Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
https://forum.polskiedostawczaki.pl/

Prototypowe Żuki i pokrewne rodem z Lublina
https://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=15&t=1621
Strona 1 z 2

Autor:  Marian [ 06 czerwca 2011, 12:06 ]
Tytuł:  Prototypowe Żuki i pokrewne rodem z Lublina

Aż się zdziwiłem, że taki temat jeszcze nie powstał. Więc już jest :)

Proponuję, aby wrzucać tu wszelkie zdjęcia i informacje na temat prototypów Żuków i innych prototypów z FSC Lublin.

Co wiem, o prototypach napiszę póżniej, teraz wrzucam dla smaczku dwie fotki, które posiadam dzięki uprzejmości Muzeum Motoryzacji, dostałem od Muzeum także inne MEGA ciekawe zdjęcia, ale to później ;) Fajne żuczki, nie?

Zwróćcie uwagę na giętą szybę przednią na pierwszym zdjęciu!

Obrazek

Obrazek

8)

Autor:  PONY007 [ 06 czerwca 2011, 13:37 ]
Tytuł: 

O kurde ale wypas! Więcej!

Fajnie jakbyś się dowiedział który rok wykonania zdjęcia bo pierwszy to smutek- ale już zauważyli problem dachu i jest naiwniakowy.

Ten niżej pewnie ma podwozie od A08- może to tłumaczy dlaczego prototypy się nie zachowały- cały czas coś na nich budowano?

Autor:  Marian [ 06 czerwca 2011, 15:57 ]
Tytuł: 

Pierwszy to prototyp A08, rok produkcji się postaram dowiedzieć, ale nic nie obiecuję. Wiem, że te prototypy powstawały w latach 1959-1960, a były testowane do 63.
Drugi natomiast to prototyp B40 - z tego, co wiem, miał inaczej skonstruowaną ramę, bo była tu zastosowana rama pomocnicza, a nadwozie było współniosące. Wg źródeł był skonstruowany w latach 1965/66.. Badane były dwa lata później - 1967/68.

Okazuje się, że oprócz rodziny "40" była też rodzina "30". Samochody w zasadzie różniły się niewiele... Będę drążyć temat, bo nie ukrywam, że mnie to ciekawi.

tutaj zdjęcia zdjęć, które wisiały w Muzeum przy wystawie "Tradycje i osiągnięcia FSC Lublin"

Furgon "30" 1971 :

Obrazek

Furgon "40" 1970 :

Obrazek

Jak widać - różnica jest, ale niewielka. Ciekaw jestem, jak to wyglądało w rzeczywistośc, bo teraz pozostaje tylko złudzenie ze zdjęć...

Autor:  Marian [ 08 czerwca 2011, 16:55 ]
Tytuł: 

No i co? Nikt nic nie wie o prototypach? Tylko mnie to ciekawi? :D

Autor:  stasiu [ 08 czerwca 2011, 17:24 ]
Tytuł: 

Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek
to tak na szybko tu http://www.auta-prl.pl/index.php?page=prot_dostawcze jest tego wiecej

Autor:  Marian [ 08 czerwca 2011, 20:50 ]
Tytuł: 

A może jakiś opis ;) Trzecie zdjęcie to mikrobus A41 wyprodukowany w Nysie ;) Tak się czepiam :D Przecież te prototypy i tak był wspólnie opracowywane przez FSC Lublina i FSD Nysa. A ostatni żuk strażak, to chyba nie jest prototyp, przynajmniej jak go oglądałem, to nie widziałem żadnych prototypowych rozwiązań różniących go od seryjnego... :P

Autor:  stasiu [ 08 czerwca 2011, 21:29 ]
Tytuł: 

Opisy są linku ponizej :wink: , oczywiście nie chodzi o czerwonego zuka tylko tego niebieskiego obciętego :wink:

Autor:  Dziwny Mag [ 08 czerwca 2011, 23:11 ]
Tytuł: 

Ty tu Marian nie cwaniakuj, :wink: tylko pisz, co wiesz :D

kiu :peace:

Autor:  Marian [ 09 czerwca 2011, 05:49 ]
Tytuł: 

Spoko, wszystko w swoim czasie, trochę tego jest, jak pisałem, napiszę później. Liczyłem na to, że ktoś coś napisze, a ja będę w stanie to rozwinąć, ale widzę, że nikt się nie garnie i trzeba będzie się wziąć do roboty :mrgreen:

Autor:  Enerde [ 09 czerwca 2011, 22:13 ]
Tytuł:  Re: Prototypowe Żuki i pokrewne rodem z Lublina

Marian15 pisze:
Aż się zdziwiłem, że taki temat jeszcze nie powstał. Więc już jest :)


Zwróćcie uwagę na giętą szybę przednią na pierwszym zdjęciu!

