Forum Miłośników Polskich Dostawczaków https://forum.polskiedostawczaki.pl/ |
|
Silnik S-21 Remont i Tuning https://forum.polskiedostawczaki.pl/viewtopic.php?f=6&t=3357 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | zbyszek99 [ 14 lipca 2016, 22:38 ] |
Tytuł: | Silnik S-21 Remont i Tuning |
Ponieważ moja pani doktor w tym roku postanowiła nie puścić mnie na urlop , a miałem Nysą jechać do Chorwacji , to zdecydowałem się opisać remont i tuning swojego silnika , który przewiduję zainstalować do Nysy . Od początku : Silnik kupiłem wiosną 2016 r. od jednego z naszych kolegów z forum . Był kompletny , z osprzętem czyli gaźnik , rozrusznik , pompa , aparat ,alternator i skrzynia biegów . Niestety był straszliwie brudny , zaolejony , zakurzony - trochę to dziwne , bo pochodził z Żuka Straży Pożarnej a tam podobno dbają o sprzęt . Po umyciu i rozebraniu do ostatniej śruby zawiozłem istotne części do starego , znanego mi zakładu " obróbka mechaniczna silników " a tam pierwsza dobra wiadomość . Pan szef położył wał korbowy na pryzmach , pomierzył średnicówką , potem pokręcił z czujnikiem zegarowym i stwierdził , że nie warto go szlifować czopy wału mają 0,02 - 0,03 mm luzu i nie są owalne podobnie z wałkiem rozrządu . Cylindry też nie potrzebują honowania ani toczenia , a tłoki są tak jak i wał nominalne . W tej sytuacji żeby nie wracać do domu bez remontu zostawiłem blok silnika z prośbą o przeszlifowanie górnej powierzchni bloku , aby ułatwić życie uszczelce pod głowicą . Dogadałem się też z innym kolegą z forum , że spróbujemy trochę podrasować silnik , aby dołożyć mu kilka koników . Ma to tak wyglądać : 1. zatoczenie tłoków - aby zmniejszyć opory tarcia w cylindrach 2. zakup specjalnych pierścieni tłokowych - będą 3 pierścienie , a nie cztery 3. przeszlifowanie głowicy - trochę zwiększymy kompresję 4. zakup zaworów ssących o średnicy grzybka 43 mm. / w oryginale jest 40,5 mm. 5. wymiana prowadnic zaworów 6. szlifowanie , docieranie , pasowanie ,polerowanie i inne czary . 7. pasowanie kanałów kolektorów i głowicy do siebie , polerowanie kanałów ssących 8. regeneracja gaźnika i dopasowanie mieszalnika LPG . 9. modernizacja układu ssania i wydechu 10. mam jeszcze inne pomysły , ale to potem W końcu czerwca miałem wszystko u siebie w garażu . W międzyczasie zakupiłem trochę nowych części jak : komplet wszystkich nowych nominalnych panewek , półpanewki oporowe wału , te do kasowania luzu osiowego , pompa oleju , wody , 2 pełne , kompletne zestawy uszczelek , oddałem do piaskowania i malowania blaszane osłony dekli , pokryw i miski olejowej , oddałem do regeneracji sprzęgło , dokupiłem kilka łożysk i zimmeringów itp. Składanie silnika trwało dwa tygodnie , ale nie śpieszyłem się i starałem się robić czysto , starannie i zgodnie z instrukcją . N.p. dokręcenie głowicy trwało 3 dni , a nie pół godziny jak to robią w niektórych warsztatach . Praktycznie dziś wieczorem /14 lipca / silnik został ostatecznie zmontowany , postawiony na specjalnie zbudowanym stojaku , gdzie będzie sobie pracował przez kilka godzin wstępnego docierania . Pozostaje mi jeszcze podłączyć chłodnicę , zrobić prowizoryczną instalację elektryczną , zainstalować tłumik / wywalam oryginalny i zakładam dwa tłumiki od Forda Sierra 2,5 l. a być może dorobię jeszcze komorę rozprężną tzw. strumiennicę / i ....odpalić silnik . ..... w następnych postach będzie już trochę szczegółowych opisów i zdjęć............ |
Autor: | zbyszek99 [ 14 lipca 2016, 22:48 ] | |||
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning | |||
Wżery , rysy na powierzchni bloku cylindrów i widok po przeszlifowaniu o 0.1 mm
|
Autor: | Marian [ 15 lipca 2016, 08:02 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
Z tym otworem w panewce byłbym ostrożny. Może i ciśnienie będzie mniejsze, ale co za tym idzie więcej oleju będzie wypływać przez otwór - pytanie, czy wystarczający jego film zostanie na panewce, aby zapewnić smarowanie? Nie chcę tu bronić tej konstrucji, bo jest w niej wiele wad. Być może ta jest jedną z nich, ale aby dochodzić do takich wniosków wg mnie potrzeba czasu i testów. Czekam na dalszy ciąg relacji. Szczególnie po odpaleniu silnika. Czy aparat zapłonowy masz tradycyjny, czy elektroniczny? |
Autor: | zbyszek99 [ 15 lipca 2016, 20:05 ] | ||||
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning | ||||
O.k. trochę źle to wyjaśniłem . Foto panewki powinno wszystko wyjaśnić . Dopływ oleju do panewki jest na tym prawym kanale , a odpływ na lewym i po przeciwnej stronie . Nie boję sie raczej zerwania filmu olejowego . A jak się nie uda , to przecież odwrócę silnik i wymienię panewkę . Trzeba eksperymentować dla potomnych . Poprzedni właściciel Żuka z tym silnikiem skarżył się na drgania i wibracje wiem , że nawet zamawiał poliuretanowe poduszki silnika - popatrzcie jak wyglądały pokrywy korbowodów . Nie pamiętam już o ile gramów ta trzecia była lżejsza , ale dużo . I to miał by być nominalny silnik ! ? ! ?
