1) Układ hamulcowy Nysy 522 i Żuka ,,naiwniaka,,
W samochodach Nysa i Żuk zastosowany jest dwuobwodowy hydrauliczny ukł. hamulcowy ,z podcisnieniowym urządzeniem wspomagającym (SERWO) uruchamiany nogą po naciśnięciu na pedał hamulca .
Typ ukł. ham. zasadniczego i nożnego :
szczękowy , działający na 4 koła , niezależne obwody kół przednich i tylnych
Układ szczęk :
przód - obie współbieżne
tył - przednia współbieżna ,tylna przeciwbieżna
Sterowanie :
nozne przez serwo i pompę główną
Kąt opasania szczęk:
120stopni
Serwo hamulców:
pneumatyczne , podciśnieniowe
Ilość płynu w układzie:
około 0,5l
Rodzaj płynu :
DA1 / R3
Hamulec pomocniczy (ręczny):
uruchamiany dzwignią ,działający na koła tylne
2) Typowe niedomagania układu hamulcowego
3) Odpowietrzanie układu hamulcowego
Odpowietrzenie układu należy przeprowadzić po kazdej naprawie lub wymianie elementów układu .Do wykonania tej czynności najlepiej mieć pomocnika
,szybko pójdzie .
Hamulce odpowietrza sie w następującej kolejności :
-napełnić zbiorniczki płynem hamulcowym,
-zdjąć osłony gumowe z odpowietrzników ,
-założyć na odpowietrznik cylinderka przeźroczysty wężyk gumowy (elastyczny)
drugi koniec przewodu umieścić w naczyniu przeźroczystym z płynem hamulcowym
-nasadzić klucz na odpowietrznik,
-nacisnąć kilkakrotnie na pedał hamulca i następnie przytrzymać w pozycji ,,wciśnięty,,
-odkręcić odpowietrznik ( odpowietrzanie zawsze zaczynamy od koła znajdującego sie najdalej od pompy! )
-sprawdzić ,czy z przewodu elastycznego wydostają sie pęcherzyki powietrza
-jeżeli jest wszystko ok tzn kolor płynu jest klarowny ,zakręcamy odpowietrznik ,zwalniamy hamulec i przechodzimy do następnego koła .
-jeżeli układ jest nadal zapowietrzony czynność powyższą powtarzamy aż do skutku ,pamiętając o dolewaniu płynu do zbiorniczka