Dzisiaj jest 28 marca 2024, 23:47


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 124 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna
Autor Wiadomość
Post: 22 czerwca 2014, 22:16 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Tytuł tego wątku może zabrzmi trochę górnolotnie, ale kiedyś zwróciłem się do paru instytucji z propozycją zrobienia projektu o nazwie: "Historia Polski w skali 1:43", gdzie chciałem przedstawić niektóre wydarzenia z najnowszej historii Polski właśnie w takiej skali. Myślałem nad "modelarskim zilustrowaniem": wojny obronnej z września 1939 roku, powstania warszawskiego, akcji "Żołnierzy Wyklętych" po II wojnie światowej, wydarzeń z Radomia z czerwca 1976 roku, czy stanu wojennego...

Jak zwykle to w naszym kraju bywa - pomysł pozostał tylko pomysłem, choć muzea coraz częściej korzystają z tej formy prezentacji wiedzy historycznej (wystawy w Muzeum Powstania Warszawskiego, muzeum Auschwitz - Birkenau, czy wielu innych). Postanowiłem więc tutaj (skoro nie posiadam własnej strony internetowej) przedstawić własne zbiory modeli.

Założyłem ten wątek specjalnie, ponieważ nie chcę rozdzielać swojej kolekcji na: modeliki Nys, Żuków, Tarpanów, ciężarówek itd -bo mam tyle różnych rodzajów, że musiał bym nie wiadomo ile wątków otwierać jeszcze. No bo gdzie wrzucić np zdjęcia powstańczego "Kubusia", albo moją kolekcję polskich ciężarówek i autobusów z 1939 roku?

Pomyślałem sobie też, że co komu po tym, że ja (czy też ktoś inny) pochwalę się tym, co mam w swojej kolekcji modeli. Może dobrze by było się podzielić z Wami, którzy to teraz czytacie, paroma pomysłami, dzięki którym i Wy będziecie mogli wzbogacić swoją kolekcję o jakieś "jedyne i niepowtarzalne" modele, które sami będziecie mogli sobie wykonać w domu dzięki lekturze tego wątku. Mam nadzieję, że uda mi się może zainspirować kogoś do zrobienia jakiegoś modelu, przerobienia jakiegoś popularnego w jedyny i niepowtarzalny. Jestem w tej dziedzinie otwarty na wszelkie pomysły i propozycje dotyczące modelarstwa.

Chętnie też porównam tutaj modele różnych producentów: np Nysę z Welly z tymi z KAP, albo Żuka z Daffi z tymi z KAP no i co tam się jeszcze ukaże w przyszłości na rynku modelarskim w Polsce

Czyli krótko mówiąc witam w moim dziale modelarskim 8)


Załączniki:
Katyń pomścimy  .JPG
Katyń pomścimy .JPG [ 455.15 KiB | Przeglądany 8716 razy ]
Solidarność.jpeg
Solidarność.jpeg [ 443.67 KiB | Przeglądany 8716 razy ]
Żuk Solidarność.jpeg
Żuk Solidarność.jpeg [ 386.12 KiB | Przeglądany 8716 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 czerwca 2014, 22:45 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Ta pierwsze scenka jest bardzo wymowna - i ciekawy pomysł na prezentację kolekcji modelików :)
Czekam (niecierpliwie) na resztę Twoich zbiorów :D

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 czerwca 2014, 22:50 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Oto pierwsza sztuczka modelarska, jaką wam chętnie zdradzę.

Pytanie - jak zrobić model wraku samochodu, ale nie taki "rozszabrowany", stojący gdzieś na "zapyziałym" podwórku, w którym brakuje tylko kół, reflektorów, foteli, szyb i zderzaków.
Jak wykonać model karoserii po dachowaniu, w której drzwi, błotniki, czy maska mają poważne wgniecenia?
Pewnie pierwsza Wasza odpowiedź na to pytanie jest taka, żeby "wziąć gotowy model, przywalić mu tu i ówdzie młotkiem, jak to się robiło przed laty w dzieciństwie w piaskownicy i po sprawie" :lol:

No niby można i w ten sposób, ale weźcie pod uwagę, że karoseria naszych np "Kultowych aut PRL" jest odlewem wykonanym w stopie cynku i aluminium. Jeszcze inne elementy są całe z plastiku. Detale z których wykonano te modele - NIGDY nie będą się zachowywać w pełni proporcjonalnie, co do ich wielkości, na wytrzymałości i podatności na odkształcenia. Jeśli blacha prawdziwego samochodu jest stalowa i ma grubość 0,8 - 1mm, to trzeba by znaleźć coś, co w skali 1:43 będzie o tyle samo razy bardziej podatne na wgniecenia. Karoserie naszych modelików to odlewy, których ścianki są proporcjonalnie zbyt grube. To tak, jakby wykonać w skali 1:1 samochód, którego ściany miały by grubość kilku centymetrów!

Wyobraź więc sobie, że jesteś "wielkoludem" i jaki przedmiot w Twoich rękach będzie się zachowywać, jak kawałek blachy? -- TAK! TO JEST FOLIA ALUMINIOWA!

ale jak z folii aluminiowej wykonać realistycznie wyglądający wrak samochodu?

Oto prosty sposób:


1. Bierzemy gotowy model samochodu, który chcemy "skopiować" w wersji wraku.
Nakładamy na niego folię aluminiową. Robimy to ostrożnie, aby nie rozedrzeć folii, ale jednocześnie odbić w niej wszystkie jakie tylko się da detale: zarysy drzwi i maski, kształty okien, kratki wlotu powietrza, reflektory, zderzaki itp itd. Najlepiej zaczynać od dachu i przechodzić kawałek po kawałku w dół od słupków dachowych poprzez maskę, ściany boczne, po zderzaki i krawędź dolna karoserii. Najlepiej najpierw dociskać folię opuszkami palców, a po dokładniejszym naciągnięciu folii na model "pogłaskać" folię starą szczoteczką do zębów - aby odbiły się takie detale, jak zarys reflektorów czy kratki wlotu powietrza. Za pierwszym razem może się to Wam rozedrzeć tu i ówdzie, ale z czasem nabiera się wprawy i wcale to nie jest już takie trudne
Nadmiar folii aluminiowej - poza dolną krawędzią karoserii odcinamy nożyczkami i możemy już wyjąć modelik samochodu ze środka.
Zostaje nam odbita aluminiowa skorupa. możemy teraz delikatnie powgniatać sobie tą odbitą w folii naszą "karoserię". Byle by tylko "nie przedobrzyć" bo "blacha" wgniata się aż nadto. Możemy delikatnie uformować placem wgniecenia dachu, przedniej maski, błotników.

2. Teraz czas utrwalić nasz wrak w takiej formie, w jakiej go "uformowaliśmy". Odbitka jest bardzo delikatna. Najlepszym więc do tego celu jest... świeczka.
Zapalamy świeczkę i oblewamy naszą odbitkę woskiem. Nie chodzi mi tu jednak o wlanie wosku do środka karoserii, ale o to, aby ją oblać od zewnątrz - w celu usztywnienia folii aluminiowej. Gdy warstwa wosku NA ZEWNĘTRZNEJ STRONIE ODBITKI jest już na tyle gruba i sztywna, możemy przystąpić do kolejnego etapu

3. Oblepiony woskiem "bałwanek" jeszcze mało przypomina nam cokolwiek, a tym bardziej samochód.
Bierzemy więc klej DISTAL i smarujemy całą powierzchnię folii aluminiowej od wewnętrznej strony odbitki (tej nie oblanej woskiem). Na cienką warstwę Distalu nakładamy natychmiast kawałki wstążek lub cienkiego materiału pociętego na drobne kawałki. Kawałki materiału (wstążek) powinny nachodzić na siebie końcami - tak, aby po stwardnięciu Distalu tworzyły spójne wiązanie. Nakładane łatki powinny dokładnie przylegać do powierzchni folii aluminiowej, aby nie było później pęcherzy powietrza w środku odlewu.

4. Klej Distal zmienia swoją konsystencję z płynnej w stałą w ciągu kilkunastu godzin. Po 24 godzinach możemy już zerwać warstwę wosku z powierzchni naszego odlewu. Jednorazowa matryca, jaką była nasza warstwa wosku powinna się oderwać stosunkowo łatwo od folii aluminiowej.
nasz model zaczyna wreszcie przypominać to, czym ma być.

5. Możemy teraz powycinać otwory okienne, otwór po szyberdachu, poodcinać nadlewki wokół dolnej krawędzi karoserii i zderzaków. W zależności od Waszej inwencji twórczej możecie powywiercać otwory w miejscach reflektorów przednich czy tylnych, kierunkowskazów, kurka od paliwa, klamek, itp itd. Odlew z Distalu znacznie łatwiej obrabia się niż oryginalnie odlaną ze stopu metalu karoserię gotowego modelu...

