Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
http://forum.polskiedostawczaki.pl/

Wentylator lub tunel do chłodnicy, czyli sposób na upały
http://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=8&t=666
Strona 1 z 13

Autor:  nysanek [ 13 września 2009, 16:57 ]
Tytuł:  Wentylator lub tunel do chłodnicy, czyli sposób na upały

->PRZEJDŹ DO WPISU NA STRONIE...


Wentylator firmy SPAL srednica 30 cm , grubosc tylko 5,2 cm :wink: stosowany jako dodatkowy wentylator w starych samochodach oraz w motorsporcie montowany przed chlodnice tak zwany dmuchajacy ,sa rowniez tak zwane zaciagajace powietrze montowane za chlodnica :arrow: montaz przeprowadzilem na konstrukcji z pretow 6 mm , najpierw wygiecie kola ( piwo i na kolanie czyli cos w stylu FSD nysa :D wyjdzie gwarantowane kolo :P ) o srednicy wentylatora ,potem dospawalem 4 sruby M6 i przyspawalem 3 uchwyty mocujace , zachowalem odstep 6 cm od chlodnicy ze wzgledu na zaluzje chlodnicy tak zeby mozna bylo z niej nadal korzystac , przed montazem wentylatora na ta rame z pretow 6 mm nalezy nalozyc na sruby M6 4 podkladki gumowe , dopiero przykrecic wentylator do konstrukcji , kabel zasilajacy 2,5 qmm srednicy bezposrednio podlaczyc do akumulatora , w przewod + wstawic bezpiecznik 10 A jest to wodoszczelny kapturek bezpiecznikowy z dwoma koncowkami kablowymi wstawka w przewod ( fot. na dole) , nastepnie podlaczyc do wlacznika ja zastosowalem fiatowy awaryjny zdjolem awaryjny klawisz i wcisnolem z oznaczeniem wiatraczka klawisz ktory jest dla nagrzewnicy :wink: , jest to obecnie patent do manualnego wlanczania wentylatora , obserwacja na tablicy rozdzielczej wskazowki temp. w przyszlosci zamontuje czujnik termiczny w dolna czesc chlodnicy wlutuje tulejke gwintowa M22 bo takie gwinty maja wspolczesne wlaczniki termiczne sa dostepne o roznych temperaturach zalanczajacych ( wybite cyfry na boku wlacznika np. 78-90 C ), jaki potrzebny wlacznik termiczny dokladnie to mozna odczytac na termostacie orginalnym :wink: jest to zabezpieczenie przed przegrzewaniem sie silnika w dzisiejszych czasach ruchu drogowego po angielsku " stop and go" do tego dochodzaca wysoka temperatura na zewnatrz w coraz to upalniejsze lata niedaje duzo chlodnego powietrza jezeli stoi sie w korku :? lub jazda zaladowanym samochodem w gorach itd. zawsze ma sie zabezpieczenie z takim wentylatorem , sama waga takiego wentylatorka to 1 kg , dostepne sa o roznych wydajnosciach oraz srednicach, ale mozna tez zastosowac jakis wentylatorek z aut ze zlomu.

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Autor:  AdministratorNysaVan [ 13 września 2009, 21:59 ]
Tytuł: 

Ciekawie to wygląda :D ,tylko czy te prety wytrzynają jak to odpalisz ? jak znoszą wibracje ?
Dodam że bardzo estetycznie ten wiatrak wkomponowałeś :thumleft:

Autor:  nysanek [ 14 września 2009, 17:17 ]
Tytuł: 

pewnie ze wytrzymaja to twarda stal :) takiej uzywaja do tych uchwytow gdzie sie nasowa walek do malowania scian , jak chce sie brzeszczotem i na dodatek tanim przepilowac to nic z zebow niema w brzeszczocie potem :) , wiatrak jest cichy/wydajny 1460 m3 i wibracji prawie niema podlozylem tez podkladki gumowe , na poczatku myslalem cos zrobic z plaskownika 2,5 cm szeroki i 3 mm gruby ale to by za ciezko wszystko wygladalo i tak opornie jakos , wiec z pretow wyglada najlepiej i tez prety niesa takie grube co by przyslanialy chlodnice :wink:

