Dzisiaj jest 08 grudnia 2021, 17:17


Strefa czasowa UTC+1godz.




Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Autor Wiadomość
Post: 19 lipca 2017, 14:37 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 578
Pojazd: tarpan239
Witam wszystkich :D

Od pewnego czasu próbuję przywrócić właściwe wskazania licznika kilometrów i prędkościomierza w moim Tarpanie 239d. Od początku: po zakupie Tarpana , już na wsiadanym aby jechać do domu usłyszałem od poprzedniego właściciela " pan uważa, licznik zaniża o 10 km/h". Po powrocie do domu stwierdziłem, że różnica wskazań licznika kilometrów do rzeczywistości wynosi "na minus" ok 25%, mniej więcej tyle samo zaniżał prędkościomierz. Wymieniłem zatem licznik ( 1000 na 625 ), wałek napędu prędkościomierza z 18 zębów na 16 zębów i wydawało mi się że będzie ok. Niestety nadal wskazania prędkości i przebiegu zaniżone są o ok. 10%. Nie mam pomysłu co może być tego przyczyną i co robić dalej - skrzynia wzmocniona 4, opony rozmiar fabryczny Stomil D100, przełożenie mostu nieznane ale chyba nie powinno mieć wpływu na zaniżanie wskazań :shock:


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lipca 2017, 17:09 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5043
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Przełożenie mostu ma wpływ na zaniżanie, ale nie spotkałem się chyba z licznikiem do Żuka/Nysy/Tarpana, który by nie zaniżał.

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lipca 2017, 18:37 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 578
Pojazd: tarpan239
ale aż 10%? wydaje mi się to dużo ale jak tak może być... tylko ten tylni most ...wydaje mi się że ma wpływ na zawyżanie a nie zaniżanie - bo jak zamiast mostu 10/41 założymy np. 8/41 to licznik będzie zawyżał? dobrze myślę czy błądzę ?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lipca 2017, 18:59 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 12 sierpnia 2007, 13:53
Posty: 5043
Lokalizacja: Jelenia Góra
Pojazd: Nysa 522R 1991
Mi zaniżal zazwyczaj ok 5-10km/h od 50km/h wzwyż

_________________
NYSA- to jest to... ;)
>Pracownia Renowacji Zabytkowych Motocykli< - Najlepsza robota renowacyjna, polecam!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lipca 2017, 20:38 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 578
Pojazd: tarpan239
no to tak jak jest u mnie - wygląda na to, że albo trzeba będzie przywyknąć albo postarać się o opony nisko profilowe :-)


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 19 lipca 2017, 22:55 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2821
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Coś musi być nie halo. Jeden z elementów nie pasuje do układanki:
przełożenie mostu
zewnętrzna średnica kół
napęd prędkościomierza przy skrzyni
licznik.

NIestety, nie mam żadnych danych ani materiaów o dieslu :?

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 10:20 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 578
Pojazd: tarpan239
mam podobne podejrzenia bo 10% to jednak dużo :-) ;

ale: licznik jest nowy, o właściwym przełożeniu generalnie ok, opony fabryczne, 16 cali, a co za tym idzie średnica kół ok,

Wątpliwości:
napęd prędkościomierza- wymieniłem wałek napędu linki prędkościomierza w skrzynce z 18 zębów na 16zębów ale nie mam wiedzy czy "wewnętrzna" część ślimaka napędzającego wałek prędkościomierza jest dla diesla i benzyniaka taka sama? tu może być przyczyna a jak ktoś z forumowiczów ma akurat rozebraną wzmocnioną skrzynię 4 t byłbym wdzięczny za podanie przełożenia ( liczby zębów) i informacji z jakim silnikiem ta skrzynka współpracowała

lub

niewłaściwe przełożenie mostu - tutaj nie mam wiedzy jakie on jest ( powinno być 10/41) ale gdyby było inne np. 8 czy 9/10 to wskazania prędkościomierza byłyby zawyżone


