Silnik 4C90 został skonstruowany w W.S.W. "Andoria" w zespole konstrukcyjnym, którym kierował inż. Andrzej Fryś. Przy konstrukcji komory wstępnej brała udział firma Ricardo Engineering. Wtrysk pośredni wybrano z uwagi na dobrą szybkobieżność takiego silnika, dzięki czemu uzyskano podobną dynamikę pojazdu i brak konieczności konstruowania nowych podzespołów takich jak skrzynia biegów czy przekładnia główna do produkowanych samochodów Żuk oraz Nysa. Nowością był też system rozrządu OHC, zastosowany po raz pierwszy w silniku polskiej konstrukcji. Prototypy do prób na hamowni i do prób drogowych zbudowano w drugiej połowie lat 70. XX wieku. Na początku lat 80., po przejściu wszechstronnych badań silnik został skierowany do produkcji seryjnej. Stanowił on podstawę kolejnych wersji rozwojowych, o zwiększonych parametrach roboczych. Dodano kolejno turbosprężarkę i intercooler, oraz zmieniono pompę wtryskową z sekcyjnej na rozdzielaczową. Silnik posiada układy recyrkulacji spalin i spełnia normy czystości spalin EURO-3. Silnik ma możliwość zwiększenia pojemności skokowej (poprzez zwiększenie średnicy cylindra do 94 mm), w roku 2007 powstała daleko idąca modyfikacja silnika bazowego 4C90 oznaczona ADCR. Powiększono pojemność skokową, całkowicie zmieniono głowicę i zastosowano aparaturę wtryskową z bezpośrednim systemem wtrysku common rail firmy Bosch i spełniający normy czystości spalin EURO-4. Silniki z rodziny 4C90 są jedynymi silnikami wysokoprężnymi polskiej konstrukcji, które weszły do produkcji seryjnej dla potrzeb samochodów dostawczych.
Zalety
* Wysoka trwałość
* Niezbyt skomplikowana obsługa i naprawa
* dobra elastyczność
* dobra elastyczność
Wady
* głośna praca
* umiarkowana sprawność (z wyjątkiem silnika ADCR) z uwagi na wtrysk pośredni.
Dane techniczne:
Parametr 4C90
Układ cylindrów rzędowy
Doładowanie brak
Intercooler brak
Ilość cylindrów 4
średnica cylindra 90 mm
Skok tłoka 95 mm
Pojemność skokowa 2417 ccm
Stopień sprężania 20,6
Moc maksymalna 70 KM
Obroty mocy maks. 4200 rpm
Maks.moment obrotowy 146 Nm
Obroty maks. momentu 2500 rpm
Pompa wtryskowa sekcyjna
Wtrysk paliwa pośredni
Rodzaj rozrządu OHC
Kolejność wtrysku 1-3-4-2
Ciśnienie wtrysku 15 MPa
Silnik ten zastąpił w napędzie polskich samochodów dostawczych Żuk silnik benzynowy S-21.