Dzisiaj jest 28 marca 2024, 14:54


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 06 lipca 2015, 17:41 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Jedna z najbardziej wkurzających rzeczy w Żuku to mały bak paliwa. Auto powstało w czasach kiedy benzynowe silniki chlały po 15 litrów, stacje były co 100 km, a baranki dały 55l zbiornik. Gdzie sens, gdzie logika?

Jako że mój Żuk robi trasy po parę tysięcy km w krótkim czasie, krew mnie zalewała jak co kilkaset kilometrów musiałem szukać stacji. W Europie to niby nie problem, ale ja nie tylko Europę chcę zwiedzać. Dlatego zapadła decyzja o przebudowie i dodaniu zbiornika. Musiałem uwzględnić kilka problemów:
1. Taka przeróbka nie może rzucać się w oczy, bo na granicach mogą zażądać cła za paliwo w kanistrach, oraz przy takich własnie przeróbkach.
2. Z powyższego powodu odpada robienie zbiornika na zamówienie (oraz z powodu ceny - powyżej 1000 zł jesli ma być profesjonalnie). Odpada też zbiornik z nowszego auta z tworzywa.
3. Trzeba zaprojektować system przełączania zbiorników bez zapowietrzenia układu, co szczególnie w dieslu jest ważne.

Problem nr 1 rozwiązałem poprzez całkowicie artystyczne wykonanie ramki zbiornika z nowych kątowników, pospawanych tak samo jak w oryginale. Jak ktoś ma dostęp do kawałka Żuka z ramką to sobie może ją wyciąć, a jak nie - zrobić nową z kątownika 3x3. Zbiornik zainstalowałem równo z oryginalnym, przez co musiałem obciąć rurę wlewową kilka cm od zbiornika i obrócić ją o jakieś 140 stopni, aby mogła nadal służyć za wlew. Inną opcją jest obrócenie całego zbiornika o 180 stopni - wówczas wlew znajdzie się zaraz z drzwiami kierowcy, ale to rozwiązania nie wydało mi się dość eleganckie, bo baki nie są wówczas równo.

Problem nr 2 nie wymagał rozwiązywania, bowiem jak widać z pkt. pierwszego - zastosowałem oryginalny zbiornik od Żuka. Dwa takie wyglądają bardzo ładnie od dołu;-)

Problem nr 3 jest złożony. Można użyć zaworu z UAZa, ale on obsługuje tylko ssanie a nie powrót, więc zwrot paliwa byłby do oryginalnego zbiornika. Jedna z ekip Złombolowych tak ma i to nie jest najlepszy pomysł. Można oczywiście użyć dwóch zaworów, połączonych ze sobą. To najtańsza opcja. Opcja droższa to zawór od Honkera - nowy ponad 400 zł, używka 80 zł. Przełącza ssanie i powrót, ale szybko łapie nieszczelności i zapowietrza układ.

Kolejna opcja to specjalny zawór elektromagnetyczny http://www.oilybits.com/bio-fuel-equipment/valves-all-types-/fuel-tank-selector/pollak-6-port-fuel-selector-valve-with-switch/prod_390.html - wadą jest cena i fakt że awaria tego podzespołu zabija jazdę.

Dlatego zaprojektowałem własne rozwiązanie oparte na 4 elektrozaworach benzynowych od instalacji LPG (ok. 40 zł szt), dwóch trójnikach i dwóch przekaźnikach. Poniżej schematy. W roli cewek zaworów wstawiłem LEDy, aby było wyraźnie widać jak to działa. Zawory bez prądu są zawsze zamknięte, co dodatkowo powoduje że paliwo nie cofa się do zbiornika. Włączenie zapłonu załącza parę zaworów od wybranego zbiornika i załącza poprzez przekaźnik właściwy czujnik poziomu paliwa. Przełączenie przełącznika wyłącza jedną parę, włącza drugą i przełącza też czujnik poziomu w zbiorniku.

Najtrudniejszą częścią operacji jest wstawienie wlewu w lewym boku. Wymaga to bowiem prac blacharskich i lakierniczych, no chyba że ktoś z Was postanowi zrobić system z jednym wlewem i pompą przetankowującą paliwo do drugiego zbiornika. Przenieść trzeba też wydech w inne miejsce, u mnie znalazł się on po prawej stronie auta, zaraz za zbiornikiem paliwa, między powiedzmy prawym wlewem a wałem.

W przypadku wstawiania wlewu jak u mnie - radzę dospawać w dolnej krawędzi blachy, od wewnątrz, nieduży kątownik, który usztywni dolną krawędź lewego boku, bo strasznie to lata w oryginale.

