Dzisiaj jest 28 marca 2024, 14:39


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 157 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna
Autor Wiadomość
Post: 12 lipca 2016, 09:54 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 08 grudnia 2014, 12:28
Posty: 12
Panowie przydatna informacja. Miałem problemy z przegrzewaniem, które objawiało się falowaniem temperatury 90-110, na dodatek grzał się podczas trasy nawet przy spokojnej jeździe a studził w mieście lub terenie (bo to auto terenowe Aro Muscel z silnikiem S-21). Poszła mi ostatnio uszczelka między cylindrami i przy okazji okazało się, że mam skorodowaną rurkę rozdziału wody w głowicy, co objawia się przegrzewaniem ostatnich dwóch cylindrów. To najpewniejszy powód przegrzewania się, który doprowadził też pewnie do dmuchnięcia uszczelki między cylindrami.

Tutaj też pytanie, czy ma ktoś takowa rurkę na sprzedaż, może w jakiejś padniętej głowicy?
Pomożecie?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 14 lipca 2016, 21:11 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2047
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
ona jest na bank przyczyną przegrzewania.ciężko ja wyjać ze starej głowicy. spróbuj dorobić z rurki miedzianej 1/2"

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 15 marca 2017, 20:30 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 16 stycznia 2016, 22:33
Posty: 147
Lokalizacja: Żabia Wola - Bartoszówka
Pojazd: Żuk A15 1969
DYSKUSJA PRZENIESIONA Z TEMATU O USZCZELCE POD GŁOWICĄ. Zdecydowanie bardziej pasuje do tematu o przegrzewaniu się ;)
ADMIN.


Ta mała dziurka w uszczelce pod głowica z przodu wykończona miedzią to kanał od czego? U mnie calkiem był zatkany, i w góre i w dół. To przez to mogło w głowicy nie być chłodzenia?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 15 marca 2017, 20:37 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2047
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
tak, to właśnie kanał małego obiegu, potrafi namieszać.

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 15 marca 2017, 21:04 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 16 stycznia 2016, 22:33
Posty: 147
Lokalizacja: Żabia Wola - Bartoszówka
Pojazd: Żuk A15 1969
Ta dziurka prowadzi z głowicy do pompy zasysanie wody, tak? A jaka jego rola jak otwarty termostat? Czy przy duzym obciążeniu moglo to pogorszyć chłodzenie bloku? Na wskaźniku temperatura była ok.
Żuk jechał i sie nie grzał /na wskaźniku/ Jednak po 1000 km jazdy zaczął mocno brać olej, bardzo mocno i wrócił jeszcze do domu 800 km, dużo dolewałem, myślałem że gubi ale on spalał. Dziś zdjęta dopiero głowica, dużo nagaru i bardzo duzy luz na tłokach, ślady zatarć i rysy /do końca palił skubaniec z korby/
Silnik wymieniam, ciekawi mnie jednak czy to mogło być przyczyną. Tłoki oglądałem przy wymianie głowicy, jakieś 3000km wcześniej, luz minialny na boki, teraz dziura ponad 0.5mm, widać pierścień z góry.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 16 marca 2017, 18:27 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2047
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
jak ta dziurka jest zatkana, to silnik ma kłopot z otwarciem termostatu, robi sie przeciwciśnienie. poza tym zaburzony jest obieg rurka cyrkulacyjną w głowicy, tą od chłodzenia kanałów wydechowych, sprawdz w jakim jest stanie.
tak wytarte tłoki w krótkim czasie to jedynie jazdą z nieszczelnym filtrem powietrza,albo bez wkładu.
ciekawe.

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 18 maja 2017, 19:16 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 stycznia 2010, 12:12
Posty: 2835
Lokalizacja: EU
byly kiedys na allegro glowice buble sprzedawane , byly nowe za 250 zl , ale trzeba bylo je dokladnie sprawdzic , kupilem kiedys taka (obecnie ja mam zamontowana ) tam byl ten kanal gdzie rurka cyrkulujaca przechodzi krzywo odlany , tak ze byla zgieta juz fabrycznie , wyciagnolem ta rurke która byla zlamana , dorobilem nowa rurke która przapomiana owoc baban :) nastepnie byla krzywa dalem do splanowania powierzchni , wszystko dziala , 0 problemów :)

Termostaty w tych silnikach to byl jeden wielki szmelc , najlepiej wywalic go i bez termostatu jezdzic , powoli rozgrzewac silnik uzywajac dodatkowo zaluzji przed chlodnica.