6. Teraz możemy pomalować model. Najpierw kolor karoserii, a później kolory pozostałych detali - wlotu powietrza, kierunkowskazów, klamek. należy pamiętać, że powierzchnia folii aluminiowej lub Distalu nie jest powierzchnią, której idealnie się trzymają farby. Dlatego zalecam pomalować model conajmniej 3-ma warstwami farby. Pomalowany model przybrudzam (lub okopcam) smarując go delikatnie czarną matową farbą PACTRA - kolor z palety "A 46 - Black Matt". Przecież wrak samochodu jest najczęsciej brudny, a nie czysty, jak z autosalonu :wink:

7. Teraz kolej na inne detale. Jeśli w samochodzie "wybiliśmy reflektor" albo "rozbebeszyli deskę rozdzielczą", to wypadało by, aby zwisały tam wiązki kabli. Wystarczy kilka nici - takich nitek, jak do przyszywania guzików w koszuli lub cerowania rękawów. Fotele w środku, deskę rozdzielczą, płytę podłogową i co tam chcemy w środku - wszystko to możemy wykonać z papieru. Wszystko przycinałem "na oko" porównując tylko z gotowym modelem - pierwowzorem naszego wraku. Później to malowałem i przyklejałem klejem introligatorskim "MAGIC" do reszty modelu.

8. na koniec możemy resztę niedoskonałości naszego odlewu zamaskować poprzez zarzucenie wraku jakimiś "gratami", krzakami itp itd - wszystko wedle uznania i inwencji twórczej...


Załączniki:
Komentarz: 1. odbijanie modelu w folii aluminiowej, odcięcie nadmiaru folii aluminiowej, wyjęcie modelu i kształtowanie wgnieceń
01.jpg
01.jpg [ 183.35 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 1. odbijanie modelu w folii aluminiowej, odcięcie nadmiaru folii aluminiowej, wyjęcie modelu i kształtowanie wgnieceń
02.jpg
02.jpg [ 206.82 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 1. odbijanie modelu w folii aluminiowej, odcięcie nadmiaru folii aluminiowej, wyjęcie modelu i kształtowanie wgnieceń
03.jpg
03.jpg [ 193.91 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 2. oblanie świeczką czyli woskowa matryca jednorazowa
04.jpg
04.jpg [ 132.78 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 2. woskowa matryca jednorazowa
05.jpg
05.jpg [ 171.65 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 3. wyklejanie Distalem
06.jpg
06.jpg [ 184.84 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 4. odlew zaraz po zerwaniu matrycy z wosku
07.jpg
07.jpg [ 213.52 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 5. odlew po wycięciu otworów okiennych
08.jpg
08.jpg [ 178.74 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 5. odlew po wycięciu otworów okiennych
09.jpg
09.jpg [ 164.48 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 5. odlew po wycięciu otworów okiennych
10.jpg
10.jpg [ 155.7 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 6.odlewy wstępnie pomalowane (jeszcze bez wnętrz i wykończenia)
11.jpg
11.jpg [ 156.42 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 7. i 8. gotowe modele
12.jpg
12.jpg [ 280.19 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 7. i 8. gotowe modele
13.jpg
13.jpg [ 304 KiB | Przeglądany 8709 razy ]
Komentarz: 7. i 8. gotowe modele
14.jpg
14.jpg [ 56.07 KiB | Przeglądany 8709 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)


Ostatnio zmieniony 23 czerwca 2014, 00:14 przez Historyk1985, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 czerwca 2014, 00:12 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
No a teraz znane Wam z powyższej historii dalsze losy Opla Kadeta i Volkswagena Golfa, których okoliczności powstania mogliście poznać. Oba wraki trafiły...
...dla Jelcza na "pożarcie" :mrgreen: :lol: :mrgreen:

Model ciężarówki Jelcz 640 do załadunku i przewozu złomu nie jest jeszcze gotowy. Muszę ukończyć pracę przy tzw "łapie" i całym urządzeniu załadunkowym, z siłownikami hydraulicznymi podnoszącymi auto włącznie. Co ciekawe, to kontener na złom jest łączony z podwoziem modelu ciężarówki przy pomocy specjalnych prowadnic i magnesu neodymowego, który w odpowiednim momencie "łapie" kontener ze złomem. Zawartość kontenera jest również przytwierdzana do środka przy pomocy magnesów. "Łapę" chcę też wyposażyć w magnes, dzięki czemu będzie ona mogła trzymać ten wrak Golfa w uścisku w powietrzu (Golf ma metalową blaszkę wklejoną w dach, aby magnes neodymowy mógł się przyczepić do modelu).