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 12:43 
Fanatyk Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 15 stycznia 2011, 13:09
Posty: 1195
Lokalizacja: Świętokrzyskie
Pojazd: Żuk A07J 1996/Żuk A06H 1995
Wymienia się komplet wałek i koło napędzające w skrzyni, bo moduł zęba jest inny.Z tymi skrzyniami po latach, to różnie bywa, bo ludzie zamieniają i nigdy nie wiadomo, co się kupi.Ogólnie, pomijając różnice w napędzie licznika, to są takie same i wzrokowo się nie odróżni.Jeśli koła, most i licznik są takie, jak fabryka montowała, to zostaje skrzynia. Innej opcji brak.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 13:59 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 578
Pojazd: tarpan239
wg katalogu części Tarpana 239d koło napędu wałka prędkościomierza jest oznaczone jako A13-3802033.

Chciałbym prosić o sprawdzenie w katalogu "żukowskim" ze wzmocnioną skrzynką 4 jak to koło jest oznaczone, czy ma ten sam numer a jak inny to jaki?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 14:09 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2821
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
Żuk, skrzynia 4b, rysunek na maj 1987r.: wałek napędu szybkościomierza B06-3802034-1

(Ten sam katalog j/w, tylko skrzynia 3b ma: 20-3802034-1 ).
Nie ma w ogóle mowy o kole napedzającym wałek...Na rysunku też śladu nie ma.

Z kolei w katalogu Trpana, ale benyzny, Tarpan 237, (S21 + skrzynia 3b), stan na luty 1983r, jest tak:
wałek napędu szybkościomierza B06-3802034-4
wałek z kołem zębatym z=19 237.17.007.0
wałek z kołem zębatym z=17 237.17.006.0
a i widac na rysunku, że linka nie wchodzi bezpośrednio w obudowę "ślimaka" jak w Żuku, tylko jest dołożona własnie obudowa tego koła zębatego...
Obstawiam, że do 239D był wałek i wałek z kołem dedykowany tylko dla niego...

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 16:16 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 578
Pojazd: tarpan239
Dziwny Mag pisze:
Żuk, skrzynia 4b, rysunek na maj 1987r.: wałek napędu szybkościomierza B06-3802034-1
[...]


w katalogu tarpana 239 ten wałek ma takie samo oznaczenie. Ciekawe ile ma zębów? (ogólnie wałki występowały z 19,18, 17,16 zębami.) :D
Koło napędzające wałek powinno być opisane na rysunku z elementami skrzyni biegów ( w katalogu Tarpana 239 to inny rysunek od tego na którym jest opisany/rozrysowany napęd prędkościomierza). Czy mógłbyś odczytać jego numer katalogowy ?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 16:45 
Fanatyk Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 15 stycznia 2011, 13:09
Posty: 1195
Lokalizacja: Świętokrzyskie
Pojazd: Żuk A07J 1996/Żuk A06H 1995
Z napędem licznika jest tak, że wałki nie są do końca zamienne ze sobą, bo wycięcie w kole napędzającym i wałku, mogą się różnić.Pozornie może pasować, ale po czasie, zęby na wałku zostaną ścięte.Z tymi napędami jest trochę gówniana sprawa, bo tego trochę konfiguracji było.W tarpanach występowały też opony 15" i różne mosty, nie wspominając o silnikach.W żukach na moście starego typu (dzielonym) był zawsze mechanizm napędowy licznika o przełożeniu 5/18.W moim żuku benzynowym, oryginał z 95-go roku, gdzie nikt nie wymienił żadnej śrubki i jest most hipoidalny, napęd ma wałeczek z 17-stoma zębami.Gdy próbowałem włożyć wałek 18 zębów, to nie pasował.Fabrycznie pewnie wychodziło to tak, do mostu hipoidalnego, ale jak ludzie zmieniali skrzynie itd. to nikt raczej nie myślał (nie wiedział?) o tym, że napędy licznika są inne, niż do zwykłych mostów.Ale co najlepsze, testowałem skrzynie z wałkiem 18 i 17 zębów podpinając do tego samego silnika, tego samego licznika i trzymając silnik na tych samych wartościach prędkości obrotowych i nie zauważyłem większej różnicy na wskazaniach.Pewnie jakieś są, ale kosmetyczne.Jeszcze inne przełożenie napędu licznika miały pierwsze lubliny ze skrzyniami 4-ro biegowymi, bo bodajże 8/18 i licznik 1000:1.To samo maja skrzynie Tczew i dlatego przy zmianie skrzyni, dobrze jest wymienić licznik na 1000:1, oczywiście jest jeszcze różnica na kołach.Ja jeżdżę na fabrycznych kołach, licznik mam lublinowski 1000:1, ale z racji opon, nadal mi zaniża.Swego czasu, to widziałem na necie jakiś "reduktor" który był niby do skrzyni Tarpana 239D, ale albo się tak komuś napisało, albo rzeczywiście napęd licznika wyglądał tam inaczej.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 17:33 
Przyjaciel Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 26 listopada 2016, 20:23
Posty: 578
Pojazd: tarpan239
jest tak jak w żuku, identycznie. Wg katalogu tarpan 239 wałek numer kat. B06-3802034-1 ( ile ma zębów?) współpracuje kołem napędowym w skrzyni nr kat A13-3802033 ( czy i gdzie można takie koło kupić ? ) Czyli nie było żadnego dodatkowego reduktora dedykowanego do tego modelu. U mnie obecnie tak jak pisałem wałek 16zębów współpracuje z niezidentyfikowanym kołem napędowym. Chcę dojść co dokładnie kryje się pod tymi oznaczeniami katalogowymi bo już nietety minęły czasy gdy mogłem pójść do sklepu i powiedzieć poproszę o część do żuka/tarpana nr kat taki to a taki :-) Szkoda.


