Wydaje sie nam ze nasza elektryka funkcjonuje , tylko zauwazylismy ze elektrolit z akumulatora wyplywa, dlaczego
przyczyna jest gazowanie akumulatora przegrzewanie z powodu zepsutego regulatora napiecia w nysach zukach oraz tarpanach od roku 1983 montowano regulatory napiecia alternatora typ RC2/12D dla 9 diodowego alternatora lub starszy typ przed 83 r RC2/12B dla 6 diodowego alternatora w nysie znajduje sie taki regulator w srodku deski rozdzielczej (wysoka deska rozdz.)
Regulator RC2/12D od 1983r
Regulator RNA-2 Jezpol ( wspolpracuje z alternatorem typu A124F2 z liczba diod prostowniczych 9 sztuk --> nysa,zuk,tarpan od 1983)
w przypadku awarii regulatora typ RC2/12D , polecam wymiane na regulator RNA-2 Jezpol dostepny w kazdym sklepie nysa/zuk oraz na stronie internetowej firmy Jezpol, jezeli ma sie stary alternator typ: A-12M-124-12-42 / 6 diodowy jest rowniez regulator napiecia typ: RNA-1 Jezpol
http://www.jezpol.pl/show/RNA-2/
Pulsacja swiatel zewnetrznych i wewnwtrznych oraz kontrolek w desce rozdz. jest tez przyczyna zepsutego regulatora napiecia, oraz zbyt czeste spalanie sie zarowek.
fachowo nazywane jest to "Splyniecie mas czynnych"
Uszkodzony regulator napięcia może spowodować podawanie napięcia powyżej 14,5 V, co z kolei powoduje :
a) nadmierny prąd ładowania
b) nadmierne gazowanie akumulatora na skutek elektrolizy wody zawartej w elektrolicie - tym większe, im większe jest napięcie wysterowane przez regulator ( u rekordzistów osiąga ono nawet 17-18 V ).
Przy zbyt dużym prądzie ładowania następuje wzrost temperatury elektrolitu, a na dodatek cząsteczki masy czynnej są porywane przez prąd. Ponieważ substancja wypełniająca kratki jest porowata, pęcherzyki gazów wydzielanych przy elektrolizie mają trudności z wydostaniem się drobnymi kanalikami na zewnątrz płyty. Jeżeli rosną szybko - rozrywają wiązania między drobinkami tworzącymi masę czynną. Dodatkowym elementem niszczącym jest lokalne zwiększenie gęstości elektrolitu, który rozpuszcza wszystkie elementy ( również kratki ołowiowe ).Prawidłowe napięcie ładowania alternatora powinno wynosić 14,0 - 14,4 V. Napięcie ładowania 14,6 V jest na granicy dopuszczalności i może powodować częściowe odparowanie elektrolitu. Przy obecnej konstrukcji akumulatorów jest dopuszczalne ale należy kontrolować poziom elektrolitu.