Forum Miłośników Polskich Dostawczaków https://forum.polskiedostawczaki.pl/ |
|
Polonez Kombi - to też "dostawczak" https://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=23&t=3372 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | phinek [ 26 lipca 2016, 20:52 ] |
Tytuł: | Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Mamy na forum Żuki, Nysy... Tarpany, Lubliny... gdzieś był też Polonez Truck. No to ja dziś jeszcze "obniżę poprzeczkę" i zamarudzę Wam moim Polonezem Kombi. Praktycznie to te pojazdy podobają mi od chwili gdy pierwszego zobaczyłem - ot taka miłość od pierwszego wejrzenia z końca ubiegłego wieku... czas mijał a mnie ochota na poldka tylko rosła, aż sobie sprawiłem taki pojazd. Teraz zasadniczo planuję oszacować możliwość (technicznie, technologicznie i finansowo) zrobienia go w wersji 4x4. Zasadniczo to zakładam, że buda pozostanie bez większych zmian, za to przybędzie rama niosąca całość i spinająca wszystkie zespoły podwoziowe. Aby zyskać na konikach zakładam że sercem będzie silnik rovera, czyli to co bywało w poldkach a w niewiele większej wersji lądowało i w LandRoverach. Dalej można by skopiować pomysł PF125 4x4 i postawić go "wprost" na podzespołach Łady Nivy... tylko nie wszystko w Nivie mi się podoba - np. stały napęd na 4 koła. Wolałbym jednak przód sobie odpinać do "zwykłej" jazdy. Stąd wszelkie rady i pomysły chętnie przyjmę. |
Autor: | Dziwny Mag [ 26 lipca 2016, 22:26 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Pokaż Pan zdjęcia ![]() A jak już chesz "modzić"... ![]() Silnik Rovera... - tylko dlatego, że jest trochę mocniejszy i że wkąłdano go do Polonezów? Są silniki trwalsze, mocniejsze (i przy tym prostsze), dużo bardziej nadające się do "terenówek". Właśnie - tu istotne pytanie - to ma być szosowy "ścigacz" ![]() Ogólnie przy tak sporawych przeróbkach zwykle najkorzystniej wychodzi wykorzystanie całego podwozia / układu napędowego i jezdnego z jakiegoś sprawdzonego auta, a tylko "obudowanie" go wizualne tym, czym chcemy. Wracamy do podstawowego pytania - to ma być UAZ czy Subaru Impreza? ![]() |
Autor: | phinek [ 26 lipca 2016, 22:44 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Zasadniczo bardziej UAZ... Dlatego nie chcę zabawy w "niby analoga". Oczywiście temat silnika nie jest zamknięty w 100% - Rover ma tą "zaletę" że był w poldkach montowany i temat wiązki kablowej jest prosty... choć i tak to będzie większa rzeźba. Z drugiej strony to Analog źle nie wyglądał a to było de facto pudełko nadwozia umieszczone na ramie. A pod względem wyglądu analoga to mi się takie coś podoba. Dlatego też myślałem o wykorzystaniu Łady Nivy, bo i części są w dobrej cenie i temat sprawdzony Polskim Fiatem kombi... tylko ten stały napęd na obie osie mnie jakoś nie leży... chyba, że zastosować np, takie sprzęgła w piastach jak ma Nissan. |
Autor: | Dziwny Mag [ 27 lipca 2016, 01:44 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
To tym bardziej ta rodzina silników rovera, a może nie tyle cała rodzina, co zwłaszcza 1,4 - do terenówki cienko widzę. Ten silnik pokazuje co umie dopiero przy wyższych obrotach... W terenówce zdecydowanie lepiej sprawdzi się coś z dużym momentem obrotowym, do tego dostępnym jak najbardziej "z dołu"... W takim razie może jednak "gotowca" - i tak będziesz miał mnóstwo rzeźby, zeby sensownie nadwozie osadzić na ramie - i np Suzuki Samurai (choć nieco mały) albo lepije Vitara? No i jak najbardziej na miejscu jest też pomysł z NIvą - tylko nadwozie poldolota warto wtedy wzmocnić. |
Autor: | zbiegusek [ 27 lipca 2016, 05:49 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Niva IMO trochę bez sensu, boć ona samonośna jest. A weź tu teraz pociągnij/zamocuj przednie zawieszenie. W sensie, że więcej precyzyjnej roboty niźli przy ramowcu. No i nie wiem, dlaczego nie podoba Ci się stały napęd 4x4? Ja tam wolę takie rozwiązanie - ma to swoje drobne ograniczenia (konieczność dbania o jednakowy rozmiar kół) ale też w eksploatacji sprawia mniej kłopotów. Nie trzeba "zastanawiać" się nad koniecznością dołączenia napędu i takie tam... |
Autor: | phinek [ 27 lipca 2016, 19:01 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Magu... ja raczej myślałem o 1.8 z tej rodziny - to już ma trochę Nm. Suzuki wydaje mi się dość egzotyczny - ale przyjrzę się temu. To co mi się w Roverze nie podoba to ta filigranowo-kanapkowa konstrukcja całości i odwrotny kierunek dolot-wydech względem FSO. Myślałem też ew. o silnikach z Łady - wyglądają całkiem zacnie. Lub o jakiś fiatowskich typu 132 czy coś w tym guście... silnik Rovera ma jednak tą zaletę, że w polonezach bywał seryjnie i nie ma problemów z połączeniem silnik-skrzynia biegów, zaś przy wielu innych opcjach na tym połączeniu pojawi się problem. Ważne jest dla mnie natomiast aby był to silnik o ZI i to najlepiej taki co lubi LPG spalać. Stały napęd 4x4... no cóż, w sumie Niva ma dyfer międzyosiowy więc spalanie w trasie wzrośnie tylko "trochę". Z drugiej strony to słyszałem różne opinie na temat tego jak samochód ze stałym 4x4 zachowuje się przy poślizgach i że na łukach czasem bywa wesoło jak z nadsterownego staje się podsterownym i odwrotnie... ale to może są przesadzone historie. Tak czy inaczej bardziej wyobrażam sobie rzeźbę w postaci wyspawania ramy do mocowania zawieszenia i przekładni redukcyjnej i postawienie na tym nadwozia z resztą, niż zabawę we wzmacnianie nadwozia, aby uzyskać pełną samonośność konstrukcji. |
Autor: | Dziwny Mag [ 27 lipca 2016, 19:45 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Powiem Ci tylko tyle - to, o co się najbardziej martwisz -czyli to, ż emasz gotowa wiązkę i że silnik był w Polonezach... to tylko pozornie ułatwienie - zwłaszcza, gdzie i tak zmieniasz pojemność... Przerzucenie 1,6 lub 1,8 do Poloneza, w którym było już 1,4 - to wcale nie jest "plug & play"... |
Autor: | phinek [ 27 lipca 2016, 23:01 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Mechanicznie to jest praktycznie plug&play - te silniki maiły ten sam korpus i zasadniczo różniły się układem korbowo-tłokowym. Elektrycznie i tak będzie trochę zabawy... choć znam przypadki że właśnie ktoś miał 1.4 i zmienił na 1.6 czy 1.8 za zasadzie wymiany słupka za słupek. Jeśli jest jednak inna sensowna opcja wykorzystania innego silnika (ale ze skrzynią biegów poloneza) to chętnie poznam opinie. |
Autor: | Marian [ 29 lipca 2016, 10:50 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Pytanie, po co upierać się przy skrzyni z Poloneza, skoro i tak będziesz kombinował ze skrzynią redukcyjną i podpięciem dwóch mostów? Może lepiej od razu zastosować całą mechnikę z terenowca, gdzie silnk ze skrzynią i reduktorem są spasowane "seryjnie", dopasowane przełożeniami i wytrzymałością. Wtedy jedyny "problem" jaki Ci pozostanie to rozwiązanie sterowania wajchami, sprzęgłem, gazem itd.. Ale to jest pikuś, z tym sobie poradzisz ![]() Ramę bym robił, ale wcześniej na Twoim miejscu zasymulowałbym konstrukcję. Kwestią do rozwiązania będzie układ kierowniczy. Ale może coś podpasujesz z gotowych rozwiązań. O wiązki też bym się nie martwił. Raczej nie planujesz tam wstawiać silnika nowej generacji naszpikowanego elektroniką, więc poza wtryskami nie będzie tam cudów. Wiązka nie będzie zbyt skomplikowana, a cały komputer też zmieścisz pod maską, więc nie ma co cudować moim zdaniem i się ograniczać ![]() |
Autor: | phinek [ 29 lipca 2016, 12:20 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Mi się zawsze zarąbiście wygodnie łapało wajchę od skrzynki w poldku - dlatego chcę ją zostawić. Z drugiej strony konia z rzędem co wskaże istotne różnice między skrzynią od Poloneza (pochodna PF125) a skrzynią Łady Nivy (Pochodna od Fiata 124). Dlatego też opcja wykorzystania bebechów od Nivy jest dla mnie drogą bardzo na skróty. Właściwie jedyne co trzeba przerobić to: - Zawieszenie przód i zwłaszcza tył (ale to ogarnę ramą) - Dopasować kąty w układzie kierowniczym do innego rozstawu osi (Polonez 2509 - Łada 2200) Z drugiej strony chętnie poznam inne pomysły oraz wszelkie ze i przeciw. |
Autor: | Dziwny Mag [ 29 lipca 2016, 16:12 ] |
Tytuł: | Re: Polonez Kombi - to też "dostawczak" |
Za: zabawa / przygoda; finalnie: ciekawy samochód. Przeciw: brak ekonomicznego uzasadnienia dla takich prac artystycznych ![]() Chyba, że pytałeś o za lub przeciw dla NIvy ![]() P.S. Polonezowskie sprzęglo ledwo wytrzymuje roverowy 1,4... |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+1godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |