Dzisiaj jest 14 grudnia 2019, 04:43


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: 25 lipca 2019, 10:47 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 października 2018, 14:28
Posty: 87
Pojazd: Żuk "Strażak" 1984
Taki temacik sobie założę - od czasu do czasu coś ciekawego mi wpada w ręce, a nie każdy "jest na bierząco" więc może tutaj będzie łatwiej.

Korytarz życia - czyli uregulowanie kwestii dotyczących przejazdu dla służb ratowniczych:

„2. W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności pojazdu służb ratowniczych, kierujący pojazdem:
1) poruszający się lewym pasem ruchu, na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, jest obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu,a poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu, celem umożliwienia swobodnego przejazdu pojazdu uprzywilejowanego;
2)poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu, na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, jest obowiązany do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa,a poruszający się pasami sąsiednimi po prawej stronie ruchu są obowiązani do usunięcia się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów, celem umożliwienia swobodnego przejazdu pojazdu uprzywilejowanego.
3. Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany, z wyjątkiem pojazdu służby lub pomocy drogowej, zabrania się korzystania z pierwszeństwa pojazdu uprzywilejowanego w ruchu drogowym. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po swoim uprzednio zwolnionym pasie ruchu dopiero po przejechaniu tym pasem pojazdu uprzywilejowanego.”;


Wchodzi w terminie 60 dni od ogłoszenia, nie wiem kiedy zostanie ogłoszone, ale podejrzewam że raczej w dniach niż w miesiącach.


I druga nowielizacja - też ciekawa, jazda na "suwak/zamek"

ust. 4 otrzymuje brzmienie:
„4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać,oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony, z wyjątkiem ust. 4a i 4b.”,
b)po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
„4a. W przypadku, gdy nie istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy pasem ruchu na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy z powodu wystąpieniautrudnienia na tym pasie lub zanikania tego pasa, kierujący pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia utrudnienia lub miejscem zanikania pasa, umożliwić kierującemu pojazdem znajdującym się na takim pasie ruchu zmianę tego pasa na sąsiedni po którym istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy. Manewr zmiany pasa ruchu powinien następować w sposób pojedynczy i naprzemienny.
4b. W przypadku, gdy nie istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy zarówno lewym jak i prawym skrajnym pasem ruchu na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy z powodu utrudnień na tych pasach lub ich zanikania, przepis ust. 4a stosuje sięodpowiednio w zakresie dotyczącymtrybu postępowania kierującego pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem ruchu z możliwością ciągłej kontynuacji jazdy oraz pojedynczości i naprzemienności manewru zmiany pasa ruchu, z tym że kierujący pojazdem znajdującym się na skrajnym prawym pasie ruchu ma pierwszeństwo przed kierującym pojazdem znajdującym się na lewym skrajnym pasie ruchu.”.

To ma wejść od 1 października 2019. Ale tu moim zdaniem legislatora poniosło, bo czytając dosłownie - dał pierwszeństwo zmienijącemu pas przed zajmującym ten pas. Głupio trochę.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 25 lipca 2019, 11:24 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 4892
Lokalizacja: Jelenia Góra/Wrocław
Pojazd: Nysa 522T 1990
Trochę tak i trochę nie. To.dotyczy jesli dobrze zrozumialem tylko zwężeń, końców pasa, utrudnień itd,wowczas czesto tworzą sie korki, bo januszostwo nie wpuszcza nikogo, pchają się jak na promocje w tesco. Takie uregulowanie o ile przestrzegane może nieco upłynnić ruch.
Argumentem na nie jest fakt przebadany gdzieś na wschodzie u skośnookich gdzie ruch wzmozony na wielopasmowych drogach jest norma od bardzo dawna. Badania ponoć wykazały, że jazda na 'zamek blyskawiczny' jest mniej efektywna niż jazda bez konkretnej kolejności. Losowość zmian lasa ruchu daje nalepsze rezultaty, bo wówczas kazda przestrzeń jest wymorzystywana przez zjeżdżające samochody i wszystko przebiega sprawniej.
Ale z grubsza raczej też jestem za tym, żeby tak szczegółowych kwestii poruszania sie na drodze nie regulować, bo jest to zbyteczne.

Dotychczas z tego, co mi wiadomo rządziła zasada, że pierwszeństwo zawsze ma ten, kto porusza sie po swoim pasie, a zmieniający musi zachowac szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa. Moje wątpliwości budziła zawsze kwestia drogi trójpasmowej, gdzie ze skrajnego lewego i skrajnego prawego w jednej chwili zjeżdżają auta na środkowy pas. Kto ma pierwszeństwo? Czy ten z prawej?

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 25 lipca 2019, 11:59 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 października 2018, 14:28
Posty: 87
Pojazd: Żuk "Strażak" 1984
Marian pisze:
Moje wątpliwości budziła zawsze kwestia drogi trójpasmowej, gdzie ze skrajnego lewego i skrajnego prawego w jednej chwili zjeżdżają auta na środkowy pas. Kto ma pierwszeństwo? Czy ten z prawej?

Tak, ustęp 4 w tym co zacytowałem.
roosman pisze:
„4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać,oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony, z wyjątkiem ust. 4a i 4b.”,

to "za wyjątkiem" zostało dodane teraz w nowelizacji, zapis 4 już był.

