Dzisiaj jest 25 kwietnia 2024, 01:24


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 20 lipca 2009, 20:50 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 listopada 2007, 17:46
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków

UWAGA! WERSJA ROBOCZA - DATY NA RAZIE TRzEBA TRAKTOWAĆ BARDZO ORIENTACYJNIE. W najbliższych tygodniach przysiąde z literaturą i poszukam dokładnych dat wprowadzenia poszczegółnych zmian.
Wątek wydzielony z tematu mirka900 o jego Nysce ( Nysa 522 1975 ), stąd taki początek :wink: - Dziwny Mag


nie 522 a 521 8)

rarytas 8)

_________________
FSD Nysa 522 Mikrobus r.'87
FSD Nysa 522 Mikrobus r.'91
Polski Fiat 126p 650E FL Bielsko Biała '92
Romet Ogar 205 r.'91
Jawa 210 r.'80


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 20 lipca 2009, 22:27 
Fanatyk Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 29 lipca 2007, 19:20
Posty: 1089
Lokalizacja: Bytom
ooo widzisz Boogi nikt tego tytułu nie zauważył :wink: masz oko hehe

_________________
ŻUK SERVICE


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 21 lipca 2009, 00:15 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Chyba jednak 522 z niskim dachem :wink: 521 a 522 to różnice w mechanice - i obie wychodziły z obydwoma rodzajami dachu 8)


Ostatnio zmieniony 23 lipca 2009, 11:58 przez Dziwny Mag, łącznie zmieniany 1 raz

Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 21 lipca 2009, 07:03 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 26 listopada 2007, 17:46
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków
Dziwny Mag pisze:
Chyba jednak 522 z niskim dachem :wink: 521 a 522 to różnice w mechanice - i obie wychodziły z obydwoma rodzajami dachu 8)
eeee chyba coś kręcisz :roll:

_________________
FSD Nysa 522 Mikrobus r.'87
FSD Nysa 522 Mikrobus r.'91
Polski Fiat 126p 650E FL Bielsko Biała '92
Romet Ogar 205 r.'91
Jawa 210 r.'80


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 21 lipca 2009, 09:17 
1975 rok to oficjalne wejscie nysy 522 do oferty fabryki i byly razem robione model 521 i 522 , okolo 1977-78 roku skonczyl sie model 521 praktycznie resztki wytloczonych czesci dachu niskiego i w wiekszej czesci zostawaly te nysy w kraju , 522 z wysokim dachem szly w pierwszej kolejnosci na eksport w tamtych latach , tabliczka znamionowa mogla juz miec tez nabite 522 owiele wczesniej , model 522 byl dla niemcow zachodnich robiony wlasnie z wysokim dachem od 1972 roku , nysy ktore sie spotykalo na polskim rynku nieraz odbiegaly od tego co sie czyta lub widzi w katalogach czesci zamiennych. Mirek900 odczytal swoja tabliczke znamionowa jak stalo tam 522 i rocznik 75 to sie zgadza.Tak ze to byl dziwny czas produkcji :)


Na górę
  
 
 Tytuł:
Post: 22 lipca 2009, 01:57 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
W potocznym naszym paplaniu przyjęło się "chodzenie na skróty", że niby niski dach to 521 a wysoki dach to 522 - ale to bzdura 8)
Różnice między 521 a 522 to róznice mechaniczne, a wysokość dachu to jakby opcja.
Mechanicznie 521 były takie same, jak Nysy 501 - czyli jednoobwodowe hamulce bez wspomagania, amortyzatory tylne ramieniowe, dźwignia zmiany biegów przy kolumnie kierownicy, skrzynia biegów 3-biegowa, jednoczęściowy (niedzielony) wał napędowy i hamulec ręzcny działający na wał. Także otwarty układ przewietrzanbia miski olejowej (nadmiar oleju "wypluwany" na glebę), mokry filtr powietrza.

Z kolei w modelu 522 to 4 biegowa skrzynia, hamulec ręczny na linkach, działający na tylne koła, zamknięty układ przewietrzania miski olejowej i suchy filtr powietrza oraz dzielony wał napedowy.