Model Jelcza 640 w barwach złomowiska w Herbach jest w całości moim pomysłem. Wykonałem go w większości z papieru. Do jego wykonania użyłem podzespołów z takich modeli jak:
- Jelcz W640 wydany przez "ORLIK" - kabina, zbiornik paliwa, zbiorniki układu hamulcowego
- Jelcz P450 - "Hydromil II" wydany przez "MODELIK" - rama, przedni zderzak, mosty
- Liaz - wydany przez "RIPPER WORKS" (wydawnictwo czeskie) niektóre elementy "łapy" - siłowniki itp
- Star 20 + W14 - wydany przez "MODELIK" - elementy ożebrowania kontenera ze złomem (pierwotnie było to ożebrowanie wywrotki "W14", które powiększyłem i zwiększyłem ilość tych żeber - żebra biegnące po łuku w dolnej części kontenera)

Skala całego zestawu to oczywiście 1:43


Załączniki:
15.jpg
15.jpg [ 297.19 KiB | Przeglądany 8708 razy ]
16.jpg
16.jpg [ 261.09 KiB | Przeglądany 8708 razy ]
17.jpg
17.jpg [ 229.7 KiB | Przeglądany 8708 razy ]
18.jpg
18.jpg [ 226.26 KiB | Przeglądany 8708 razy ]
19.jpg
19.jpg [ 248.9 KiB | Przeglądany 8708 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 czerwca 2014, 00:34 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Powyższy zestaw może jest dla wielu osób trochę "zbyt mało historyczny". No bo takie ciężarówki jak ten Jelcz jeździły w latach 90-tych. Wymalowania kontenera też są z lat 90-tych. wówczas to czasami umieszczano na kontenerach z tej firmy napisy "HERBY" i numer indywidualny kontenera. Zdarzało się też, że umieszczano sam numer - tak było z kontenerem numer "82", którego możemy zobaczyć w krótkiej scence w: "Sensacjach XX wieku" w odcinku: "Zamach na papieża" z 1995 roku. Scenkę w której to Ali Agca ustala szczegóły zamachu na Jana Pawła II w maju 1981 roku, nakręcono na terenie złomowiska w Herbach koło Częstochowy... Kontener też nie jest niebieski, ale w kolorze "czerwonym tlenkowym"
W późniejszym okresie pamiętam jeździły ciężarówki z kontenerami z napisem "SCRAPENA HERBY".
Z czasem zmieniły się również i ciężarówki i wysłużone Jelcze 420 czy 640 zastąpiły zachodnie maszyny, takie jak Scania, Volvo czy Mann... Jak dla mnie ten model jest więc już w pewnym sensie "modelem historycznym"...


...ale bez cienia wątpliwości na to miano zasługuje wykonany tą samą techniką modelarską model Opla Kadeta... ale z 1937 roku, który to dosłownie "legł w gruzach" 8)
Model zrobiłem na bazie Moskwicza 400 z "Kultowych aut PRL". Całość wymaga jeszcze paru wykończeń, ale ogólne zarysy tego elementu dioramy można już zobaczyć...

...Myślę, że był by to dość dobry element dla zilustrowania Warszawy w 1944 (lub 1945) roku...


Załączniki:
kadett w gruzach.jpeg
kadett w gruzach.jpeg [ 158.05 KiB | Przeglądany 8707 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 czerwca 2014, 00:44 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Jeszcze innym modelem, który mnie zainspirował do zrobienia na jego bazie "distalowego wraku" był model VW "Garbusa" z "Kultowych aut PRL". Tym razem również postanowiłem przenieść mój wrak w czasy II wojny światowej. Jak wiemy wówczas w jednostkach Wehrmachtu obok VW 82 - czyli potocznie zwanego "Kubelwagen", używano też i Volkswagena z cywilną wersją karoserii, który nazywał się "Typ 82 e" - potocznie nazywany "chrabąszczem" - tak, jak powojenna generacja "garbusów".
Mój wrak "dostał się pod silny ostrzał z broni maszynowej". Dlatego też karoseria jest dziurawa, jak sito :mrgreen:
Trzeba jeszcze go trochę zasypać gruzem i różnej maści żelastwem. jako, że oryginalny Typ 82 e różnił się od tego powojennego z KAP wieloma detalami, więc trzeba te różnice, jak np tylne okno czymś zamaskować... ale to już tylko "kosmetyka" :wink:


Załączniki:
vw 82 e.jpeg
vw 82 e.jpeg [ 117.49 KiB | Przeglądany 8706 razy ]
garbus po ostrzale.jpeg
garbus po ostrzale.jpeg [ 140.14 KiB | Przeglądany 8706 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 czerwca 2014, 01:02 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Teraz proponuję podróż do Gdyni w grudniu 1970 roku.
Na bardzo popularnych fotografiach, publikowanych często w wydawnictwach IPN, widać, jak płonie milicyjny "Gazik", przewrócony na bok, na skrzyżowaniu dwóch ulic. Ta scenka zainspirowała mnie do zrobienia tego właśnie modelu doszczętnie spalonego GAZ-a 69.

