Dzisiaj jest 28 marca 2024, 14:46


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Autor Wiadomość
Post: 14 lipca 2016, 22:38 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 03 maja 2009, 20:03
Posty: 153
Lokalizacja: Warszawa
Ponieważ moja pani doktor w tym roku postanowiła nie puścić mnie na urlop , a miałem Nysą jechać do Chorwacji , to zdecydowałem się opisać remont i tuning swojego silnika , który przewiduję zainstalować do Nysy .

Od początku :

Silnik kupiłem wiosną 2016 r. od jednego z naszych kolegów z forum . Był kompletny , z osprzętem czyli gaźnik , rozrusznik , pompa , aparat ,alternator i skrzynia biegów .
Niestety był straszliwie brudny , zaolejony , zakurzony - trochę to dziwne , bo pochodził z Żuka Straży Pożarnej a tam podobno dbają o sprzęt .

Po umyciu i rozebraniu do ostatniej śruby zawiozłem istotne części do starego , znanego mi zakładu " obróbka mechaniczna silników "
a tam pierwsza dobra wiadomość . Pan szef położył wał korbowy na pryzmach , pomierzył średnicówką , potem pokręcił z czujnikiem zegarowym i stwierdził , że nie warto go szlifować czopy wału mają 0,02 - 0,03 mm luzu i nie są owalne podobnie z wałkiem rozrządu . Cylindry też nie potrzebują honowania ani toczenia , a tłoki są tak jak i wał nominalne .
W tej sytuacji żeby nie wracać do domu bez remontu zostawiłem blok silnika z prośbą o przeszlifowanie górnej powierzchni bloku , aby ułatwić życie uszczelce pod głowicą .
Dogadałem się też z innym kolegą z forum , że spróbujemy trochę podrasować silnik , aby dołożyć mu kilka koników .
Ma to tak wyglądać :
1. zatoczenie tłoków - aby zmniejszyć opory tarcia w cylindrach
2. zakup specjalnych pierścieni tłokowych - będą 3 pierścienie , a nie cztery
3. przeszlifowanie głowicy - trochę zwiększymy kompresję
4. zakup zaworów ssących o średnicy grzybka 43 mm. / w oryginale jest 40,5 mm.
5. wymiana prowadnic zaworów
6. szlifowanie , docieranie , pasowanie ,polerowanie i inne czary .
7. pasowanie kanałów kolektorów i głowicy do siebie , polerowanie kanałów ssących
8. regeneracja gaźnika i dopasowanie mieszalnika LPG .
9. modernizacja układu ssania i wydechu
10. mam jeszcze inne pomysły , ale to potem

W końcu czerwca miałem wszystko u siebie w garażu . W międzyczasie zakupiłem trochę nowych części jak : komplet wszystkich nowych nominalnych panewek , półpanewki oporowe wału , te do kasowania luzu osiowego , pompa oleju , wody , 2 pełne , kompletne zestawy uszczelek , oddałem do piaskowania i malowania blaszane osłony dekli , pokryw i miski olejowej , oddałem do regeneracji sprzęgło , dokupiłem kilka łożysk i zimmeringów itp.

Składanie silnika trwało dwa tygodnie , ale nie śpieszyłem się i starałem się robić czysto , starannie i zgodnie z instrukcją . N.p. dokręcenie głowicy trwało 3 dni , a nie pół godziny jak to robią w niektórych warsztatach .

Praktycznie dziś wieczorem /14 lipca / silnik został ostatecznie zmontowany , postawiony na specjalnie zbudowanym stojaku , gdzie będzie sobie pracował przez kilka godzin wstępnego docierania .
Pozostaje mi jeszcze podłączyć chłodnicę , zrobić prowizoryczną instalację elektryczną , zainstalować tłumik / wywalam oryginalny i zakładam dwa tłumiki od Forda Sierra 2,5 l. a być może dorobię jeszcze komorę rozprężną tzw. strumiennicę / i ....odpalić silnik .

..... w następnych postach będzie już trochę szczegółowych opisów i zdjęć............


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 14 lipca 2016, 22:44 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 03 maja 2009, 20:03
Posty: 153
Lokalizacja: Warszawa
Podczas składania wału korbowego zauważyłem trochę dziwną sprawę : Ostatnia podpora wału , tam gdzie wszyscy płaczemy , że są największe wycieki jest trochę chyba źle zaprojektowana . Popatrzcie na zdjęcie czopu wału korbowego . Jest duża powierzchnia przylegania panewki , potem odrzutnik oleju i powierzchnia po której ślizga się słynny sznur łojowy . Dziwne jest to , że otwory w wale korbowym te doprowadzające olej z wnętrza wału i te wylotowe do miski zarówno w wale jak i w pokrywach panewek mają średnicę 6 mm. zaś same panewki mają otwory 3,5 mm. Zdecydowałem się rozwiercić otwór w dolnej panewce , tej odprowadzającej olej do miski do średnicy 6 mm. w ten sposób myślę , że zmniejszy się ciśnienie oleju w rejonie sznura i być może wycieki będą mniejsze .

