To ja wypiszę kilka informacji, które są sprawdzone, natomiast za wcześnie na jednoznaczne wnioski
==========================================
Tabliczki ze zdjęcia Sawy są w Nysie z numerem podwozia 4219 (czyli z okolic przełomu rocznika 1960/1961).
Tablice z katalogu Nysy 501 sprawdzę, gdy tylko do mnie wróci
wiesław pisze:
Z moich dociekań wynika iż pierwsze felgi o rozmiarze 450x16 są z 1964r. (nikt nie zgłosił się z informacją iż ma felgę o tym rozmiarze z datą produkcji wcześniejszą.
Katalog Części Zamiennych FSC Lublin "Żuk"
1960 już podaje rozmiar felgi 4,50 K x 16'' - i tylko taki.
Co oczywiście nie wyklucza stosowania innego rozmiaru kół w Nysach. Zwłaszcza, że jak się okazuje, co najmniej do połowy lat 60. konsturkcyjnie Żuki i Nysy "szły odrębnymi ściżkami". Żuk od początku miał układ kierowniczy taki, jaki znamy z późniejszych modeli i Żuka, i Nysy (aż do końca produkcji; zmieniono tylko metalowe tuleje we wspornikach na "plastikowe"). Nysy miały zupelnie inny m.in. środkowy drążek (taki, jak widać u N59 Wiesława).
Inne informacje: felgi, takie jak w FSO "Warszawa" do 1957 roku i Nysa N59 (jeszcze nie wiemy, do kiedy), czyli 4,00Ex16' (na oponę 6,00x16') stosowano też w pewnym okresie w co najmniej:
- siewniku "Poznaniak"
- ścinaczu do kiszonki "Orkan"
- kombajnie "Vistula" - tu mam potwierdzenie (instrukcja obsługi), że co najmniej do 1968 roku, czyli ten rodzaj felg był jeszcze wtedy w produkcji.
Mówiąc "ten rodzaj" mam na myśli także wygląd felgi; jedyna dopuszczalna różnica to brak blaszek na mocowanie kołpaka.
EDYCJA
Znalazłem co nieco: "42 Badanie drogowe Motoru samochodu Nysa 501 TOWOS
przeprowadzono w lipcu-listopadzie 1965 r, korzystając z seryjnego pojazdu testowego dostarczonego redakcji przez Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych."
W danych technicznych znajdujemy: "Koła - prasowane, tarczowe, z obręczami 4,5E x 16. Ogumienie 6,50x16. " / Motor nr 7(720), 13 lutego 1966
Wiemy już zatem, że od co najmniej czerwca 1965 roku Nysa 501 miala koła i ogumienie identyczne z Żukiem, na oponę 6,50x16.
P.S. @ Wiesław - czy dobrze rozumiem, że to mnożenie wskazań wynika z różnicy w zewnętrznej średnicy całego koła? ---> Czy to znaczy, że opony wg oznaczenia o takiej samej średnicy a tylko innej szerokości, faktycznie mają jakąś drobną różnicę w średnicy zewnętrznej? ---> Czy opona 6,00x16'' jest mniejsza, niższa minimalnie od opony 6,50x16'' ?
I zostaje nam jeszcze do rozwiązania kwestia felg 15', równiez wymienianyhc przez katalog częsci (i ulotkę reklamowa) N59... - Tu też pytanie - czy ta tabliczka o przeliczaniu wskazań mogła być zamontowana w aucie z kołami 15', czy to chodzi wyłącznie o to, co wyżej - dwie różne opony 16' ? Wiem, że to można wyliczyć, ale to już nijak nie moja bajka, stąd takie być może "głupie" pytanie.
Pozdrawiam!
