Dzisiaj jest 28 marca 2024, 21:01


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Autor Wiadomość
Post: 21 stycznia 2018, 20:40 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lipca 2016, 22:27
Posty: 61
Lokalizacja: Francja / Wrocław
Pojazd: Żuk A06
Witam,

Czy można uruchomić silnik Andoria 4C90 w ten sposób, z korby?
https://www.youtube.com/watch?v=76TGchry68

(4C90 ma bardzo podobny moment do S-21)

_________________
Żukówka: it's not a camper van, it's a Żuk
(Nie mówię poprawnie po polsku)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 21 stycznia 2018, 20:47 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
4C90 nie ma wyjścia na korbę... no i moment ma jednak wyższy niż S-21

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 stycznia 2018, 19:52 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lipca 2016, 22:27
Posty: 61
Lokalizacja: Francja / Wrocław
Pojazd: Żuk A06
Hmm, według wikipedii, S-21 to 150 Nm/2500 obr/min, podczas gdy 4C90 to tylko 146 Nm/2500 obr/min.
"ŻUK Budowa Eksploatacja naprawa" podał mniej więcej te same dane (147 dla S-21 i 145 dla 4C90).
Tak więc moment nie powinien być problemem.

Jest jednak oczywiście kwestia podgrzewania komory wstępnej. Bez akumulatora, bez wtyczki żarowej. Wciąż chciałbym wiedzieć, czy ktoś kiedykolwiek odpalił Andorię ręcznie.

_________________
Żukówka: it's not a camper van, it's a Żuk
(Nie mówię poprawnie po polsku)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 stycznia 2018, 20:31 
Miłośnik Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 15 listopada 2015, 09:31
Posty: 317
Pojazd: DMP Lublin 3324 Groszek
Zaraz! Moment! Momencik!... ;)
S-21 to niewysilony silnik ZI zwany inaczej niskoprężnym. Przypomnijcie sobie, jaki ma stopień sprężania; 7,5? 8,2?
A 4C90 toć spokojniutki ale jednak dyszelek. Czyli ZS, czyli silnik _wysokoprężny_. Pamiętacie jego stopień sprężania? 20? 22? Za Chiny ludowe nie przerzucisz kompresji korbą. No... Może pomalutku - żeby się kompresja rozlazła pomiędzy zamkami pierścieni (i nieszczelnościami zaworów;). A zakręcić z taką prędkością, żeby sprężyć powietrze tak, by się rozgrzało do temperatury samozapłonu ropy, to już absolutnie awykonalne jest. Nie wspominając o lejących przy tak małej prędkości obrotowej wtryskach. :)

_________________
pozdrrrawiam! :)
zbYszek http://www.zbychewka.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 stycznia 2018, 21:14 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lipca 2016, 22:27
Posty: 61
Lokalizacja: Francja / Wrocław
Pojazd: Żuk A06
Aha, w punkt!

Teraz, gdy pan to powiedział, wydaje się to oczywiste: :-)

I każda korba ręczna ciężkiego silnika wysokoprężnego (https://www.youtube.com/watch?v=tcWj02xB3pU) lub nawet bardzo poważny silnik benzynowy (https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc) jest wyposażona w swego rodzaju mechanizm sprężynowy.

Dzięki wielkie za komentarz!

_________________
Żukówka: it's not a camper van, it's a Żuk
(Nie mówię poprawnie po polsku)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 stycznia 2018, 22:32 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 lipca 2014, 00:00
Posty: 106
Lokalizacja: Kraków
Nie wiedziałem że są takie małe mechanizmy sprężynowe :D


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 stycznia 2018, 23:24 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 593
Pojazd: tarpan239
a tu odpalanie "bezwładnościowe" czyli za pomocą korby i koła zamachowego. Tylko wga pojazdu trochę cięższa niż żuk czy nysa

https://www.youtube.com/watch?v=ROnb5ouBjNc


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 stycznia 2018, 20:54 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 lipca 2016, 22:27
Posty: 61
Lokalizacja: Francja / Wrocław
Pojazd: Żuk A06
Tutaj na przykład mają szeroką ofertę:
https://www.ipu.co.uk/products/spring-starters/
Są jeszcze inne.

Nie jestem jednak pewien, czy to jest warte tych pieniędzy, wydaje mi się drogie.

_________________
Żukówka: it's not a camper van, it's a Żuk
(Nie mówię poprawnie po polsku)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 stycznia 2018, 21:23 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 01 grudnia 2013, 09:31
Posty: 779
Lokalizacja: Zator
Pojazd: Żuk A15 1970
Super sprawa taki mechaniczny rozrusznik - do silników stacjonarnych wręcz ideał. Jednak w przypadku samochodów i często kiepskiego dostępu do rozrusznika użytkowanie mogłoby być trudne.

_________________
http://drewniany.wixsite.com/prl-auto-moto-mania


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 stycznia 2018, 22:15 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Mało tego silniki stacjonarne lub ciągnikowe (lub do lokomotywek) posiadały zazwyczaj odprężniki, aby najpierw rozbujać wał, a potem odpalić. Trochę to widać na tym filmie:
https://www.youtube.com/watch?v=Rs9Hw-FG12E
Trochę też tutaj (ta mała dźwigienka która jest najpierw unoszona a potem energicznie pchana w dół):
https://www.youtube.com/watch?v=kTnznJ_pwEk

Zerknijcie przy okazji na to zdjęcie... widzicie to charakterystyczne wycięcie:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Fablok/ZN ... -gauge.JPG
Które w innych lokomotywach było zasłonięte małą okrągłą klapką:
http://www.nadodrze.strefa.pl/galeria_s ... des/19.htm

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 18 grudnia 2019, 13:32 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 18 grudnia 2019, 13:28
Posty: 2
Pojazd: Nysa
RE:Tutaj na przykład mają szeroką ofertę:
https://www.ipu.co.uk/products/spring-starters/
Są jeszcze inne.
Nie jestem jednak pewien, czy to jest warte tych pieniędzy, wydaje mi się drogie.


Ile to kosztuje? Pod wskazanym linkiem nie ma kwoty.

_________________
Pozdrawiam Gill


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 grudnia 2019, 18:55 
Fanatyk Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 15 stycznia 2011, 13:09
Posty: 1208
Lokalizacja: Świętokrzyskie
Pojazd: Żuk A07J 1996/Żuk A06H 1995
Kto w dzisiejszych czasach odpala starego diesla za pomocą korby? Może jeszcze a mrozie? Co to, głęboka komuna? Co ja tu czytam? W dzisiejszych czasach są rozruszniki z reduktorem, które znacznie lżej odpalają każdy silnik, nawet taki, który sprawia problemy. Benzyniaka się z korby odpali, bo to niska kompresja itd, choć jak ktoś nie umie, to i sobie krzywdę może zrobić, ale diesel, to przecież by tą korbą ręce powyrywał. Oczywiście, w starych ciągnikach były odprężniki, powodujące uchylenie zaworów, żeby lekko było kręcić i wtedy to jest inna gadka, ale taka andoria, to raczej nie słynie z lekkiego palenia. Po coś zaczęli montować te szybkie rozruszniki z przekładnią. Stary typ rozrusznika potrzebował mnóstwo prądu i nie miał takiego momentu obrotowego, jak ten mały. No i jeszcze komora wstępna, którą trzeba na zimno podgrzać.
Rozumiem, że pytanie było w kategorii "co by było gdyby" ale to i tak bez sensu.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 12 ] 
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  
cron

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net