Autor:  Marian [ 14 września 2009, 17:26 ]
Tytuł: 

za to sam wiatraczek troche przyslania, ale w sumie zawsze go mozna wlaczyc :D

Autor:  nysanek [ 14 września 2009, 17:36 ]
Tytuł: 

nigdy nieprzysloni jak jedzie sie to cisnienie powietrza jest na tyle silne ze przewiewa , a sam wiatrak w tym momencie obraca wolno bez zasilania wiec wiruje powietrze i przechodzi przez chlodnice :wink: ja potrzebuje taki wiatrak z powodu wyjazdow na autostradzie jezeli jest korek na autostradzie w upalny dzien to nysa sie zagotuje czy ten silnik jest nowy czy stary z zasyfialym blokiem, kazdemu radze zebyscie swoja nyse czy zuka zrobili odpornym na dzisiejsze warunki drogowe bo sie duzo zmienilo 30 lat temu inaczej plynol ruch drogowy niz dzisiaj , raz na autostrdzie sie wpakowalem w dlugi korek i to tak na pas obok niewolno zjechac znaczy mozna ale pare metrow dalej moze stac policjant co wlasnie czeka na takich i kasuje wiec jedzie sie 5 km/h na godzine i staje sie a temperatura rosnie niema jak schlodzic tego :x a silnik cierpi natym :(

Autor:  Robo [ 15 września 2009, 06:24 ]
Tytuł: 

Kurde Tomek-najpierw od uaza tera inny jakiś. Poczekam czy ci się sprawdzi i też zamontuję coś takiego. W koobrzegu w wakacje to wcale sie przejechać nie da. W godzinę się jedzie przez 4 km całego miasta.....

Autor:  nysanek [ 15 września 2009, 16:24 ]
Tytuł: 

ten sie sprawdzi robo napewno :) od uaza to jest glupota montowac bo tez na postoju nieodbiera powietrza , a jak sie jedzie to glosne takie ze nieidzie wytrzymac :x dodatkowo wiatrak elektryczny mozna podlaczyc do czujnika termicznego , wstawiasz czujnik w dolna czesc chlodnicy i wszystko reguluje sie automatycznie , mam nawet artykul w gazecie gdzie tak zrobili i sprawdza sie , ale mozna tez recznie wlanczac niema problemu bo kazdy milosnik starego auta ma wszystko pod kontrola :wink:

Autor:  nysanek [ 19 września 2009, 18:57 ]
Tytuł: 

sprawdzilo sie :!: :wink: ladnie chlodzi :) jak zamontuje sie wiekszy wentylator od tego co teraz mam to bedzie czerpac wiecej pradu 10-11 amperow z akumulatora , a pompa wody S-21 i tak na wolnych obrotach wolniej tloczy , wiec ten wentylator co mam teraz niepowiem ze jest zlym bo na postoju na tyle wydajny ze niepozwala temperaturze rosnac i bierze 7 amperow , znaczy jak widze ze wpakuje sie na wiekszy korek przykladowo to odrazu zalanczam wentylator i tak woda mi pozostaje przy 80 C i nierosnie , dzisiaj to wyprobowalem :wink:

Autor:  zbyszek99 [ 09 października 2009, 14:58 ]
Tytuł: 