Karoserię wykonałem z Distalu, kopiując w alufolii model z kolekcji "Kultowych aut PRL". Wnętrze, obramowanie przedniej szyby i drzwi zrobiłem na bazie kartonowego modelu GAZ-a 69 z "MODELIKA".

Bardziej realistycznie wygląda ta nierówna, odlana z kleju karoseria niż gdybym chciał oryginalny, gotowy model przerabiać. Poza tym zamiast foteli, są tam już szkielety siedzeń z nadpalonymi resztkami tapicerki i dziurami na wylot, że widać żebra w fotelach. Lepiej takie coś zrobić od zera, niż dłubać przy plastikowych fotelach z oryginalnego modelu...


...jeszcze, żeby była milicyjna Nysa 501, to bym zrobił mała dioramkę tych zdjęć. Na oryginalnych fotografiach widać właśnie przejeżdżającą obok milicyjną Nysę 501


Załączniki:
gaz 69.jpg
gaz 69.jpg [ 374.19 KiB | Przeglądany 8705 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 czerwca 2014, 21:44 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Zgodnie ze wcześniejszymi zapowiedziami, postanowiłem pokusić się o małą "recenzję" lub jak kto woli porównanie "modelu" Nysy 522 wyprodukowanej przez firmę Welly z podobnymi modelami Nys, jakie dotychczas ukazały się na polskim rynku - czyli kolekcji "Kultowe Auta PRL" (czytaj dalej "KAP") wydanej przez wydawnictwo De Agostini.

Produkt firmy Welly opisywany jest jako skala "1:34 - 1:39" czyli producent sam nie wie w jakiej to jest skali :lol: Porównując wymiary modelu do modelików z KAP oraz przeliczając w skali i porównując z wymiarami prawdziwego samochodu, możemy uznać, że produkt welly jest bardzo zbliżony wymiarami do skali 1:43 (co zobaczycie niebawem na zdjęciach porównawczych)

Nysa z Welly przedstawia egzemplarz Nysy 522 M - czyli mikrobusu. Model nie posiada jednak foteli w części pasażerskiej. Nie jest to jednak jakiś wielki błąd, ponieważ i takie Nysy przecież jeździły - jeśli właściciel potrzebował furgonu do przewozu towarów zamiast mikrobusu...
Nasza Nyska z Welly przypomina egzemplarze Nys produkowanych między rokiem 1983, a 1986 - świadczą o tym duże kierunkowskazy ("Syreniarskie"), nowy typ deski rozdzielczej, nowy typ tylnego pasu nadwozia (ze stopniem) oraz koła z metalowymi deklami (od Syrenki).
Jeśli podałem coś błędnie - proszę o sprostowanie.

Tym czasem Nyska według Welly wygląda tak:


Załączniki:
Welly 01.jpg
Welly 01.jpg [ 270.71 KiB | Przeglądany 8688 razy ]
Welly 02.jpg
Welly 02.jpg [ 226.51 KiB | Przeglądany 8688 razy ]
Welly 03.jpg
Welly 03.jpg [ 213.87 KiB | Przeglądany 8688 razy ]
Welly 04.jpg
Welly 04.jpg [ 258.03 KiB | Przeglądany 8688 razy ]
Welly 05.jpg
Welly 05.jpg [ 245.54 KiB | Przeglądany 8688 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 czerwca 2014, 21:55 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
WADY - jakość wykonania nie jest może porażająca. Pewnie razi Was w oczy brak pomalowanych listew bocznych wokoło pojazdu, tylne zderzaki wykonane jako całość z karoserią. Tylne reflektory zdecydowanie za małe, nieproporcjonalnie szeroko rozmieszczone, odlane jako całość z resztą "budy" i namalowane farbkami.

Wszystko to można jeszcze naprawić i przerobić. Mnie najbardziej razi jednak masa niedoróbek, z jakimi możecie się spotkać przy konkretnych już egzemplarzach. Kupiłem 5 modelików i w 2 były takie wady:

w jednej (czerwonej) brakowało "boczku" w drzwiach i przedniego kierunkowskazu

w drugiej (białej) była taka oto wstrętna nadlewka w miejscu tylnego okna - przyznam, że z takim defektem jeszcze się nigdy nie spotkałem! No cóż Model i tak przerobię może na Towosa, więc to felerne okno zlikwiduję, ale Wy również musicie się liczyć z takimi defektami, jak ten:


Załączniki:
Welly 06.jpg
Welly 06.jpg [ 185.83 KiB | Przeglądany 8687 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 czerwca 2014, 22:11 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
ZALETY - niewątpliwie można zaliczyć do nich przednie kierunkowskazy. Znacznie lepiej przypominają oryginał, niż te z De Agostini, które mocowane ją do jakichś dziwnych wypustek na błotnikach, których w prawdziwej Nysie nie ma! Po wykręceniu przedniego kierunkowskazu z Nyski, jest równa powierzchnia i otwory do mocowania lampy. KAP uraczył nas jakimś dziwactwem, które miało imitować mocowania kierunkowskazów nowego typu (tych małych), ale w modelach starszych Nys (np tej 521) zastosowano takie same "lufy" sterczące na błotnikach w miejscach kierunkowskazów - zamiast dać takie same "kierunki, jak w modelikach Syrenek. Mnie to razi bardzo - nie wiem, jak Was.

Zaletą według mnie jest też klapka z baku. W większości tych z "KAP" są to jakieś dziwne prostokątne "wypustki" sterczące z boku karoserii. Przecież w Nysach (przynajmniej w moich i tych z którymi się spotkałem) była powierzchnia tej klapki na równo z resztą ściany, a nie jakaś dziwna nakładka czy łata, jak w: ambulansie, pomocy drogowej czy 521 Towos z KAP. Niżej jest zdjęcie porównawcze Welly z Nysą 521 i ambulansem z KAP i tam widać jak wyglądają te "klapki" od baku.
(wyjątkiem jest Nysa rolnicza, gdzie na narożniku kabiny klapkę odwzorowano prawidłowo)

Kolejnym plusem Nyski z Welly są dysze spryskiwaczy przedniej szyby widoczne na podszybiu. W Nyskach z KAP pojawiły się one tylko w "rolniczej" skrzyniowej zielonej Nysie.

Pisałem wcześniej, że Nysa z Welly nie ma siedzeń w tylnej części. Może to to być dla kogoś wadą, ale za to Welly odwzorowało tą klapkę w podłodze, która dawała dostęp do czujnika poziomu paliwa w baku itp. Podobnie jest z nagrzewnicą usytuowaną pod przednim fotelem pasażera oraz elementami pasów bezpieczeństwa - wszystkich tych wymienionych detali NIE MA w żadnym z Modeli z kolekcji "KAP"

Wygląd przednich foteli - sami porównajcie, które fotele bardziej odwzorowują oryginalne z Nysy...

Nysa z Welly ma też odwzorowane przednie stopnie przy drzwiach (z racji, że są otwierane) w Nysach z KAP nie ma żadnych stopni

Porażką w Nysie Welly są tylne narożniki i cała tylna "tapicerka" z racji tego, że tył modelika skręcany jest przy pomocy śrubek do tulejek w narożnikach karoserii. (W KAP się wciska tylną rejestrację). Można jednak ten mankament zamaskować "zasłonkami" w Nysie z Welly.

Przednie reflektory, kierunkowskazy i zderzak są mocowane w taki sam sposób, jak w Nyskach z KAP. Nie sprawdzałem jednak czy da się te elementy wymieniać między KAP a Welly (np wstawić zderzak przedni Nysy 521 do Nyski z Welly)

Na zdjęciach poniżej porównałem Nyskę z Welly (niebieska) z Nysami z "Kultowych..." ( biała karetka pogotowia oraz biała 521 Towos)


Załączniki:
Welly 08.jpg
Welly 08.jpg [ 298.71 KiB | Przeglądany 8686 razy ]
Welly 07.jpg
Welly 07.jpg [ 256.86 KiB | Przeglądany 8686 razy ]
Welly 09.jpg
Welly 09.jpg [ 250.6 KiB | Przeglądany 8686 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)


Ostatnio zmieniony 29 czerwca 2014, 22:28 przez Historyk1985, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 czerwca 2014, 22:21 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Historyk1985 pisze:
Nasza Nyska z Welly przypomina egzemplarze Nys produkowanych między rokiem 1983, a 1986 - świadczą o tym duże kierunkowskazy ("Syreniarskie"), nowy typ deski rozdzielczej, nowy typ tylnego pasu nadwozia (ze stopniem) oraz koła z metalowymi deklami (od Syrenki).
Jeśli podałem coś błędnie - proszę o sprostowanie.


Według mnie raczej od 1986 w górę. Kierunkowskazy i kołpaki należy traktować jak dodatek do wersji eksportowych czy pokazowych. Wysoka deska i pas nowego typu świadczyłyby o tym, że model jest wzorowany na Nysy wyprodukowane po 1986 roku, kiedy to pas tylny nowego typu wszedł do produkcji. Wysoka deska weszła w 1983.

