Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Zmiany w okresie produkcji
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=5&t=32
Strona 6 z 8

Autor:  nysanek [ 07 kwietnia 2014, 04:52 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

jak juz to wiekszosc mikrobusów byla 2 kolorowa , ta tu zdaje sie byc taka nysa która niemiala nadwozia uzbrojonego , takie czesci jak zderzaki , kierunkowskazy itd. pochodza ze starszych 521,522 przed 1983 r , ale na ulotkach reklamowych nysa tez byla przedstawiona w takim malowaniu wydaje mi sie ze na rynej francuski , bialo - bordowa , a te przetloczenia to super sprawa ! powinno to byc w kazdej , to by te dzwi tez takie papierowe niebyly :wink: i ogólnie daje to lepsza stabilnosc.

Autor:  KIEROWCA [ 09 kwietnia 2014, 10:49 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

:::Że tak powiem ===trochę niedokładnie.
Było conajmniej kilka różnych wykonań tych "małych" kierunków żukowskich!!! Pierwsze Żuki miały jak dobrze wszyscy wiemy tzw. "jajeczka" z garbatej Warszawy. W Żukach smutkach A03 z drugiej połowy lat 60-tych występowały kierunkowskazy coś na wzór tych współczesnych tylko klosz był wyższy i bardziej smukły, z rantem pod srebrną ramkę.
Poza tym występowały migacze na podstawkach METALOWYCH. Miałem takie podstawki pochodzące z demontażu Króla Dróg z '70 roku.
Obrazek Obrazek Obrazek
Klosze nie posiadały tego charakterystycznego wypukłego kółka tylko zakończone były na gładko. Na białym [oświetlenia szoferki] napisy m.in. MADE IN POLAND. Oczywiście w sklepach z częściami typu Agroma itp. najbardziej rozpowszechnione były kierunki żukowskie tudzież "uniwersalne" o zbliżonych parametrach. Przypuszczam, że tego typu lampy nadal są w sprzedaży aczkolwiek mogę się mylić. W praktyce każdy zakładał do Nyski to co akurat było i bardzo trudno jest ustrzelić w pełni oryginalny egzemplarz.

Ze zmian konstrukcyjnych warto wspomnieć także o klamkach. W Żuku smutku były one przykręcane od wnętrza drzwi na specjalną nakrętkę [podobnie jak np. w Gazie 53]. W pewnym momencie zostały one zastąpione tymi lubiącymi zostawać w dłoni mocowanymi na zawleczkę.
Obrazek
Zmienił się także kształt samej klamki. Nowszy model był trochę inaczej zakrzywiony.
Historyk1985 pisze:
Obie mają takie same otworki i ogólnie są bardzo podobne do siebie jeśli chodzi o wykonanie - jedynie kształt i wielkość całej kraty w Nysach i Syrenach jest inna, ale wyglądają mi tak, jakby ten sam producent "klepał" kratki dla Nyski i Syrenki

Nie do końca się zgodzę jeśli chodzi o "fakturę" kratki nyskowej i syrenkowej ====otóż wbrew pozorom są zupełnie inne :wink:
Mam dla porównania taki grill wyciągnięty z Syreny 104 która była moim pierwszym samochodem do nauki jazdy i fragment kratki od Nysy wyciętej dookoła znaczka na szrocie. [W tym miejscu chciałbym pozdrowić kol. Sebastiana z Nysa Teamu do którego znaczek trafił].

Kratka syrenkowa jest wykonana z dosyć grubego amelinium z otworami prostokątnymi. W Nysce jest to cienka blacha stalówka z nieco mniejszymi zaokrąglonymi wlotami powietrza.

Obrazek

Pozdrawiam

Autor:  Robo [ 12 października 2014, 09:37 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Dziwna zakończenie słupka B w nysie 521... Ciekawe czy to fabryka:
Obrazek

Autor:  Historyk1985 [ 22 czerwca 2015, 00:02 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Takie małe porównanie masek w Nysach 522 z lat 80-tych:

Maska żółta - Nysa towos z 1981 roku
maska szara - Nysa towos z 1986 roku

Zobaczcie, że ta żółta maska ma wyraźnie głębsze przetłoczenie wokół otworu na kratkę wlotu powietrza. Przyjrzyjcie się dokładnie, bo to widać gołym okiem i w pierwszej chwili zauważyłem tą różnicę widząc już po raz pierwszy "na żywo" tą szarą Nysę, że ma inną maskę niż żółta...

Obie maski mają kratkę stalową i zgrzewaną z maską...

Załączniki:
16.jpg
16.jpg [ 185.89 KiB | Przeglądany 16703 razy ]
17.jpg
17.jpg [ 174.25 KiB | Przeglądany 16703 razy ]
18.jpg
18.jpg [ 186.37 KiB | Przeglądany 16703 razy ]

Autor:  Historyk1985 [ 22 czerwca 2015, 00:10 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

KIEROWCA pisze:
:::

Historyk1985 pisze:
Obie mają takie same otworki i ogólnie są bardzo podobne do siebie jeśli chodzi o wykonanie - jedynie kształt i wielkość całej kraty w Nysach i Syrenach jest inna, ale wyglądają mi tak, jakby ten sam producent "klepał" kratki dla Nyski i Syrenki

Nie do końca się zgodzę jeśli chodzi o "fakturę" kratki nyskowej i syrenkowej ====otóż wbrew pozorom są zupełnie inne :wink:
Mam dla porównania taki grill wyciągnięty z Syreny 104 która była moim pierwszym samochodem do nauki jazdy i fragment kratki od Nysy wyciętej dookoła znaczka na szrocie. [W tym miejscu chciałbym pozdrowić kol. Sebastiana z Nysa Teamu do którego znaczek trafił].