_________________
FSD - NYSA SERVICE (POLMO)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 18 maja 2017, 19:36 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2047
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
zalezy jaki termostat, mieszki są porażkowe, fakt. ale ostatnio z Żukostrażakiem drogą prób i błędów doszliśmy do wniosku,że przyczyną nieotwierania sie termostatów są zbyt "twarde" korki w chłodnicach. te które można dostać dziś w większości mają zbyt mocna sprężynę nadciśnieniową, tworzy się poducha gazowa i termostat nie ma siły się otworzyć. po spuszczeniu cisnienia układ chodzi idealnie. miękkie korki robi np. master sport i są ok.

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 maja 2017, 05:36 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 07 marca 2015, 21:11
Posty: 68
Strucelsw pisze:
że przyczyną nieotwierania sie termostatów są zbyt "twarde" korki w chłodnicach. te które można dostać dziś w większości mają zbyt mocna sprężynę nadciśnieniową, tworzy się poducha gazowa i termostat nie ma siły się otworzyć. po spuszczeniu cisnienia układ chodzi idealnie.

Hę? Takich ciekawostem dawno nei słyszałem. Możesz wytłumaczyć mi to zjawisko?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 maja 2017, 19:48 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2047
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
długoby tłumaczyć, jest to sprawa w zasadzie występująca tylko w żuku/nysie. górna fajka i zbiornik chłodnicy nie jest tam nigdy do końca wypełniona płynem. silnik się nagrzewa, płyn i powietrze się rozszerzają. termostat chce się otworzyć, ale napór ciśnienia z drugiej strony jest tak duży, że nie jest w stanie. silnik grzeje się dalej aż do 100C, wąz górny chłodny. otwieramy korek, syk, zamykamy i jedziemy dalej, temperatura spada do 80C i później już działa ok.następnego dnia akcja ta sama.
dziwne ale działa- założenie korka z miekką sprężyną, albo z podwiązanym zaworkiem rozwiazuje problem i silnik nie ma kłopotu z przegrzaniem.
dodam, ze egzemplarz zuka był wyjatkowo oporny, miał od zawsze problem z termiką, latem przegrzany, zimą niedogrzany. przy naprawie silnika założyłem mu nową, oryginalną chłodnicę i termostat mery 72C(nie mieszkowy) teraz trzyma 80C, ale pomogła tak prozaiczna sprawa jak wymiana korka.

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 maja 2017, 09:17 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 07 marca 2015, 21:11
Posty: 68
Strucelsw pisze:
termostat chce się otworzyć, ale napór ciśnienia z drugiej strony jest tak duży, że nie jest w stanie.


Skoro cały układ chłodzenia jest zespołem naczyń połączonych i to zamkniętym to panuje w nim wszędzie podobne ciśnienie. Punkt z największą różnicą ciśnień to pompa wody (przed-za).
Więc wybacz. Nie uwierzę w Twoją teorię różnicy ciśnień w termostacie. I to na tyle dużą aby nie mógł się otworzyć.
Budowa termostatu nie jest przystosowana do "zatrzymania" ciśnienia a jedynie zatrzymania/ograniczenia przepływu. Żaden termostat nie będzie na tyle szczelny żeby mógł przytrzymać ciśnienie większe niż grawitacyjne. Woda zawsze znajdzie ujście :)

Jeśli jest za mało wody w układzie to może być sytuacja że nad termostatem jest powietrze, a pod nim woda. Ale tak czy inaczej po obu stronach grzybka jest takie samo ciśnienie i jeśli termostat będzie chciał sie otworzyć to to zrobi.

Dla ułatwienia można w termostacie wywiercić otwór fi 1mm do lepszego odpowietrzania. Przepływ przez taki przekrój będzie pomijalne mały, a w 100% wyeliminuje podejrzewana przez Ciebie różnicę ciśnień. Takie otworki (czasem nawet z zaworkiem) są powszechnie stosowane w termostatach samochodowych.