Historyk1985 pisze:
Zaletą według mnie jest też klapka z baku. W większości tych z "KAP" są to jakieś dziwne prostokątne "wypustki" sterczące z boku karoserii. Przecież w Nysach (przynajmniej w moich i tych z którymi się spotkałem) była powierzchnia tej klapki na równo z resztą ściany, a nie jakaś dziwna nakładka czy łata, jak w ambulansie, pomocy drogowej czy 521 Towos z KAP. Niżej jest zdjęcie porównawcze Welly z Nysą 521 i ambulansem z KAP i tam widać jak wyglądają te "klapki" od baku.
(wyjątkiem jest Nysa rolnicza, gdzie na narożniku kabiny klapkę odwzorowano prawidłowo)


W modelu KAP N-59 i N-61 są ładne klapki, wklęsły kontur, klapka na równo z nadwoziem :)
Ale faktycznie w innych jest to rażąca niedoróba. Bardziej rażąca moim zdaniem niż wypukłość pod kierunkowskazami. W moim odczuciu ta wypukłość ma imitować ramkę szerokiego kierunkowskazu, dość nieudolnie jednak. Jedynie w 521 została ona pomalowana na srebrno. Jednak dla mnie nie rzuca się ona za bardzo w oczy, a przy przeróbkach spiłowuję je prawie na równo. Istotną wadą nadwozi KAP jest ich technologia projektowania, co skutkuje potem takimi wariacjami wywietrzników dachowych w Nysie, o jakich się konstruktorom z FSD nie śniło :mrgreen:

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 czerwca 2014, 22:38 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Jeśli chodzi o skalę produktu Welly, to najlepiej będzie chyba, jeśli zestawię obok siebie same karoserie modelu Nyski z Welly oraz tej z KAP. Jak wiadomo - różnie to było z prześwitem, a podstawowe gabaryty budy - jej wielkość, wysokość, szerokość - powinny być takie same dla każdego egzemplarza Nysy 522.

Ta "oskubana" :lol: karetka pogotowia to jest KAP. Natomiast biały mikrobus to Welly.


Załączniki:
Welly 10.jpg
Welly 10.jpg [ 245.79 KiB | Przeglądany 8686 razy ]
Welly 11.jpg
Welly 11.jpg [ 255.98 KiB | Przeglądany 8686 razy ]
Welly 12.jpg
Welly 12.jpg [ 218.24 KiB | Przeglądany 8686 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 czerwca 2014, 22:52 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Teraz może trochę na temat konstrukcji modeli obu firm.

Karoseria Nysy z KAP jest odlana jako jeden element. Do tego zasadniczego elementu dołączane są poszczególne detale: szyby, reflektory, zderzaki, wycieraczki itd

Karoseria Nysy z Welly składa się w zasadniczej swojej części z kilku elementów. Nie chodzi tutaj tylko o to, że przednie drzwi są w niej otwierane, ale cały dach jest "zdejmowalny". Można się więc pokusić o przeróbki dachów na niskie 8)

Szyby w Nysce Welly też są zupełnie inaczej zaprojektowane. W Nysach z KAP są one wpuszczane w otwory okienne i nitowane do karoserii przy pomocy takich bolców odlanych w dachu i zanitowywane po założeniu szyby. Nysa Welly ma szyby łatwiejsze do wyjmowania. Przednia szyba trzyma się na 4 bolcach, które wchodzą pod krawędź dachu i podszybia. Szyby boczne są wykonane jako jeden element z szybą tylną. To zwykły kawałek przezroczystego plastiku, wkładanego do środka karoserii. Szyby boczne nie wchodzą w otwory okienne, ale znajdują się zaraz za nimi.

Podwozia w obu Nysach też różnią się praktycznie wszystkim. Konstrukcja podwozia w Welly składa się ze znacznie mniejszej ilości części niż ta w KAP. Przednie fotele da się jednak wyjąć z Nyski Welly, ale podesty pod nimi zostają, bo są dolane jako całość z podłogą. (fakt w prawdziwej Nysce nie ma żadnych podestów, ale w modelu to się nie rzuca tak w oczy - w KAP też nie mają nóżek przednie fotele, jak w oryginalnym samochodzie)


Załączniki:
Welly 15.jpg
Welly 15.jpg [ 263.93 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 16.jpg
Welly 16.jpg [ 207.6 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 17.jpg
Welly 17.jpg [ 216.78 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 18.jpg
Welly 18.jpg [ 200.41 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 19.jpg
Welly 19.jpg [ 208.26 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 20.jpg
Welly 20.jpg [ 213.99 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 21.jpg
Welly 21.jpg [ 230.08 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 22.jpg
Welly 22.jpg [ 266.81 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 23.jpg
Welly 23.jpg [ 239.84 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 24.jpg
Welly 24.jpg [ 273.02 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 13.jpg
Welly 13.jpg [ 329.57 KiB | Przeglądany 8684 razy ]
Welly 14.jpg
Welly 14.jpg [ 324.38 KiB | Przeglądany 8684 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 czerwca 2014, 23:14 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Teraz jeszcze kwestia, jak przerobić tą zabawkę z Welly na model kolekcjonerski, który będzie mógł bez żadnych "kompleksów" stać w towarzystwie obok wszystkich Nysek z "Kultowych...".