W praktyce niezbyt ściśle trzymano się tej specyfikacji, a po jakichś 3-4 latach, gdy wszystkie Nysy zaczęy dostawać hamulce 2 obwodowe ze wspomaganiem w ogóle zaprzestano różnicowania modeli, skrzynię 3 a 4 biegowe, wały napędowe 1 czy 2 częściowe traktowano jako opcje do wyboru i zaprzestano używania liczby "521", a wszystkie nysy oznaczano juz tylko jako "522".


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 22 lipca 2009, 20:33 
Miłośnik Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 09 grudnia 2007, 14:06
Posty: 381
Lokalizacja: Wrocław
Aha, czyli specyfikacja to był taki pic? Bo tak czytam i się dziwię: w sumie nasz rocznik 1981 ma 3 biegi, mokry filtr powietrza i otwarty układ przewietrzania miski olejowej.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 23 lipca 2009, 12:21 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
W pierwszej połowie lat 70-tych - zwłaszcza w prospektach - podkreślano, że FSD buduje samochody w 2 odmianach, różniących się właśnie "stopniem technicznym zaawansowania konstrukcji" :wink: Główne różnice wypisałem wyżej.
Model "522" pojawił się w 1972 roku. Przez jakieś 3-4 lata produkowano równolegle 521 i 522, choć z obserwacji zachowanych wozów zdaje się wynikać, że za podstawę rozróżnienia przyjmowano układ hamulcowy (521: jednoobwodowy + ręczny na wał, 522 dwuobwodowy ze wspomaganiem + ręczny na koła tylne), a od kiedy 2 obwodowe hamulce (i tym samym ręczny na linkach) wprowadzono do wszystkich egzemplarzy (około 1975/6 - ? roku ), zrezygnowano z oznaczenia "521" i produkowano już tylko Nysy 522, zaś wszelkie róznice w wyposażeniu były tym, co dzisiaj nazywamy opcją (skrzynia biegów 3 lub 4 biegowa; wał napędowy 1 lub 2 częsciowy; gaźnik jikov i mokry filtr powietrza lub gaźnik weber i suchy filtr powietrza).
Przy czym pamietajmy, że mówimy tu cały czas o latach 70-tych. Później zakład wprowadzał mniejsze lub większe usprawnienia jeszcze, głównie w elektryce, ale to nie miało już zadnego wpływu na oznaczenie i nazewnictwo modelu.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 23 lipca 2009, 14:32 
zrodlo aneks warsztatowy FSC z 1975 roku wprowadzono takie zmiany : dwuobwodowy hamulec ze wspomaganiem serwo , stacyjka z blokada kolumny kierownicy, gaznik weber z suchym filtrem typu fiat , skrzynia 4 biegowa, hamulec reczny na linki , te zmiany wprowadzono rowniez dla zukow. Dodam ze w polsce te auta ktore byly na rynku krajowym byly bardzo ubogie w pierwszej kolejnosci te wyzej wymienione zmiany byly wprowadzane do sam. eksportowych , tak ze pamietam dokladnie oraz moj tata mi to mowil ze jak skonczyl sie zywot kompletnej nysy 521 ktora kiedys byla zakupiona jako calosc , to zdejmowali bude 521 rama oraz silnik caly osprzet byl regenerowany i firma dostawala przydzial na nowe nadwozie 522 , nadwozie nasadzili na ta rame 521 i tak byla to nysa 522/521 :) hamowanie bylo takie jak w 521 ze trzeba bylo pol kilometra juz hamowac zeby sie zatrzymac na tej jednoobwodowej pompie , w zasadzie byly to nysy ktore kursowaly do okola wiezy koscielnej w trasy wysylali kompletne nowe nyski 522 full wypas 8)


Na górę
  
 
 Tytuł:
Post: 26 października 2009, 21:19 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5077
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
pytanko taki się mi nasunęło, bo we wszystkich znanym mi do tej pory nyskach gniazkdo lampki przenosnej bylo mocowane pod deska rozdzielcza nad nogami kierowcy po lewej, kolo ciegna zaluzji chlodnicy. A na zdjeciu komory silnika jednej 521 zobaczylem ,ze takie gniazdo zostalo zamontowane w komorze silnika.. pytanie, czy tak bylo fabrycznie, czy to czyjas twórcza inwencja?
Wstawie zdjęcia, jak dtylko dostane na to zgode autora, bo zdjęcia dostałem mailem.
Pozdrawiam
Marian :)

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 27 października 2009, 08:56 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 29 lipca 2007, 13:03
Posty: 2604
Lokalizacja: Kołobrzeg
Pojazd: Nysa 522W, 522S,Autosan H6 ZK
Po lewo było fabrycznie.

