Dzisiaj jest 28 marca 2024, 15:22


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Autor Wiadomość
Post: 09 czerwca 2015, 16:34 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Czy ktoś wie jaka jest wydajność w l / m pompy w układzie chłodzenia w silniku 4C90 ?

Nigdzie nie mogę tego znaleźć, a potrzebuję wiedzieć ile litrów w ciągu minuty lata w układzie.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 17:02 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Nie znalazłem takich danych nawet w książce o 4C90... Trzeba by zmierzyć jakimś przepływomierzem...

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 17:14 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Hmm, to inaczej. Czy jak wepnę w układ chłodzenia element który ma przepływ ograniczony do 60l/min. to czy nie zaburzę pracy układu?

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 17:44 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Wydaje mi się, że to zależy czy wepniesz szeregowo, czy równolegle. Jeśli równolegle to podejrzewam, że nie, ale pytanie, na ile ten element będzie "działał", a jeśli szeregowo to... to pojawia się pytanie o wymaganą wydajność układu chłodzenia w 4C90 :D

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 17:47 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
W szereg wpinam, dodaję do układu z nagrzewnicami wymiennik ciepła. Ma on ograniczony do 60l/min przepływ i obawiałem się że zdławię przepływ cieczy w układzie.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 20:28 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Nie mam pojęcia nawet jakiego rzędu wielkości panują w układzie chłodzenia.
Mój tata, z wykształceniem chłodniczym twierdzi, że trzeba sprawdzić szybkość przepływu w układzie nagrzewnic, ale... na jakiej podstawie uważasz, zę przepływ wymiennika jest ograniczony? czym? jakąś automatyką?
Bo jeśli to zadziała jak dławik, wtedy w całej gałęzi nagrzewnic nie będzie przepływu, albo będzie minimalny. I wtedy musiałbyś zwiększyć ciśnienie w układzie, a do tego potrzebowałbyś innej pompy.
Pytanie co to ma być w ogóle i do czego? Jaki wymiennik, bo np parowniki do gazu też są pewnego rodzaju wymiennikami i odpowiednio podpięte nie wpływają znacząco na układ chłodzenia.

EDIT:

Znalazłem jeszcze cos takiego:
http://www.komel.katowice.pl/ZRODLA/FULL/86/ref_42.pdf
Co nieco o przepływach...
A poza tym prędkość przepływu cieczy chłodzącej w andorii można zmierzyć, choć nie bedzie to takie proste... Odkręcasz dolny przewód chłodnicy magicznym sposobem blokując wypływ cieczy z jednej i z drugiej strony. Odpalasz silnik, przewód wkładasz do zbiornika z wodą np 20 litrów, a wylot chłodnicy do pustego, większego naczynia, naciskasz "start" na stoperze i stop w momencie, gdy cała ciecz zostanie "wypluta" i "wysiorbana" :D Gasisz silnik, zlewasz z układu "straty", mierzysz ile cieczy Ci wypłynęło, w jakim czasie i masz pi razy oko czas przepływu określonej objętości... :mrgreen: :mrgreen:

Choć nie wiem, jak bardzo trzeba być zdesperowanym ,żeby to zrobić. Przepływomierz byłby prostszy :D :D :D Pojedź na jakąś politechnikę na mechaniczny, niech Ci zrobią w ramach zajęć na kole naukowym, albo coś :P

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 21:01 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Wymiennik ciepła. Taki na ten przykład: http://allegro.pl/najtaniej-wymiennik-c ... 83551.html

On ma przepływ max 60l/min. I interesuje mnie czy nie zdławi układu chłodzenia. Ot i cały sekret. Potrzebuję go wpiąć, aby przepływowo grzać wodę do prysznica. Podgrzanie o 10-15 stopni wystarczy.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 21:15 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
To nie jest tak, że on więcej nie puści, tylko przy takim przepływie on ma jeszcze te parametry podane przez producenta ;)
Nie ma danych wystarczających, żeby to formalnie policzyć. Więc ja bym na Twoim miejscu rozkminił dwie opcje:
1. Montujesz "na pałę" i emiprycznie weryfikujesz, czy daje radę
2. Montujesz po prostu zawór rozdzielający i zapominasz o problemie. Otwierasz zawór w jedną stronę - masz obieg nagrzewnic, otwierasz w drugą masz obieg na wymiennik :)