Marian pisze:
Trochę tak i trochę nie. To.dotyczy jesli dobrze zrozumialem tylko zwężeń, końców pasa, utrudnień itd,wowczas czesto tworzą sie korki,

Jeżeli się tworzą - spoko, ale jeżeli się nie tworzą? Lecę 80 trasą Siekierkowską prawym pasem a na lewym jedzie gość 100 i wyprzedza mnie w miejscu gdzie jest rozbiegówka na której jest samochód jadący 50 gość dopada do końca pasa i wali mnie w bok - czyja wina? Zakładamy że nie miałem możlwiści wyhamować bo coś tam... i mamy takie buty że:
roosman pisze:
„4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać,oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas z prawej strony, z wyjątkiem ust. 4a i 4b.”,
b)po ust. 4 dodaje się ust. 4a i 4b w brzmieniu:
„4a. W przypadku, gdy nie istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy pasem ruchu na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy z powodu wystąpienia utrudnienia na tym pasie lub zanikania tego pasa, kierujący pojazdem poruszającym się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia utrudnienia lub miejscem zanikania pasa, umożliwić kierującemu pojazdem znajdującym się na takim pasie ruchu zmianę tego pasa na sąsiedni po którym istnieje możliwość ciągłej kontynuacji jazdy. Manewr zmiany pasa ruchu powinien następować w sposób pojedynczy i naprzemienny.


Czytając tylko te zapisy - moja wina... Na szczęście zastały te odnośnie zachowaniu szczególnej ostrożności :)
ALe uważam że to jest babol, bo w 4 nie powinno być "za wyjątkiem" tylko zapis powinien zostać po staremu - czyli że zmieniając pas powinno się ustpić i finał, a w 4a i 4b powinno nie powinno być że jest obowiązany tylko w miarę możliwości umożliwić lub coś bardziej na "miękko".
Ten przykład który podałem oczywiście jest zły - bo dotyczy sytuacji "właczania się do ruchu" a to są odrębne zapisy i tam zostało po staremu, ale celowo przejaskrawiłem, żeby dać szersze wyobrażenie co mam na myśli.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 27 września 2019, 10:44 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 października 2018, 14:28
Posty: 87
Pojazd: Żuk "Strażak" 1984
Ktoś się ogarnął.
Zgłosiliśmy tą uwage o której pisałem wyżej - że jest babol i może powodować wymuszenia i zapisy zostąły zmienione (oczywiście nie przypisuję sobie zasług, bo może ktoś sam na to wpadł - ale zgłosiłem) na:

4.Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać, z wyjątkiem ust. 4a i 4b, oraz pojazdowi wjeżdżającemu na ten pas ruchu z prawej strony.”
„4a. W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu, umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.
4b.W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany, bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu, umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.”

Moim zdaniem jest lepiej..
UWAGA - powyższe wchodzi w zycie od wtorku 1 października. Wiec można jakiegoś szeryfa ustrzelić jeżeli ktoś ma taką potrzebę...


I drugi temat - korytarz ratowniczy

2.W warunkach zwiększonego natężenia ruchu pojazdów utrudniającego swobodny przejazd pojazdu uprzywilejowanego, w szczególności pojazdu służb ratowniczych, w celu umożliwienia swobodnego przejazdu tego pojazdu:
1)na jezdni z dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierujący pojazdem poruszający się lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdem poruszający się prawym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasa ruchu;
2)na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku, kierujący pojazdem poruszający się skrajnym lewym pasem ruchu jest obowiązany usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej lewej krawędzi pasa ruchu, a kierujący pojazdami poruszający się pozostałymi pasami ruchu są obowiązani usunąć się z drogi pojazdu uprzywilejowanego przez zjechanie jak najbliżej prawej krawędzi pasów ruchu.
3.Kierującemu pojazdem innym niż uprzywilejowany zabrania się korzystania z drogi przejazdu pojazdu uprzywilejowanego utworzonej w sposób, o którym mowa w ust. 2. Kierujący pojazdem może kontynuować jazdę po uprzednio zajmowanym pasie ruchu po przejeździe pojazdu uprzywilejowanego.
4.Przepisu ust. 3 nie stosuje się do pojazdów zarządców dróg lub pomocy drogowej biorących udział w akcji ratowniczej.”


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 28 września 2019, 05:50 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 29 stycznia 2018, 09:40
Posty: 129
Pojazd: Żuk 82
Faktycznie jest lepiej. Tu widać że chodzi tylko o jazdę na suwak. Bez możliwej nadinterpretacji.
Odnośnie szeryfa to ta ustawa nie daje żadnej dodatkowej broni na nich.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 października 2019, 11:59 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 października 2018, 14:28
Posty: 87
Pojazd: Żuk "Strażak" 1984
Jako ciekawostka - dopuszczenie kamer zamiast lusterek

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
§11.1. Pojazd samochodowy wyposaża się:
„5) w lusterka albo równoważne inne urządzenia do widzenia pośredniego typu kamera - monitor zapewniające kierującemu niezbędną dla bezpieczeństwa ruchu widoczność do tyłu:
5a)w lusterka albo równoważne inne urządzenia do widzenia pośredniego typu kamer a - monitor, zgodnie z załącznikiem nr 12 do rozporządzenia; nie dotyczy motocykla;”


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Moderator: monterr07

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net