Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
https://forum.polskiedostawczaki.pl/

Elektryczne wspomaganie do TARPAN a
https://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=8&t=5474
Strona 1 z 1

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 18:23 ]
Tytuł:  Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Witam

Od samego początku chciałem założyć elektryczne wspomaganie do mojego S237 ze wzgledu na założone szersze ogumienie , nigdzie nie widziałem kogokolwiek kto by taka modernizację zrobił dlatego cały czas czuje się jakbym zdobywał Amerykę w tym temacie.
Na początku miało być od F Fiesty ale nie chciało działać w trybie serwisowym. Potem klasyka z R Scenica, ale za wielki gabaryt ni w ząb nie pasuje. ZUKowcy montują w komorze silnika, a tarpan ma tak blisko blotnik drazka że bez podcinania nie ma szans, a ja chciałem je mieć ale bez psucia auta. I żeby to było bezpieczne.

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 18:31 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Tym sposobem trafiłem na ogłoszenie z olx z wspomaganiami elektrycznymi do różnych polskich aut (mnie 600 kosztowalo). Opis jak zawsze : nic prostszego tylko założyć, 3 kabelki podpiąć i śmigać na wypasie (miala byc instrukcja montazu :roll: ). Już z samych zdjęć było widać że łatwo nie będzie, ale co tam próbujemy, o dziwo kolumna ta, na styk ale jednak wchodzi w pedaliere po malutkich modyfikacjach. Dalej opis co zostało zrobione żeby je wpasowac.

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 19:12 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Lista zakupów:
1. Elektryczne wspomaganie, trzeba upomnieć się o krzyżak potem będzie potrzebny.
2. Kierownica z której pozyskamy frez, u mnie zniszczono taka od R CLIO
3. Czerwony I czarny przewod fi 10mm2 po 2mb oraz zakówki tzw oczka na tak gruby przewod, oraz bezpiecznik 60A, u mnie będzie cala nowa skrzynka na wszystkie nowe pomysły.
4. Łożysko igiełkowe wew/zew/wys 25x35x15, u mnie HK253515 od skrzyni biegow z chińskich skuterów
5. Dobrze też jest kupić papierowa rurę wentylacyjna fi60, u mnie orginalna po demontażu już do niczego się nie nadawała.
4. Sruba 12 ok 15cm długości + nakrętka
Reszta komponentów powinna gdzieś w warsztacie być.

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 19:31 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Tym sposobem możemy zaczynać zabawe.
Od środka zdejmujemy osłonę kierownicy, kierownice tylko luzujemy do zdjecia pajaka, przyda się do chwytu przy wyciaganiu), stacyjkę,
Kolumna kierownicza zostaję!
Deska zegarów oraz daszek ( inaczej porwiemy elektryke).
Załącznik:
20231202_211826.jpg
20231202_211826.jpg [ 2.77 MiB | Przeglądany 2858 razy ]

Odkręcamy czasówka od wycieraczek może zostać na samych kablach
Wypinamy linkę od sprzegla
Pod maską- odkręcamy krzyżak przy przekładni
Zdejmujemy całe serwo.
Nie wiem jak z osłona drążka przez gródż, u mnie jej nie było, może ktoś ma katalog i podpowie jak ja znaleźć?

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 19:45 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Jak mamy drążek kierowniczy na zewnątrz to można przekłuć krzyżak, tzn drążek oryginał ale wyjście na kolumnę nowe. Ja zleciłem po znajomosci pracę do firmy specjalizującej się w wałach napędowych.
Załącznik:
PART_1702892657213.jpeg
PART_1702892657213.jpeg [ 241.52 KiB | Przeglądany 2861 razy ]

Kierownica maluchowa otrzymała frez z dawcy
Załącznik:
IMG_20231218_105449.jpg
IMG_20231218_105449.jpg [ 196.57 KiB | Przeglądany 2861 razy ]

Zawsze chciałem taka miec: mniejsza, grubsza, przyjemniej leży w dloniach a przy wspomaganiu nie potrzeba wiekszej. Modyfikacja na oryginalnej kier powinna wyjść podobnie.

Autor:  Dawdzio [ 07 stycznia 2024, 20:09 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Przy montażu weź pod uwagę, że podczas zderzenia kierownica powinna uciec w stronę szyby. Nie wiem jak w Tarpanie, 126p miał to zrealizowane dzięki aluminiowym podkładkom przy mocowaniu.

