Tomku, cały problem nie tylko w tym, jaki jest prześwit bramy, ale też w tym, jaka jest wysokość sufitu w samym garażu. Mam prześwit 195cm, ale tam też jest próg. Więc nie wyobrażam sobie, żeby ją na felgach przepychać jeszcze przez próg. Poza tym mierzyłem moją Nysiulę dokładnie i przeliczyłem, że nawet na gołych felgach 15 calowych by nie wlazła. Zauważyłem, że Nysy 522 są w 2 odmianach. Egzemplarze produkowane w latach 70-tych mają niższy dach od tych produkowanych w latach 80-tych.
Tak dla jasności - nie mylę tutaj Nysy 521 (z niskim dachem) z Nysą 522. Skoro ta Nysa "Energetyczna" pochodzi z 1990 roku, to już będzie miała nowszy dach.
Jestem świeżo w temacie ponieważ w listopadzie wymieniałem dach w mojej rozbitej 522R z 1978 roku i zamieniłem oryginalny dach na dach z mikrobusu wyprodukowanego mniej więcej w okresie w którym powstała ta fajna "Energetyczna" Nysa. Wiem, że ten dach jest na górze trochę zaokrąglony i jest inny układ żeber od tego z 1978 roku. (Bardzo chętnie poruszę ten temat kiedyś w oddzielnym wątku, bo mam nawet zdjęcia jako dowód tych różnic).
Moja Nysa choć nie ma żadnych "dodatków" na dachu, to ma około 115cm wysokości. Nawet po założeniu gołych felg, czy nawet wózków transportowych, zahaczyła by albo dachem, albo elementem podwozia - mosty mają też swoją grubość i prześwit między glebą, a progami wynoszący 40 cm więc wcale nie znaczy to, że da się ją znacznie obniżyć. Obliczałem, że około 6cm przy wymianie kół na 15 calowe to maksimum...
Jeśli tutaj mamy na dachu cały stelaż, czy też jeszcze warto by było dodać pomarańczowego koguta na dach
to trzeba by bramy (i sufitu) o prześwicie nawet 250cm, bo jak się załaduje na dach drabiny, to nie będzie się przecież co chwilkę je załadowywać i rozładowywać, bo tylko można wóz później porysować od takich przekładanek
Trzeba więc brać w przypadku takich wozów energetycznych czy też strażackich (analogia) pewien większy margines jeśli chodzi o wysokość dachu.
Reasumując warto zwracać uwagę na fakt ile cm wysokości ma dana konkretna Nysa, ponieważ może się okazać, że do tego samego garażu jedna Nyska wjedzie, a druga już nie koniecznie (- no chyba, że chcesz, żeby brama zrobiła z niej wersję cabrio)