Forum Miłośników Polskich Dostawczaków https://forum.polskiedostawczaki.pl/ |
|
Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zmagań https://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=25&t=2616 |
Strona 3 z 4 |
Autor: | Historyk1985 [ 08 lutego 2016, 22:38 ] | ||||||||
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm | ||||||||
Na początku grudnia 2015 udało mi się zamknąć bryłę modelu i czekało mnie oklejanie modelu ostatnią warstwą "poszycia". Tym razem w ścianach wycinam wszelkie otwory, szczeliny i wklęsłości: drzwi, klapkę wlewu paliwa, klapy silnika, łączenia blach itd... po zamalowaniu będą widoczne szczeliny wszędzie tam, gdzie być powinny. Przy okazji wyrównałem łączenia poszczególnych części karoserii...
|
Autor: | Historyk1985 [ 08 lutego 2016, 23:14 ] | |||||||||||||||||||||
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm | |||||||||||||||||||||
Ledwo zdążyłem skleić moje "Jelczo - Ikarusy", jeszcze ostatnia warstwa farby nie wyschła, a już dostałem weny twórczej na kolejne autobusy. Tak bardzo nie dawał mi spokoju temat "kolosalne różnice konstrukcyjne między Jelczem M11/L11 a Jelczem 080", że po M11/L11 postanowiłem zabrać się za modele Jelcza 080 O ile oryginalny Jelcz Berliet miał silnik z tyłu, Jelcz M11/L11 miał podwozie węgierskie od Ikarusa 260 i silnik między płytami podłogowymi i osiami, o tyle Jelcz 080 miał silnik z przodu, bo jego podwoziem było podwozie ciężarówki Star 200 Godzinami siedziałem na stronce "phototrans" i wertowałem zdjęcia Jelczy 080. Najbardziej fascynuje mnie podatność tego autobusu na różne przeróbki. I tak zdolni rodacy metodami chałupniczymi stworzyli nowe "odmiany nadwoziowe" Jelcza 080 - furgon i ciężarówkę. Postanowiłem też i te odmiany zrekonstruować... Problemem była baza. Do tej pory model Jelcza 080 wydało tylko wydawnictwo "ORLIK" i to w wersji bez wnętrza i specjalistycznej - sztab dowodzenia straży pożarnej. Musiałem więc w Corelu poprzerabiać wszystko. Tylną ścianę zapożyczyłem od M11, ale parę przeróbek i tak musiałem zrobić. Przód też wymagał paru korekt, ale najgorsze było podwozie. Podwozie jest od Stara 200. Musiałem zapożyczyć ramę od Stara 200, a pozostałe elementy intuicyjnie odtwarzać na podstawie klap i drzwi na ścianach bocznych.... tak, że musiałem zrobić jedną wielką improwizację, jeśli chodzi o to, co jest pod tymi Jelczami 080... Reszta prac, jak w przypadku Jelcza M11/L11, więc już nie zanudzam
|
Autor: | Dziwny Mag [ 08 lutego 2016, 23:18 ] |
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm |
Skrzyniowy dla mnie "ZANIECZYSZCZAĆ POJAZD" - hit! Pamiętam takie modyfikowanie naklejek Czasem było nudno w czasie jazdy |
Autor: | Historyk1985 [ 27 maja 2016, 20:30 ] |
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm |
Autosan "Ogórek" z PKS Lubliniec przyłapany przez google street view w Dobrodzieniu na ul. Solnej. Stragany świadczą o tym, że zdjęcie zrobiono w czwartek - dzień targowy w Dobrodzieniu... Autosan prawdopodobnie jedzie do Opola - trasa: Częstochowa - Opole (Lubliniec - Opole) lub: Dobrodzień - Pludry - Lubliniec https://www.google.com/maps/dir/Piastow ... !1m0?hl=pl |
Autor: | warszawa [ 28 maja 2016, 20:21 ] |
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm |
w okolicach Opola a czasami i w Opolu jeżdżą jeszcze tysiączki autosanków |
Autor: | Historyk1985 [ 30 listopada 2016, 00:02 ] | |||||||||||||
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm | |||||||||||||
10 listopada 2016 Udałem się z aparatem na "autobusowe polowanie". Tym razem uwieczniłem autobusy przewoźnika "ZGKIM Dobrodzień" (Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Dobrodzieniu). Zdjęcia o tyle cenne, że nikt wcześniej w żadnej internetowej galerii nie umieszczał jeszcze zdjęć żadnego z pojazdów z tej firmy... I prawdopodobnie już nie umieści, gdyż w przyszłym roku planowane jest skasowanie (części) taboru i zakup nowych autobusów dla ZGKIM Na początek Autosan H9-21 : OOL 68RR Do około 2007 roku służył w PKS Opole i stąd ten granatowy dół i dach. Charakterystyczny dla PKS Opole żółty pas zastąpiono szerszym - szarym, bo ludzie widząc już z daleka granatowego Autosana z żółtym paskiem mylili się i myśleli (jak np. ja), że to PKS Opole jedzie. Na zielonej tabliczce "SZKOLNY" jest dodatkowa kartka papieru z kierunkiem trasy (bo od pewnego czasu nie tylko uczniowie, ale i "zwykli" mieszkańcy gminy mogą kupić bilet i dojechać nim do okolicznych wiosek). Następnie - Jelcz 090: OOL A300 Od początku (czyli od 2000 - 2001 roku) służył jako gimbus w ZGKIM Dobrodzień Kolejny - Mercedes Sprinter: OOL 80MK Również w taborze ZGKIM Autosan H9-21: SLU 56HS z PKS Lubliniec Wykonuje kurs objazdem po tymczasowej trasie na prowizoryczny przystanek przy ul. E.Stein (bo "zwykły" przystanek przy ul. Solnej "zawieszono" na czas remontu rynku) Wreszcie - nowe połączenie PKS Kluczbork - Autosan H10: OKL L381
|
Autor: | Historyk1985 [ 30 listopada 2016, 00:25 ] | ||||||||||||
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm | ||||||||||||
... kiedy robiłem zdjęcia dworca PKS w Oleśnie nie sądziłem, że tak szybko staną się one "historyczne". Właśnie dworzec ten zlikwidowano i już nie zobaczymy tam raczej stojących "ogórków" vel H9-tek Dobrze, że udało mi się zdążyć uwiecznić tego eks-opolskiego Autosana H9 (OOL 68RR) ...a teraz szerzej zdradzę swoje plany na tą zimę 12 Autosanów H9-21: CZA 938R (ZGKIM Dobrodzień) OOL 68RR (ZGKIM Dobrodzień - ex- PKS Opole) OP 12562 (PKS Opole) OPA 868S (PKS Opole) CZA 190U (PKS Lubliniec) CZA 076S (PKS Lubliniec) CEA 6674 (PKS Lubliniec - filia w Oleśnie) CEM 5955 (PKS Lubliniec) CEM 8446 (PKS Lubliniec) SLU H426 (PKS Lubliniec - autobus szkolny) WKZ G625 (PKS Kozienice) (numer do ustalenia) (PKS Zielona Góra)
|
Autor: | Historyk1985 [ 16 lipca 2017, 21:15 ] |
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm |
Ot fajna rzecz, którą znalazłem przez przypadek na phototrans: http://phototrans.pl/14,521679,0,Autosa ... 04941.html Urządzenia sterowania i kontroli w Autosanie H9: 1. lampka informująca o włączeniu świateł drogowych; 2. prędkościomierz z tachografem, zawiera także zegar i licznik kilometrów; 3. wskaźnik obrotów silnika; 4. wskaźnik ciśnienia oleju w silniku wraz z lampką ostrzegającą o zbyt niskim poziomie; 5. lampka ostrzegająca o braku ładowania akumulatorów; 6. wskaźnik temperatury w układzie chłodzenia wraz z lampką ostrzegawczą; 7. wskaźnik ciśnienia powietrza w obydwu obwodach hamulcowych oraz 3 lampki ostrzegające o nieprawidłowym działaniu hamulca zasadniczego; 8. lampka ostrzegająca o nieprawidłowym działaniu hamulca awaryjnego; 9. wskaźnik poziomu paliwa w