powinnismy pamietac o :
1. sprawdzeniu poziomu elektrolitu w akumulatorze , odkrecic korki jezeli plytki miedziane w akumulatorze sa suche , uzupelnic woda destylowana tak aby byly zalane, jezeli samochod niejest uzywany przez zime podlaczyc akumulator do takiej ladowarki ktora niskim napieciem czowa nad tym zeby akumulator byl zawsze ok , sa dostepne takie ladowarki tutaj na forum tez pisalem juz na ten temat , odkad mam taka ladowarke moj akumulator w nysie trzyma znacznie dluzej kupilem go w 2004 roku i do tej pory jest ok.
2. przesmarowac wszystkie punkty przedniego zawieszenia , przez to woda z sola niebedzie miala wejscia do lozysk, wogole przez caly rok smarowac conajmniej 2 razy zawieszenie jak i wszystkie punkty smarownicze.
3. jezeli niema sie termostatu uzywac zaslony przed chlodnica zaslone stosowac tez jak ma sie termostat i wolno rozgrzewac silnik potrzebuje on znacznie dluzej do nagrzania sie
,jak jest mozliwosc kupic pokrowiec na maske to uszczelni dodatkowo i silnik bedzie utrzymywal temperature 80-85 stopni.
4.powietrze w kolach kontrolowac , zimowa pora powietrze sie skurcza i automatycznie jest mniejsze cisnienie w kolach
jezeli latem sie mialo 3,0 bar to tak zima moze miec sie tylko 2,0 - 2,5 bar , wiec na sezon zimowy dopompowac 3,3 - 3,5 bar dla 4 kol + zapasowka
5. przed rozruchem silnika wylaczyc wszystkie odbiorniki , rozrusznik potrzebuje pelna moc akumulatora , przed rozruchem silnika zaleca sie podpompowac recznie paliwo do gaznika 5 pompniec wystarczy i komora sie napelni , to znacznie ulatwia rozruch.
6. jezeli silnik jest nagrzany minimalnie nacisnac pedal gazu i tak go odpalic , nie pompowac i odpalac
inaczej mozna zalac.
7. jak auto stoi przez zime min 5 miesiecy albo dluzej zaleca sie wykrecic swiece i wstrzyknac pare kropelek oleju silnikowego do cylindrow , natepnie obrocic korba silnik , swiece przy okazji wyczyscic najlepiej szczotka druciana z miedzi sa takie do swiec czyszczenia w sklepach i wkrecic je spowrotem .
8. po jezdzie w trudnych warunkach drogowych to znaczy chlapa sniezna lub mokre drogi , niezaciagac hamulca recznego na noc
zima zaleca sie uzywania chamulca recznego w dzien gdzie temperatura utrzymuje sie w 0 , mozna byc zaskoczonym jak rano po mroznej nocy hamulec reczny sie nieotworzy bo linka zamarzla , prosta metoda podkladac klin pod kola i zostawic na biegu.
9.jak silnik jest zimny odpalac z wcisnietym pedalem sprzegla , jest latwiejszy rozruch wogole przez caly rok zaleca sie takie odpalanie silnika.
10. jezeli istnieje mozliwosc po kazdej jezdzie samochod umyc ZIMNA woda
niezaleca sie ciepla woda zmywac sol z nadwozia.
11. sprawdzic na kanale spod nadwozia oraz rame czy niema ubytkow w konserwacji jezeli sa to trzeba zamalowac konserwacja lub poprawic cala konserwacje , rurki hamulcowe w wiekszosci nys sa ocynkowane ,nieraz trafialy sie z miedzi rurki te ocynkowane rurki oczyscic z blota i innych zanieczyszczen szczotka druciana , nastepnie wziasc pedzel i tawotem zasmarowac
12. dodatkowo mozna na konserwacje napryskac wosku , lub sa tez domowe sposoby roznych mieszanek stary olej zageszczony z tawotem to wszystko rozgrzane napryskiwac az bedzie sie zlewalo
nieszkodzi ze geba bedzie brudna lub rece ale nyska bedzie zakonserwowana
jak cos mi sie jeszcze przypomni to dopisze narazie tyle mi sie przypomnialo , elektryczne sprawy wiadomo przez caly rok trzeba kontorolowac jak sie jakies zlacze elektryczne lub kostke rozlaczy to zawsze pamietac otym zeby przed zlaczeniem troche WD40 napryskac to zawsze chroni przed oksydacja stykow lub smarem troche zasmarowac i juz woda niema takich szans na wejscie do stykow.
13. przestawic w puszce filtra powietrza dzwigienke z zimnego na zaciaganie cieplego powietrza od kolektora wydechowego , to mozna juz jesienia zrobic.
14. sprawdzic plyn w chodnicy na ile stopni minus jest odporny
sa do tego takie mierniki , lub wymienic na dostepne w sklepach plyny borygo gotowe wymieszane do minus 35 stopni odpornosci , w razie dolewania wody lub mieszania samemu zaleca sie brac wode destylowana , lub normalna kranowe tylko kranowa ma kalk ktory moze zabic kanaly chlodnicy, mala ilosc wody kranowej niezagraza.
15. spryskiwacz szyb sprawdzic czy dziala i czy jest w woreczku plyn do szyb taki na sezon zimowy
jezeli mamy plyn do szyb letni wylac go i wlac plyn na zime, tylko w nysach jak sie ma zabrudzona szybe to najlepiej w CPN przemyc samemu , a taki plyn nalezy miec w woreczku spryskiwacza z tego powodu bo policja moze przy kontroli sprawdzic czy ma sie plyn do spryskiwania szyb.
16. zabezpieczyc powloke lakiernicza politura.
milej jazdy zyczy nysa service oddzial niemcy zach.
, najlepiej jak taki samochod nysa zuk niema wogole kontaktu z zasolonymi drogami