Dzisiaj jest 28 marca 2024, 17:38


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Autor Wiadomość
Post: 22 grudnia 2015, 20:53 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 20 maja 2014, 08:31
Posty: 541
Lokalizacja: Warszawa
Żuk, Nysa, czy nawet Star mają niestety archaiczny system pomiaru temperatury silnika. Składa się on z czujnika w okolicy termostatu, paru metrów kabelka i mało precyzyjnego wskaźnika wychyłowego. Szału nie ma, precyzja odczytu na poziomie +/- 10 stopni. Dlatego zaproponuję zastosowanie "tuningu" który pewnie oburzy ortodoksyjnych użytkowników, ale znajdą się i tacy którzy docenią i skorzystają;-)

Chciałem zaproponować montaż układu o nazwie - ES10, wyprodukowanego przez polską firmę. Tutaj znajdziecie produkt - http://termoplus.pl/produkt/sterowniki/es10/ ale podpowiem że na Allegro można znaleźć ten wyrób taniej, zresztą sprzedawany przez producenta - szukajcie sprzedawcy o nicku - thermoplus.

Kupić trzeba układ zasilany napięciem 12V, oraz dobrać odpowiedni czujnik. W standardzie dostępny jest wsuwany, ale za dopłatą można otrzymać wkręcany. Od zasobności portfela, wyposażenia własnego warsztatu i zdolności manualnych należy uzależnić wybór. Ja zdecydowałem się na wsuwany.

Teraz trzeba znaleźć miejsce montażu czujnika - w moim wypadku (Andoria) na obudowie termostatu znajdowała się specjalna nadlewka. Wywierciłem więc otwór, nagwintowałem i wkręciłem wypatroszony standardowy czujnik samochodowy, do którego wsunąłem mój czujnik i zaklinowałem go wewnątrz. Sposób montażu pozostawiam Wam, wedle uznania i warunków. Najważniejsze aby czujnik znalazł się w obudowie termostatu. Dla osób którym nie zależy na oryginalnym czujniku - możecie go właśnie wypatroszyć i w jego wnętrzu umieścić nowy, od zestawu.

Załącznik:
2015-12-14%2B14.15.06[1].jpg
2015-12-14%2B14.15.06[1].jpg [ 62.7 KiB | Przeglądany 6530 razy ]


Można też czujnik po prostu przypiąć metalową opaską do obudowy termostatu na zewnątrz, ale trzeba uwzględnić dwie sprawy - po pierwsze ustawić go tak aby nie był owiewany wiatrem, a nawet osłonić kawałkiem np.wełny mineralnej, a po drugie wprowadzić kompensację odczytu - sądzę że o jakieś 2-3 stopnie będzie zaniżony odczyt.

Jeżeli kabelek od dołączonego czujnika jest zbyt krótki - można go przedłużyć nawet do 30 metrów. Tego z chińskim termometrem zrobić się nie da;-)

W desce rozdzielczej Żuka, czy Nyski da się wykonać prostokątny otwór w którym zmieści się moduł z wyświetlaczem. Jeśli ktoś nie chce ciąć płyty deski - może użyć obudowy uniwersalnej o odpowiedniej wielkości, dostępnej w każdym sklepie dla elektroników. A jak ktoś ma kawałek warsztatu i lubi podłubać, to z kawałków spienionego PVC można cuda wystrugać.

Załącznik:
2015-12-15%2B11.05.21[1].jpg
2015-12-15%2B11.05.21[1].jpg [ 67.77 KiB | Przeglądany 6530 razy ]


Podłączenie jest debilnie proste - zasilanie do styków 11 i 12 (producent nie podaje polaryzacji, zatem zapewne jest dowolna - u siebie podłączyłem losowo i działa), styki 1 i 2 to wejście z czujnika. Ciekawe są styki 6/7 i 9/10 - do nich można podłączyć jakieś urządzenie które może być sterowane w zależności od temperatury - np. dodatkowy wentylator do chłodnicy.

Mamy więc wszystko gotowe - pora na programowanie naszego urządzenia. Po pierwsze pobieramy pdf z instrukcją - http://termoplus.pl/uploads/tx_thweb/ES10_v3_GV_01.pdf i czytamy starannie. Teraz odniosę się krok po kroku do poszczególnych parametrów i powiem które, jak i po co zmienić.