zbiorniku paliwa wraz z lampką ostrzegającą o korzystaniu z rezerwy; 10. lampka informująca o włączeniu prawego kierunkowskazu, analogiczna dla lewego zasłonięta ramieniem kierownicy, łącznie informują o włączeniu świateł awaryjnych; 11. przełącznik podgrzewania lusterek wraz z lampką informującą o jego włączeniu (słabo widoczne); 12. ? „tego nie ma na egzaminie” obok przełącznika naklejona literka „N” ewentualnie „W”; 13. lampka ostrzegająca o niezamkniętych drzwiach; 14. przełącznik świateł awaryjnych; 15. przełącznik dmuchawy; 16. przełącznik niezależnego ogrzewania (webasto) wraz z 2 lampkami informującymi o trybie pracy; 17. główny wyłącznik akumulatorów z lampką sygnalizującą prawidłowe działanie; 18. przełącznik świateł, pozycja 1 – światła pozycyjne, pozycja 2 – światła mijania, obok lampka informująca o włączeniu świateł; 19. przełącznik, lewy klawisz – oświetlenie miejsca kierowcy, prawy – światła przeciwmgłowe tylne (zasłonięty przez kolumnę kierownicy); 20. przełącznik, lewy klawisz – podświetlenie tablicy kierunkowej, prawy – światła przeciwmgłowe przednie; 21. przełącznik, lewy klawisz – światła postojowe (załącza się tylko lewa strona), prawy – podświetlenie pulpitu kierowcy; 22. przełącznik, oba klawisze – oświetlenie przedziału pasażerskiego; 23. przełącznik, oba klawisze – nawiewy; 24. starter; 25. stacyjka zapłonu wraz z lampką; 26. lampka informująca o włączeniu tylnych świateł przeciwmgłowych; 27. załącznik świecy żarowej wraz z lampką. Teraz kolumna kierownicy i reszta: 28. dźwignia załączania kierunkowskazów, podniesiona do góry załącza sygnał dźwiękowy; 29. dźwignia przełączająca światła mijania na drogowe; 30. koło kierownicy służące do zmiany kierunku jazdy; 31. dźwignia obsługująca wycieraczki i spryskiwanie szyby; 32. dźwignia hamulca postojowego wraz ze zbiornikiem płynu hamulcowego (poza obszarem zdjęcia); 33. dźwignia blokady położenia fotela kierowcy (pod fotelem); 34. zbiornik płynu do spryskiwania szyby (słabo widoczny); 35. pedał sprzęgła; 36. pneumatyczny sygnał dźwiękowy; 37. pedał hamulca zasadniczego; 38. pedał gazu; 39. drążek zmiany biegów, do przodu od lewej – R, 2, 4, do tyłu od lewej – 1, 3, 5; 40. przycisk służący do zgaszenia silnika. |
Autor: | Max01 [ 21 maja 2018, 14:03 ] |
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm |
Siema, zbieracie te autobusy z De Agostini? |
Autor: | Historyk1985 [ 23 maja 2018, 22:51 ] |
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm |
pierwszego - Autosana H9-03 kupiłem z ciekawości, ale kolejne odpuszczam sobie. Cena mi nie pasi, bo wolę skalę 1:43, a za 40zł to mogę sobie kupić plastikowego Jelcza "Ogórka" w 1:43 z Daffi |
Autor: | Historyk1985 [ 01 lipca 2018, 23:50 ] | |||||||
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm | |||||||
Postanowiłem opracować temat modyfikacji Autosanów serii H9-21 Wersji zmodyfikowanych wizualnie było tyle, że temat jest dobry na jakieś opracowanie, a najlepiej na opracowanie modelarskie kartonówek Postanowiłem więc zrekonstruować kolejne autobusy likwidowanego PKS Lubliniec. Bazą do zrobienia grafik była słynna już wycinanka wydawnictwa Answer z 2010 roku. Elementy ścian bocznych autobusu przeskalowałem do 1:43 i połączyłem oraz "wygumowałem" kolory, aby można było zrobić wydruk bardziej ekonomiczny (bo i tak później wszystko maluję i lakieruję Pactrą). W arkuszu jest podziałka zrobiona w celu skontrolowania, czy grafika przez Was ściągnięta nie zmieniła wymiarów na serwerze... Pierwszy rysunek to ściany boczne Autosanów H9-21 w wersji niezmodernizowanej: z oknami wąskimi (od 1980 roku) oraz z oknami szerokimi (produkowane od połowy lat 90-tych do 2001 roku)
