Dzisiaj jest 23 kwietnia 2024, 19:14


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Autor Wiadomość
Post: 18 lipca 2009, 18:38 
Wydaje sie nam ze nasza elektryka funkcjonuje , tylko zauwazylismy ze elektrolit z akumulatora wyplywa, dlaczego :roll: :?: przyczyna jest gazowanie akumulatora przegrzewanie z powodu zepsutego regulatora napiecia w nysach zukach oraz tarpanach od roku 1983 montowano regulatory napiecia alternatora typ RC2/12D dla 9 diodowego alternatora lub starszy typ przed 83 r RC2/12B dla 6 diodowego alternatora w nysie znajduje sie taki regulator w srodku deski rozdzielczej (wysoka deska rozdz.)

Regulator RC2/12D od 1983r
Obrazek

Regulator RNA-2 Jezpol ( wspolpracuje z alternatorem typu A124F2 z liczba diod prostowniczych 9 sztuk --> nysa,zuk,tarpan od 1983)

Obrazek

w przypadku awarii regulatora typ RC2/12D , polecam wymiane na regulator RNA-2 Jezpol dostepny w kazdym sklepie nysa/zuk oraz na stronie internetowej firmy Jezpol, jezeli ma sie stary alternator typ: A-12M-124-12-42 / 6 diodowy jest rowniez regulator napiecia typ: RNA-1 Jezpol
http://www.jezpol.pl/show/RNA-2/

Pulsacja swiatel zewnetrznych i wewnwtrznych oraz kontrolek w desce rozdz. jest tez przyczyna zepsutego regulatora napiecia, oraz zbyt czeste spalanie sie zarowek.

fachowo nazywane jest to "Splyniecie mas czynnych"

Uszkodzony regulator napięcia może spowodować podawanie napięcia powyżej 14,5 V, co z kolei powoduje :
a) nadmierny prąd ładowania
b) nadmierne gazowanie akumulatora na skutek elektrolizy wody zawartej w elektrolicie - tym większe, im większe jest napięcie wysterowane przez regulator ( u rekordzistów osiąga ono nawet 17-18 V ).
Przy zbyt dużym prądzie ładowania następuje wzrost temperatury elektrolitu, a na dodatek cząsteczki masy czynnej są porywane przez prąd. Ponieważ substancja wypełniająca kratki jest porowata, pęcherzyki gazów wydzielanych przy elektrolizie mają trudności z wydostaniem się drobnymi kanalikami na zewnątrz płyty. Jeżeli rosną szybko - rozrywają wiązania między drobinkami tworzącymi masę czynną. Dodatkowym elementem niszczącym jest lokalne zwiększenie gęstości elektrolitu, który rozpuszcza wszystkie elementy ( również kratki ołowiowe ).Prawidłowe napięcie ładowania alternatora powinno wynosić 14,0 - 14,4 V. Napięcie ładowania 14,6 V jest na granicy dopuszczalności i może powodować częściowe odparowanie elektrolitu. Przy obecnej konstrukcji akumulatorów jest dopuszczalne ale należy kontrolować poziom elektrolitu.


Na górę
  
 
 Tytuł:
Post: 21 lipca 2009, 14:12 
dzisiaj sprawdzilem ladowanie z nowym regulatorem napiecia Jezpol RNA - 2 , na wolnych obrotach daje 14.03 - 07 V jak dam gazu tak do 2 tys obr. daje 14.14 - 17 V idealne ladowanie :wink: na poczatku mierzymy napiecie spoczynkowe akumulatora powinno wynosic 12.60 - 80 odpalamy silnik i urzadzeniem pomiarowym przystawia sie do akumulatora zaciskow + i - wlancza silnik , jezeli regulator napiecia wadliwy to bedzie wynik wyzszy niz 14 V odrazu wymienic na nowy :!:
polecam jezpolka :D


Na górę
  
 
Post: 20 lipca 2014, 12:55 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 września 2013, 10:59
Posty: 75
Lokalizacja: Podkarpacie
odgrzewam kartofle :) zakupiłem takie cudo, wóz zapala elegancko z tym że jedna z kontrolek czerwonych (ta 1sza od lewej nie zapala się. zawsze sie swieciła i potem gasła.nie wiem jak powinno byc i niemam czasu wnikać w papiery bo się zlekka spiesze-dlatego pytam czy tak ma być...?

2ga sprawa-są3 kabelki ktore były przyśrubowane razem z regulatorem -jakby do masy..
-i tu pytanko-czy mają dotykać tylko zewnetrznego kawałka blaszki z obudowy Rna2 _czy maja faktycznie dotykać masy auta??? (u mnie nie ma połączenia z masą auta_a miałem zamontowany regulator na 6diód a alt. mam na 9.. wiec wszystko u mnie może być nie tak.

_________________
Ze spółdzielczym pozdrowieniem!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 29 kwietnia 2015, 11:47 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 21 kwietnia 2015, 14:04
Posty: 5
Pojazd: Żuk A111B 92r.
Mam żuka z 92 roku więc powinienem mieć alternator 9 diodowy, a z tego co widzę to podłączony mam regulator 6 diodowy. Nie znalazłem oznaczeń na alternatorze, zamieszczam jego zdjęcie z tyłu, czy ktoś mógłby potwierdzić po wyglądzie ilu jest diodowy? Chciałbym się upewnić czy powinienem zmienić regulator. Po uruchomieniu samochodu i dodaniu trochę gazu napięcie na akumulatorze wynosi 14,8-14,9V a żarówka podświetlenia kabiny lekko przygasa.


Załączniki:
alternator.jpg
alternator.jpg [ 449.24 KiB | Przeglądany 7194 razy ]
regulator.jpg
regulator.jpg [ 285.44 KiB | Przeglądany 7194 razy ]
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwietnia 2015, 13:25 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2049
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
ładowanie trochę duże, max powinno być 14.5v, zeby aku nie gazowało-ale może być błąd miernika.
jeśli kontrolkę ładowania masz zasilaną przewodem z alternatora przez przekaźnik to masz 6diodowy, jeśli zaś brak przekaźnika a wyjęcie żarówki z kontrolki ładowania powoduje zanik ładowania(napięcie spada niemal do wartości napięcia samego aku) to masz 9diodowy. Poza tym wyczyść klemy na aku, i zaciski na alternatorze, moze przestać przygasać.

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 30 kwietnia 2015, 18:53 
Gość Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 21 kwietnia 2015, 14:04
Posty: 5
Pojazd: Żuk A111B 92r.
Dzięki za info, tylko że u mnie nie ma żadnej kontrolki, jedynie wskaźnik ładowania. Kupię chyba regulator 9 diodowy i zamienię na próbę, zwłaszcza że koszt niewielki. Przeglądając zdjęcia alternatorów nie widzę wyraźnej różnicy miedzy 6 a 9 diodowymi.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 6 ] 
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net