Kratka syrenkowa jest wykonana z dosyć grubego amelinium z otworami prostokątnymi. W Nysce jest to cienka blacha stalówka z nieco mniejszymi zaokrąglonymi wlotami powietrza.

Obrazek

Pozdrawiam


No nie tak do końca wygląda ta sprawa z kratkami w Syrenkach...

Osobiście spotkałem się z kratkami w Syrenkach, gdzie otwory były kanciate, jak i zaokrąglone - zależnie od konkretnego egzemplarza. Zdobyłem kiedyś kratkę stalową, niklowaną od Syrenki 105 i tam były otwory kanciate. W mojej Syrence 102 z 1963 roku, która miała około 1970 roku "przeróbkę wizualną" na Syrenę 104, była kratka stalowa niklowana z otworami zaokrąglonymi. Pewnie do zmian "fabrycznych" w okresie produkcji trzeba dodać też różnice wynikające z zastosowania "rzemiosła ludowego". Jak tylko dogrzebię się do tych kratek od Syrenek, wrzucę ich zdjęcia dla porównania...

Autor:  Dziwny Mag [ 25 czerwca 2015, 12:46 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Robo pisze:
Dziwna zakończenie słupka B w nysie 521... Ciekawe czy to fabryka:
Obrazek


Dopiero zauważyłem - tak, to jest fabryczne zakończenie słupka B przy drzwiach przesuwnych w starszych Nysach. Dopóki uszczelki wszystkich drzwi były "poziomą ósemką", dokręcaną listwami (tak, jak w późnych 501), tak był zakończony słupek.

Nowy słupek, sięgający do dołu, pojawił się wraz z uszczelkami wciskanymi na rant blachy (usczeki typu 125p).

Autor:  Mars [ 25 czerwca 2015, 18:48 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Kiedyś miałem Nysę 522 z 1983 roku z przesuwanymi drzwiami i właśnie w niej miałem takie słupki. Pamiętam dobrze :)

Autor:  ola80 [ 15 stycznia 2016, 12:53 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Bardzo dobrze to znać.

Autor:  maciekb [ 15 lutego 2016, 21:59 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Mam pytanie, jak wyglądała oryginalna podsufitka w Nysach 522 ? Czy zmieniała się w czasie produkcji ? macie może zdjęcie ze zbliżeniem na taki materiał ?

Autor:  Dziwny Mag [ 16 lutego 2016, 00:20 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Po prostu biały skaj (od jakiegoś czasu zwany "eko skórą").
W nowszych pełen, w starszych dziurkowany (jak w 125p).
Które sa "nowsze" a które "starsze"? Tu nie wiem. Do 1980/81 na pewno był dziurkowany...

Załączniki:
PICT0020.JPG
PICT0020.JPG [ 642.54 KiB | Przeglądany 16163 razy ]
PICT0133.JPG
PICT0133.JPG [ 745.36 KiB | Przeglądany 16163 razy ]

Autor:  nysanek [ 16 lutego 2016, 10:32 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

niedokonca przemo, trafialo sie juz na poczatku lat 80 nysy mikrobus które mialy gladka podsufitke bez dziurek , ale tylko Mikrobusy , Sanitarki natomiast towosy i inne mialy dziurkowane , pod koniec lat 80 poczatek 90 mialy nawet towosy gladkie podsufitki , ja uwazam ze te z dziurkami sa lepsze (moja tez ma taka) bo cyrkulacja powietrza jest gwarantowana :wink: do mycia sa troche gorsze bo wyplywa brud z tych dziurek i trzeba od poczatku zaczynac myc :)

Autor:  maciekb [ 16 lutego 2016, 13:54 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Zobaczcie podsufitkę mojej Nysy Towos 1987r. Czy to jest oryginalna podsufitka ?
http://zapodaj.net/57e204106e8b3.jpg.html

http://zapodaj.net/3d2d5300d4759.jpg.html

http://zapodaj.net/efc31a7de3b73.jpg.html

http://zapodaj.net/d49c4ea6785f0.jpg.html

Autor:  Historyk1985 [ 16 lutego 2016, 14:35 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Jeśli chodzi o te daszki przeciwsłoneczne - takie jak na drugim zdjęciu Przemka, wyłożone dziurkowanym "tworzywem"...

Najlepiej je prać pod bieżącą wodą i z płynem do naczyń lub innym detergentem i to wiele razy pod rząd... aż przestanie wyciekać syf z tych dziurek...

Prałem skrajnie zasyfione daszki i docelowo są czyste, jak nowe 8)

Te daszki były też w wielu odmianach. W mojej żółtej towosce z 1981 roku były w nich schowki na różne np dokumenty, papiery, tip.
Z kabiny Żuka z 1983 roku wyjąłem podobne daszki, ale ciut mniejsze i bez "kieszonek". Mocowania ich są identyczne i identyczne obicie...
Widziałem też kiedyś gdzieś (chyba w maluchu) takie daszki wyłożone czarnym tworzywem...
ciekawe, czy takie też były w Nysach...

Autor:  Drewniany [ 16 lutego 2016, 15:13 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

Identyczne daszki mam też w syrence. W tamtych czasach standaryzacja była stosowana w praktyce i komu to przeszkadzało?

Dzięki temu przynajmniej nieco łatwiej teraz o części ;)

Autor:  nysanek [ 16 lutego 2016, 16:25 ]
Tytuł:  Re: Zmiany w okresie produkcji

maciekb pisze:



niejest to orginal

Strona 6 z 8 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/