Zaczynamy więc programowanie. Naciskamy M i trzymamy 5 sekund aż na wyświetlaczu zobaczymy
F11. Zgodnie z instrukcją przejdziemy do parametru F12 i zmienimy jego wartość na 2 stopnie, zatwierdzając przyciskiem SET. To spowoduje że nasz układ nie będzie nadaktywny, bowiem ograniczamy w ten sposób jego czułość zwiększając zakres tolerancji, czyli histerezę (to tak w skrócie, jak ktoś chce może sobie zostawić jeden stopień;-)

F15 ustawiamy na pożądaną temperaturę alarmu - w moim wypadku jest to 96 stopni

F17 musimy ustawić na minimum, czyli 0,1 - to jest opóźnienie wykonania akcji po wykryciu przekroczenia temperatury. 0,1 w tym wypadku to 1/10 minuty czyli sześć sekund. Jeśli chcemy dłuższą zwłokę - ustawiamy np. 0,2, czyli 12 sekund, itd. analogicznie. Domyślna wartość to 15 minut! Ten parametr dotyczy tylko uruchomienia alarmu. W aucie musi być ustawiony na krótki czas zadziałania.

Teraz część dla osób które podłączyły sterowanie dodatkowym wiatrakiem chłodnicy

F13 to ustawienie bramki maksymalnej - czyli jaką wartość będzie mógł wprogramować użytkownik - proponuję ograniczyć do 100 st.

F14 to to samo co F13, tyle że dolny zakres. Proponuję ustawić na 80 stopni.

Takie zaprogramowanie parametrów F13 i F14 spowoduje że w trybie użytkowym będziemy operowali tylko zakresem 80-100 stopni do sterowania naszym wiatrakiem, czy co tam sobie podłączymy do wyjścia wykonawczego.

Aby wiatrak poprawnie się odpalał musimy jeszcze przestawić parametr F29 na COOL (domyślnie jest HEAT), bo w końcu chodzi nam o chłodzenie silnika;-)

Na koniec kilka parametrów ułatwiających życie:
F82 - można przełączyć wyświetlacz aby nie wyświetlał cyferek po przecinku - upraszcza odczyt kiedy ich nie ma;-)

F84 przełączamy na wartość 0 - to ułatwi płynną zmianę progu zadziałania wentylatora

Teraz krótkie omówienie użytkowania. Po wejściu do pojazdu rano - na wyświetlaczu prezentowana jest rzeczywista temperatura silnika i płynu chłodniczego - równa temperaturze otoczenia. Zatem dokładnie wiemy ile jest stopni na dworze i możemy dostosować procedurę odpalania silnika do warunków - ważne szczególnie przy dieslu. Po uruchomieniu silnika - od razu (a nie po 10 minutach) widać jak powoli się rozgrzewa.

Jeżeli chcecie użyć sterownika do dodatkowego wiatraka to dzięki ustawieniu parametru F84 na 0 możecie po prostu przyciskami góra/dół wybrać temperaturę zamknięcia obwodu i zatwierdzić SET.
Poprawny moment włączenia dodatkowego wentyla to jakieś 90 stopni. Jako że histereza ustawiona jest na 2 stopnie - więc włączy się on w okolicy 91 stopni i będzie pracował dopóki nie spadnie ona do 89 stopni. Czyli w uproszczeniu - histereza zapewnia "zakres roboczy". Kiedy ustawimy ją na 4 stopnie - przy zaprogramowaniu temperatury pracy na 90 - zakres będzie od 88 do 92 stopni - mam nadzieję że to proste i jasne. Wszystko ładnie pokazuje wykres chłodzenia w instrukcji.

Zmniejszenie wartości histerezy spowoduje częstsze włączanie wiatraka na krócej. Dobierając moment włączenia i wartość histerezy - można dopracować układ pod własne potrzeby.

Mam nadzieję że układ spodoba się Wam i zastosujecie go w swoich maszynach - naprawdę warto. Daje duży komfort psychiczny, pilnuje aby silnik się nie przegrzał, no i pozwala sterować wiatrakiem.
Pamiętajcie tylko że silnik ma pewną bezwładność cieplną. Jeśli więc włącza się alarm w trakcie ostrej jazdy, czy też piłowania pod górę - po prostu zdejmijcie nogę z gazu. Po chwili temperatura spadnie;-)

Na zakończenie - poprawna temperatura pracy dla diesla to 80-105 stopni. Chwilowy skok nawet do 110-115 stopni nie powinien nic uszkodzić, ale powyżej 120 stopni prawie na pewno dojdzie do uszkodzeń. Pamiętajcie o tym. Silnik musi pracować w optymalnym dla siebie zakresie, wówczas jest najwydajniejszy i najoszczędniejszy. Jako że ważny jest margines bezpieczeństwa - zaproponowałem uruchamianie wentylatora dodatkowego przy 90 stopniach i alarm temperatury przy 96. Te wartości możecie rozsądnie dostosować do swoich potrzeb, ale na własną odpowiedzialność;-)

_________________
Pozdrawiam

Piotr "Diesel" Biegała

www.lezuk.pl


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 1 ] 
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net