Obrazek



Przednie i tylne narożne :) dzięki Marian za to foto i dawaj więcej :) jak możesz oczywiście :) Ciekawe dlaczego na rysunku A08 nie ma takiego układu szyb i tyłu szoferki .Możliwe że powstały 2 typy nadwozia ten i klasyczny Żuk ;)

Autor:  Marian [ 12 czerwca 2011, 23:19 ]
Tytuł: 

Pozwolę sobie zacytować Wam fragment nie skończonego, a co za tym idzie nie opublikowanego jeszcze mojego artykułu nt prototypów (II część):

W roku 1968 zaczęto wspólnie z FSC Lublin tworzyć dokumentacje nowej rodziny samochodów dostawczych, które miały docelowo zastąpić produkowane dotychczas Nysy i Żuki. Mowa tu o tzw rodzinie 40. W Nysie zostały wykonane 2 prototypy z tej rodziny - mikrobus A41 i sanitarka A45. Także te i inne odmiany powstały w FSC Lublin zarówno jako seria 40, jak i seria 30.
Samochód miał płytę podłogową dwuczęściową z blachy stalowej, wzmacnianej podłużnicami. Kierowca siedział praktycznie nad przednią osią, co wymuszała konstrukcja pojazdu o bardzo stromej przedniej szybie. Kołami napędzanymi były koła przednie, do napędu miał służyć silnik S-21M lub silnik z Polskiego Fiata 1500.

Tu wypadałoby dać komentarz, a raczej postawić pytanie - co to jest S-21M? Ktoś coś wie na ten temat? Zapewne jakieś "ulepszenie", ale co się pod tym kryło?

Zawieszenie wszystkich 4 kół było niezależne. Do dziś zachował się co najmniej jeden prototyp z Lublina – mikrobus A43, był on w muzeum zakładowym FSC Lublin. Ma on wnętrze i wykończenie z części z innych produkowanych wówczas w Polsce samochodów. Dla przykładu deska rozdzielcza, kierownica a także przełączniki pochodzą z Fiata 125p. Przypuszczalnie prototypy z Nysy miały takie samo wyposażenie. Badania prototypów trwały do 1973.


Zdjęcia Żuków z rodziny "40" -

Obrazek

Obrazek

Tak jak pisałem - były też prototypy z rodziny "30", jednak nie znam na razie żadnych szczegółów. Staram się dotrzeć do różnych informacji, może niebawem będę miał nowe wieści.
Zdjęcie strażaka z rodziny "30":


Obrazek

Zaznaczam, że zdjęcia zostały mi udostępnione dzięki uprzejmości Muzeum Motoryzacji, za co serdecznie dziękuję :)

Autor:  Marian [ 13 czerwca 2011, 19:29 ]
Tytuł: 

Oj niemrawe coś towarzystwo :mrgreen:

Może teraz coś o młodszych nieco prototypach, wiem o nich mało, więc liczę, że odezwą się znawcy tematu :)

Jak powszechnie wiadomo FSD Nysa i FSC Lublin pod koniec lat 70tych ponownie podjęły współpracę, w celu zaprojektowania następcy coraz bardziej starzejących się Nys i Żuków… Za cel postawiono sobie zaprojektowanie dostawczaków o masie całkowitej kolejno – 2,5 , 3,5 oraz 4,5 tony.
W obu fabrykach powstawały równolegle prototypy oparte mniej więcej na tym samym wzorze i założeniach, natomiast znacznie sięróżniły… Tak, że model Nysy 25 był zupełnie inny od Lublina 25. Chociaż teoretycznie elementy nadwozia zostały zunifikowane prze PIMot… jednak chyba miały być, a nie były, bo samochody nie wyszły z fazy prototypów. Dopiero później rozwinięciem, a w zasadzie odgrzebaniem tej koncepcji był Lublin produkowany seryjnie.

Z tego, co się domyśliłem, zaznaczam, to tylko moje domysły – pierwsze prototypy były wzorowane chyba na Żuku Ramzesie, popatrzcie sami:
Lublin 25

Obrazek

Obrazek

Poza tym prototypy z Lublina różniły się od tych z Nysy przede wszystkim tym, że miały dwa pojedyncze przednie reflektory, a Nysy miały cztery oczka :) Jednak, jak wiecie jest prototyp, rzekomo z Nysy a ma dwa prostokątne światła:

Obrazek

Jak większość sugeruje , jest to pewnie nadwozie wyprodukowane w Lublinie a w Nysie wyposażone na sanitarkę i użytkowane jako samochód testowy, stąd nyskie tablice próbne, a nie lubelskie.


Wczesne prototypy miały też 2 okrągłe światła, później zostały one zamienione na prostokątne, tutaj wczesny Lublin 25, bardzo podobny do Nysy 321, nieprawdaż? Wie ktoś w którym roku zostały wykonane te prototypy?

Obrazek

Obrazek


Parę innych fotek znanych dla wielu z Was:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Autor:  PONY007 [ 16 czerwca 2011, 13:05 ]
Tytuł: 

Obczajcie to:)
http://www.czarprlu.pl/?p=1035

Autor:  Marian [ 14 sierpnia 2011, 17:28 ]
Tytuł: 

Prototypowe nadwozie rodem z FSC Lublin projektu Cezarego Nawrota. Ciekaw jestem, czy był to tylko prototyp nadwozia, czy całego samochodu - następcy Żuka.. ktoś wie coś więcej na ten temat?

Obrazek

Obrazek

Autor:  Leśnowóz [ 15 sierpnia 2011, 18:06 ]
Tytuł: 

W czynnej służbie
Obrazek
http://www.facebook.com/#!/album.php?ai ... =762949280

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/