Pozwolę sobie dołożyć swoje "trzy grosze" : Kupiłem swoją Nyskę już z wiatrakiem elektrycznym /zdjęcie na 1 stronie mojej "restauracji"/.Mam też w dolnym zbiorniku chłodnicy czujnik temperatury - jest wytłoczony napis 92 . Mimo tego zainstaluję sobie wyłącznik na desce rozdzielczej . Narysowałem schemacik w 2 wariantach :
1 . Włączni równolegle do czujnika . Pozwala załączyć wiatrach w każdej
chwili , ale nie spełni zadania w razie awarii przekaźnika
2. Włączni omija przekaźnik i załączy wiatrak zawsze . Musi być na napięcie
min 12 V i min 15 A / Mój wiatrak ma napisane 150W
Obrazek
wersja 1.- zielony
wersja 2.- czerwony

Autor:  phinek [ 11 października 2009, 11:47 ]
Tytuł: 

Mi się bardziej podoba wersja zielona.... No a jak przekaźnik padnie... no to trzeba go będzie zmienić - ale nie można projektując myśleć tylko i wyłącznie o tym co będzie gdy się popsuje...
A jak bezpiecznik od świateł się przepali - to co jedziesz po ciemku?

Autor:  zbyszek99 [ 11 października 2009, 19:01 ]
Tytuł: 

Zawsze uważałem , że kolor zielony jest przyjazny , ekologiczny.
A czerwony to taki alarmowy , jak już niema innego rozwiązania .

Autor:  nysanek [ 11 października 2009, 19:45 ]
Tytuł: 

ja myslalem o roznych wersjach wlasnie z takim wlacznikiem termicznym wmontowanym w chlodnicy tez , nawet sobie kupilem gazete oldtimer praxis z 99 roku opisywane bylo wszystko , wlasnie z takim wiatrakiem wloskim firmy spal , ale najprosciej regulowac to manualnie miec wlacznik w kabinie i jak wie sie ze bedzie postoj dluzszy w upalny dzien to wlancza sie ten wiatrak i temperatura utrzymuje sie 80 C to wystarczy , i niema tez tyle kabli pod maska :wink: jak jedzie sie to pompa wody szybciej tloczy i wiatrak niemusi chodzic to logiczne, i to co teraz mam tak jak to zrobilem wystarcza , ja decyduje kiedy wlacze a nie wlacznik termiczny :)

Autor:  Zibi_41 [ 26 stycznia 2010, 21:14 ]
Tytuł: 

W mojej Nysce chłodnica wygląda na fiatoską , jest oddalona od wentylatora na pompie o 12cm , więc on i tak nic nie daje. Chcę zdjąć go całkowicie i zainstalować elektrowentylator z poloneza. Czujnik temperatury spotkałem kiedyś na giełdzie zamontowany na odcinku rury mosiężnej na dolnym wężu chłodnicy. Całkiem dobry pomyśł , bez ryzyka lutowania i rozszczelnienia chłodnicy.

Autor:  nysanek [ 26 stycznia 2010, 21:57 ]
Tytuł: 

bo to tak jest orginalnie ze 10 cm oddalony :x ja jeszcze wyproboje metody zabudowania chlodnicy :wink: w katalogu czesci nysa do tropikalnych krajow montowali tunel chlodnicy :) i taki tunel zamontuje to logiczne ze wtedy wir powietrza wiekszy i wiecej powietrza zaciaga przez chlodnice na postoju :wink: mam na oku obudowe blaszana z traktora MTZ (bialorusa) jutro facet mi przysle wymiary :wink: latem wyprobuje to z zabudowa jak pomoze to ten elektryczny wymontuje.Powinno poprawic chlodzenie z zabudowa, mojego taty sie dzisiaj pytalem czy zna takie cos mowil mi ze jak zaczynal prace w tej firmie co nysa jezdzil to byl zuk smutek z dolniakiem i taka zabudowe mial , widocznie byl przewidziany na tropiki a zostal w polsce :wink:

Autor:  PONY007 [ 26 stycznia 2010, 23:48 ]
Tytuł: 

Właśnie miałem pisać że smutaski osłonę miały:) W końcu król samochodów:)

Strona 1 z 13 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/