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 20:20 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Do montażu trzeba zdjąć elektronike sterującą z wspomagania pod czarna zaślepka są 3 śrubki.
Załącznik:
20240107_125431.jpg
20240107_125431.jpg [ 3.41 MiB | Przeglądany 2859 razy ]

Cały moduł elektroniki trzyma się na 2 śrubach ale z bardzo słabym dostępem, nie ma co kombinować trzeba rozkręcać wspomaganie, bez tego ich nie ruszymy- próbowałem :lol:
Przewody sygnałowe są na tyle długie że nie będą wymagały przeróbek.
3 przewody dlugosci ok 10cm zasilające silnik otrzymały oczka i zostały przykrecone za pomocą przycietyfch na wysokość 1 nakretki srub m6
Załącznik:
20240107_135306.jpg
20240107_135306.jpg [ 3.19 MiB | Przeglądany 2859 razy ]

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 20:31 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Trzeba pamiętać że moduł sterujący będzie zamontowany obrócony o 180 stopni i te 3 przewody muszą zmienić kolejnosc podłączenia
Załącznik:
20240107_152114.jpg
20240107_152114.jpg [ 3.11 MiB | Przeglądany 2859 razy ]

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 20:51 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Modul sterowania trzyma się na śrubie m8 wkręconej w fabryczne miejsce mocowania, po przemyśleniu została tylko ta bliżej grodzi i dostała 2 kontr nakretki (od strony modułu oraz pedaliery. Druga śruba niestety mogła kolidowac z pracujacym zabezpieczeniem linki sprzegla.
Sterowanie nie powinno się przemieścić bo I tak nie ma gdzie, miejsca jest na styk.
Modul został max przesunięty w stronę hamulca specjalnie żeby dało się awaryjnie wyjąć wspomaganie bez wyciągania całej pedaliery.

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 21:20 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Konieczne modyfikacje pedaliery
Jeśli mamy jeszcze przykręcona stara kolumnę to odkręcamy cybant bliższy grodzi I przestawiamy go dalej tak aby był mocowany na podwójnej blasze, jak to mamy to ta pojedyncza wycinamy i robimy miejsce na silnik wspomagania.
Załącznik:
20240107_125043.jpg
20240107_125043.jpg [ 3.19 MiB | Przeglądany 2858 razy ]

Odkręcamy stara kolumnę.
Warto teraz dopasować sobie tulejkę do zamocowania wspomagania w którą wejdzie nasza sruba 12 (fabrycznie była tam u mnie dluga rurka i 2 tulejki teflonowe )

Jak już ją mamy to zdejmujemy ze wspomagania górną część od kierownicy (sama schodzi) i mocujemy wspomaganie na 2 cybant ( w tym 1 w nowym miejscu)
Dorabiamy płaskownik z dziura na śrubę m12. A następnie jak mamy wszystko poustawiane i skręcone możemy
przyspawać nasze wsporniki do pedaliery.
Załącznik:
20240107_125721.jpg
20240107_125721.jpg [ 3.23 MiB | Przeglądany 2858 razy ]

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 21:42 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

W środku jest jeszcze miejsce na śrubę mocującą uchwyt serwa pod maską, gródź, oraz pedaliere. U mnie od wewnątrz przyspawana nakrętka m8, później nie będzie już tam dostępu, widać ja na jednym z poprzednich zdjęć.

Kolumna ze wspomaganiem jest znacznie szerszą od fabrycznej w związku z tym trzeba odciąć i przyspawać odwrotnie ograniczniki/mocowanie sprężyn odciągających na pedałach sprzegla i hamulca.
Załącznik:
20240107_125714.jpg
20240107_125714.jpg [ 3.24 MiB | Przeglądany 2858 razy ]

Niestety to niewystarcza i sprężyny mi i tak obcierały o mocowania ograniczników i dospawalem po 2 nakretki m8 na stronę.
Załącznik:
20240107_125738.jpg
20240107_125738.jpg [ 2.64 MiB | Przeglądany 2858 razy ]


Załączniki:
20240107_125721.jpg
20240107_125721.jpg [ 3.23 MiB | Przeglądany 2858 razy ]

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 22:20 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Rozbieramy stara kolumnę, potrzebna będzie rura zew, ja użyłem od poloneza (ale wykończenie przy kierownicy, miejsce na stacyjkę, wszystko to samo).
Trzeba będzie ja uciąć od strony krzyżaków, i dospawac w tym miejscu kolnierz z rury fi40 po wewnątrz u mnie ma 6cm z czego 3 jest nabity. Skrócić też trzeba osłonę kolumny wspomagania.
W nowej kolumnie zdejmujemy seger i uwalniamy wałek.
Na stole w kpl wygląda tak
Załącznik:
20240107_160800.jpg
20240107_160800.jpg [ 2.79 MiB | Przeglądany 2858 razy ]

Załącznik:
20240107_160742.jpg
20240107_160742.jpg [ 2.7 MiB | Przeglądany 2858 razy ]

Załącznik:
20240107_160731.jpg
20240107_160731.jpg [ 2.82 MiB | Przeglądany 2858 razy ]

Bardzo proszę nie zwracajcie uwagi na malowanie, auto na razie robię technicznie, za 2-3 lata będzie kpl renowacja