Jutro podłączam całą elektrykę tego rozwiązania i badam jak działa;-) Jak macie jakieś uwagi to śmiało;-)


Załączniki:
Komentarz: Wstawiony wlew, jeszcze przed szpachlowaniem, etc.
2015-07-03 12.43.38.jpg
2015-07-03 12.43.38.jpg [ 167 KiB | Przeglądany 8724 razy ]
Komentarz: Widać przespawaną rurę wlewową.
2015-07-02 13.56.28.jpg
2015-07-02 13.56.28.jpg [ 285.83 KiB | Przeglądany 8724 razy ]
Image7.jpg
Image7.jpg [ 53.75 KiB | Przeglądany 8724 razy ]
Image6.jpg
Image6.jpg [ 48.56 KiB | Przeglądany 8724 razy ]

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl
Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 06 lipca 2015, 22:20 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Jedyna moja uwaga to brzydko wstawiony wlew na zakładkę :D Poza tym - wygląda na to, że wiesz, co mówisz i wiesz, co robisz, więc czekam na efekty końcowe! :) :)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 06 lipca 2015, 22:30 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Bo widzisz fotkę przed wykończeniem;-) Będzie idealnie równo.

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 06 lipca 2015, 22:49 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Tak, ale wspawane na zakładkę - fuj :D :mrgreen

A potem - szpachla, szpachla, szpachla! 8)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 06 lipca 2015, 23:41 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Po prostu zazdrościsz, a na Amerykę powinniście to samo zrobić... Tam z LPG raczej problem...

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 lipca 2015, 00:04 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Drugi zbiornik jest fajny, ale wyspawać mogłeś ładniej :D
Zobaczymy, ale z benzyną tam nie ma problemu. I tak jadąc Żukiem w 6-7 osób zatrzymujemy się choćby na chwilę co ok. 250 km, bo komuś się zachce tego, albo tamtego :D A z wstępnego rozeznania wynika, że nie ma tam aż takich problemów ze stacjami. Myślalem nad przerzuceniem układu wydechowego do tyłu, wzdłuż pojazdu, ale głównie z przyczyn powiększenia przestrzeni bagażowej i upchnięcia pod podłogą np butli gazowej, która na razie zabiera dużo miejsca za fotelami.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 lipca 2015, 07:10 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13 marca 2015, 12:54
Posty: 1259
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pojazd: Żuk A07D 1996.31.12, 4C90
Diesel, widziałeś serię filmów Mad Max? Pierwsze skojarzenie, to właśnie te pustynie. 110 litrów to już coś. Zastanawia mnie jedno, jak słusznie wspomniałeś. - Jak się połapią że masz 55 litrów dodatkowo?

_________________
Byliśmy na 2015/ 2016/2017
WOODSTOCK


~Pojazd wielozadaniowy stworzony z myślą o podniebnych wojażach, widziany przez niektórych nad strefą 51'

Zagorzały miłośnik bębnowego pisku - szanuj bęben - jedź poboczem
Czy widział pan, Panie władzo, by ktoś leciał bokiem, ŻUKIEM?!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 lipca 2015, 07:40 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Na granicach poza UE (a jeszcze 25 lat temu np. na niemieckiej) są bardzo drobiazgowe kontrole, najazdy dla aut, łażą, szukają, itp. Przeróbka rzuca się w oczy, a coś co wygląda na fabryczne - mniej;-) Dlatego zdecydowałem się na seryjny zbiornik.

Ponadto programy typu Autodata podają jakie są seryjne dane techniczne, kto wie czego używają na granicach - tam nie pracują pierwsze z brzegu głupki;-)

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 lipca 2015, 07:52 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5075
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Mówisz wtedy, że to specjalna wersja wyprodukowana w niewielkiej ilości i do widzenia. Myślę, że większość nie będzie o to robić problemów, tym bardziej, że - wygląda jak fabryka. Jeszcze jakbyś sobie cały dół wyczyścił i pomalował jednolicie zabezpieczeniem, to w ogóle żadne przeróbki się nie rzucą w oko :))

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 lipca 2015, 07:54 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 13 marca 2015, 12:54
Posty: 1259
Lokalizacja: Bydgoszcz
Pojazd: Żuk A07D 1996.31.12, 4C90
Faktycznie łatwiej się wybronić. Mnie kusiło by wywalić ten blaszany rondel i wstawić z nowy zbiornik. Brava, ma tak wyprofilowany zbiornik, jakby był dedykowany do żuka. Jednak to już dla celnika "samoróbka" i chyba bym nie przejechał. ;/