_________________
nysomani wszystkich krajów-łączcie się!!!!!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 20 listopada 2010, 11:57 
Bywalec Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 kwietnia 2010, 15:11
Posty: 139
Lokalizacja: Sosnowiec
Czyli oficjalnie były w produkcjii od 1968 do 1976?
A jeszcze pozostaje kwestia malowania. W 521 był malowany biały pas pod przednim zderzakiem i jeszcze na felgach oprócz koloru nadwozia.
Wiecie coś wiecej otym ich malowaniu :?: Obrazek

_________________
Model w skali 1:43 to już połowa sukcesu:)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 20 listopada 2010, 12:43 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 stycznia 2010, 12:12
Posty: 2835
Lokalizacja: EU
czyli co ????????

521 od 69-78/79
522 od 72-94

takie malowania jak na tym zdjeciu robili dla folderow reklamowych i z tego co wiem dla krajow zachodnich RFN ,Francja ,GB

522 od wejscia w 72 roku byla tylko dla RFN , od 75 roku pokazywaly sie 522 w polsce i 521 tak w 78 roku zostala wycofana pozostala tylko 522

_________________
FSD - NYSA SERVICE (POLMO)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 21 listopada 2010, 00:12 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2838
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Pażdziernik 1969 rozpoczęcie produkcji Nysy 521 (tylko nowy wygląd przodu, konstrukcja i technologia budowy jak wcześniej).

W uproszczeniu (szczegółowo napisałem w tym temacie wcześniej): Od 1972 roku rozpoczęły się stopniowe modyfikacje auta; część z nich wdrażano pakietami do produkcji, ale nie rezygnowano też z wcześniejszych rozwiązań (mowa głównie o hamulcach). Wprowadzono oznaczenia dla zróżnicowania aut. Te ze starszymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi to "521", a te z nowszymi to "522". Kiedy po kilku latach najistotniejsza różnica - czyli 2-obwodowy układ hamulcowy ze wspomaganiem zagościł we wsyztskich egzemplarzach, dalsze utrzymywanie różnicy w oznaczeniach nie miało już żadnego sensu, i pozostawiono tylko "522".

Co do malowań - nie ma żadnego, absolutnie żadnego związku pomiędzy rodzajem malowania a modelem. Co najwyżej możnaby mówić, że zwykle najbogaciej malowano mikrobusy, a najprościej chłodnie i furgony oraz zwykle najefektowniej auta demonstracyjne - do zdjęć do prospektów czy na targi.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
 Tytuł:
Post: 21 listopada 2010, 09:47 
Fanatyk Nysa/Żuk Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 02 stycznia 2010, 12:12
Posty: 2835
Lokalizacja: EU
modelu 522 by wcale moglo niebyc to dopiero na targach w brukseli , niemcy zachodni podeszli do naszych ktorzy tam wystawiali nyski 521 i im powiedzieli ze sa zainteresowani nysami ale dach musial by byc o 10 cm wyzszy , tak wiec nasi zrobili ten dach o 10 cm wyzszy, nysy na rynku zachodnim z tego co sie dowiedzialem byly w komunalnych panstwowych zakladach oraz w ochotniczych strazach pozarnych , na lotniskach jako samochody serwisowe poruszaly sie tylko na terenie lotniska , nawet FSD przygotowywala nyski w kolorze pomaranczowym z kogutem na dachu , dla komunalnych zakladow tu w niemczech od zawsze auta komunalne byly pomaranczowe z kogutem pomaranczowym na dachu.Na ebay.de wylicytowalem kiedys liste adresowa wszystkich serwisow na terenie niemiec zachodnich :wink:

_________________
FSD - NYSA SERVICE (POLMO)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 21 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net