Autor:  Qbaty [ 07 stycznia 2024, 22:31 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Wałek górny-ten od kierownicy, najpierw trzeba zaznaczyć w którym miejscu jest założona tuleja od blokady a następnie zdemontować i założyć ja w to samo miejsce ale obrócona o 180 stopni, będzie pasować pod fabryczna stacyjke.
Najlepiej na prasie, żeby nie pokrzywić niczego.
Można włożyć walek gorny i łożysko w obudowe od tarpana,zapunktowane od góry będzie dopiero jak calosc wyląduje na aucie.
Podsumowując ten etap układ kierowniczy :
1. Przekładnia kierownicza tarpan
2. Wałek ukl kierowniczego z tarpana zakończony krzyżakiem nowoczesnym
3. Przekładnia że wspomaganiem nowoczesna
W org była łączona z górną osłona na nasuw.
Osłona drążka w większej części tarpan
4. Kierownica (prawie) oryginalna że zmienionym calym frezem.
Czyli nie mam żadnego punktu spawania kombinowania w układzie kierowniczym, oryginał lub nowocześniej.
W starych autach typu maluch kiera miał iść na szybe do góry w std tarpanie co najwyżej na bok, tutaj jest lepiej bo kawałek osłony mam wykonany z nowoczesnego stopu aluminium co ma się rozpaść w sytuacji więcej niż awaryjnej. Na wałku to już wogule luz bo on na całej długości jest na frezie pomiędzy górnym a dolnym od silnika. A w tym zestawieniu używany jest w pozycji rozciągniętej.

Bezpieczeństwo przedewszystkim :D

Autor:  Qbaty [ 22 stycznia 2024, 23:00 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

Wspomaganie wylądowało w aucie, ale po drodze pokazał się dość duży problem z drążkiem kierowniczym.
W fabryce montowali tak że pedaliera była montowana do auta potem cala kolumna sprzężona z drążkiem dolnym do przekładni i dopiero cały układ do pedaliery. Razem ze wspomaganiem - fizycznie nie do ogarnięcia. Tutaj został wykorzystany walek kierowniczy od JEEPa CHEROKEE XJ.
Załącznik:
BERG-WALEK-KOLUMNY-KIEROWNICZEJ-JEEP-CHEROKEE.jpeg
BERG-WALEK-KOLUMNY-KIEROWNICZEJ-JEEP-CHEROKEE.jpeg [ 31.37 KiB | Przeglądany 2651 razy ]
Wałek w konstrukcji teleskopowej, ma fabryczne wkładki ograniczające drgania.
Wałek oczywiście przekłuty na kardanach : z 1 na ten od wspomagania, z 2 na taki jak w oryginalnym wałku.
Efekt koncowy:
Załącznik:
20240114_145656.jpg
20240114_145656.jpg [ 2.92 MiB | Przeglądany 2651 razy ]

Jestem wysoki (1,93cm), obuwie też raczej większe rozmiar 46, a wspomaganie nie krępuje żadnych ruchów.
Załącznik:
20240114_145625.jpg
20240114_145625.jpg [ 2.66 MiB | Przeglądany 2651 razy ]

Kierownica od maluszka jest mniejsza i wygodniejsza łatwiej pod nią nogi przekładać.
Jako smaczek korekta logo na przycisku sygnału z fsm na fsr :-)
Załącznik:
IMG-20240113-WA0002.jpeg
IMG-20240113-WA0002.jpeg [ 1.44 MiB | Przeglądany 2651 razy ]
.
Teraz jeszcze tylko podłączyć elektrycznie - jest nowa skrzynka i bezpiecznik, powinno być 60a, ja chce zacząć od 40a.

Autor:  wojtas032 [ 24 stycznia 2024, 00:02 ]
Tytuł:  Re: Elektryczne wspomaganie do TARPAN a

kurde normalnie lux robota. Też swego czasu rozmyślałem nad takim rozwiązaniem do żuka, ale ostatecznie poszedłem w kierunku zmiany układu kierowniczego na maglownicę. Na moje jest dość poważny minus takiego rozwiązania: dalej pozostają te przestarzałe rozwiązania z kalamitkami i regularnym smarowaniem oraz sama przekładnia kierownicza(+bonusowe luzy da dodatkowej "rozrywki" podczas jazdy). Kiedyś miałem niemały problem z nią związany, jednego razu pojechałem żukiem do pracy(i to jeszcze gdzie, w Holandii :D ) i pech chciał że rozleciało się łożysko w przekładni, ale całe szczęście na parkingu podczas manewrowania(btw jakiś ruski wynalazek, kompletnie niedostępne za granicą, jeszcze w dodatku dwubieżniowe) na szybko złożyłem na normalnych łożyskach, odwalając przy tym kawał druciarskiej roboty. Potem już bez namysłu ściągnąłem z polski potrzebne części i przerobiłem na magiel. I mimo że była to zwykła przekładnia bez wspomy(od bmw e30) to i tak dawało to radę bo precyzja prowadzenia wzrosła znacząco i nie trzeba było już majtać kierownicą podczas jazdy na wprost, a przy długich trasach jakie zrobiłem z tym patentem to ulga niesamowita. Minusem jedynie był trochę zmniejszony promień skrętu. Chociaż w sumie to też można by było poprawić...

Strona 1 z 1 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/