Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Przestawiacz kąta wyprzedzenia wtrysku
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=6&t=3061
Strona 1 z 1

Autor:  Diesel [ 18 grudnia 2015, 17:49 ]
Tytuł:  Przestawiacz kąta wyprzedzenia wtrysku

->PRZEJDŹ DO WPISU NA STRONIE...

Jeden z najbardziej tajemniczych elementów w Andorii. Umieszczony na osi która napędza pompę wtryskową, steruje odśrodkowo kątem wyprzedzenia wtrysku. Mniejsza o szczegóły jak to działa, ja chce napisać o tym jakie niespodzianki tam siedzą.

Po pierwsze pod rzeczonym kołem przestawiacza jest simmering i specjalna tuleja, które uszczelniają oś napędzającą pompę wtryskową. Zatem jeżeli leje się olej z okolic pompki wstępnej i żadne uszczelnianie nie pomaga - to prawie na bank stamtąd.

Wymiana simmeringu jest nieco upierdliwa - trzeba go najpierw zdobyć wraz z nową tuleją, a były 3 rodzaje. Jaki macie - dowiecie się po rozebraniu tego. To jest drugi problem, bo pierwszy to konieczność rozebrania rozrządu. Z tym że jak go niedawno robiliście, to wystarczy zluzować pasek na napinaczu i zsunąć z koła i zabezpieczyć przed zalaniem olejem.

Procedura naprawy jest prosta:
1. Obrócić wałem tak, aby jeden z korków spustowych znalazł się idealnie w dole. Do niedużej miseczki spuścić olej. Klucz do obu korków spustowych - 13 mm
2. Obrócić wałem aby ustawić rozrząd na znakach - klucz do obracania wałem - 24
3. Rozkontrować napinacz i poluzować go - klucz 17
4. Zsunąć pasek rozrządu z koła przestawiacza i zabezpieczyć przed przypadkowym zalaniem olejem - najprościej przełożyć pasek przed rzeczone koło.
5. Odkręcić wszystkie śrubki mocujące pokrywę przestawiacza - klucz 10
6. Zbić delikatnie pokrywę, papierem wyczyścić resztki oleju
7. Odblokować i odkręcić nakrętkę w osi koła - 24 - może być niezbędny klucz pneumatyczny, lub trzeba sprytnie zblokować koło
8. Zdjąć całe koło i mały oring na osi
9. Wyjąć stary uszczelniacz i tulejkę

Teraz montaż w kolejności odwrotnej, z tym że trzeba jeszcze rozebrać przestawiacz na kawałki, bo w nim ukryty jest jeszcze jeden oring, którego pewnie nikt, nigdy nie wymienił.

Rozbiórka przestawiacza jest prosta, ale uważajcie na drobne elementy żeby ich nie pogubić/pomylić:
1. Zdjąć pierścienie Segera i podkładki pod nimi
2. Podnieść do góry, na osiach na których są osadzone - bloczki w które wchodzą sprężyny. Bez obaw, nigdzie nie polecą.
3. Jak zdejmiecie sprężyny to uważajcie na podkładki na ich końcach
4. Teraz można wysunąć cały środek z koła

Oring ukrywa się wewnątrz tulei, trzeba go wymienić.

Składamy wszystko w odwrotnej kolejności, pilnując znaku na kole przestawiacza. Nie powinno teraz cieknąć ani z silnika olejem, ani z przestawiacza.

Do przestawiacza wlewamy 250 ml oleju przekładniowego - nie silnikowego! Wymiana tego oleju co 54 000 km, a więc częściej niż rozrządu (81 000km). Ja sugeruję ze względu na niskie koszty - robić rozrząd co powiedzmy 55 000 i wtedy też obsługę rzeczonego przyrządu;-)

Brak dbałości o przestawiacz skończy się jego wymianą - nowy kosztuje ok. 850 zł.

Załącznik:
2015-12-18 12.49.39.jpg
2015-12-18 12.49.39.jpg [ 827.44 KiB | Przeglądany 4224 razy ]

Autor:  zbiegusek [ 19 grudnia 2015, 11:43 ]
Tytuł:  Re: Przestawiacz kąta wyprzedzenia wtrysku

Bardzo dobrze Piotrze, żeś o przestawiaczu napisał. Warto podkreślić, że - być może na swą tajemniczą funkcję - urządzonko owo jest nagminnie pomijane podczas obsługi silnika.
Skutkuje to brakiem oleju wew, zatarciem i spadkiem osiągów oraz pogorszeniem kultury pracy silnika.

Autor:  kartezjush [ 27 marca 2016, 14:35 ]
Tytuł:  Re: Przestawiacz kąta wyprzedzenia wtrysku

Szybkie pytanko. Na wałku pompy mam czerwony simering, natomiast wiadomo że wymiary uszczelniaczy są normalizowane więc nabyłem takowy w sklepie z łożyskami i uszczelniaczami. No ale naszły mnie pewne wątpliwości bo:
1. Nowy simering jest koloru czarnogranatowego
2. Jest dwuwargowy
3. Wykonany z vitonu

O ile pkt 2 i 3 działają na plus o tyle gdzieś mi sie obiło o uszy, że czerwone to "na temperature". Czy ktoś ma doświadczenie w temacie i powie czy mogę bez problemu wkładać ten co kupiłem czy muszę zamówić identyko?

Autor:  Diesel [ 27 marca 2016, 14:42 ]
Tytuł:  Re: Przestawiacz kąta wyprzedzenia wtrysku

Hmmm, ja miałem czarny tak po prostu;-) Na to niebieski oring pod przestawiacz kąta.

Autor:  kartezjush [ 27 marca 2016, 14:58 ]
Tytuł:  Re: Przestawiacz kąta wyprzedzenia wtrysku

No dobra. No i w sumie to jaka w takiej pompie może być temperatura? 100st to chyba maks, a tyle to myślę, że każdy jeden uszczelniacz powinienł wytrzymać...

Autor:  Diesel [ 27 marca 2016, 15:08 ]
Tytuł:  Re: Przestawiacz kąta wyprzedzenia wtrysku

Na pewno nie więcej;-)

Autor:  AudioBas [ 14 września 2016, 21:31 ]
Tytuł:  Re: andoria 2.4 lublin odpala zaraz gaśnie potrzebna podpowi

Panowie mam Andorię Turbo 4CT90 powiedzcie mi:

1. Ile oleju mam nalać do tego przyśpieszacza?
2. Jaki to ma być olej?
Obrazek

Autor:  buźka [ 14 września 2016, 22:34 ]
Tytuł:  Re: andoria 2.4 lublin odpala zaraz gaśnie potrzebna podpowi

Jeśli w tej wersji jest to samo, co w wolnossącym (a raczej tak) to według instrukcji 0,25 dm3 oleju przekładniowego Hipol 15F, czyli tego samego, który zalecany jest do skrzyni, mostu i przekładni kierowniczej.Oczywiście zalecany w tamtych czasach, bo dziś już każdy leje to, co uważa.Więc możesz sobie zalać takim samym, jaki masz w moście itd. żeby już się nie bawić.Zalecana wymiana co 30 000 km, razem z tym w układzie przeniesienia napędu.
P.s. ładnie silnik odrobiłeś, widać, że Ci się chce.Zawsze to milsze składanie czegoś takiego, jak czyste jest.Największa frajda, to składanie wnętrza nadwozia, jak wszystko ładnie pomalowane.Prawie jak w fabryce z tą różnicą, że nikt nas nie pogania na linii montażowej :mrgreen:

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/