudnia 2018, 12:43
Posty: 42
Pojazd: tarpan 237
ja mam tez "krótki" vin a rok produkcji 92


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 05 marca 2019, 18:32 
Gość Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 lutego 2019, 08:37
Posty: 8
Pojazd: Tarpan 239D
Dzięki za liczne odpowiedzi, nieco rozjaśnił mi się temat.

Cytuj:
W środku zostały nadkola czy właściciel je usnął zaślepiając czymś? ;)


Środek skrzynki jest w pełni oryginalny.
Plandeka z stelażem jest przykręcona śrubkami fi6 do burt. Całkiem pomysłowe rozwiązanie, czy tak też było w oryginale ?

Prawdopodobnie ta tabliczka będzie zgodna z modelem i rocznikiem mojego Tarpana?
https://allegro.pl/oferta/tarpan-tablic ... 4f69ac7020

Jeszcze napisze do gościa z pytaniem jakie ma wymiary, miejsce po tabliczce ( niezamalowany oryginalny lakier) ma wymiary około 130x100 mm



Gniazdko mam produkcji polskiej, plastykowe z metalową klapką.
Spoglądając głębiej, jest rzeczywiście to ucho do holowania.

Szukałem także dziś numeru na ramie, jednak bezskutecznie, widać było że ktoś kiedyś również odrapywał okolice tego miejsca z konserwacji, ja jednak numerów nie znalazłem, może ktoś zaznaczyć na fotce w kółku gdzie prawdopodobnie będą nabite ? Całkiem możliwe że korozja je całkiem wyżarła i nie ma już po nich śladu. Jak metoda odrapywanie nie pomoże to wypiaskuję tek kawałek ramy.


Załączniki:
14405882_20190305_162325.jpg
14405882_20190305_162325.jpg [ 63.78 KiB | Przeglądany 15089 razy ]
14405880_20190305_160917.jpg
14405880_20190305_160917.jpg [ 83.2 KiB | Przeglądany 15089 razy ]
14405878_20190305_160818.jpg
14405878_20190305_160818.jpg [ 52.08 KiB | Przeglądany 15089 razy ]
14405877_20190305_160732.jpg
14405877_20190305_160732.jpg [ 72.52 KiB | Przeglądany 15089 razy ]
14405876_20190305_160905.jpg
14405876_20190305_160905.jpg [ 60.87 KiB | Przeglądany 15089 razy ]
14405875_20190305_160940.jpg
14405875_20190305_160940.jpg [ 63.02 KiB | Przeglądany 15089 razy ]
20190305_160254.jpg
20190305_160254.jpg [ 1.28 MiB | Przeglądany 15089 razy ]
20190305_160234.jpg
20190305_160234.jpg [ 1.24 MiB | Przeglądany 15089 razy ]


Ostatnio zmieniony 05 marca 2019, 20:23 przez Niutek, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 05 marca 2019, 18:58 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 593
Pojazd: tarpan239
miejsca pól numerowych w 239d

Załącznik:
14405990_DSCN4125.JPG
14405990_DSCN4125.JPG [ 21.23 KiB | Przeglądany 15085 razy ]


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 05 marca 2019, 19:48 
Gość Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 lutego 2019, 08:37
Posty: 8
Pojazd: Tarpan 239D
sukiennik68
Jest może gdzieś dostępna cała instrukcja w formie skanów do 239D?

Szukałem po internetach i znalazłem tylko parę słabej jakośći początkowych stron, prawdopodobnie znalezione na jakieś aukcji allegro.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 06 marca 2019, 20:02 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 593
Pojazd: tarpan239
napisz na PW adres mailowy to coś podeślę :)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 marca 2019, 00:04 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 06 września 2010, 19:26
Posty: 536
Lokalizacja: Sulejów
Pojazd: Pannonia T2 1962
Jeżeli chodzi o montaż stelaża do skrzyni, to w oryginale też tak było, oryginalny stelaż składał się z 4 rurek wygiętych w "U" i łączące je po długości paki 8 prostych rurek. Jak dobrze kojarzę to w moim dwa środkowe pałąki były przymocowane śrubami do burt - głowy nie daję ale nie mniejsze jak M8. Raczej oryginał, ponieważ szybko po zakupie pakę wyłożyli płytami, więc modyfikacji przy takich rzeczach raczej nie było.

_________________
Pannonia T2 - 1962


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 marca 2019, 14:03 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 593
Pojazd: tarpan239
oryginalny stelaż pod plandekę 239d

Załącznik:
14417165_DSCN33332.JPG
14417165_DSCN33332.JPG [ 66.13 KiB | Przeglądany 14988 razy ]


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net