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 17:39 
Fanatyk Nysa/Żuk Service

Rejestracja: 15 stycznia 2011, 13:09
Posty: 1195
Lokalizacja: Świętokrzyskie
Pojazd: Żuk A07J 1996/Żuk A06H 1995
Poszukałem i to było to.
http://www.moto-trans.koszalin.pl/produ ... R/?id=3390
Niech mi ktoś wyjaśni, co to jest?


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Post: 20 lipca 2017, 17:56 
Administrator Nysa Service
Awatar użytkownika

Rejestracja: 30 lipca 2007, 00:46
Posty: 2821
Lokalizacja: Ostrów Wlkp
To jest coś, co jest w Tarpanie a nie ma w Żuku ani Nysie. ;)
Reduktor "sygnałów" wysyłanych do prędkościomierza. Zapewne wział sie stąd, że w Żukach i Nysach montowano jeszcze starszy typ licznika, "warszawowski", ten duży, a w Tarpanach już wtedy mały (taki, jak w ostatnich Nysach i Żukach). Tylko przełożenie licznika mogło wymusić zastosowanie tego reduktora przy wyjściu na linkę...

sukiennik68 pisze:
Koło napędzające wałek powinno być opisane na rysunku z elementami skrzyni biegów ( w katalogu Tarpana 239 to inny rysunek od tego na którym jest opisany/rozrysowany napęd prędkościomierza). Czy mógłbyś odczytać jego numer katalogowy ?


W tych katalogach, o których pisałem, w Żuku nie ma tego elemntu - nie ma "wałka z kołem zębatym", jest tylko "wałek napędu szybkosciomierza".
Z kolei w katalogu do Tarpana, jest "wałek napędu szybkościomierza" i "wałek z kołem zębatym" (i jego obudowa, taka, jak wyżej podlinkował Buźka).

Buźka, pisząc o różnej ilośći zębów na wałku w Żukach pisał o "wałku napędu szybkościomierza". Tego drugiego ustrojstwa, "wałka z kołem zebatym", w Żukach nie ma.

_________________
Kot może zostać. Reszta - wypierdal*ć!


Na górę
Offline Wyświetl profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Nowy temat Odpowiedz w temacie  [ Posty: 26 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna
Moderatorzy: monterr07, Dziwny Mag

Strefa czasowa UTC+1godz.


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Przejdź do:  

Technologię dostarcza phpBB® Forum Software © phpBB Group
Theme created StylerBB.net