_________________
Byliśmy na 2015/ 2016/2017
WOODSTOCK


~Pojazd wielozadaniowy stworzony z myślą o podniebnych wojażach, widziany przez niektórych nad strefą 51'

Zagorzały miłośnik bębnowego pisku - szanuj bęben - jedź poboczem
Czy widział pan, Panie władzo, by ktoś leciał bokiem, ŻUKIEM?!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 lipca 2015, 08:02 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Marian, dlatego własnie wstawiłem oryginał i dokładnie powiem że to wersja wojskowa z demobilu. A wyglądem dołu się nie przejmuj. 17.07 jadę na rajd w świętokrzyskie i wszystko się ładnie wyrówna kolorystycznie;-)

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 lipca 2015, 20:21 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
A nie prościej byłoby zamiast:
- 2 wlewów
- 2 czujników
- elektroniki
i innych takich... po prostu wstawić 2 bak z zaślepionym wlewem i połączony z pierwszym za pomocą 2 rurek. Jednej na dole dla przepływu paliwa i drugiej na górze dla odpowietrzenia?
Podobnie 2 baki są połączone w niektórych lokomotywach i wszystko śmiga, że aż miło.

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 07 lipca 2015, 20:33 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Phinek - więcej wiary w moc mojego umysłu. Celowo nie łączyłem baków, tak jak się to robi w autach wojskowych. Dlaczego? Proste - bo połączenie trzeba zrobić w najniższym punkcie zbiorników, czyli wężyk łączący hasałby pod wałem. Poza tym musiałby mieć konkretną średnicę aby szybko wyrównywać poziomy paliwa. A czy muszę mówić co się stanie jak go zerwę o gustowną gałąź, albo insze coś? Ten Żuk jeździ w różne dziwne miejsca... Nawet jak rozwalę jeden bak, to mam drugi. To nie lokomotywa;-)

A i na deser - zaparkuj z połączonymi bakami z kołami lewymi na krawężniku;-)

A elektroniki to w tym rozwiązaniu nie ma - czysta żywa elektromechanika;-)

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 lipca 2015, 06:35 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 10 marca 2009, 23:42
Posty: 981
Lokalizacja: Warszawa
Pojazd: Lublin 3, Polonez Kombi
Właśnie ze względu na "parkowanie na boku" łączyłbym baki raczej wężykiem o niewielkiej średnicy - wówczas to połączenie jest niczym grodzie w baku.
Argument "a jak rozwalę bak" to teki troszkę słaby... ile razy w życiu ktoś z Was rozwalił bak? Prędzej bak się zasyfia lub koroduje niż jest jedynym/głównym "beneficjentem" kolizji.
Owszem na wypadek usterki wężyka, najlepiej byłoby wyposażyć oba baki w kraniki.
No i oczywiście zgadzam się, że wężyk pod wałem to nie jest też takie super proste... ale ten wężyk nie musi iść po linii - bak-bak. Może iść np. Bak -> do przodu -> pod skrzynką biegów -> do tyłu -> bak. W ten sposób ograniczyć można ryzyko urazu wężyka.

Oczywiście nie przeczę że 2 osobne baki to też zaleta - jest bowiem "redundantność"... brak jednak tej nadmiarowości w układzie przełączania i jego bym się chyba najbardziej obawiał - choć tu muszę przyznać zrobiłeś to całkiem sprytnie i zapewne (widząc inne Twoje dzieła) starannie, więc oby ryzyko usterki pozostało jedynie hipotetyczne.
No i oczywiście dokładność wskazań 2 wskaźników poziomu jest 2 krotnie większa niż jednego wskaźnika dla połączonych baków...

Tak czy inaczej... więcej zdjęć i dawaj relacje z eksploatacji :)

_________________
Polecam Enkol - Społeczne archiwum transportu szynowego


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 08 lipca 2015, 07:47 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Wężyk o niedużej średnicy nie zapewni przelania paliwa do drugiego zbiornika podczas tankowania - trzeba by dłuzej czekać przy dystrybutorze, a to rosnąca upierdliwość.

Co do rozwalenia baku - no cóż, w życiu już wiele widziałem, w tym dwa zniszczone zbiorniki, z czego jeden na parkingu pod centrum handlowym, o wywinięta osłonę szczeliny dylatacyjnej;-) Lało się jak z zarżniętego barana;-)

Przełączanie wymyśliłem tak, aby w razie awarii cewki elektrozaworu nie był to problem - zawory mają ręcznie otwierane przepusty awaryjne. Wszystko będzie ślicznie, dzisiaj kończę elektrykę rozwiązania i testuję;-)

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 24 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 5 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net