|
Autor: | zbyszek99 [ 15 lipca 2016, 21:27 ] | |||||
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning | |||||
Teraz parę słów o pierścieniach , tłokach i zaworach głowicy . Jak widać pierścienie są trzy a nie cztery , a olejowy ma sprężynkę rozpierającą jak we współczesnych silnikach Tłoki zostały lekko zatoczone na tokarce , aby opory tarcia były mniejsze . Te trzy podtoczenia to 10 % powierzchni tłoka . Zobaczymy jakie będą obroty maksymalne . I ostatnie na dziś : Zrobione na zamówienie zawory ssące z grzybkiem 43 mm i trzonkiem 8 mm do tego odpowiednio doszlifowane gniazda zaworowe i nowe prowadnice zaworów . Komory spalania jak widać zostały wypolerowane , wypolerowane dremelem są też kanały kolektora ssącego i wydechowego , a ponadto zostały skorygowane otwory w głowicy z otworami w kolektorach . Głowica została też splanowana , niestety niektóre wżery pozostały
|
Autor: | zolwik [ 16 lipca 2016, 08:50 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
Powiem ze cudnie sie oglada i czyta , trzymam kciuki i nie moge sie doczekac złożenia całości. |
Autor: | kyzer [ 16 lipca 2016, 11:37 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
Ja również czytam z zaciekawieniem, zdawaj nam relacje na bieżąco ![]() |
Autor: | atom1 [ 16 lipca 2016, 21:02 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
temat ciekawy, nawet podeslalem go koledze co lubi te silniki ![]() |
Autor: | zbyszek99 [ 16 lipca 2016, 22:21 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
Jeden tak zrobiony już parę tysięcy przejechał . |
Autor: | nysanek [ 17 lipca 2016, 07:51 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
tuning to niejest tylko poprawa mocy ![]() ![]() |
Autor: | kubamytab [ 17 lipca 2016, 08:00 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
"tuning" mi też kojarzy się głównie z chipami do pasatów tdi i spojlerami wielkości parapetu na calibrach ![]() Zbyszku bardzo się cieszę, że założyłeś temat... bo już chyba przesadziłem z tym "nie spieszy mi się" i trzeba losy mojego silniczka odrobinę przyspieszyć! |
Autor: | Strucelsw [ 17 lipca 2016, 10:52 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
przywoź, już się zainstalowałem w Regułach. Korby jak wypionowane dają radę,tym bardziej, że wał miał sprawdzone wyważenie a główki z tłokami kpl. i stopy korb mają wyrównane masy. modyfikacje nie są obliczone na jakieś kosmiczne obroty-do 4500obr. bardziej na zwiększenie i rozciągnięcie momentu. dla potomnych: na foto pierścieni, pierścień nr 2 jest położony odwrotnie, ale na drugim foto na tłoku juz są załozone prawidłowo.ponadto pierścienie mają"przytepione" krawędzie wewnętrzne. trzonki zaworów maja dalej 9mm, jedynie w części między grzybkiem a miejscem gdzie zaczyna współpracować z prowadnicą jest pocieniony na 8mm. prowadnice są zatoczone "na opływowo" w cześci wystającej do kanału. stopa korby na 3 cyl była lżejsza o 30g a tulejka w główce-pęknięta, co prowadziło do blokowania sworznia. w głowicy skorygowane zostały jeszcze strefy przyzaworowe w celu ułaatwienia napływu mieszanki, gniazda spasowane i powiększone, zawory sa na tzw. wąskiej przylgni ~1,2mm. |
Autor: | zbyszek99 [ 17 lipca 2016, 12:02 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
Forum to nie miejsce na reklamy , ale skoro się sam przyznał , to potwierdzam : Strucelsrw jest pomysłodawcą i wykonawcą większości przeróbek w moim silniku . |
Autor: | nysanek [ 17 lipca 2016, 12:20 ] |
Tytuł: | Re: Silnik S-21 Remont i Tuning |
bardzo dobrze to wyglada i wlasciwe podejscie , bo silnik robi sie raz a konkretnie ![]() ![]() |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+1godz. |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |