Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=6&t=1986
Strona 6 z 7

Autor:  Lajkonik [ 15 marca 2015, 18:42 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

Witam,

Nysa zaczęła mocno piszczeć kołami szczególnie podczas skrętu w lewo. Co jest przyczyną ? Ściąga w lewo też podczas jazdy. Myślałem, że to zbieżność ale po ustawieniu dalej ściąga w lewo. Proszę o pomoc.

Autor:  Marian [ 15 marca 2015, 19:26 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

Pochylenie kół, albo zbieżność.. albo jedno i drugie...

Autor:  phinek [ 15 marca 2015, 22:58 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

A którymi kołami? Przód czy tył?
Może się głupio pytam, ale może jedno tylna koło ma większy opór toczenia i piszczy gdy podczas skrętu dyfer nie wyrabia z dystrybucją momentu.

Pomacaj koła po dłuższej jeździe - szukaj różnic w temperaturach poszczególnych elementów

Autor:  Dziwny Mag [ 15 marca 2015, 23:00 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

Albo wygięte ponad miarę (od zużycia) pionowe części zwrotnicy (łącznik wachaczy)...bardzo ewentualnie krzywe felgi...

Autor:  Lajkonik [ 16 marca 2015, 06:57 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

Przednie koła są rozkraczone. Czy to jest przyczyną ? Jak tak to co jest do zrobienia ?

Tutaj widać jak wyglądają koła podczas skrętu w lewo:
http://imageshack.com/a/img673/1895/z22W1Z.jpg

Autor:  Marian [ 16 marca 2015, 10:11 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

Podczas skrętu zawsze będą się chylić jedno w jedną stronę, drugie w drugą - taki urok tego zawieszenia...
Jeśli są, jak piszesz "rozkraczone", to oczywiście, że pochylenie jest przyczyną i ktoś, kto Ci ustawiał zbieżność powinien był najpierw ustawić pochylenie, a potem zbieżność, inaczej to jest o kant....
Pochylenie koła ustawia się na mimośrodzie w górnej osi łącznika wahaczy. Poluzowujesz śrubę ściskającą jarzmo łącznika wahaczy, wykręcasz jedną kalamitkę (przednią lub tylną) i z jednej strony będziesz miał wejście na klucz imbusowy i za jego pomocą obracasz całym mimośrodem zmieniając kąt wychylenia koła. W wielu przypadkach przez zbyt słabą śrubę jarzma, lub za słabo dokręconą (tam powinno być co najmniej 10.9 dowalone na fest...) gwint i cały otwór w jarzmie był wyrobiony, bo mimośród sobie "chodził" w otworze jak chciał.
Inny, bardzo częsty przypadek, to ten, o którym pisze Dziwny Mag - wygięty cały łącznik wahaczy. Jeśli jest wygięty - można go prostować palnikiem i młotkiem, ale nie ma co liczyć na to, że nie wygnie się znowu... Najrozsądniejszą opcją jest nowy łącznik, ale to już bywa kosztowne, no i koniecznością jest rozbieranie zawieszenia - demontaż sprężyny, "rozpięcie" owego łącznika itd...

Autor:  Lajkonik [ 16 marca 2015, 17:49 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

Będę wymieniał sprężyny na nowe. Można zatem przy okazji wymienić te łączniki przy tzw. okazji ?

Autor:  Marian [ 16 marca 2015, 23:58 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

To dobry pomysł, choć jest szansa, że wystarczy wyregulować. Szczerze w to wątpię, bo prawie każdy łącznik po jakimś czasie siada i traci regulację, ale może akurat masz szczęście :)

Autor:  zokolic [ 19 marca 2015, 22:51 ]
Tytuł:  Re: Układ kierowniczy - diagnoza, regeneracja

Kierownica ma luz jak cholera.
WAŁEK POŚREDNI KOLUMNY KIEROWNICZEJ albo KRZYŻAK- to podobno nie rozbieralne. Przekładnia kierownicza

Można to naprawić, czy tylko nowy>? Luzu na końcówka i zawieszeniu nie ma , kierownica pływa. Krzyżaki mają luz.

Czy to jest ten element, który prowadzi do przekładni ? http://olx.pl/oferta/krzyzak-lacznik-przegubowy-kolumny-kierowniczej-fiat-zuk-polonez-nowy-CID5-ID6oDLx.html

Autor:  zokolic [ 05 kwietnia 2015, 11:06 ]
Tytuł:  Re: Żuk, co ma na drugie Rudy

No, ale na 4 skrzyni ma większą wyrwę. :D
Oczywiście, tutaj polemizuję. Macie pomysł jak to wybić z tego wybieraka?
Mam na myśli ten klin który mocuje dźwignię na sworzniu. To chyba z ołowiu jest. :P

Czy ten zestaw naprawczy jest coś wart?
Dostałem go od znajomego. Nie rozpakowany. Za pomocą tego zestawu mogę zregenerować zawieszenie przód?

Załączniki:
Komentarz: Zestaw naprawczy.
WP_20150405_003.jpg
WP_20150405_003.jpg [ 495.9 KiB | Przeglądany 6044 razy ]

Autor:  buźka [ 05 kwietnia 2015, 11:22 ]
Tytuł:  Re: Żuk, co ma na drugie Rudy

zokolic pisze:
No, ale na 4 skrzyni ma większą wyrwę. :D

Znaczy,tutaj masz na myśli "werwę" ?
Cóż,mówiąc uczciwie,to na piątce lublinowskiej odczujesz różnicę na pierwszych trzech biegach,bo są dosyć krótkie i tutaj nie będzie zmiany na gorsze w stosunku d czterobiegowej (przełożenia są zdaje się jeszcze krótsze) ale na czwartym biegu,bez dobrego rozbujania autko łapie troszkę muła.To jest jedyny feler w tej skrzyni,przynajmniej mi osobiście to przeszkadza.Piątka nie jest jakoś bardzo wydłużona,więc sprawnie się przyspiesza od 60 km/h.
A co do wybieraka,to wykręć całą pokrywę i w imadło to daj,potem albo młota, (bez którego to nie robota) albo trzeba rozwiercić tego "kołka" który jest tak zarąbiście "twardy" że się wybić za bardzo nie chce,jak zardzewieje,a jednocześnie pod młotkiem się rozlatuje.Ja jak miałem z tym problemy,to brałem po prostu wiertarkę i po zabawie.Z tego co kojarzę z filmiku,to u Ciebie powinien się chyba wybić,bo siedzi zdaje się tylko twardo w tym ramieniu,a nie w wybieraku,bo tam chyba się otwór ładnie wyrobił.U mnie zapiekło i tu i tu i żadne wybijanie czymkolwiek nie dało rady i pozostała wiertarka.Fajnie to jest zrobione w skrzyni Tczew,bo jest osadzone na stożku i dociągnięte nakrętką.
Ten zestaw się nadaje,choć nie wiem,jakiej to jest jakości,ale to jest tylko zestaw do drążka środkowego,czyli czegoś takiego
http://drazki.pl/p/2013/09/drazek-srodk ... 932534.jpg
Tu jest taki zestaw
http://www.moto-trans.pl/product/kpl-na ... wa/?id=597
Zależy co tam masz jeszcze rozwalone,a znając życie,to pewnie wszystko.

Autor:  zokolic [ 05 kwietnia 2015, 11:31 ]
Tytuł:  Re: Żuk, co ma na drugie Rudy

Mówię o tym,żę jak jest górą pełna paka i 4 ty bieg - i leci pod górę. Osobiści myślałem o zmianie skrzyni, jednak jest to temat drugorzędny, gdyż skrzynia 4 którą aktualnie mam jest sprawna mechanicznie (no poza wybierakiem) więc nie wiedzę sensu jej wymiany. Jak odmówi współpracy, trafi tam 5-tka.

Zestaw zawieszenia. ZN-6. Okazuje się że zawieszenie mam w bardzo dobrzej kondycji. (ale obawiam się, że jak auto zacznie robić kilometry, potrzebna będzie ich wymiana)
Jeśli chodzi o jakość... Jak się rozsypię to zamontuję te części. Ile może zająć ewentualna wymiana tych sworzni w środkowym, dla wprawnej osoby?

Autor:  buźka [ 05 kwietnia 2015, 11:45 ]
Tytuł:  Re: Żuk, co ma na drugie Rudy

No bo czwórka jest lepiej zestopniowana w porównaniu do piątki.Skrzynie trzybiegowe nie miały znowuż tego pośredniego biegu pomiędzy bezpośrednim (3) a dwójką.Czwórka już ma skrócone biegi,a bezpośredni taki sam jak trójka.Mi się osobiście lepiej jeździło na czwórce,niż na trójce,przynajmniej z towarem,a piątkę zamontowałem z innych względów,żeby podnieść nieco prędkość przelotową na tych samych obrotach.
Wymiana tych sworzni to niedużo roboty,powiedzmy pół godzinki,tylko trzeba najpierw powybijać je z drążków i dźwigni pośrednich,potem tylko odkręca się korki po obu stronach tej rury i wyciąga całość ze środka.Tam są tylko sprężyny i te śmieszne gniazda/kamienie.Można też wybić wszystkie trzy drążki z ramion zwrotnic przy kołach i z ramienia przy przekładni kierowniczej,a potem całość powybijać w imadle.Tak czy inaczej,powybijać trzeba.

Autor:  zokolic [ 05 kwietnia 2015, 11:51 ]
Tytuł:  Re: Żuk, co ma na drugie Rudy

Powiedz proszę, skąd zdobyć nowe krzyżaki kolumny kierowniczej. Mam na nich dramatyczny luz. Oraz czy przekładnie też można regenerować? Podobno można ją dokręcić.

Auto ok , ale wszędy luzy. Wszystko luźne.

Autor:  buźka [ 05 kwietnia 2015, 12:03 ]
Tytuł:  Re: Żuk, co ma na drugie Rudy

W sumie,to nie wiem,czy coś takiego się kupi.Na necie widzę są nowe wałki,całe.Przekładnie znalazłem też nową,za 4 stówki,ale to się da naprawiać.Może wystarczy tylko zlikwidować luz.Przekładnia kierownicza ma śrubę regulacyjną na budowie,patrząc od przodu auta,śruba na klucz sześciokątny,z przeciwnakrętką na chyba klucz 27.Luzujesz przeciwnakrętkę i wkręcasz śrubę,w zależności od potrzeby,ale nie za bardzo,bo będzie ciężko kierować.Jeśli dokręcisz na twardo,a luz dalej będzie nadmierny,to już albo regeneracja,albo wymiana na inną.
http://olx.pl/oferta/przekladnia-kierow ... 7MjIZ.html
http://www.polmozbyt-jelcz.pl/sklep/wal ... 10050.aspx
Trzeba dokładnie zmierzyć itd. żeby nie wcisnęli czegoś podobnego,jak to na necie.

Strona 6 z 7 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/