Ja bym poszedł w drugą opcję i zapomniał o liczeniu wydajności. Podgrzewać będziesz i tak przez chwilę na postoju, albo dojeżdżając do miejsca docelowego, więc nawet zimą, przez ostatni fragment nikt nie będzie narzekał, że mu zimno w aucie :)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 21:29 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
To nie tak. Woda w zbiorniku na dachu potrzebna jest do prysznica i tylko latem. Podgrzanie o kilkanaście stopni max i to przepływowo - nie chcę grzać tej wody w czasie jazdy. Chcę aby miała temperaturę otoczenia i była podgrzana tylko w tej ilości która jest zużyta w danym momencie - stąd ogrzewanie przepływowe. W obiegu chłodzenia do nagrzewnic mam pompę wspomagającą, więc mając rozgrzany silnik po prostu ją włączę i się umyję w ciepłej wodzie. Plan zakłada montaż wymiennika z bocznikiem do jednej z przednich nagrzewnic, lub zamiast tylnej.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 22:11 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Nie wiem dokładnie co masz na myśli mówiąc, że masz pompę wspomagającą w obiegu nagrzewnic... W sensie wspomagającą przepływ płynu chłodniczego?
Ale tak czy owak - moja opcja nr 2 rozwiązuje wszelkie problemy i zapominasz o kombinacjach. Po prostu wstawiasz trójnik, który będzie zaworem i już. I do tego możesz śmiało zrobić nawet jeszcze zawór za pompką ze zbiornika na wodę - przełączanie na obieg zamknięty i otwarty, wtedy możesz sobie śmiało nagrzać całą objętość do pożądanej temperatury i mieć prawdziwie gorący prysznic, a potem przełączasz na obieg otwarty i wio - myjesz się. Choć przepływowo też mi się wydaje, że powinno wystarczyć. Nawet na postoju.

EDIT: I tak ten zawór rozdzielający możesz mieć PO zaworze wodnym włączającym normalnie nagrzewnice, więc mając go wyłączonego nie grzejesz ani nagrzewnic, ani wody, jeśli nie chcesz. Nie wiem, gdzie w Andorii taki zawór nagrzewnic jest montowany, ale jeśli na przewodzie to może nawet znajdziesz taki 3 pozycyjny - 1 pozycja - nagrzewnica, 2 pozycja - wyłączony, 3 pozycja - wymiennik.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 22:48 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Mam elektryczną pompę wstawioną przed trójnik z zaworem do nagrzewnic. Wspomaga ona błyskawiczne napełnianie nagrzewnic gorącym płynem i mogę jej użyć do wymuszenia obiegu płynu chłodzącego do podgrzania prysznica.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 09 czerwca 2015, 23:28 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Ok rozumiem, ale tak czy owak weź pod uwagę, że zimą, gdy nie masz wody w zbiorniku i wymiennik jest Ci zbędny, a chcesz sobie nagrzać wnętrze, system podłączenia szeregowego w jeden obieg z nagrzewnicami może powodować niepotrzebne straty...
Zawór eliminuje ten kłopot, a nie będzie to raczej problematyczne w montażu... Dobranie zaworu też nie powinno stanowić problemu. Jedynie sterowanie nim może nie być trywialne, ale nawet jeśli będziesz musiał otworzyć maskę, żeby przekręcić zawór z pozycji nagrzewnice (domyślnie) na wymiennik raczej nie powinno to stanowić problemu. :)

W końcu sam powiedziałeś, że nie potrzebujesz używać nagrzewnic i wymiennika jednocześnie, skoro to ma być latem. Więc tym bardziej przydałaby się taka opcja przełączania między jednym a drugim obiegiem.



Przeniosłem to do działu patenty i zmieniłem tytuł, żeby łatwiej dotrzeć do sedna :)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 10 czerwca 2015, 18:17 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 14 grudnia 2014, 17:37
Posty: 2047
Lokalizacja: Swędów LDZ
Pojazd: 522T '93r, A111B '91r
http://www.metal-tech.pl/pl,asortyment.html

niestety akurat wydajnosci lublinowej pompy nie podają. ale orientacyjnie maksymalna wydajność na pewno nie wieksza niż 160l/min

_________________
Strucelserwis był, Żuk został.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 13 ] 
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net