Przy okazji jeżeli ktoś nie wie - bo instrukcja o ty nie pisze : gdy już ostatecznie składamy dół silnika , to w pierwszej kolejności należy przykręcić pokrywę dolną sprzęgła a dopiero na końcu miskę olejowa . Wtedy ewentualny wyciek oleju pojawi się w nacięciu pokrywy sprzęgła , a nie na całej misce olejowej . W moim silniku było to źle skręcone i pokrywa na siłę doginana .


Załączniki:
Komentarz: Ostatni czop wału korbowego
Foto 1.jpg
Foto 1.jpg [ 543.35 KiB | Przeglądany 9518 razy ]
Komentarz: Gniazdo i panewka wału korbowego
Foto 2.jpg
Foto 2.jpg [ 731.74 KiB | Przeglądany 9518 razy ]
Komentarz: Prawidłowo złożona pokrywa i miska olejowa
Foto 3.jpg
Foto 3.jpg [ 444.62 KiB | Przeglądany 9518 razy ]
Komentarz: Źle , krzywo założona pokrywa musi przeciekać
Foto 4.jpg
Foto 4.jpg [ 655.78 KiB | Przeglądany 9518 razy ]
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 14 lipca 2016, 22:48 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 03 maja 2009, 20:03
Posty: 153
Lokalizacja: Warszawa
Wżery , rysy na powierzchni bloku cylindrów i widok po przeszlifowaniu o 0.1 mm


Załączniki:
Foto 6.jpg
Foto 6.jpg [ 445.68 KiB | Przeglądany 9518 razy ]
Foto 5.jpg
Foto 5.jpg [ 294.68 KiB | Przeglądany 9518 razy ]
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 15 lipca 2016, 08:02 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Z tym otworem w panewce byłbym ostrożny. Może i ciśnienie będzie mniejsze, ale co za tym idzie więcej oleju będzie wypływać przez otwór - pytanie, czy wystarczający jego film zostanie na panewce, aby zapewnić smarowanie?
Nie chcę tu bronić tej konstrucji, bo jest w niej wiele wad. Być może ta jest jedną z nich, ale aby dochodzić do takich wniosków wg mnie potrzeba czasu i testów.

Czekam na dalszy ciąg relacji. Szczególnie po odpaleniu silnika. Czy aparat zapłonowy masz tradycyjny, czy elektroniczny?

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 15 lipca 2016, 20:05 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 03 maja 2009, 20:03
Posty: 153
Lokalizacja: Warszawa
O.k. trochę źle to wyjaśniłem . Foto panewki powinno wszystko wyjaśnić . Dopływ oleju do panewki jest na tym prawym kanale , a odpływ na lewym i po przeciwnej stronie . Nie boję sie raczej zerwania filmu olejowego . A jak się nie uda , to przecież odwrócę silnik i wymienię panewkę . Trzeba eksperymentować dla potomnych .

Poprzedni właściciel Żuka z tym silnikiem skarżył się na drgania i wibracje wiem , że nawet zamawiał poliuretanowe poduszki silnika - popatrzcie jak wyglądały pokrywy korbowodów . Nie pamiętam już o ile gramów ta trzecia była lżejsza , ale dużo . I to miał by być nominalny silnik ! ? ! ?


Załączniki:
Panewki.jpg
Panewki.jpg [ 394.97 KiB | Przeglądany 9492 razy ]
Foto 1.jpg
Foto 1.jpg [ 594.95 KiB | Przeglądany 9492 razy ]
P4267488.JPG
P4267488.JPG [ 533.74 KiB | Przeglądany 9492 razy ]


Ostatnio zmieniony 15 lipca 2016, 21:34 przez zbyszek99, łącznie zmieniany 1 raz
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 15 lipca 2016, 21:27 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 03 maja 2009, 20:03
Posty: 153
Lokalizacja: Warszawa
Teraz parę słów o pierścieniach , tłokach i zaworach głowicy .
Jak widać pierścienie są trzy a nie cztery , a olejowy ma sprężynkę rozpierającą
jak we współczesnych silnikach
Tłoki zostały lekko zatoczone na tokarce , aby opory tarcia były mniejsze . Te trzy podtoczenia
to 10 % powierzchni tłoka . Zobaczymy jakie będą obroty maksymalne .
I ostatnie na dziś :
Zrobione na zamówienie zawory ssące z grzybkiem 43 mm i trzonkiem 8 mm
do tego odpowiednio doszlifowane gniazda zaworowe i nowe prowadnice zaworów .
Komory spalania jak widać zostały wypolerowane , wypolerowane dremelem są też
kanały kolektora ssącego i wydechowego , a ponadto zostały skorygowane otwory w głowicy
z otworami w kolektorach . Głowica została też splanowana , niestety niektóre wżery pozostały