W mojej Nysce - mikrobusie postanowiłem w pierwszej kolejności pomalować wnętrze - na szaro. Następnie powklejałem do środka fotele z Nyski N59 M (która kiedyś stała się furgonem :wink: )
Środkowe pasy foteli pomalowałem na żółto. Do tego na pomarańczowo pomalowałem przyciski w pasach bezpieczeństwa, a gałkę drążka zmiany biegów pomalowałem na złoto - aby wyglądała, jak te bajery produkowane przez "prywaciarzy". Deskę rozdzielczą pomalowałem farbką, aby wyglądała, jak reszta nadwozia (kolor Pactry A 05 "Sea blue" jest dość zbliżony do koloru karoserii Nyski niebieskiej z Welly). Podobnie pomalowałem na niebiesko stopnie oraz felgi (zostawiając srebrne środki - czyli dekle kół.
Pomalowałem srebrną Pactrą ( "Silver" A 71) listwy boczne, tylną i te na przednich błotnikach oraz zderzaki. W oknach wstawiłem zasłonki, a za przednią szybą - daszki przeciwsłoneczne "opuściłem". Chciałem w ten sposób, aby przednia szyba Nysy wizualnie nie wydawała się taka wysoka (bo w porównaniu z tymi z KAP jest ewidentnie za wysoka)


Załączniki:
Welly 25.jpg
Welly 25.jpg [ 282.99 KiB | Przeglądany 8682 razy ]
Welly 26.jpg
Welly 26.jpg [ 252.95 KiB | Przeglądany 8682 razy ]
Welly 27.jpg
Welly 27.jpg [ 252.41 KiB | Przeglądany 8682 razy ]
Welly 28.jpg
Welly 28.jpg [ 210.54 KiB | Przeglądany 8682 razy ]
Welly 29.jpg
Welly 29.jpg [ 227.79 KiB | Przeglądany 8682 razy ]
Welly 30.jpg
Welly 30.jpg [ 230.25 KiB | Przeglądany 8682 razy ]
Welly 31.jpg
Welly 31.jpg [ 208.72 KiB | Przeglądany 8682 razy ]
Welly 32.jpg
Welly 32.jpg [ 264.37 KiB | Przeglądany 8682 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 czerwca 2014, 23:30 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 11 stycznia 2014, 00:34
Posty: 2073
Lokalizacja: Dobrodzień / Lubliniec
Pojazd: Nysa 521 T 1969
Nysa z Welly czeka jeszcze na nowe klosze tylnych lamp, tablice rejestracyjne oraz lusterka.

Tym czasem przypomnę co do tego czasu można było kupić na rynku modelarskim w Polsce, jeśli chodzi o Nysy w skali 1:43. Czyli przedstawiam całą "rodzinę" Nysek 521 - 522, jakie dotychczas ukazały się w kolekcji "Kultowych aut PRL". Podkreślam słowo "DOTYCHCZAS" ponieważ Nyska z Welly może wzbogacić tą kolekcję o nową wersję nadwoziową - mikrobus.
Jak dla mnie, to bardzo brakowało mi w tej serii zwykłej, "cywilnej" Nysy 522 z nadwoziem zamkniętym.
"DeA" wypuściło piękną serię modeli, ale jak dla mnie to cały czas wydawnictwo to "krążyło i krążyło" i "ciągle omijało" temat Nyski cywilnej z "normalnie" otwieranymi drzwiami - przecież to była NAJPOPULARNIEJSZA WERSJA NYSY 522...

Ale najpierw przypomnijmy sobie Nyski 521 - 522 z De Agostini, jakie mogliśmy kupić w kioskach:


Załączniki:
Welly 33.jpg
Welly 33.jpg [ 280.61 KiB | Przeglądany 8682 razy ]

_________________
Syrena 102 1963
Nysa 521 T 1969 (Towos)
Nysa 521 R 1978 (Rolnik - dubelkabina)
Nysa 522 M 1980 (Mikrobus)
Nysa 522 T 1992 (Towos)
Ford Fiesta Focus 1996 (prototyp)
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 124 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net