Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=6&t=1206
Strona 18 z 19

Autor:  sukiennik68 [ 25 stycznia 2018, 21:54 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

jest taka informacja w Auto Technice Motoryzacyjnej z chyba 1987r. ( mogę dokładnie sprawdzić jakby ktoś był zainteresowany)
Wzmocnione zostały ( poprzez zmianę materiału) również koła zębate aby mogły przenosić większy moment. Zrobiono to bo "standardowa" 4 nie wytrzymywała na etapie badań prototypów Tarpana D237/239D współpracy z silnikiem AD3.152 UR -P8 ( TARPAN-URSUS ), który generował zbyt duży moment pomimo jego przeregulowania celem obniżenia tego parametru.

Autor:  Marian [ 25 stycznia 2018, 22:03 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Hm. Ciekawe. Jest to niewykluczone, aczkolwiek chętnie bym to zweryfikował w jakiś sposób.

Autor:  sukiennik68 [ 25 stycznia 2018, 22:14 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

jutro sprawdzę i podam dokładne namiary na ten numer ATM

Autor:  sukiennik68 [ 26 stycznia 2018, 13:52 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

przeglądnąłem szafkę z prasą i niestety nie znalazłem :? . Chyba ktoś ode mnie to pożyczył i jeszcze nie zwrócił.

Całe roczniki ATM są dostępne w zasadzie w każdej bibliotece technicznej i tam można by to zweryfikować gdyby ktoś miał na to czas i ochotę 8) .

Muszę jednak notować pożyczane książki i prasę techniczną... :shock:

Autor:  Marian [ 26 stycznia 2018, 17:18 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Dobry zwyczaj - nie pożyczaj :mrgreen:

Autor:  Strucelsw [ 26 stycznia 2018, 22:04 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

tak było. skrzynie wzmocnili, bo nie tyle chodziło o wielkość wartości momentu obrotowego, a jego pulsację z uwagi na to,że silnik był 3cylindrowy, oraz przebieg momentu-maksimum przy dużo niższych prędkościach obrotowych. on po prostu wykańczał te skrzynie "udarowo"
nie wiem czy ten artykuł w "Motorze" nie był

Autor:  sunset [ 19 sierpnia 2018, 11:50 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Pytanko - jakim rozmiarem klucza (ile mm) odkręcić korki spustowe oraz kontrolne skrzyni biegów (IV), mostu oraz przekładni kierowniczej w Żuku? Tam chyba będzie wchodził taki kwadrat, a nie standardowy imbus, z tego co zauważyłem. Proszę mnie poprawić jeśli się mylę.

Autor:  sukiennik68 [ 19 sierpnia 2018, 12:39 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

W moim tarpanku w skrzyni ( IV) i moście ( 10:41) były korki kwadraty 10 mm. Po walce stoczonej z opornym i wyrobionym korkiem spustowym mostu wymieniłem wszystkie korki na sześciokąty pod imbus ( są dostępne bez problemu ), kwadraty b. szybko się wyrabiają i jest kłopot z ich odkręcaniem.

Autor:  jasio [ 08 listopada 2018, 09:21 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Mam takie szybkie pytanie czy wałek sprzęgłowy skrzyni biegów "trójki"od żuka jest taki sam jak wspomniany wałek od skrzyni "czwórki"?

Autor:  Wydra [ 15 kwietnia 2020, 20:50 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Postanowiłem zostawić opis dla potomnych.
W ramach porządków w garażu wziąłem się za przygotowanie żukowej skrzyni 4 do montażu. Skrzynia kupiona ze 4 lata temu i czekała na swój moment. Według sprzedającego wyjęta z benzynowego żuka z lat 90, relatywnie nieduży przebieg ale od nowości problemy z "ciasnym wchodzeniem biegów".
Cóż może się złego stać? Tak. Może się stać wszystko. W tym przypadku od strony wałka sprzęgłowego czyli biegi 3 i 4.
Ale po kolei.

Załączniki:
Komentarz: Masa uszczelniająca wszędzie. I zgubione segery zastąpione drutem.
1.jpg
1.jpg [ 246.58 KiB | Przeglądany 10943 razy ]
Komentarz: Masa uszczelniająca musiała kompensować niezeskrobane, stare uszczelki pokrywy -tulei.
2.jpg
2.jpg [ 248.13 KiB | Przeglądany 10943 razy ]
Komentarz: Szczelność do takiego stopnia, że ten glut siedział w kanale spływu oleju z za łożyska. Glut był już cały w opiłkach.
3.jpg
3.jpg [ 277.34 KiB | Przeglądany 10943 razy ]
Komentarz: Podkładka stała - miedziana.
4.jpg
4.jpg [ 294.6 KiB | Przeglądany 10943 razy ]
Komentarz: Oś choinki.
5.jpg
5.jpg [ 261.55 KiB | Przeglądany 10943 razy ]
Komentarz: Lekko wykruszone zęby - wałek sprzęgłowy.
6.jpg
6.jpg [ 214.62 KiB | Przeglądany 10943 razy ]
Komentarz: Lekko wykruszone zęby choinki.
7.jpg
7.jpg [ 220.99 KiB | Przeglądany 10943 razy ]
Komentarz: I synchronizatory 3 i 4 biegu.Wytarte, zużyte, z śladami wbijania czegoś od wewnętrznej strony.
8.jpg
8.jpg [ 317.73 KiB | Przeglądany 10943 razy ]
Komentarz: A wiecie dlaczego? Bo ktoś nie wsadził do skrzyni kamieni synchronizatorów dla tej przesuwki.
9.jpg
9.jpg [ 177.48 KiB | Przeglądany 10943 razy ]

Autor:  Marian [ 15 kwietnia 2020, 22:33 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Typowe, 90% cześci do wymiany :)

Autor:  Wydra [ 15 kwietnia 2020, 22:44 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Cudów nie oczekiwałem :-) Ale też nie spodziewałem się braku elementów. Kamienie same nie wyparowały :-)

Autor:  Marian [ 16 kwietnia 2020, 06:57 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Jak skrzynia źle złożona była kamienie mogły klinowac bieg, jedyna metoda na odblokowanie i nie rozbieranie całej skrzyni to próba wyjęcia kamieni przez pokrywę boczną, co teoretycznie się udać nie powinno, ale jak trafiłem kiedyś na taką źle złożona skrzynię, to tak się ratowałem na poboczu przy skrzyzowaniu jak mi sie skrzynia zablokowała miedzy iv a iii biegiem. Udało siez nawet jeździć sie dalo bez zgrzytów, ale nastepnego dnia ją rozłożyłem.

Autor:  Wydra [ 22 kwietnia 2020, 11:57 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Znalazłem jeszcze kilka innych śladów w drobiazgach.
Np. Ślady pracy na koszyczku łożyska wałek główny - wałek sprzęglowy.
Ale przeszedłem już do etapu akceptacji i mierzę się z kompletowaniem kolejnych rzeczy. Czasy, w których można było dostać większość gratów w jednym miejscu już się skończyły.

Pytanie. Czy simmeringi z zestawów uszczelnień skrzyni (współczesna dystrubucja firma aring) są coś warte?
Czy lepiej je zamienić na cos innego?

Autor:  Wydra [ 28 kwietnia 2020, 14:11 ]
Tytuł:  Re: Skrzynia biegów - dane, diagnoza, regeneracja

Maniakalnych pytań ciąg dalszy. Czy sprężyny zatrzasków wodzika w skrzyniach 3 i 4 się różnią?
Książka serwisowa (tzw. autoryzowana) podaje, że sprężyny pod kulkami powinny mieć długość 32,5 mm i średnicę 9 mm. I podaje parametr kontrolny nacisk/długość.
Sprężyny, które wyciągnąłem z pokrywy mają długość 22-23 mm, średnicy około 7,5 mm i 9 zwojów.
Wyglądają jak sprężyny od 126p/cinquecento.
Na zdjęciach z poradnika dot. skrzynki III jest sprężyna mająca jakieś 12 zwojów.
Na archiwalnych zdjęciach zestawów naprawczych pokryw są sprężyny mające około 9 zwojów.
Dwa różne rodzaje sprężyn? Centymetr różnicy względem danych w książce?
Czy ktoś wsadził sprężynę od malucha bo sprężyna zatrzasku to sprężyna zatrzasku?
Pomóżcie bo zgłupiałem.

Strona 18 z 19 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/