Załączniki:
Pierścienie.jpg
Pierścienie.jpg [ 321.27 KiB | Przeglądany 9488 razy ]
Tłok 1.jpg
Tłok 1.jpg [ 329.18 KiB | Przeglądany 9488 razy ]
Zawory1.jpg
Zawory1.jpg [ 291.4 KiB | Przeglądany 9488 razy ]
Zawory2.jpg
Zawory2.jpg [ 288.95 KiB | Przeglądany 9488 razy ]
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 16 lipca 2016, 08:50 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 22 grudnia 2014, 17:51
Posty: 434
Lokalizacja: gdynia
Powiem ze cudnie sie oglada i czyta , trzymam kciuki i nie moge sie doczekac złożenia całości.

_________________
Fiat 126p 97”
Nissan Cherry 83”
Fiat 126p i 125p 82”
Fiat 126p 77”
Niewiadow n126 75”
Trabanta 601 72”
Wsk 125 58”


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 16 lipca 2016, 11:37 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 24 lutego 2015, 21:39
Posty: 291
Lokalizacja: Kraków
Pojazd: Żuk A07
Ja również czytam z zaciekawieniem, zdawaj nam relacje na bieżąco :)

_________________
https://www.facebook.com/zukolak/


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 16 lipca 2016, 21:02 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 19 sierpnia 2015, 20:15
Posty: 192
Pojazd: Tarpan 237
temat ciekawy, nawet podeslalem go koledze co lubi te silniki ;-)) ponoc wszystko dobrze ale GÓWNY mankament dalej zostal czyli korby dlugosci szyi zyrafy, jestem ciekaw czy po doprezeniu i dokoksowaniu zaraz nie zrobia sie esy floresy


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 16 lipca 2016, 22:21 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 03 maja 2009, 20:03
Posty: 153
Lokalizacja: Warszawa
Jeden tak zrobiony już parę tysięcy przejechał .


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 17 lipca 2016, 07:51 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 stycznia 2010, 12:12
Posty: 2835
Lokalizacja: EU
tuning to niejest tylko poprawa mocy :wink: podoba mi sie :D

_________________
FSD - NYSA SERVICE (POLMO)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 17 lipca 2016, 08:00 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 01 września 2015, 12:00
Posty: 609
Lokalizacja: Grodzisk Mazowiecki
Pojazd: Żuk A07B 1994
"tuning" mi też kojarzy się głównie z chipami do pasatów tdi i spojlerami wielkości parapetu na calibrach ;)

Zbyszku bardzo się cieszę, że założyłeś temat... bo już chyba przesadziłem z tym "nie spieszy mi się" i trzeba losy mojego silniczka odrobinę przyspieszyć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 17 lipca 2016, 10:52 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2047
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
przywoź, już się zainstalowałem w Regułach.
Korby jak wypionowane dają radę,tym bardziej, że wał miał sprawdzone wyważenie a główki z tłokami kpl. i stopy korb mają wyrównane masy. modyfikacje nie są obliczone na jakieś kosmiczne obroty-do 4500obr. bardziej na zwiększenie i rozciągnięcie momentu.
dla potomnych:
na foto pierścieni, pierścień nr 2 jest położony odwrotnie, ale na drugim foto na tłoku juz są załozone prawidłowo.ponadto pierścienie mają"przytepione" krawędzie wewnętrzne.
trzonki zaworów maja dalej 9mm, jedynie w części między grzybkiem a miejscem gdzie zaczyna współpracować z prowadnicą jest pocieniony na 8mm.
prowadnice są zatoczone "na opływowo" w cześci wystającej do kanału.

stopa korby na 3 cyl była lżejsza o 30g a tulejka w główce-pęknięta, co prowadziło do blokowania sworznia.

w głowicy skorygowane zostały jeszcze strefy przyzaworowe w celu ułaatwienia napływu mieszanki, gniazda spasowane i powiększone, zawory sa na tzw. wąskiej przylgni ~1,2mm.

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 17 lipca 2016, 12:02 
Bywalec Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 03 maja 2009, 20:03
Posty: 153
Lokalizacja: Warszawa
Forum to nie miejsce na reklamy , ale skoro się sam przyznał , to potwierdzam : Strucelsrw jest pomysłodawcą i wykonawcą większości przeróbek w moim silniku .


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 17 lipca 2016, 12:20 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 stycznia 2010, 12:12
Posty: 2835
Lokalizacja: EU
bardzo dobrze to wyglada i wlasciwe podejscie , bo silnik robi sie raz a konkretnie :wink: te frezy w tloku to ma sluzyc lepszemu smarowaniu ? widzialem tez dziurki przewiercone w tloku :wink:

_________________
FSD - NYSA SERVICE (POLMO)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 39 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net