Forum Miłośników Polskich Dostawczaków
https://forum.polskiedostawczaki.pl/

Mały/duży obieg chłodzenia
https://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=6&t=266
Strona 1 z 4

Autor:  Juzef [ 17 maja 2008, 16:42 ]
Tytuł:  Mały/duży obieg chłodzenia

Witam
Coś gdzieś kiedyś na ten temat czytałem, ale teraz pewien nie jestem. Jak właściwie powinno się używać małego/dużego obiegu w układzie chłodzienia? Pytanie się takie nasuwa, bo w zasadzie zawsze jeździmy na dużym obiegu i dobrze jest, ale przy 30st.C na zewnątrz nagrzana do 50st. nagrzewnica, choćby wyłączona, nie polepsza klimatu w pojeździe.
Czy więc mały obieg służy do rozgrzania silnika, a potem tak czy inaczej należy użyć dużego? A może przy dobrze działającym układzie chłodzenia powinna być możliwa normalna jazda na małym?
Juzef

Autor:  nysanek [ 17 maja 2008, 19:35 ]
Tytuł: 

zima jezdzi sie z zaworem otwartym :arrow: doplyw cieplej wody do nagrzewnic , a latem na zamknietym , mozna tez jezdzic na otwartym latem ale dodatkowo kabina nagrzewa sie bo nagrzewnica goraca , a woda i tak niebedzie chlodniejsza w calym ukladzie , wiec zamykaj na lato zawor.Wymontuj termostat , chlodnica moze byc tez zawalona kamieniem i syfem dlatego sie przegrzewa lub za pozny zaplon

Autor:  Juzef [ 17 maja 2008, 19:47 ]
Tytuł: 

Hm, właściwie nie mówię, że się przegrzewa. Właściwie to nie wiem. Ale nawyk jazdy na okrągło na otwartym zaworze pozostał z czasów dawnych, kiedy przegrzewanie było normą, a zwykle pomagał. A teraz w zasadzie powinno być dobrze, ale nie było próbowane czy mały obieg da radę. Termostatu nie ma od dawien dawna, po pierwszej jeździe z problemami wyleciał. Cóż, skoro normalnie powinno się dawać na małym obiegu jeździć, trzeba będzie spróbować...

Autor:  nysanek [ 17 maja 2008, 20:48 ]
Tytuł: 

nobo to tak zotalo zrobione FABRYCZNIE :!: wiec proby jakies przechodzil ten uklad zanim zostal seryjnie dopuszczony do produkcji w nysach. A jak otwarty masz zawor latem to sobie dodatkowo grzejesz kabine , a woda w calym ukladzie niebedzie tez chlodniejsza przez to, mowie ze :arrow: ZAPLON POZNY :arrow: PALIWO ZLEJ JAKOSCI :arrow: ZATKANA CHLODNICA to przyczyny do czestego grzania sie silnika

Autor:  Juzef [ 10 lipca 2008, 21:59 ]
Tytuł: 

To jest prawda... Jakiś kompleks pozostał z czasów jak były problemy z grzaniem się silnika. Dzisiaj jedyny problem czasem to bieg jałowy, ale to nie problem w sumie. Teraz był przejazd 30km z pełnym załadunkiem, na małym obiegu chłodzenia całą drogę, pod 90km gdzieś przez 1/3 trasy, trochę korka i przepisowe 85st. murem stało. Także jest dobrze.

Autor:  nysanek [ 11 lipca 2008, 19:06 ]
Tytuł: 

w ekstremalnych sytuacjach poprostu trzeba otworzyc ogrzewanie i wlaczyc tylna nagrzewnice zeby dmuchalo cieple powietrze do kabiny latem i tak jak jest 30 stopni + to sie tego nieodczuje w srodku ze jest cieplej , trzeba tylko wszystkie okna i wywietrzniki otworzyc :wink:

Autor:  Robo [ 05 sierpnia 2014, 12:20 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

Jest problem -nagrzewnica pod fotelem pasażera tylko w połowie daje ciepło. Co z tym zrobić? Aha - i w zimie silnik słabo się nagrzewał. Czy to wina termostatu? Jest lato więc mozna by się było tym pobawić.

Autor:  Marian [ 05 sierpnia 2014, 13:33 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

A te zaworki do nagrzewnicy tylnej wymieniałeś? Może być, że są zasyfiałe. Termostat raczej nie, ale możesz go smiało wywalić :) Zawsze jest opcja, że nagrzewnica zawalona kamieniem... zależy ile na wodzie ktoś jeździł..

Autor:  Tomek [ 05 sierpnia 2014, 15:41 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

Robo - raczej wina termostatu, cały czas jest obieg otwarty i nie zdąży się nagrzać, radzę sprawdzić/wymienić, miałem tak w żuku jak i nysie w kilku przypadkach. Ja zawsze nagrzewnice wyciągam, podłączam wąż z wodą pod ciśnieniem i je przepłukuję od tego syfu który się tam gnieździł przez lata a później wlewam środek do płukania chłodnic razem z wodą i udaje się tą resztę oczyścić i pozbyć nieco szlamu, po tej operacji zalewam płyn G12 , po kilku tygodniach nie zmienił nawet koloru ;)

Sam mam zawór ciepłej wody do nagrzewnic otwarty non stop, nagrzewnice są odbiornikami ciepła, więc w jakimś tam stopniu poprawia to chłodzenie, ostatnio w tych upałach ~30 stopni temperatura utrzymywała się w granicach 80-85 stopni, 90 to zdarzało się gdy dłużej stałem w korku, duża zasługa tu w tym, że cały układ dokładnie przeczyściłem oraz mam wentylator 7 łopatkowy z tworzywa sztucznego.

Autor:  nysanek [ 05 sierpnia 2014, 21:08 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

a ja niemam wcale termostatu , jak silnik jest zimny to zaluzje przed chlodnice zaciagam i powoli rozgrzewam silnik , az wskazówka 80C pokaze wtedy zaluzje opuszczam i trzyma ladnie te 80C , ale ja jezdze tylko latem wiec moge tak robic , co innego jak ktos zima jezdzi.

Autor:  Robo [ 05 sierpnia 2014, 23:07 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

to tak jak myślałem-nagrzewanie silnika w zimie-wina termoststu, a chłodniczka zakamieniała pewnie-ja tylko na płynie jeżdżę :) A macie może możliwość załatwienia tej rury grubej z chłodnicy do głowicy-bo mam popękaną już ale zbrojoną, to bym przy okazji wymienił.

Autor:  Marian [ 06 sierpnia 2014, 08:37 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

Tej górnej? W Jeleniej jest do kupienia. Rzemiosło, ale innego chyba nie dostaniesz dziś... trza wozić na zapas...

Autor:  Robo [ 08 sierpnia 2014, 09:30 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

właśnie górną już dostałem :)

Autor:  AudioBas [ 28 czerwca 2015, 22:22 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

To ja może z innej beczki :)

Kupiłem dzisiaj żuka i cały czas leci mi ciepłe powietrze przez te nawiewy "w nogach" na ścianie grodziowej...
Normalnie upał jak nie wiem :)
Jak to wyłączyć? Ruszałem tym takim przesuwnym "pokrętłem" (prawo-lewo) ale to nic nie daje... Linka nie jest urwana.

Autor:  Marian [ 29 czerwca 2015, 11:56 ]
Tytuł:  Re: Mały/duży obieg chłodzenia

Zawór wodny do nagrzewnic może masz zapieczony. Częsty przypadek. Ale można go samemu zregenerować.

Strona 1 z 4 Strefa czasowa UTC+1godz.
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/