Idea nadciśnieniowego układu jest taka, że uzyskuje się w podwyższonym ciśnieniu wyższą o kilka stopni temperaturę wrzenia płynu chłodzącego. To wiadomo. Podniesienie ciśnienia o 1 atmosferę daje nam temperaturę wrzenia bliską 120stC.
Na chłodnicy jest korek z dwoma zaworami. Nadciśnieniowym (upustowym) o wartościach w zależnosci od wykonania korka powiedzmy 0,8-1 atm (podobne na wygląd korki były też w syrenie, FSO, wszelkich włoskich fiatach). Podciśnieniowym (zasysającym-powrotnym).

Kiedy silnik chodzi i układ się rozgrzewa woda zaczyna się rozszerzać. Poszperałem w necie i znalazłem dane:
gęstość wody w temp 4stC - 1000kg/m3
gęstość wody w temp pokojowej - 998,2 kg/m3
gęstość wody w temp 100stC - 958,3 kg/m3

Nysa ma w układzie chłodzenia 10,5l płynu (wg książki). Różnica w objętości w temp 20 i 100 st to ok 4%. Czyli daje to nam przyrost objętości dla masy 10,5 kg wody ok 0,44l. Mówię tu o rozszerzalności cieplnej wody. Pomijam zmianę objętości od ciśnienia. Ta dla praktycznie nieściśliwych cieczy jest pomijalnie mała.

Mamy zbiornik wyrównawczy - to on łapie nadmiar rozszerzającego się płynu. W momencie kiedy woda się rozszerza najpierw z góry chłodnicy do zbiorniczka zostanie wypchnięte powietrze (o ile będzie), potem nadmiar płynu.
Kiedy zgasimy silnik i temperatura zacznie się obniżać, zamknięty układ przez zawór powrotny sam zassie sobie ze zbiorniczka tyle płynu o ile zmniejszyła się jego objętość. O ile jest szczelny korek.
Na ostudzonym silniku chłodnica powinna być pełna.

Analizuję ten przypadek który opisałeś (100st, korek,->80st)
Wydaje mi sie że problem jest w tym że płyn wlatuje do wyrównawczego, ale nie wraca. PYTANIE: Czy jak odkręcasz korek to zmienai sie jakoś poziom płynu.
Nie pamiętam gdzie jest umieszczony czujnik temperatury w S21, ale może przez chwilę jest w jakimś bąblu parowym i zawyża temperaturę?

Jeśli w jakiś sposób zostanie zakłócona szczelność korka (uszczelka główna w szczególności) to proces powrotu płynu może być zakłócony. Może być to popękanie uszczelki (płyn wypluje do zbiorniczka, ale zassie juz powietrze spod uszczelki). Innym powodem że jest jakieś powietrze w chłodnicy moze byc zatkanie otworków w rurce powrotnej przy dnie zbiorniczka (były różne wykonania). Chodzi o zasysanie powietrza przez rurkę wystającą ponad poziom płynu w zbiorniczku. Powinna być zalewana płynem tuż przy dnie właśnie przez otworki.

Jeśli założy się korek bez zaworka (lub z zablokowanym) płyn powinien rozszerzając się/ściskając swobodnie przepływać do/ze zbiorniczka. Pod warunkiem sprawnej uszczelki w korku na kołnierzu chłodnicy.

Tak pisane na szybko. Nie znam jeszcze na pamięc silnika S21 i układu chłodzenia, więc jak są jakieś nieścisłosći to wybaczcie.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 maja 2017, 13:54 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Powiem tak, jako totalny lajkonik z fizyki :wink: i jako tako doświadczony użytkownik róznej maści polskich czterokółek. Ile razy przy odświeżaniu, remontach itp czy sam, czy ktoś z kumpli, założyliśmy nowy, ładny, błyszczący korek chłodnicy (stary, duży, do grubej chłodnicy, albo nowy typ, "fiatowski" do cienkiej) rzemieślniczy, współczesnego wyrobu - zawsze były jaja. Silnik się grzał jak głupi... Przy odkręcaniu korka był spory syk. Bez znaczenia, czy układ ze zbiorniczkiem wyrównawczym, czy z "wypluwaniem na glebę". Bez znaczenia, czy to Warszawa, Nysa, Żuk, czy 125p albo Polonez. Wystarczyło założyć stary, brzydki, zardzewiały z wierzchu, FABRYCZNY korek chłodnicy - wszelkie wspomniane wyżej problemy znikały, silnik nawet w upale się nie przegrzewa, wszystko działa, jak powinno.
Tyle z "chłopskorozumowej" obserwacji :wink:

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 maja 2017, 17:16 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2047
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
ja próbuję dorobić teorię do praktyki.korek nowy ze sprawnymi zaworkami i uszczelkami.zbiorniczek myty z drożną rurką.poza tym w układzie mamy jeszcze pompę pchajacą do bloku i sporo gumowych węży, które są sprężyste, oraz płyn na bazie glikolu, wody i gliceryny, który rozszerza się sporo bardziej niż woda.czujnik jest w głowicy, z tyłu, na bocznej sciance, po tej samej stronie co termostat. płynu nie ubywa, ani nie ucieka do zbiorniczka. w silnikach w których nie występuje to zjawisko jest zawsze ok 2-3cm ponizej dolnej krawędzi gniazda korka.
w nowych autach z korkiem ciśnieniowym w zbiorniczku poziom płynu zwieksza się minimalnie po otwarciu korka, bo maleje napiecie węży gumowych jak nie ma ciśnienia.

silnik ów ma dodatkowo, oprócz sztywnego, elektryczny wiatrak z termowłacznikiem 85-80Cna górnym wężu. nie włączał się, a temp dochodziła do setki. dopiero po odkręceniu i zakręceniu korka układ pracował poprawnie, wiatrak załączył się i wychłodził do 80, po czym załączał już tylko po dłuższym staniu w korku.

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 22 maja 2017, 22:26 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Z tym, że termostat teoretycznie ma dziurkę do wyrównania ciśnień... więc to chyba bardziej jest kwestia korka gazowego w rejonie termostatu, gdzie para czynnika chłodniczego ma mniejszą zdolność do nagrzania termostatu do otwarcia.

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 23 maja 2017, 07:37 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 16 grudnia 2014, 20:22
Posty: 267
Lokalizacja: Warszawa
Cześć,
ja tą sytuację miałem już kilkakrotnie, teoria nie przekłada się tu na praktykę. Objawy, tak jak pisał Strucel:
-dokonana jest zmiana korka chłodnicy na nowy. Płyn jest zalany.
-rano na zimnym silniku ruszamy
-temperatura rośnie, przekracza punkt otwarcia termostatu i nadal rośnie błyskawicznie aż do >100, wtedy w panice zatrzymujemy auto
-fajka górna jest bardzo twarda, napakowana ciśnieniem, ale zimna, chłodnica też
-otwieramy korek i ciśnienie uchodzi - syka powietrze lub/oraz wylatuje płyn
-w czasie luzowania ciśnienia po stronie chłodnicy termostat natychmiast otwiera się
-można jechać dalej
-objaw dodatkowy - rano po takiej jeździe fajka górna jest "zassana", zapadnięta na podciśnieniu

Rozwiązanie: moja wersja to otwarcie na stałe (zagięcie) tego zaworka ciśnieniowego w nowym korku. Tak, że naciskając fajkę gorną płyn swobodnie sobie przepływa do zbiorniczka wyrównawczego. Albo założenie starego korka, w którym ten zaworek i tak już był rozwalony ze starości. Po tym problem znika.

Moja teoria - ciśnienie od strony chłodnicy jest tak duże, że termostat nie ma siły się otworzyć. Nie wyrabia mimo tego małego otworu w termostacie, który to teoretycznie ma to ciśnienie wyrównać / odpowietrzyć. To tylko teoria, ale nie mam żadnego innego wytłumaczenia.

Strucel robił mi naprawę średnią i silnika i zalożył nowy korek - chodziło to jako tako przez pierwsze kilkadziesiąt kilometrów (miałem otwarty obieg na nagrzewnice, a mam też dwe z tyłu). Jak sie zrobiło cieplej to zamknąłem obieg nagrzewnic i się zaczęło, tak jak w opisie powyżej. Założyłem mój korek z otwartym na stałe zaworkiem cisnieniowym i problem zniknął. Auto trzyma równe ~78 stopni

_________________
A156 1984
A18 LUX 1990
A07 1990
A18 1993
A075 1995


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 157 ]  Przejdź na stronę Poprzednia  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net