To jest chyba najlepszy temat, żebym to wrzucił. Wyglada na to, że zamiast wdrożenia tego modelu 523, o ktorym piszą wprowadzono modyfikacje modelu 522, oczywiście troche okrojone. Pytanie się nasuwa, jeśli w modelu 523 miał być dwuobwodowy uklad hamulcowy, a w opisie 522 o tym się nie wspomina, to może błędem było postrzeganie róznicy miedzy 521 a 522 tylko przez dwuobwodowy uklad hamulcowy? Tutaj ewidentnie piszą o podwyzszonym dachu, gazniku Weber... Ale mi się jednak zdaje, że coś kitują, bo przeca widziałem sam Nysy 522, z dwuobwodowym ukladem juz z lat 80tych z Jikovem i kolektorem "przystosowanym do wspomagania". Także brałbym to na dystans, ale pokazuje to realia w roku 1974, kiedy mieli na celu wprowadzenie modelu 522. Wydaje mi się, że opis 522 jest tutaj taki bardzo suchy i pobieżny "dla kierownika", a 523 to takie marzenia nie do spełnienia...
Troche sie zdenerwowałem na ten bałagan fabryczny
Ale kij. Trzeba jakoś sobie to uporządkować logicznie, i jednak wydaje się, że to my wiemy lepiej niż gazeta zakładowa....
Do rzeczy - fragment gazety zakładowej z 28 marca 1974 „Klakson” str.3
<<Aktualnie produkuje się model podstawowy 521 i jednocześnie kolejno, odmiana za odmianą, wprowadza się do produkcji model 522, np. mikrobus 522 z przeznaczeniem dla Iraku – w przygotowaniu następne. Model 522 od 521 różni się tym, że posiada szereg zmian konstrukcyjnych takich jak: silnik górnozaworowy S21 z przewietrzaną komorą korbową, gaźnikiem typu Weber, filtrem powietrza typu Fiat, most tylny przystosowany do wprowadzenia cięgien hamulca ręcznego, układ wydechowy zamocowany elastycznie, hamulec ręczny z cięgnami na tylne koła, w nadwoziu podwyższony dach (z wyjątkiem chłodni i podwozia z kabiną), fotele kierowcy i pomocnika „fiatopodobne”, pełna optymalizacja miejsca kierowcy, sterowanie światłami pod kierownicą (z samochodu Fiat 125p), uszczelki drzwiowe z samochodu Fiat 125p, oraz szereg drobnych zmian mających mniejszy lub większy wpływ na warunki jazdy, bezpieczeństwo ruchu i warunki pracy kierowcy.
Niezależnie od powyższych prac, prowadzi się jednocześnie przedsięwzięcia udoskonalające model 522 – prace, które doprowadzą również do zmiany modelu na 523. Są to następujące zasadnicze zmiany konstrukcyjne: kolektor ssący silnika przystosowanego do zasilania mechanizmu wspomagającego, skrzynia biegów 4+1 – biegowa ze sterowaniem bezpośrednim, wał napędowy dzielony, tylne amortyzatory teleskopowe, hamulec zasadniczy hydrauliczny z pompą i wspomaganiem (servem), zbiornik wyrównawczy płynu hamulcowego, zmienione układy szczękowo-tłoczkowe w zawieszeniu przednim i moście tylnym, w nadwoziu dach wysoki tłoczony, zmienione otwieranie atrapy przodu, lusterka zewnętrzne o zwiększonej powierzchni, lusterko wewnętrzne tzw. bezpieczne, zwiększone powierzchnie osłon przeciwsłonecznych, plastikowe wirniki nagrzewnicy wnętrza, podłokietniki dla kierowcy i siedzącego obok oraz szereg zmian drobniejszych.>>
Co piszą dalej - dalej piszą, że wyprodukowali również samochód przeznaczony do instalowania, przeprowadzania remontów i napraw dojarek firmy Alfa-Lawal
POtem samochód pomocy drogowej, samochod do przewożenia materiałów radioaktywnych, potem samochód do usuwania awarii linii wysokiego napiecia.
Oraz
"technicznie przygotowanym jest do wdrożenia samochód skrzyniowy w 2-ch wersjach: z kabiną na 2 osoby i na 5 osób." Pisza też, że w opracowaniu jest samochód piekarniczy.
To tyle ode mnie... Kto chciał, ten przeczytał