|
Autor: | Historyk1985 [ 05 października 2018, 00:48 ] | ||
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm | ||
...i kolejny rysunek Autosana H9-21 w skali 1:43 - ściany boczne od środka: (podkleić wewnętrzne elementy kartonem o grubości 0,5 mm i wyciąć po tym okna
|
Autor: | Historyk1985 [ 10 października 2018, 01:12 ] | ||
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm | ||
Dzisiaj wrzucam siedzenia do modeli Autosana H9-21 Fotele opracowałem na bazie modeli siedzeń z wydania ANSWER - KARTONOWA ENCYKLOPEDIA TECHNIKI z marca 2010 roku. Wprowadziłem jednak kilka własnych zmian konstrukcyjnych - nie tylko przeskalowałem ten element ze skali 1:25 na 1:43, ale i lekko obniżyłem wysokość oparć, które według mnie były minimalnie zbyt wysokie. Główną zmianą, którą wprowadziłem jest jednak technika klejenia. W wydaniu Answera elementy środkowe z bokami były klejone na zakładki. Ludzie! Litości!!! Komu by się chciało wycinać tyle zakładek i zaginać każdą oddzielnie, jeśli mamy 39 foteli?! Dlatego w moim opracowaniu pominąłem zakładki, a boczne elementy siedzenia należy podkleić kartonem o grubości 1mm! Środkowy pas fotela kleimy z bokami (pogrubionymi kartonem) na styk. 1mm tektury to na tyle mało, że nie trzeba wydruku wycinać oddzielnie, tylko od razu po wydrukowaniu przykleić blok techniczny do podwójnej tekturki z np. pudełka po herbacie; a jednocześnie na tyle dużo, że można skleić ze środkowym pasem na zakładkę. I tak te fotele różnią się totalnie anatomią od prawdziwych foteli Autosana H9-21, ale po sklejeniu całej bryły autobusu dają one stosunkowo realistyczny wygląd, a taka konstrukcja siedzeń jest najprostsza w produkcji... Ot cały mój sekret dlaczego tyle już setek foteli wyprodukowałem. Jeszcze co do kolorystyki. Fotele w kolorze: rudym, brązowym i szarym - to wiernie odwzorowana kolorystyka pokrowców używanych przez PKS Lubliniec od lat 80-tych. Mam oryginalne pokrowce i na podstawie ich zdjęć zrobiłem te elementy modeli. Każdy fotel jest w 3 wariantach do wyboru: - w samym pokrowcu - w pokrowcu z zagłówkiem z pierwszej serii ("PKS LUBLINIEC - ŻYCZYMY PRZYJEMNEJ PODRÓŻY") - w pokrowcu z zagłówkiem z nowszej serii (same nowe logo PKS Lubliniec)
|
Autor: | Historyk1985 [ 25 grudnia 2018, 21:31 ] |
Tytuł: | Re: Autosan H9-21 w skali 1:43 czyli długa historia moich zm |
Na polskim rynku pojawił się kolejny plastikowy model autobusu w skali 1:43!!! W sklepach "Smyk" można kupić autobus Mercedes Benz O 580 Traveo wyprodukowany przez firmę Dickie. Model choć oferowany w kategorii "zabawka" - to posiada całkiem fajnie odtworzone wnętrze z detalami, otwierane wszystkie drzwi, klapy bagażnika, klapę silnika oraz skrętne przednie koła. Są 2 wersje wymalowań: - niebieska i czerwona. Cana za 1 sztukę to ok 80zł https://image.ceneostatic.pl/data/produ ... 45005b.jpg https://image.ceneostatic.pl/data/produ ... 45005a.jpg |
Strona 3 z 4 | Strefa czasowa UTC+1godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |